سایت صدای اقتصاد نوشت:

شاخص کل بورس روز گذشته به کانال 66 هزار واحد سقوط کرد اما همچنان بازدهی بازاردر سال جدید مثبت است چراکه در روزهای ابتدایی سال صعود شاخص بورس با سرعت بالایی همراه بود.

بورس در سال جدید فعالیت خود را از کانال 62 هزار واحد آغاز کرد و در اوج خود به کانال 70 هزار واحد نیز رسید اما پس از آغاز روند نزولی در این بازار، شاخص به کانال 66 هزار واحد تنزل کرده است.

بازدهی بازار سرمایه در فروردین ماه از 7 درصد عبور کرده است.

آمار‌ها نشان می‌دهدسرمایه‌گذاران به‌طور میانگین در فروردین امسال ۷.۲ درصد سود کرده‌اند.

بررسی روند شاخص بورس تهران نشان می‌دهد سهامدارانی که از ابتدای سال 94وارد بورس شده‌اند زیان نکرده‌اند حتی سهامدارانی که ابتدای سال 92هم وارد بورس شده‌اند زیان نکرده‌اند اما سهامدارانی که شاید تحت‌تأثیر رشد انفجاری بورس در سال 92و تبلیغات آن، در سال 93وارد بازار سهام شده‌اند، زیان کرده‌اند. این بررسی از یک سو اهمیت سرمایه‌گذاری بلندمدت و از سوی دیگر اهمیت تبلیغات برای ورود به بورس را نشان می‌دهد.

آمار‌ها می‌گویند شاخص کل بورس تهران در حال حاضر درسطح مهر‌ماه سال 92است. این شاخص که بیانگر میزان بازده سرمایه‌گذاری در بورس است از ابتدای سال 92تا 15دی‌ماه همان سال بیشتر از 130درصد سود نصیب سرمایه‌گذاران کرد. با چنین ملاکی می‌توان گفت سرمایه‌گذارانی که ابتدای سال92و قبل‌تر وارد بازار سهام شده‌اندمیزان ارزش دارایی‌ها و بازده سهامشان در سطح مهر‌ماه سال92 است. هرچند بخشی از این بازده 130درصدی در نتیجه کاهش ارزش سهام شرکت‌ها در یک سال و 4‌ماه گذشته از بین رفته است اما حتی با محاسبه نرخ تورم نیز می‌توان استدلال کرد که سهامداران قدیمی‌تر که از سال 92دربازار حضور داشته‌اند همچنان از سرمایه‌گذاری در بورس سود کرده‌اند.

زیان دیده‌های 93

با بررسی شاخص بورس در سال 93متوجه می‌شویم کسانی که تحت‌تأثیر رشد‌های خیره‌کننده سال 92و تبلیغاتی که پیرامون آن شکل گرفت وارد بازار شدند عموما زیان کرده‌اند. شاخص کل بورس تهران درسال 93در مجموع21درصد نزول کرد؛ هرچند ممکن است زیان برخی سهامداران بیشتر از این رقم یا کمتر بوده باشد اما شاخص کل نشان می‌دهد میانگین زیانی که در سال 93بین سهامداران توزیع شده 21درصد بوده است.

سودده های 94

تازه‌ترین آمارهای رسمی بورس تهران نشان می‌دهد شاخص کل بورس تهران از 5فروردین که معاملات بورس آغاز شد تا پایان‌ماه در مجموع 7.2درصد رشد کرده است. با محاسبه شاخص قیمت (وزنی - ارزشی) متوجه می‌شویم که همه این مقدار سود از محل افزایش قیمت سهام شرکت‌ها در بورس بوده است یعنی سهامدارانی که در ابتدای سال 94در بورس سهام خریده‌اند به‌طور میانگین قیمت سهامشان در بورس 7.2درصد صعود کرده؛ البته این به‌معنای این نیست که قیمت سهام هیچ شرکتی در دوره 30روزه فروردین‌ماه نزول نکرده باشد. محاسبات دقیق‌تر نشان می‌دهد که از میان 39صنعت حاضر در بورس تهران ارزش سهام 26صنعت رشد کرده و از ارزش سهام شرکت‌های 8صنعت(استخراج زغال سنگ، قندوشکر، محصولات کاغذی، زراعت و خدمات وابسته، لاستیک و پلاستیک، انتشار، چاپ و تکثیر، ماشین آلات و دستگاه‌های برق) کاسته شده است. سهامدارانی که در سهام شرکت‌های حاضر در این صنایع سرمایه‌گذاری کرده‌اند به‌طور میانگین از یک تا 7.6درصد از ارزش سهامشان کم شده است و قیمت سهام 5 صنعت هم تغییری نکرده است.

3535

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 410707

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 9 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۶:۲۵ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۲
    1 0
    این آمارها همش چرنده و واقعیت نداره، اکثر سهامدارای خرد که اواخر سال ۹۲ وارد بازار شدن تا الان بیش از ۵۰ درصد ضرر کرده اند، و هیچ رقمه هم هنوز جبران نشده