خشکاندن عمدی "باغ شهر ایران" در مراغه/تصاویر

تسنیم نوشت:ماه گذشته تعدادی از درختان کهن‌سال مراغه از سوی افراد ناشناس با دلایل بعضاً مشخص خشکانده شده و مسئولان شهری نسبت به این موضوع بی‌توجه هستند و هیچ اقدامی برای جلوگیری از خشکاندن درختان انجام نمی‌دهند و مردم از این موضوع ناراحت هستند.

شهرستان ویژه مراغه به دلیل دارا بودن درختان و باغات بسیار در داخل شهر و اطراف آن در کشور و استان آذربایجان شرقی به عنوان "باغ‌شهر ایران" معروف است.

این شهرستان به دلیل قرار گرفتن در کنار کوه زیبای همیشه در برف سهند ازآب و هوای معتدل و خوبی برخوردار بوده و سالیانه پذیرای مسافران زیادی از شهرهای مختلف کشور است.

شهرستان مراغه به عنوان "باغ شهر ایران" متأسفانه براثر برخی بی‌توجهی مسئولان درختان آن در حال خشک شدن است.

پای صحبت مردم مراغه که می‌نشینی،حرف‌های زیادی برای گفتن دارند به طوری که از برخی کم‌کاری مسئولان شهری و عدم توجه به محیط‌زیست و درختان در این شهرستان حکایت دارد.

 

خشکاندن درختان در خیابان‌های مراغه براثر بی‌مهری مسئولان

درختان از مفیدترین گونه‌های گیاهی در جهان هستند که صحبت از ثمرات آن تکرار مکررات است، به نحوی که امروز حفظ و نگهداری از این گیاه باارزش در بیشتر مدارس کشور تدریس می‌شود.

​​​با افزایش آلاینده‌های صنعتی به ویژه در استان‌ها و شهرهای صنعتی کشور، مراغه نیز از این قاعده دور نمانده است و یکی از عواملی که موجب دفع آلودگی در این شهرستان شده است وجود درختان در سطح شهر و باغات کنار این شهرستان است.

این روزها مشاهدات نشان می‌دهد برخی از افراد سودجو به نفع خود وساختمان‌هایشان باعث شدند درختان موجود در خیابان‌های سطح شهر خشکانده شوند.

اگر گذرتان این روزها از میدان شهرداری به سمت خیابان پاسداران و دارائی بیافتد مشاهده خواهید کرد که درختان این خیابان در حال خشک شدن بوده و یکی از عوامل آن عوامل انسانی است چراکه صاحب آپارتمان‌های جدید و تازه احداث‌ شده، درختان را برای ساختمان‌های خود مزاحم دیده‌اند.

حال در این میان با وجود عوامل انسانی در خشکانده شدن درختان درخیابان‌های مراغه مسئولان شهری این شهرستان هم چون شهرداری و مسئولان دیگر سکوت کرده و هیچ اقدامی را در راستای مقابله با این پدیده انجامنداده‌اند.

درخت

مسئولان شهری درخواب زمستانی

با اینکه در شهرهای مختلف کشور همیشه حرف از اهمیت درختان در کاهش آلودگی از سوی مسئولان محیط زیست و شهرداری‌ها اعلام می‌شود حال درختانِ خیابانیِ "باغ شهر ایران مراغه " توسط برخی افراد به شیوه‌های شیمیایی در حال خشک شدن بوده ودراین میان مسئولان شهری و حفاظت محیط زیست سکوت کرده‌اند.

رضا معنوی از شهروندان مراغه‌ای در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم، یکی از مشکلات شهرستان مراغه را بی توجهی مسئولان شهری به مسائل زیستمحیطی و مدیریت شهری عنوان می‌کند.

وی افزود:در برخی از نقاط شهرستان هم چون خیابان دارایی و محلات صاحب ساختمان‌های بلند مرتبه به خاطر ایجاد نمای خاص برای ساختمان خود اقدام به خشکاندن این درختان می‌کنند که ضروری است مسئولان قضائی شهرستان بر اساس قانون با این افراد برخوردهای لازم را انجام دهند.

این شهروند مراغه‌ای در ادامه با اشاره به کم کاری مسئولان و شورای شهر این شهرستان ، گفت:در شهرهای دیگر کشور مسئولان به دنبال کاشت درخت جهت کاهش آلودگی هوا هستند ولی در این شهرستان با وجود اینکه درختان کاشته شده و در حال حاضر می‌توان از آنها استفاده بهینه کرد اجازه می‌دهندافراد سودجو اقدام به خشکاندن این درختان کنند.

وی ادامه داد: مسئولان مراغه هیچ گاهتا کنون در مورد برخی کم کاری‌هاییکه انجام داده‌اند در مقابل مردم پاسخگو نبوده‌اند و انتظار می‌رود فرماندار شهرستان که نماینده اجرائی و مدیریتی دولت در شهرستان است از مسئولان مربوطه در خصوص برخی کم کاری‌هایی که خسارت‌هایجبران ناپذیری به مردم وارد کرده‌اند پاسخ خواسته و در صورت مشاهده این کم کاری‌ها با مسئولان مربوطه برخوردهای لازم انجام شود.

معنوی در ادامه با شاره به اینکه مراغه در کشور به عنوان باغ شهر ایران معروف است، اظهارکرد: مراغه در کشور به دلیل آب و هوای خوب و معتدل که بر اثر وجود همین درختان در سطح شهر و روستاهای اطراف ایجاد شده است، متأسفانه این روزها براثر برخی بی توجهی‌های مسئولان مربوطه شاهد خشک شدن این درختان در مراغه هستیم.

درخت

فرمانداری پاسخگوی کم کاری مسئولان در ادارات باشد

امیرعلی اصلانی یکی دیگر از شهروندان مراغه‌ای در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم، با اشاره به خواسته به حق مردم از فرماندار شهرستان، گفت: درحال حاضر برخی کم کاری‌ها در ادارات این شهرستان توسط مردم مشاهده می‌شود که این کم کاری‌ها موجب نارضایتی مردم از عملکرد دولت شده و ضروری است فرمانداری اقدامات لازم را در خصوص رسیدگی به مشکلات مردم توسط ادارات انجام دهد.

وی گفت:مردم برای انجام یک کار اداری مجبور هستند بارها برای یک موضوع که حداکثر یک ربع زمان لازم دارد برای طی مراحل اداری این کار باید روزها و هفته‌ها به ادارات مراجعه کنند که این امر موجب شده مردم از عملکرد دولت تدبیر و امید رضایتی نداشته باشند و مقصر این عدم پاسخگویی ادارات به مردم عدم وجود نظارت‌ها از سوی مسئولان ارشد دولت مستقر در مراغه است.

این شهروند ادامه داد: در زمینه مطالبه برای جلوگیری از خشکاندن عمدی درختان خیابانی هم پس از پیگیری‌های مکرر هنوز این روند در محلات مختلف مشاهده می‌شود و مدیران ارشد دولتی همچنان برای جلوگیری از این‌روند پاسخگو نیستند.

 

درختان شناسنامه دار مراغه در حال خشکیدن

طی سال گذشته شهرداری مراغه در راستای حفظ حقوق شهروندی و حفاظت از درختان در سطح شهر اقدام به اجرای طرح شناسنامه‌دار کردن درختان در معابر اصلی و فرعی نموده است.

حال بااینکه کلیه درختان مراغه دارای شناسنامه هستند برخی افراد به این درختان آسیب وارد کرده و موجب خشکانده شدن این درختان شدند که بر اساس قانون دستگاه قضائی شهرستان می‌تواند با اثبات این موضوع که برخی از صاحبان آپارتمان‌هایبلندمرتبه در راستای ایجاد نمای باز برای ساختمان خود اقدام به خشکاندن درختان کرده‌اند برخورد کند.

درخت

ورود دادستانی به ماجرای خشکاندن درختان در مراغه

علی دلداری دادستان عمومی و انقلاب مراغه در زمینه پیگیری خبرنگار تسنیم در خصوص خشکانده شدن درختان مراغه توسط برخی افراد سودجو، اظهار کرد: موضوع خشکانده شدن درختان برخی معابر شهری به دادستانی توسط سازمان‌هایمردم نهادگزارش شده و این موضوع به صورت ویژه در دستور کاری پیگیری دادستانی و پلیس قرار گرفته است.

وی گفت: کارشناسان امر در حال برسی علت خشک شدن این درختان هستند و شناسایی افرادی که موجب خشک شدن درختان شده‌اند در دستور کاری دادستانی و پلیس شهرستان قرار گرفته است.

دادستان عمومی و انقلاب مراغه در ادامه با اشاره به مشهود بودن خشک شدن درختان در خیابان دارائی این شهرستان،اظهار کرد: خشکاندن عمدی درختان واقع در خیابان دارایی کاملاًمشهود بوده ولی هنوز علت و یا فردی که باعث خشک شدن درختان شده باشد مشخص نیست و تا کنون هیچ گزارش از سوی نهادهای مردمی مربوطه انجام نشده است.

 

وی ادامه داد: دادستانی مراغه به عنوانمدعی‌العموم در رأس این پرونده در حال بررسی و علت چرایی این موضوع است و در صورت مشخص شدن با خاطیان بدون اغماض برخورد خواهد کرد.

دلداری، اضافه کرد:متأسفانه در ماه‌های گذشته عده‌ای ناشناس قصد خشکاندن درخت نارون در میدان دروازه این شهر که قدمتی هزارساله دارد را داشتند کهبااطلاع رسانی مردم و اقدام به موقع کارشناسان محیط زیست از نابودی این درخت تاریخی جلوگیری کردند.

 با این توصیف از اقدامات برخی افراد سودجو ضروری است مسئولان شهرستان در راستای جلوگیری از تکرار خشک شدن دیگر درختان موجود در خیابان‌های این شهر اقداماتی را انجام داده و از ادامه این روند جلوگیری کنند.

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 746425

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 10 =