یک کارشناس مسائل بین‌الملل ابعاد همه پرسی استقلال کردستان عراق را بررسی کرده و معتقد است که ابعاد و زوایای این اقدام تبعات منفی زیادی به همراه خواهد داشت.

زهره نوروزپور:  همه‌پرسی استقلال کردستان عراق چند روز دیگر برگزار خواهد شد و تب واکنش‌ها به این امر در حال افزایش است. خبرگزاری خبرآنلاین در گفت‌وگو با نصرت‌الله تاجیک، دیپلمات اسبق کشورمان و کارشناس مسائل بین‌الملل ابعاد و پیامدهای رفراندوم کردی را تشریح کرده است که از نظر می‌گذرانید:

ارزیابی شما از اقدام اقلیم کردستان عراق در برگزاری همه‌پرسی چیست؟

مسئله آنقدر پیچیده است که نمی‌شود صفر و یکی با آن برخورد کرد و برایش انشاء نوشت! سه حالت کلی وجود دارد که به ترتیب اهمیت و احتمال می توان اینگونه بیان کرد:

۱- همه‌پرسی در هر شرایطی با توجه به جو هیجانی ایجاد شده، انجام شود و دولت مرکزی عراق نیز دست به کاربرد زور نزد. حداقل لازمه این امر خارج کردن کرکوک از همه پرسی بوده و در آنصورت روندی از مذاکره و تنش بین اقلیم و دولت مرکزی عراق آغاز خواهد شد. انتهای این روند به دخالت خارجی منجر شده که از طریق جنگ بین دو طرف و با کمک نیروهای خارجی از طریق سازمان ملل و فشارهای سیاسی به استقلال کردستان عراق بیانجامد. این روند طولانی و پر مخاطره ائی بوده و ممکن است به درگیری منطقه ائی نیز بیانجامد.

۲- اقلیم پنجاه تا شصت درصد اهداف مورد نظر از این همه پرسی را به واسطه تضمین های دولتهای بزرگ در قبال عدم انجام همه پرسی و با قولهائی در مورد کرکوک به دست آورد. در این صورت احتمال دارد که در دقایق پایاتی آنها از برگزاری همه پرسی عقب نشینی کنند.

بعید به نظر می‌رسد بازیگران منطقه‏ ای از جمله ایران و ترکیه و خود عراق در این امر دخالتی کنند و یا تضمینی بدهند.

۳- خطرناکترین سناریو اصرار اقلیم کردستان بر همه پرسی در کرکوک است که منجر به بروز درگیری و خشونت شده که دور تازه ائی از آتش افروزیها در این منطقه را باید شاهد بود! اما هدف اصلی دولت اقلیم که نظیرش در سال 2005 هم برگزار شده است و با اکثریت استقلال تصویب شده است همراه کردن افکار عمومی، افزایش وزنه فعالیت های بین المللی و جذب سایر بازیگران بین المللی به سمت خود است تا بتواند مرحله بعدی را تصویب و از دولت عراق و همسایگانی نظیر ایران و عراق در آن مرحله امتیاز بیشتری بگیرد.

واکنش بازیگران منطقه را چطور ارزیابی می کنید؟

از سوی کلیه بازیگران چند پیش‌فرض غلط  وجود دارد نظیر:
۱- همه‌پرسی مساوی است با استقلال
۲- ترس از اثرات دومینویی که به دلیل یکدست نبودن کردها کمی اغراق می‌شود.
بررسی این دو پیش فرض با توجه به این مقولات قابل توجه هستند: زمان و کیفیت صدور بیانیه استقلال، یکدست نبودن کردهای چهار کشور، نقش کردهای ایرانی، بهای زیاد به اثرات دومینوئی، مسئله کرکوک، درگیریهای ترکی کردی، بهم خوردن توازن ژئوپلیتیکی عراق، ترس ایران از تضعیف این کشور، نقش آمریکا و سایر قدرتهای فرامنطقه ائی و نحوه وصول به راه حل سیاسی.

52310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 709987

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۵:۲۸ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۱
    21 40
    اینکه این اقدام ممکنه تبعات منفی داشته باشه برای همسایه ها، شاید درست باشه. ولی اگر کشورهای همسایه حاضر نیستن در راستای احقاق حقوق کردها در قانون اساسی که یکی از دلایل همه پرسیه کاری کنن، به نظرم نباید انتظار زیادی از کردها هم داشته باشن. چند تا فاکتور اصلی هست که بر مبنای قانون اساسی عراق قابل حله، یکی مساله کرکوک و بقیه شهرهای مورد مناقشه ست، یکی مساله بودجه و فروش نفت، و یکی هم بحث سلاح و تسلیحات. کردها خوب میدونن که شاید دیگه همچین فرصتی پیش نیاد که دولت بغداد رو به اجرای قانون اساسی در مورد کرکوک و ... مجبور کنن. که البته این خودش فساد موجود در عراق رو نشون میده که کردها برای اجرای قانون اساسی که کل عرق بهش رای دادن هم باید زور بزنن.