نازایی و ناباروری ماحصل تشدید آلودگی هوا در اصفهان

مهر نوشت: مسئول ثبت سرطان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با اشاره به اینکه در این سال ها بدنبال آلودگی هوا، آمار تنگی نفس رو به افزایش گذاشته است، بیان داشت: آلودگی هوا عامل تشدید انواع سرطان‌ها، دیابت، اختلالات مادرزادی و افزایش سقط جنین و ایجاد نازایی در اصفهان و دیگر شهرهای کشور است.

 با وجودی که استانداری اصفهان طی سال های اخیر مدعی شد که با اجرای طرح جامع کاهش آلودگی هوای اصفهان توانست تعداد روزهای سالم را در استان افزایش دهد اما این ادعا تنها به مدد لطف الهی و وزش باد و باران محقق شد و کمتر برنامه اجرایی از سوی مسئولان امر برای این موضوع، توانست اصفهان را به هدف خود که افزایش روز های پاک و کاستن از روزهای ناسالم بود، نزدیک کند.

امسال اصفهان وضعیت نا مناسبی را در سلامتی هوا داشت به طوری که در نیمه دوم سال با وجودی که پدیده اینورژن و وارونگی هوا از قبل پیش بینی شده بود اما مجموعه های عضو در ستاد مدیریت بحران هیچ اقدامی جدی در خصوص کاهش آلاینده ها در اصفهان نداشتند و همین مسئله به موج نگرانی ها در خصوص وضعیت سلامتی مردم به ویژه گروه های حساس در جامعه، دامن زد.

در حال حاضر با گذشت ۹ ماه از سال اصفهان هیچ گونه بارشی نداشته است، آلودگی هوا هم مزید بر علت شده و تهدید جدی برای سلامتی و زندگی مردم اصفهان به ارمغان آورده است.

آلودگی هوای اصفهان که معضل امسال و سال گذشته نیست و سالهاست نصف جهان با آن دست به گریبان است در این روزها بر شدت آن افزوده شده به طوری که از هفتم آذرماه تاکنون تنها ۱۰ روز سالم ثبت شده است و در بسیاری از روزها وضعیت به مرز هشدار رسیده است.

این وضعیت اصفهان جامعه پزشکی استان را بر آن داشت که تحقیقی در خصوص عوارض شدید آلودگی هوا بر سلامتی شهروندان انجام دهد. این پروژه که یک پروژه تحقیقاتی ۱۰ ساله بود با وجودیکه سالهای سال است نتایج آن به صورت علمی مطرح شده و حتی به سمع و نظر مسئولان بلند پایه استان و کشوری رسید اما به جای اینکه از این نتایج در جهت کاهش آلودگی هوا استفاده شود تنها در حد یک طرح، آرشیو شده است.

آلودگی هوا ماحصل مجموعه ای از اقدامات ناکارآمد مدیران، تولید خودروهای های بی کیفیت و تردد خودروهای فرسوده و دودزایی است که به خاطر اقتصاد بد خانوار در خیابان ها تردد می کنند. تولید بنزین های بی کیفیت و تاثیر آن در آلودگی هوا، کارخانه های دودزا و سهم بالای آنها در آلودگی، بی تدبیری مسئولان در خشکی زاینده رود و تبدیل زنده رود و باتلاق گاوخونی به کانون ریزگردها از دیگر عوامل تشدید و بروز آلاینده ها در جو شهر و استان است.

آلودگی هوا مانع از رسیدن ویتامین D به فرد می‌شود

رئیس پژوهشکده پیشگیری اولیه از بیماری های غیر واگیردار دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در این ارتباط به خبرنگار مهر گفت: آلودگی‌های زیست محیطی در بروز بیماری‌های غیر واگیر نقش زیادی دارد و امروزه سبب شیوع این نوع بیماری ها در سطح استان شده است.

وی اظهار داشت: آلودگی ها روی گروه سنی مختلف تاثیرگذار است و منشا بسیاری از بیماری‌های قلبی و التهابی که در بزرگسالی بروز می کند، همین آلودگی هوا است.

رویا کلیشادی، با بیان اینکه بحث کمبود ویتامین D در جامعه بسیار شایع است، افزود: بیماری «ام.اس»، «سرطان سینه» و بسیاری از بیماری های دیگر به کمبود ویتامین D مرتبط است و این در حالی است که همین آلودگی هوا مانع رسیدن ویتامین D به انسان می‌شود.

برخی بیماری های بدخیم ریشه در هوای آلوده دارد

استادیار مرکز تحقیقات قلب و عروق دانشگاه علوم پزشکی اصفهان اضافه کرد: منشا برخی از بیماری های خونی و نیز بدخیم آلودگی هوا است و باید در این راستا افزایش آگاهی و آموزش در جامعه داشته باشیم تا هم آلودگی را ایجاد نکنیم و نیز به رفع آن کمک کنیم.

آلودگی هوا عامل تشدید انواع سرطان‌ها، دیابت، اختلالات مادرزادی و افزایش سقط جنین و ایجاد نازایی است

کلیشادی اعلام کرد: مردم با خوردن غذاهای مناسب، آب، مایعات، لبنیات و سبزیجات می‌توانند از عوارض‌ آلودگی هوا پیشگیری کنند.

آلودگی هوا بر شیوع انواع سرطان ها و همچنین پیری زودرس و ایست قلبی تاثیر مستقیمی دارد که این موضوع از سوی مسئول ثبت سرطان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان به تائید رسید.

نازایی و ناباروری ماحصل تشدید آلودگی هوا در اصفهان

مریم طباطبایی در این خصوص گفت: آمار سکته‌های قلبی به صورت بارزی در روزهای شدید آلودگی هوا، افزایش می‌یابد.

وی بیان داشت: به طور مسلم در روزهای شدید آلودگی هوا شاهد شایع‌ترین حساسیت‌ها و اختلالات تنفسی از جمله آسم و همچنین افزایش آمار سکته‌های قلبی هستیم.

مسئول ثبت سرطان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با اشاره به اینکه در این سال ها بدنبال آلودگی هوا، آمار تنگی نفس رو به افزایش گذاشته است، بیان داشت: آلودگی هوا عامل تشدید انواع سرطان‌ها، دیابت، اختلالات مادرزادی و افزایش سقط جنین و ایجاد نازایی است.

هزینه های تامین دارو، ساخت بیمارستان و نیز بودجه ای که باید از سوی دولت و مردم برای بیمه پرداخت شود در شرایط تشدید آلودگی هوا افزایش یافته است به طوریکه هزینه های کاهش سلامتی مردم در روزهای آلوده برای دولت ها نه تنها در ایران بلکه در همه کشورهای در حال توسعه از هزینه های پیشگیری از آلودگی هوا فزونی یافته است و اگر وضعیت به همین منوال پیش رود، در آینده ای که زمان آن چندان هم دور نیست، کلانشهرهایی همچون اصفهان با موجی از بیماری های پرهزینه برای مردم و دولت روبرو خواهد شد.

جامعه بیمار و در معرض دریافت بیماری های لاعلاج، دیگر توانی برای تحقق توسعه کشور و نیز پیشرفت خود نخواهد داشت و با این شرایط شهرهایی مانند اصفهان به زودی سرمایه های انسانی خود که از آن همواره به عنوان ارزشمندترین ثروت جامعه یاد می شود را از دست خواهد داد حال آنکه در حال حاضر هنوز راه هایی برای جبران هزینه های تحمیل شده به مردم در اثر آلودگی هوا وجود دارد که تنها با عمل کردن کامل همه دستگاه های اجرایی و اهتمام دولت به تخصیص بودجه برای این امر مهم، قابلیت اجرایی پیدا خواهد کرد. در غیر این صورت دولت باید بودجه های سال های آتی خود را تنها در بخش درمان و آن هم برای شهروندانی که دیگر امیدی به زنده بودنشان وجود ندارد، هزینه کند.

 

48

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 746928

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =