ایسنا به نقل از بلومبرگ نوشت: لکه نفتی که بر اثر غرق نفتکش سانچی در دریای چین شرقی ایجاد شده، به شکل قابل توجهی گسترش یافته و نگرانی‌ها نسبت به آسیب محیط زیستی گسترده را برانگیخته است.

مقامات چینی اعلام کرده‌اند سوخت نفتکش غرق شده سانچی که حامل یک میلیون بشکه میعانات به مقصد کره جنوبی بود، تا ساعت ۱۲ بعد از ظهر روز دوشنبه به وقت محلی ناحیه‌ای به وسعت ۵۲ مایل مربع (۱۳۴ کیلومتر مربع) را پوشاند که در مقایسه با ۳.۹ مایل مربع (۱۰ کیلومتر مربع) در روز پیش از آن افزایش داشت.

آتشی که به دلیل سوختن میعانات در سطح آب می‌سوخت، خاموش شده است. آتش‌سوزی این کشتی که ششم ژانویه پس از برخورد با یک کشتی دیگر آغاز شد، به محدود کردن آلودگی آب کمک کرد.

محموله نفتکش سانچی چهار برابر محموله نفت سنگین‌تر در کشتی اکسون والدز بود که در سال ۱۹۸۹ آب‌های آلاسکا را آلوده کرد و با آلودگی به وسعت حدود ۱۳۰۰ مایل خط ساحلی، هزاران گونه دریایی را از میان برد. اگر کل محموله میعانات سانچی به جای سوختن به دریا راه پیدا می‌کرد، آلودگی حاصل از آن یکی از بزرگترین آلودگی‌های مربوط به یک نفتکش در پنج دهه گذشته می‌شد. دریای چین شرقی یک منطقه ماهیگیری بزرگ بوده و گونه‌های ماهی آن ممکن است بر اثر این آلودگی دچار آسیب شوند.

به گفته ریچارد اشنایدر، متخصص آلودگی نفتی در آلاسکا، مطمئنا بیشتر میعانات به آب راه یافته و آلودگی سمی که در زیر آب ایجاد شده زندگی دریایی را تهدید خواهد کرد. حتی بخش سوخته شده نیز پسماند سمی در آب برجای خواهد گذاشت.

مقامات چینی همچنان سرگرم ارزیابی آسیب هستند و به دلیل این‌که آلودگی نفتی به سوی جنوب شرقی دور از منطقه ساحلی که نفتکش در دریای چین شرقی غرق شد حرکت کرده است، این آلودگی تاثیر قابل توجهی بر محیط اکولوژی دریایی اطراف ساحل نگذاشته است.

 

۴۲۴۲

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 746483

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 6 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • سعید IR ۱۰:۱۶ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۶
    0 0
    همیشه آلودگی تو خلیج فارس بوده از زمان جنگ ایران و عراق و بعدش جنگ عراق و کویت همیشه آلودگی اینجا بوده ، تا حالا کسی بفکر آلودگی آبهای خاور میانه نبوده ولی حالا در مورد خاور دور همه کارشناسان نگران شدند کم کم دارم باور می کنم که چینی ها عمدا آتش رو خاموش نکردند تا لکه آلوده بیشتر نشه