رئیس دفتر طرح‌های عمرانی ارشاد: سرنوشت مصدق مثل غریب‌پور نیست

مهندس معمار، رئیس دفتر طرح‌های عمرانی وزارت ارشاد، گفت که با عبدالخالق مصدق نماینده تام‌الاختیار خانواده تئاتر به هیچ‌وجه به مشکل بر نمی‌خورد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، معمار در پاسخ به این پرسش خبرنگار خبرآنلاین که با توجه به اتفاقی که برای بهروز غریب‌پور افتاد و بدون هیچ دلیلی کنار گذاشته شد، شما در صورت اختلاف نظر با آقای مصدق چه خواهید کرد گفت: «در مسائل علمی اختلاف نظر وجود ندارد. اختلاف وقتی پیش می‌آید که سلیقه‌ اعمال شود ولی ما بنا داریم از سلائق شخصی دوری کنیم و خرد جمعی را به کار ببندیم.»

او همچنین در پاسخ به این پرسش که یعنی اگر آقای مصدق به هر دلیلی به این نتیجه برسد که مثلا پیمانکار فعلی تئاترشهر صلاحیت بازسازی ندارد شما آن را می‌پذیرید اظهار داشت:‌ «ما در ایران پیمانکار خاص تئاتر نداریم و پیمانکاری که الان مسئولیت بازسازی را برعهده گرفته جزو پیمانکاران شماره یک است. او به خاطر درگیری‌اش با مسئله بازسازی تئاترشهر از دو سال پیش تا الان بر تمام زوایای این ساختمان اشراف دارد و من وقتی به دفتر طرح‌های عمرانی رفتم و سوابق این پیمانکار را دیدم دلیلی برای عوض کردن آن ندیدم چون مثبت کار کرده بودند.»

معمار با بیان این که در صورت اختلاف نظر به مرجعی بالاتر مراجعه خواهیم کرد گفت: «با توجه به این که از نظر سیستم اداری هم معاون وزیر و هم خود وزیر نظر دارند، می‌توان برای حل اختلاف به این دو مرجع رجوع کرد و از آن‌ها کمک گرفت.»

عبدالخالق مصدق هم در ادامه صحبت‌های مهندس معمار گفت: «دو چیز ما را تهدید می‌کند، خطر اول زمان است و خطر دوم موارد اختلافی که بین دو طرف به وجود می‌آید. من هم فکر می‌کنم باید به مرجع بالادستی رجوع کرد اما باید به یک نوع درایت در این زمینه برسیم. اختلافات همین اول و وقتی طرح‌ها روی کاغذ است به وجود می‌آید و روی همان کاغذ هم حل خواهد شد. 

تازه‌ترین اطلاعات در مورد بازسازی مجموعه تئاترشهر در نشستی خبری از سوی عبدالخالق مصدق‌، مسعود معمار‌ به عنوان مدیر دفتر طرح‌های عمرانی‌ وزارت ارشاد و پریسا مقتدی مدیر تئاتر شهر تشریح شد. این نشست خبری یکشنبه 27 مهرماه در مجموعه تئاتر شهر برگزار شد.

مسعود معمار مدیر دفتر طرح‌های عمرانی در ابتدای این نیشت اعلام کرد که بعد از بررسی‌های صورت گرفته در شش ماه گذشته، در حال حاضر فاز بازسازی آغاز شده و فعلا دو سالن تخریب شده است. براساس اعلام او، کار بازسازی سالن‌ها تا زمان برگزاری جشنواره تئاتر فجر به پایان می‌رسد.

براساس اعلام معمار، بازسازی تالار اصلی فاز دوم کار است.

در ادامه فرشید مصدق هنرمند تئاتر که به عنوان کارشناس هنری در چندین پروژه ساخت سالن هنری همکاری داشته است‌، خبر تعمیرات مجموعه تئاتر شهر را تهیج‌کننده توصیف کرد و با اشاره به کمبود سخت‌افزار تئاتری یادآور شد: «در 35 سال گذشته هنرمندان تئاتر در زمینه افزایش امکانات سخت افزاری به آرزوهای خود نرسیده‌اند. البته در شهرهای دیگر سالن تئاتر ساخته شده است، اما در تهران به دلایل ویژه‌ای، هنوز اتفاق خاصی نیفتاده است.»

او با اشاره به پیشینه مجموعه تئاتر شهر یادآور شد: «این مجموعه سال 50 ساخته شده و فقط تالار اصلی را داشته است که برای اجرای باله طراحی شده بود و سالن‌های طبقه پایین هیچ کدام وجود نداشت، همچنان که تالار اصلی هم برای تئاتر ساخته نشده است و به درد آن نمی‌خورد. بنابراین ما امروز وارث سالن‌هایی هستیم که محدودیت‌هایی بسیاری دارند و در سال‌های بعدی به دلیل کمبود امکانات تئاتر به مجموعه تئاتر شهر اضافه شده‌اند. ما وارث چهار سالن بلک باکس هستیم و می‌خواهیم این سالن‌ها را به استانداردی مناسب برای هنرمندان و تماشاگران تئاتر تبدیل کنیم.»

مقتدی مدیر تئاتر شهر درباره اطلاع‌رسانی درباره تعمیرات این مجموعه گفت: «اردیبهشت ماه که مسئولیت تئاتر شهر را برعهده گرفتم، متوجه شدم مدیر قبلی در خبرهایی که مطبوعاتی شده بود از بازسازی تئاتر شهر خبر داده بود. البته مذاکرات ایشان به صورت شفاهی بود و سندیت نداشت. از سوی دیگر به دلیل تاخیر در تهیه اقلام برای بازسازی تالار اصلی‌، اجازه ندادم این تالار در اختیار دفتر طرح‌های عمرانی قرار بگیرد و این چنین بود که این دفتر پیشنهاد داد حال که بودجه‌ای برای تئاتر شهر تعریف شده است، این بودجه را در سالن‌های دیگر این مجموعه هزینه کنیم.»

او درباره ارائه چشم انداز نهایی تعمیرات تئاتر شهر گفت: «هنوز در این زمینه به نتیجه نهایی نرسیده‌ایم اما عملیات تخریب در تغییرات بعدی تاثیری ندارد، چون تغییرات، بعد از این مرحله است. از سوی دیگر آقای مرادخانی معاون هنری هم تصمیم گیری درباره تعداد سالن‌ها و اولویت بخشیدن به ایمنی آنها را به خانواده تئاتر سپرده است. بنابراین ما هستیم که باید بعد از شنیدن توضیحات مسئولان ایمنی دراین زمینه تصمیم گیری کنیم.»

مقتدی با اشاره به جلسه‌ای که روز گذشته 26 مهرماه با حضور جمعی از هنرمندان تئاتر و مدیران هنری برگزار شده است‌، گفت: «این جلسه با حضور هنرمندانی همچون ایرج راد‌، بهزاد فراهانی به عنوان نمایندگان خانه تئاتر ‌، جلال تهرانی، سیامک احصایی، آروند دشت آرای‌، رضا گوران‌، همایون غنی‌زاده‌ در کنار فرشید مصدق‌، مسعود معمار‌، داوطلب‌(نماینده دفتر طرح‌های عمرانی)،‌ معمارزاده‌ (نماینده میراث فرهنگی)،‌ رضا دادویی مدیر شورای نظارت و ارزشیابی و طباطبایی برگزار شد و طی آن قرار شد، آقای مصدق نماینده تام الاختیار تئاتر شهر و معاونت هنری در پروژه بازسازی سالن‌های قشقایی ،‌ سایه و کارگاه نمایش باشد. همچنین آقای معمار تعهد کرد در کلیه امور و تهیه اقلام، بدون تایید نهایی آقای مصدق هیچ عملیات اجرایی، انجام نشود.»

مصدق با اشاره به دغدغه هنرمندان تئاتر درباره کم شدن سالن‌های تئاتر شهر افزود: «بیشتر نظرات هنرمندان به دلیل احساس از دست دادن یک امکان تئاتری است، اما هر اتفاقی که در طبقه پایین تئاتر شهر بیفتد، یک آشوویتس و حتی قتل عمد خواهد بود. چون اگر این سالن‌ها را به استانداردهای لازم نرسانیم، در صورت بروز هر حادثه، دچار قتل عمد شده‌ایم.»

در ادامه این جلسه مبحثی درباره نظارت دفتر طرح‌های عمرانی در بازسازی تئاتر شهر در سال 86 مطرح شد و معمار در این زمینه توضیح داد که این دفتر در آن زمان هیچ نظارت و مسئولیتی درباره عملیات بازسازی نداشته است.

او یادآور شد: «سال 86 اعتباری حدود سه ونیم میلیارد تومان برای تعمیر تئاتر شهر پیش‌بینی شده بود. چندی پیش در گفت‌وگویی با آقای غریب‌پور که قرار بود در آن دوره مدیریت بازسازی را برعهده داشته باشد‌، متوجه شدم که متاسفانه ایشان را کنار گذاشتند و از دفترچه‌ای که حاصل مطالعه ایشان در تئاتر شهر بود، استفاده‌ای نکردند و گروهی دیگر مسئولیت پروژه را برعهده گرفتند، اما هیچ مدارکی نیست که نشان دهد دفتر طرح‌های عمرانی این پروژه انجام داده باشد.»

معمار درباره بودجه بازسازی گفت: «سال گذشته برآورد اولیه ما برای بازسازی کل مجموعه 12 میلیارد تومان بود که بخشی از تخصیص سال گذشته و امسال را استفاده کرده و کار را به دو فاز تقسیم کرده‌ایم. در حال حاضر اعتبار ما کافی است البته برای تالار اصلی قرار است صندلی‌های اسپانیایی با بالاترین کیفیت روز دنیا تهیه کنیم ولی صندلی سالن‌های دیگر را از برندهای داخلی تهیه خواهیم کرد که تامین آن با سرعت بیشتری اتفاق می‌افتد.»

58244

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 381209

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 6 =