تپه‌ای در مریخ که کنجکاوی می‌خواهد از آن بالا برود

مریخ‌نورد کنجکاوی ناسا بالا رفتن از یک تپه‌ دارای اکسید آهن را آغاز کرده که از پیش از زمان فرود این خودرو بر روی سطح مریخ در سال ۲۰۱۲ توجه دانشمندان را به خود جلب کرده بود.

به گزارش خبرآنلاین،ابی‌گیل فریمن، یکی از اعضای گروه علمی کنجکاوی در آزمایشگاه پیشرانش جت ناسا (جی‌پی‌ال) می‌گوید: «ما اکنون داریم رو به بالا، در مسیری پیش می‌رویم که می‌تواند ما را به لایه‌ای که از پایین بررسی کرده‌ایم برساند.»

این تپه که «پشته‌ ورا روبین» نامیده شده، در سمت شمال باختر کوه شارپ جای دارد و کمتر از بخش‌های کم‌شیب‌ترِ کوه در بالا و پایین آن فرسایش پیدا کرده است. این پشته که همچنین «پشته‌ هماتیت» هم خوانده می‌شود، در اوایل امسال به پاس تلاش‌های اخترفیزیکدان پیشرو، ورا روبین، به طور غیر رسمی به نام او نامیده شد. 

از نقطه‌ای در پایین تپه که نمای لایه‌های سنگی دگرگون می‌شود تا بالای آن، چیزی حدود ۶۵ متر که اندازه یک ساختمان ۲۰ طبقه به حساب می‌آید راه است. بالا رفتن از این بلندی نیاز به یک رشته رانندگی دارد که روی هم رفته، کمی بیش از ۵۷۰ متر می‌شود. تا پیش از آغاز این صعود در اوایل سپتامبر، کنجکاوی  مسیری نزدیک به ۱۷.۳۲ کیلومتر را از نقطه‌ی فرودش  طی کرده بود. 

۵۴۵۴

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 709381

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 9 =