نمایش اشیای جدید در موزه هخامنشی تخت جمشید

«خبرجنوب» نوشت: نخستین پرونده اشیای منقول فارس در فهرست ملی به ثبت رسید،پرونده ای که متعلق به 45 شیء هخامنشی از موزه تخت جمشید بود و بنا بر اعلام کمیته ثبت آثار منقول سازمان میراث فرهنگی 31 شیء از این مجموعه پرونده در فهرست ملی جای گرفتند؛ به گفته مدیر پایگاه میراث جهانی تخت جمشید این اشیا تاریخی به زودی در معرض دید عموم قرار می گیرند .

طبق قوانين موجود، پرونده اشيا و اقلام منقول به صورت گروهي و در قالب مجموعه هاي 40 تا 50 تايي متعلق به يك دوره تاريخي و حاصل كاوش در يك سايت تاريخي، در فهرست ملي قرار مي گيرد. تاكنون 90 پرونده اشياي منقول تاريخي استان تهيه شده و اين پرونده ها كه عمده آنها متعلق به اقلام و اشياي موزه پارس در شيراز است هرچه سريع تر ملي مي شود.
اولويت ثبت ملي اشياي منقول استان با اقلام تاريخي در موزه هاي هخامنشي تخت جمشيد، ساساني بيشاپور (كازرون) و موزه پارس در شيراز است. مسعود رضایی منفرد در گفت و گو با خبرنگار ما افزود: به محض مشخص شدن اسامی و اعلام شماره ثبت، این اشیا در ویترین های موزه تخت جمشید قرار می گیرند.
به گفته وی مطابق سنوات گذشته در ایام نوروز اشیا و اقلام در موزه تخت جمشید جا به جا و تعویض می شود و اشیایی که کمتر در معرض دید بوده اند درویترین ها قرار می گیرند.
رضایی درادامه افزود: با برنامه ریزی های صورت گرفته برای نوروز 97 این اقلام که به تازگی در فهرست ملی به ثبت رسیده اند در معرض دید عموم قرار خواهند گرفت.
مدیر پایگاه میراث جهانی تخت جمشید با بیان اینکه نزدیک به 270 شیء هخامنشی در موزه تخصصی تخت جمشید در معرض نمایش عموم است، گفت: در حال حاضر تعداد اشیا و اقلام موجود در گنجینه این موزه به 5 هزار شیء تاریخی می رسد که قدمتشان به دوره های مختلف تاریخی چون هخامنشی،ساسانی و اسلامی بر می گردد. رضایی با اشاره به اینکه بیشترین آثاری که در این موزه به نمایش گذاشته شده در سایت تخت جمشید کشف شده است، گفت :این موزه از نظر ساختاری بسیار مهم است و نوع ساختار معماری تخت جمشید را به معرض نمایش می گذارد، در واقع بنای موزه به تنهایی از لحاظ معماری و تاریخی دارای ارزش است. مدیر پایگاه تخت جمشید همچنین اظهار داشت: اشیاي تاریخی شامل انواع گوش های سنگی، چاقو تیزکن، پنجه شیر، دسته شمشیر، سر شیر، انواع سینی، هاون و دسته هاون، بشقاب های سنگی، چشم های مصنوعی ، انواع عطر دان، کاشی لاجوردی ، ظروف سفالی، گل میخ های مفرغی با روکش طلا، بست های آهنی بکار رفته در سنگ ها و مواردی از این قبیل است که تمامی این اشیاء به جز دو مجسمه زن مفرغی و پرنده مفرغی که از دوره مصر باستان است، مابقی آثار از جنس سنگ، فلز، چوب و سفال ، همگی منتسب به دوره هخامنشی و مکشوفه در تخت جمشید بوده است.
به گزارش خبرنگار ما موزه تخت جمشید در حال حاضر دارای سه گالری و یک تالار مرکزی است که هر بخش به نمایش اشیاء و عکس هایی از دوره هخامنشی و مجموعه تخت جمشید اختصاص یافته است.
موزه تخت جمشید به واسطه ساروج قرمزی که در کف آن به کار رفته، به رنگ قرمز درآمده؛ در این موزه می توان پای مجسمه مرمر و بخشی از پرده سوخته کشف شده در تخت جمشید را مشاهده کرد.ساختمان موزه تخت جمشید قدیمی ترین بنای ایران است که بازسازی شده و به موزه اختصاص یافته است. این بنا یکی از مجموعه کاخ های تخت جمشید است که حدود دو هزار و 500 سال پیش توسط سلسله هخامنشی بنا شد.
حرمسرا یا کاخ مشکوی توسط پروفسور هرتسفلد و براساس طرح اصلی تجدید ساخت شد ولی در اصل به فرمان خشایارشا ساخته شده است و شامل یک تالار اصلی و تعداد زیادی اتاق و راهرو است. کاخ اصلی حرمسرا که درگاه هایش با نقوش خشایارشا و خدمه مخصوص و جنگ شاه با شیر و هیولا مزین شده است، تالار اصلی موزه را تشکیل می دهد و سقف آن بر 12 ستون چوبی استوار است. در این موزه می توان نمونه بست آهنی به کار رفته در سنگ ها را که مربوط به دوره هخامنشی است، مشاهده کرد. همچنین در این موزه دو مجسمه زن هم در میان اشیا دیده می شود که اگرچه متعلق به دوره مصر باستان است اما محل اکتشاف آن تخت جمشید است. همچنین توپی چرخ ارابه و دهانه اسب مفرغی و ریتون های سفالین در این موزه به نمایش گذاشته شده است.
کتیبه خشایارشاه که به خط میخی نوشته شده و از اطراف تخت جمشید در سال 1345 کشف شده است نیز نه تنها به نمایش درآمده بلکه به زبان فارسی نیز ترجمه شده است.
نمونه ای از الواح گلی به خط میخی عیلامی متعلق به دوره هخامنشیان که برخی از آنها در موسسه شرق شناسی شیکاگو هنوز در دست مطالعه است را نیز می توان در این موزه دید.
یک تابوت سفالی و مراحل مرمت تابوت را نیز در قالب تصاویری به نمایش درآورده اند و قسمتی دیگر مربوط به نمایش پنجه پای مجسمه انسان از سنگ مرمر سفید است که متعلق به دوره فراهخامنشی بوده و در ناحیه شمال غربی خارج از صفه تخت جمشید(ناحیه معروف به فراتادارا) کشف شده است.
شالوده ساختمان بر سنگ کوه بنا شده و کف تالار با ساروجی قرمز رنگ مفروش شده است به همین دلیل فضای داخلی این موزه را نیز به رنگ قرمز ساخته اند.

 

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 747008

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 3 =