۰ نفر
۶ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۳:۵۴

عضو کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی گفت:«دادن یارانه به بنزین و گازوئیل در شرایطی که موجب آلودگی هوا و ترافیک شهرها می‌شود اصلا کار عاقلانه ای نیست.»

سید حمید حسینی، کارشناس انرژی در گفت و گو با خبرآنلاین گفت:«هر کالایی که به قیمت واقعی در بازار عرضه نشود، تعادل بازار را بهم می ریزد؛این اتفاق در کالایی مثل بنزین ا و گازوییل رخ داده است.»

او ادامه داد:«در حال حاضر نباید دولت یارانه را به مصرف کننده بدهد ،بلکه این یارانه باید برای تولیدکننده یارانه ای در نظر گرفته شود. از سوی دیگر یارانه دادن به بنزین و گازوئیل در شرایطی که موجب آلودگی هوا و ترافیک می شود اصلا کار عاقلانه ای نیست.این منابع باید برای گسترش و توسعه حمل و نقل عمومی صرف شود و به محیط زیست و ترافیک کمک کند.»

حسینی افزود:« از طرف دیگر در قانون هدفمندسازی یارانه ها تاکید شده است،که تا پایان سال پنجم اجرای این قانون، قیمت حامل‌های انرژی واقعی شود. در حال حاضر قیمت بنزین تا حدودی به قیمت واقعی نزدیک شده است اما در گازوئیل چنین اتفاقی رخ نداده و به همین دلیل در فراورده ای مثل گازوئیل قاچاق بیشتر صورت می گیرد.»

او عنوان کرد:« در حال حاضر قاچاق گازوئیل اقتصادی شده است و این اتفاق از چندین جهت به اقتصاد کشور ضربه می زند.»

این کارشناس انرژی با اشاره به افزایش مصرف بنزین در کشور گفت:« قرار بود مصرف به اندازه همان ۷۴ الی ۷۵ میلیون لیتر  در ماه باشد اما امروز میزان مصرف بنزین بیشتر شده است. حتی با افتتاح ستاره خلیج فارس و افزایش تولید داخل، باز هم میزان مصرف افزایش یافته و به نظر می رسد در آینده به مرحله افزایش واردات مجدد بنزین خواهیم رسید.»

این عضو هیات نمایندگان اتاق تهران با تاکید بر اینکه اجرای مجد برنامه برنامه سهمیه بندی بنزین کار پر هزینه ای است، گفت:«سهمیه بندی دوباره بنزین و استفاده از کارت سوخت  کار بسیار هزینه‌بری است؛ از طرف دیگر کنترل آن نیز سخت خواهد بود. سیستم ها می توانند دچار مشکل شوند یا خطر هک شدن آن ها وجود دارد به همین ترتیب راه حل کارت سوخت راه حل معقولی به نظر نمی رسد.»

او اظهار کرد:«با منطقی کردن قیمت ها می توان کاری کرد که دیگر قاچاق سودی برای قاچاقچی نداشته باشد.»

 

35224

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 691268

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 6
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۲:۳۷ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۷
    0 0
    سلام نکتۀ هشتم: چند صفر کم کنیم، تا واحد پولمان، پول کاربردی شود؟ من با دقت و بررسی، به این نتیجه رسیدم، با توحه به نرخ تورم، و شرایط خاصر داد و ستد خُرد و کلان، که هنوز هم کاربرد پول خوردۀ صد تومانی هزار ریالی وجود دارد برای برخی اقلام، بهترین کار حذف سه تا صفر است، کم‌ترش اتلاف هزینۀ انتشار واحد جدید است، و بیش‌تر موجب مزاحمت برای مردم نام واحد جدید را چون ارادۀ و نفوذ قوی است که تومان باشد، ولی به ایشان می‌گویم، لااقل نام واحد پول جدید را "تومان نو" بگدارید، تا با واحد پول قدیم اشتباه نشود، کم کم مردم آن را "تومانو" تلفظ می‌کنند. http://pakabara.blogfa.com/post/54
  • پاکابارا A1 ۰۳:۲۵ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۷
    0 0
    سلام سهمیه بندی پرهزینه نیست، چون ساختار و بسترش قبلا با صرف از بیت المال ایجاد شده. الان میشود. ولی منافعی شخصی در کار است که ارجح بر منافع ملی است و اینها ذی نفوذند در مراکز تصمیم گیری اما دللی اصلی افزایش مصرف بنزین: 1 افزایش خودروها و عدم اسقاط خودروی های فرسوده
  • پاکابارا A1 ۰۳:۲۵ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۷
    0 0
    2 کمبود فرهنگ درست استفاده کردن از خودرو، عدم استفاده از وسایل نقیلیه عمومی
  • پاکابارا A1 ۰۳:۲۶ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۷
    0 0
    3 نزدیک تر شدن قیمت سی ان جی به بنیزین، در نیتجه مردم رغبت کمتری به استافده از سی ان جی دارند، چرا تنها امتیاز مهم سی ان جی همان قمیتش است.
  • پاکابارا A1 ۰۳:۲۶ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۷
    0 0
    4 با حذف کارت سوخت دوباره قاچاق بنیزین رونق گرفته گویا و با زمنافع برخی ایجاب میکند. از یک یک طرف واردت کنند سود ببرند و از طرف قاچاق کنند و به زیان ذخایر ارز و بیت المال است
  • بی نام IR ۰۴:۳۲ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۷
    0 0
    كارشناس محترم انرژي لطفا شما كه طرح كارت سوخت را پر هزينه و ... ميدانيد راه حل عملي و اجرائي بفرمائيد تا ديگران اينقدر كلي گوئي و... نكنند