سران باشگاه لیورپول طی یک دهه اخیر خریدهایی داشتند که اکثر آن‌ها عملکردی سینوسی در لباس قرمزهای مرسی‌ساید داشته‌اند.

علی بابازاده: لیورپولِ این‌روزهای یورگن کلوپ را نه می‌توان تیمی در حد و اندازه‌های قهرمانی در لیگ جزیره دانست و نه می‌توان به سادگی از مهره‌ها و استعداد‌هایش گذشت! در واقع قرمز‌های مرسی‌ساید هرساله تلاش می‌کنند تا به جمع TOP4 فوتبال انگلستان اضافه بشوند و به مقام قهرمانی در لیگ جزیره برسند ولی، در انتهای فصل چیزی جز رتبه چهارم تا هشتم نصیب آن‌ها نمی‌شود و فصل برایشان معمولی تر از همیشه به انتها می‌رسد.
ورق زدن دفتر رکورد‌های باشگاه از فصل ۲۰۰۴، پر افتخارترین دوران پسران آنفیلد را از سال‌های ۲۰۰۴ تا ۲۰۱۰ معرفی می‌کند؛ جایی‌که باشگاه زیرنظر رافائل بنیتز اسپانیایی به پیشرفت قابل قبولی رسید و آن لیورپول دوست‌داشتنی را برای هواداران به نمایش گذاشت. پس از برکناری بنیتز درسال ۲۰۱۰، تا سال ۲۰۱۲ روی هاجسون و کنی دالگلیش هر یک به مدت یک‌سال سکان‌دار قرمزها بودند و پس از آن تا سال ۲۰۱۵ براندان راجرز بر روی نیمکت مربی‌گری ورزشگاه آنفیلد می‌نشست. تا به امروز نیز یورگن کلوپ آلمانی سرمربی لیورپول به حساب می‌آید و بنابر عقیده‌ بسیاری از کارشناسان باشگاه را به پیشرفت چشم‌گیری رسانده ولی نکته اینجاست که لیورپول با بازیکنانی چون الکس آرنولد، ماتیپ و مینیوله، هیچگاه به آرزوهای ریز و درشتش نخواهد رسید! در لیورپولِ نسخه کلوپ به جوانان شایسته‌ای اعتماد شده اما نباید فراموش کنیم که برای رقابت‌ با منچستر یونایتد، سیتی، تاتنهام، چلسی و آرسنال، به چیزی بیشتر از این‌ها نیاز است.
در ادامه گزارش با ۱۰ خرید برتر لیورپول ظرف ۱۰ الی ۱۲ سال گذشته تا به امروز آشنا خواهیم شد؛ بازیکنانی که مسلماً در بین‌آن ها بودند کسانی که لیورپول را تیم رویایی خود ندیدند و در ازای پیشنهاد از تیم‌های قوی‌تر، آنفیلد را ترک کردند!

پپه رینا
سال ۲۰۰۵ استعداد نخست دروازه‌بانی اسپانیا به آنفیلد آمد و تا سال ۲۰۱۳ نیز در این باشگاه ماندگار شد؛ رینا در سال ۲۰۰۶ و فینال FA CUP برابر وستهم، درخشش بی‌نظیری از خود به‌جای گذاشت و با مهار ۳ پنالیتی توانست به قهرمانی تیمش کمک شایانی بکند. بد نیست بدانید پپه طی سه فصل متوالی جایزه دستکش طلایی فوتبال انگلستان را بدست بیارد و از خود رکورد بی‌نظیری را برجای بگذارد. در واقع رینا به دلیل ثبت کلین‌شیت‌های متوالی به این رکورد رسید و تا به همین امروز نیز می‌تواند به آن افتخار بکند. رینا در سال ۲۰۱۳ با قراردادی قرضی که بعدها به دائم تبدیل شد، بندر لیورپول را به مقصد ناپل ایتالیا ترک کرد و بازیکن باشگاه ناپولی شد. در این مدت او بارها از نحوه برخورد مسئولین باشگاه و براندان راجرز انتقاد کرد و اعلام داشت که با خاطراتی تلخ مجبور به ترک باشگاه محبوب خود شده است!

جوردن هندسون
یک هافبک بازیساز و خلاق، او وارث بازوبندی‌ست که سال‌ها بر بازوی بزرگانی چون جیمی کرگر و استیون جرارد بسته شده و در تیم کلوپ نقشی غیرقابل انکار دارد. ۲۰ میلیون یورو هزینه‌ای بود که باشگاه در سال ۲۰۱۱ به ساندرلند جهت خرید او واگذار کرد و نمایش‌های با ثبات این هافبک خلاق نشان از آن دارد که ارزش پول پرداختی را در آن زمان داشته و لیورپولی ها از این جهت متضرر نشده‌اند. یورگن کلوپ یقیناً نمی‌تواند روی هندرسون قلم قرمز بکشد و اگر نیت به کسب جام با لیورپول دارد، باید جردن را در تیمش حفظ بکند.

محمد صلاح
رم در ازای مبلغ ۳۷ میلیون یورویی قید مهاجم مصری خود را زد و مقدمات انتقالش به آنفیلد را فراهم کرد. گوش راست ثابتِ کلوپ، نقش تاثیر گذاری را در تیم ایفا می‌کند و به جرات می‌توان گفت یکی از ۳ بازیکن اصلی و تاثیرگذار لیورپول به حساب می‌آید. صلاح امسال توانست تیم ملی خود مصر را هم سربلند از مقدماتی جام جهانی خارج کند و با گل پیروزی بخشش بلیط روسیه را برای کشور و ملت خود رزرو کرد. یورگن در خصوص یکی از ۱۰ خرید برتر لیورپول طی سالهای اخیر می‌گوید؛ «ما مطمئن بودیم که صلاح به ما کمک زیادی خواهد کرد. میشل ادواردز (مدیر ورزشی)، دیو فالوز و بری هانتر (استعداد یاب) به من می‌گفتند که صلاح مشکلات هجومی ما را حل خواهد کرد. وقتی شما بیست بازیکن با شرایط و ویژگی ها متفاوت روی میز دارید، انتخاب کردن یکی از آن ها بسیار سخت خواهد بود. اما ما در مورد صلاح اتفاق نظر داشتیم و ایمان داشتیم که خرید بسیار خوبی برای ما خواهد بود!»

فیلیپ کوتینیو
۱۳ میلیون یورو در سال ۲۰۱۳ به اینتر میلان پرداخت کردند و ستاره مستعد و بی‌چون و چرای سلسائو را به خدمت خود درآوردند. اکنون فیلیپ کوتینیو به قیمتی معادل ۱۰۰ میلیون رسیده و در همین تابستان نیز بارسلونا نیت به خرید او داشت که با مخالفت قرمزها مواجه شد. کوتینیو در کنار دیگر بازیکنان خط حمله لیورپول به هماهنگی های لازم رسیده و می‌تواند در بهترین زمان ممکن، بهترین تصمیمات را اتخاذ بکند. کلوپ مسلماً باید خود را خوش‌شانس بداند که از این جوان برزیلی در تیم خود بهره می‌برد و تحت هر شرایطی نباید اجازه جدایی به او را بدهد. چرا که یکی از لازمه های اصلی رسیدن به موفقیت و قهرمانی در لیورپول، اتکا کردن به همین پسرِ باتکنیک است.

فرناندو تورس
«تورس بازیکنی‌ست که فرگوسن او را پسندیده!» رافا بنیتز پس از جذب فرناندو در سال ۲۰۰۷، این جمله معروف را بر زبان آورد و به تمجید از خرید ۲۰ میلیون یورویی خود پرداخت. علیرغم پیشنهاد‌های فراوان از باشگاه‌هایی چون بارسلونا و رئال مادرید، ال‌نینو لیورپول و آنفیلد را ترجیح داد و تا سال‌های سال در این باشگاه درخشید. همان‌قدر که خرید او به عنوان یکی از برترین خرید‌های تاریخ لیورپول به حساب می‌آید، به همان اندازه فروش، و از دست دادنش جزو اشتباهات کادر مدیریتی آن‌زمان قرمزها برشمرده می‌شود. بعدها پپه رینا هم‌وطن تورس در خصوص جدایی او از لیورپول و رفتنش به چلسی این‌چنین لب به انتقاد گشود؛ « اگرچه طرفداران لیورپول از جدایی تورس ناراحت شدند ولی من دلایل او برای ترك باشگاه را درک می‌كنم. وقتی فرناندو احساس كرد كه سران باشگاه به قول‌هایشان عمل نمی‌كنند، مجبور شد كه پیشنهاد چلسی را بپذیرد. می‌دانم كه تورس در آن زمان بسیار عصبانی بود چون احساس می‌كرد به او خیانت شده است. به او دروغ‌های زیادی گفتند و وعده‌های فراوانی دادند كه هیچ وقت عملی نشد.»

جیمز میلنر
«دوران خوبی‌ داشته و سال‌های زیادی را هنوز در پیش دارد. حداقل ۵ یا ۶ سال دیگر در فوتبال خواهد بود و میلی‌ را می‌‌شناسم که چقدر دوست دارد بازی کند. از نظر اخلاق حرفه ای، او حتما جز ۵ بازیکن برتری است که من مربی‌ آنها بودم. در واقع او مدافع چپ یا راست نیست ولی ما احساس کردیم در همه پست‌ها مفید خواهد بود. مطمئن، خیلی‌ باهوش، سریع و قدرتمند است. ساده‌بودن او برایم اهیمت دارد و  احتمالا از زمان لیدز همین مدل مو را دارد. او یک بازیکن استاندارد انگلیسی‌ است!»

تعریف و تمجیدهای اینچنینی کلوپ از میلنر بی دلیل نیست! جیمز در سال ۲۰۱۵ از من‌سیتی به آنفیلد آمد و بعد‌ها لقب همه کاره را در تیم به خود گرفت.

میلنر در ترکیب لیورپول از دفاع چپ گرفته تا مهاجم نوک به کار گرفته شده و در تمامی این پست‌ها تا جایی که توانسته درخشیده. جیمز فوتبالش را در زمین به نحوی ساده به نمایش می‌گذارد و یقیناً از همین روست که انگلیسی‌ها با دیدن بازی او به خود می‌گویند؛  «فوتبالیست بودن آنقدرها هم که می‌گویند مهارت نمی‌خواهد!»

فیرمینیو
هوفنهایم برای فیرمینیو تیم بزرگی نبود و همین نکته باعث شد تا او به آنفیلد بیاید. با تمام این تفاسیر هنوز هم هستند کسانی که لیورپول را هم برای روبرتو کوچک می‌دانند و معتقدند او باید به تیمی برود که بتواند جام و قهرمانی های متعدد تصاحب بکند.
شاید حضور کوتینیو و هم بازی بودن این دو باعث شده تا او فعلا دم از رفتن نزد ولی اگر هم‌وطنش از جمع قرمزها خارج بشود، شرایط برای حفظ فیرمینیو در لیورپول نیز سخت‌تر از گذشته خواهد شد! تکنیک و سرعتِ شماره ۹ قرمزها همیشه عصای دست یورگن کلوپ بوده و بی دلیل نیست که از این مهاجم برزیلی به عنوان یکی از ۱۰ خرید برتر ۱۲ سال گذشته بندرنشینان یاد می‌کنند.

سادیو مانه
۳۴ میلیون یورو سال گذشته برای جذب سادیو پرداخت شد و به جرات می‌توان گفت که ارزش قیمتی بیشتر از این‌ها را نیز داشته.
این طلای سیاه بارها توسط بزرگان لیورپول ستایش شده و همگان معتقدند نیمی از قدرت تهاجمی شاگردان کلوپ منوطِ به حضور مانه سنگالی‌‌ست!

در تمجید از سادیو مانه همین بس که استیون جرارد در خصوص استعدادش این چنین سخن میگوید؛ «سادیو مانه، فوق العاده بوده و تماشای بازی‌اش لذت بخش است. در این خصوص، جانب دارانه صحبت نمی‌کنم. او بازیکنی‌ست که هواداران حاضرند هر هفته پول زیادی را برای تماشای بازی‌اش خرج کنند. سانه بسیار سریع بوده و در جریان بازی‌های لیورپول تاثیرگذار است.»

امره‌جان
۷ بازیکن از ۱۰ بازیکن موجود در این فهرست، هم‌اکنون زیر نظر یورگن کلوپ کار می‌کنند و این یکی از عواملی‌ست که وظیفه را برای مربی آلمانی سخت‌تر جلوه می‌دهد.

شاید بتوان از جنبه دیگری نیز به این مبحث نگاه کرد و آن این است که وقتی در اسامی این افراد دقت می‌کنیم متوجه می‌شویم که تمامی‌شان در فاز هجومی لیورپول هستند و هیچ‌ بازیکن تدافعی در این فهرست حضور ندارد. شاید هندرسون یک هافبک دفاعی به‌حساب بیاید ولی بازی رو به جلوی او هیچگاه اجازه نمی‌دهد تا او را با یک مدافع وسط کلاسیک مقایسه بکنند.
امره جان در رقابت با مهره‌هایی چون استوریج، لیام لوورن و مارتین اشکرتل در این فهرست جای گرفت و شاید از آن دست ستاره‌هایی به حساب آید که در پنجره نقل و انتقالات زمستانی آنفیلد را ترک می‌کنند. یوونتوس از مشتریان پر و پاقرص هافبک آلمانی‌ست و باید دید واکنش کلوپ در قبال تصمیم هم‌وطنش چه خواهد بود.

لوئیس سوارز
بدون شک بزرگترین حسرت برای قرمزهای مرسی‌ساید از دست دادن این مهاجم اروگوئه‌ای بود. سوارز به‌عنوان یکی از برترین خرید‌های تاریخ لیورپول شناخته می‌شود و برای این تیم درحشش‌های بی‌نظیری را به نمایش گذاشت.

برای ثابت کردن بی‌نظیر بودن سوارز نیاز به هیچ گونه آمار و ارقامی نیست و فقط می‌توان در خصوص مسائل حاشیه‌ای فروش این مهاجم حرف به میان آورد. براندان راجرز مربی وقت لیورپول بر این باور بود که می‌توان فروش سوارز را با خرید لمبرت، مارکوویچ و لالانا جبران کرد! «ما روی آینده تمرکز داریم و می‌خواهیم به پیشرفتی که تا الان داشته‌ایم، به خصوص در فصل گذشته، ادامه دهیم. اطمینان داریم که لیورپول با فروش سوارز و جذب بازیکنان مدنظر از این هم بهتر خواهد شد و فصل آینده با قدرت بیشتری در تمام جبهه‌های داخلی و اروپایی رقابت خواهد کرد.»

فرضیه‌ای که هیچگاه اثبات نشد و باشگاه نتوانست جایگزین شایسته‌ی سوارز را به آنفیلد بیاورد!

43257

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 729017

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 4 =