فیلم | خبر خوب ناسا از بهبود زمین: سوراخ لایه ازن تا ۶۰ سال دیگر بسته می‌شود

ناسا اعلام کرده که طبق آخرین تحقیقات، حفره لایه ازن در حال ترمیم است و تا سال ۲۰۶۰ (۱۴۳۹) به‌طور کامل بسته خواهد شد. به گفته ناسا، این مهم به لطف ممنوعیت جهانی استفاده از گازهای کلروفلوئوروکربن (CFC) محقق شده است.

به گزارش خبرآنلاین و به نقل از ایسنا، کلروفلوئوروکربن‌ها موادی شیمیایی هستند که در ابزارهای تهویه و چرخه‌های انتقال حرارت به عنوان ماده واسط کاربرد وسیعی دارند. از کلروفلوئوروکربن‌ها به عنوان گاز یخچال نیز استفاده می‌شد. این گاز باعث نابودی بخشی از لایه ازن و سوراخ شدن آن شده بود. مشهورترین کلروفلوئوروکربن‌ها CFC-11 و CFC-12 هستند.

ناسا پس از مشخص شدن این موضوع که سطح کلرین در استراتوسفر زمین به سرعت در حال کاهش است، تأیید کرد که سوراخ لایه ازن به دلیل ممنوعیت CFCها کاهش یافته است. ناسا از سال ۲۰۰۵ (۱۳۸۴) پیوسته تغییرات سوراخ لایه ازن را با ماهواره «آئورا» (Aura) نظارت کرده و تصاویر ماهواره‌ای سال گذشته نشان داد که حفره لایه ازن شروع به ترمیم کرده است و تا سال ۲۰۶۰ (۱۴۳۰) می‌تواند به‌طور کامل بهبود یابد.

تاکنون مشخص نشده بود که بسته شدن سوراخ لایه ازن نتیجه مستقیم پروتکل مونترال بوده است که در سال ۱۹۸۵ (۱۳۶۴) توسط همه کشورهای جهان امضا شد و استفاده از کلروفلوئوروکربن‌ها را به‌طور کامل ممنوع کرد.اما مشاهدات ماهواره‌ای بلندمدت ناسا نشان می‌دهد که از سال ۲۰۰۵ (۱۳۸۴) میزان کلرین موجود در جو زمین حدود ۲۰درصد کاهش یافته و برای اولین بار، اثبات شده است که اقدام جهانی در سراسر جهان تأثیر قابل‌توجهی روی سیاره ما دارد.

توضیح: فیلم زیر که در قالب gif آماده شده، تغییرات لایه ازن را طی دو ماه آخر تابستان گذشته به نمایش می‌گذارد. حجم این فایل حدود ۵ مگابایت است و اگر به اینترنت پرسرعت دسترسی ندارید، اندک‌زمانی طول می‌کشد تا این فایل به‌طور کامل بارگذاری شود.

تصویر ماهواره‌ ناسا از تغییرات لایه ازن

«سوزان استراهان»، دانشمند علوم جوی از مرکز پرواز فضایی گدارد ناسا می‌گوید: «ما به‌وضوح می‌بینیم که کلرین حاصل از CFC در سوراخ لایه ازن در حال کاهش است و از این جهت، لایه ازن در حال ترمیم است.»

CFCها که تا چند دهه پیش در افشانه‌ها، یخچال‌ها، سیستم‌های تهویه مطبوع و مواد بسته‌بندی استفاده می‌شدند، بسیار مضرند؛ زیرا به استراتوسفر صعود می‌کنند، در اثر تشعشع فرابنفش خورشید شکسته می‌شوند و کلرین آزاد می‌کنند که موجب نابودی مولکول‌های ازن (O3) می‌شود.

ازن با جذب پرتوهای فرابنفش که بالقوه مضر است و می‌تواند سرطان پوست، آب‌مروارید، تحت فشار قرار دادن سیستم‌های ایمنی بدن و آسیب رساندن به زندگی گیاهان را به دنبال داشته باشد، از حیات روی زمین محافظت می‌کند.

مطالعات گذشته از تحلیل آماری تغییرات در اندازه سوراخ ازن استفاده کرده‌اند تا استدلال کنند که تخریب ازن در حال کاهش است؛ اما تحقیق جدید، اولین استفاده از اندازه‌گیری ترکیب شیمیایی درون سوراخ ازن است تا تأیید کند که نه‌تنها تخریب ازن در حال کاهش است، بلکه کاهش آن به دلیل کاهش CFCهاست.

پیش‌بینی می‌شود که با ترک CFCها، لایه ازن به تدریج بهبود یابد، اما ده‌ها سال طول خواهد کشید تا این سوراخ به‌طور کامل بسته شود.

«آنه داگلاس»، یکی دیگر از دانشمندان علوم جوی ناسا و همکار نویسنده این مطالعه می‌گوید: «CFCها عمر ۵۰ تا ۱۰۰ ساله دارند، بنابراین آن‌ها برای مدت زمان بسیار طولانی در جو زمین باقی می‌مانند. امیدواریم تا سال ۲۰۶۰ (۱۴۳۹) یا ۲۰۸۰ (۱۴۵۹) لایه ازن ترمیم شود. البته ممکن است آن زمان هنوز سوراخ کوچکی وجود داشته باشد.»

این تحقیق در مجله Geophysical Research Letters منتشر شده است.