تکرار دوباره آهنگ دلنشین مهر در گوش ایران

ایسنا نوشت : دوباره نوای مهر در ایران طنین‌انداز شد و نسل فردای این سرزمین برای ساختن فردایی بهتر در کلاس‌های درس حاضر می‌شوند.

ایام مدرسه دوباره آغاز شد و این، شروعی دوباره برای ساختن ایرانی سربلند است، اگر به دانش‌آموزان آن چنان که باید توجه کنیم.

اما امسال ایام ابتدایی سال تحصیلی با ایام محرم مقارن شده و این، تقارنی عجیب و جالب است چرا که امام حسین(ع) تمام حق طلبان را برای شنیدن پیام حق طلبی به کلاس درس خود فرامی‌خواند.

با وجود تمام کمبودها درذ خراسان‌جنوبی، طرح‌ها و برنامه‌هایی برای آموزش نسل فردای این سرزمین کهن تدارک دیده شده است تا این منطقه محروم با داشتن سرمایه‌هایی این چنین ارزشمند از نسل آیندهف دیگر شاهد کمبود نباشد.

آمادگی بیش از هشت هزار کلاس درس برای پذیرش نسل آینده

عباس لامعی، مدیرکل آموزش و پرورش خراسان‌جنوبی در گفت و گو با ایسنا گفت: در حال حاضر، دو هزار و ۵۱۸ آموزشگاه با هشت هزار و ۲۶۸ کلاس درس در سطح استان فعالیت می‌کنند.

وی افزود: تعداد دانش‌آموزان استان در سال گذشته بیش از ۱۵۵ هزار نفر بودند که پیش‌بینی می‌شود این تعداد امسال تا ۱۶۰ هزار نفر افزایش یابد.

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان‌جنوبی بیان کرد: تاکنون ۹۵ درصد دانش‌آموزان استان به تعداد ۱۴۶ هزار نفر در دوره‌های مختلف تحصیلی ثبت‌نام کرده‌اند که از این تعداد ۱۵ هزار کلاس اولی خواهند بود.

لامعی با بیان اینکه ۱۰۳ هزار و ۱۰۷ نفر از دانش‌آموزان استان در مدارس دولتی مشغول به تحصیل هستند، تصریح کرد: ۲۱ هزار و ۹۷۷ نفر نیز در مدارس غیر دولتی تحصیل می‌کنند.

وی با بیان اینکه ۵۱.۱۵ درصد دانش‌آموزان استان پسر و ۴۸.۸۵ درصد نیز دختر هستند، افزود: همچنین ۷۰.۱۲ درصد دانش‌آموزان در مناطق روستایی و ۲۹.۸۸ درصد نیز در مناطق شهری تحصیل می‌کنند.

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان‌جنوبی با بیان اینکه تعداد پرسنل فرهنگی استان ۱۴ هزار و ۴۷۶ نفر است، اظهار کرد: از این تعداد، هشت هزار و ۶۴۵ نفر معلم هستند که ۵۷ درصد آن‌ها خانم و ۴۳ درصد نیز مرد هستند.

لامعی بیان کرد: در حال حاضر در برخی از شهرستان‌ها دچار کمبود معلم و در برخی از شهرستان‌ها از جمله بیرجند دچار تراکم نیرو هستیم که باید این نیروها سامان دهی شوند.

وی ادامه داد: مشکل کمبود نیرو در پایه ابتدایی حادتر است و این در حالی است که در دروس پایه مقاطع اول و دوم متوسطه شهر بیرجند با تراکم نیرو روبرو هستیم.

وجود 39 مدرسه دارای زیر نرم جمعیت در خراسان‌جنوبی

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان‌جنوبی با بیان اینکه 39 مدرسه دارای زیر نرم جمعیت در استان داریم که استمرار فعالیت این کلاس‌ها نیازمند ۱۴۶ نیرو خواهد بود، افزود: موضوع سامان دهی مدارس زیر نرم جمعیت از سال‌های گذشته در دستور کار قرار گرفته است اما به دلیل حساسیت خانواده‌ها و البته پراکندگی بالای جمعیت در استان به نتیجه نرسیده است.

لامعی بیان کرد: با این احتساب سالانه بالغ بر چهار میلیارد و ۳۸۰ میلیون تومان هرز منابع در این مدارس داریم که با تجمیع می‌توان در این هزینه‌ها صرفه‌جویی کرد.

وی ادامه داد: قطعاً نبود معلم متخصص بر آینده تحصیلی دانش‌آموز تأثیر خواهد گذاشت و والدین باید در این زمینه همکاری داشته باشند.

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان‌جنوبی بیان کرد: بر طبق شیوه‌نامه سامان‌دهی نیروی انسانی استمرار کلاس متوسطه اول باید با ۶۰ نفر دانش‌آموز باشد که به دلیل حساسیت خانواده‌ها و پراکندگی جمعیت این نرم در خراسان‌جنوبی به ۳۰ نفر کاهش یافته است.

بهره‌مند شدن بیش از پنج هزار نفر از دانش‌آموزان خراسان‌جنوبی از خدمات مشاوره‌ای

لامعی اظهار کرد: در طول سال تحصیلی گذشته بیش از 5000 نفر از دانش‌آموزان سطح استان از خدمات مراکز و هسته‌های مشاوره استان برخوردار شدند.

وی با بیان اینکه بیش از 70 مشاور استان در فرایند ساماندهی و جذب نیروهای هسته‌ها و مراکز مشاوره شرکت کردند، افزود: در حال حاضر 12 هسته مشاوره در سطح استان فعالیت دارند که شش هسته به مرکز مشاوره ارتقاء یافته است.

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان‌جنوبی با بیان اینکه هسته‌ها و مراکز مشاوره، نقش مهمی در ارتقای سلامت روان دانش‌آموزان دارند، تصریح کرد: ارائه خدمات راهنمایی و مشاوره فردی و گروهی دانش‌آموزان به منظور حفظ و ارتقای سلامت روان آنان از مهم‌ترین فعالیت‌های مراکز و هسته‌های مشاوره است.

لامعی با بیان اینکه مراکز و هسته‌های مشاوره مرجعی علمی، پژوهشی و یاری رسان در زمینه ارائه خدمات راهنمایی و مشاوره است، افزود: مرکز ثقل فعالیت‌های مشاوره‌ای در آموزش وپرورش، دانش‌آموزان هستند.

وی اظهار کرد: ارائه خدمات پیشگیرانه، مددکاری، آمایش مشکلات دانش‌آموزی، اجرا، تفسیر و تحلیل آزمون‌های روان شناختی، انجام مطالعه و پژوهش‌های روان شناسی از دیگر فعالیت‌های مراکز و هسته‌های مشاوره به شمار می‌رود.

بازنشسته شدن ۷۶۲ فرهنگی خراسان‌جنوبی و مشکل کمبود نیرو

علی اصغر موسوی‌کیا، معاون پژوهش و برنامه‌ریزی آموزش و پرورش خراسان‌جنوبی در گفت ‌وگو با ایسنا گفت: امسال ۷۶۲ نیروی فرهنگی استان بازنشسته می‌شوند که اگر فکری در این زمینه اندیشیده نشود، سال آینده دچار مشکل می‌شویم.

وی با بیان اینکه در حال حاضر به شدت در مقطع ابتدایی دچار کمبود نیروی انسانی هستیم، تصریح کرد: با این وجود، با برنامه‌ریزی‌های انجام شده امسال هیچ کلاسی بدون معلم نخواهد بود.

شکوفایی استعدادهای دانش‌آموزان با برنامه ملی شهاب و طرح دوست علمی

محمد راستگو، رئیس اداره پرورش استعدادهای درخشان و دانش‌پژوهان جوان خراسان‌جنوبی در گفت ‌وگو با ایسنا گفت: سال گذشته برنامه ملی شهاب در شهرستان‌های بیرجند، قائن و طبس اجرا شد که 19 و 300 دانش‌آموز از آن بهره‌مند شدند.

وی با بیان اینکه این برنامه امسال در شهرستان بیرجند علاوه بر پایه‌های چهارم، پنجم و ششم در پایه هفتم نیز اجرا خواهد شد، افزود: این برنامه ملی در راستای شناسايي و هدايت آموزشي، تربيتي و معنوي مستعدان از دوره ابتدايي تا پايان دوره متوسطه با سازوکار مناسب است تا هويت دينی و ملی افراد تقويت شده و احساس مسئوليت نسبت به ايفای نقش سازنده در کشور برای آنان حاصل شود.

رئیس اداره پرورش استعدادهای درخشان و دانش‌پژوهان جوان خراسان‌جنوبی با بیان اینکه این برنامه از سال تحصیلی 93-94 در استان اجرایی شد، اظهار کرد: در حال حاضر حدود 40 مدرس استانی دوره‌های این برنامه را گذرانده‌اند و آمادگی کامل دارند تا این برنامه را از 15 مهرماه در مدارس اجرا کنند.

راستگو به طرح دوست علمی اشاره کرد و افزود: همچنین طرح دوست علمی به منظور کشف و شکوفا کردن استعدادهای دانش‌آموزان مستعد و ارتقای سطح علمی محیط‌های آموزشی دانش‌آموزان به ویژه در مناطق کم برخوردار اجرا می‌شود.

وی بیان کرد: این طرح برای ایجاد رقابت سالم و شبکه‌های علمی بین دانش‌آموزان سرآمد دروس ریاضیات، فیزیک، شیمی و زیست شناسی و تقویت بنیه علمی آن‌ها برنامه‌ریزی شده است.

رئیس اداره پرورش استعدادهای درخشان و دانش‌پژوهان جوان خراسان‌جنوبی یادآور شد: این طرح‌ها و برنامه ها تنها بخشی از طرح‌های آموزش و پرورش برای کشف و شناسایی استعدادها است.

باید توجه داشت که هزینه برای دانش‌آموزانی که قرار است آینده سیازان این سرزمین شوند، هزینه نیست بلکه سرمایه‌گذاری است چرا که هر چقدر بیشتر بر روی نسل امروز سرمایه‌گذاری کنیم، انسان‌هایی سالم‌تر و متعدتر برای فردای این سرزمین خواهیم داشت.

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 710177

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 0 =