۰ نفر
۲۸ دی ۱۳۹۶ - ۰۹:۳۶
بحران در انتظار قزل اوزن

مهر زنجان نوشت؛ مدیر کل حفاظت محیط زیست استان زنجان گفت: در صورت تدوام روند موجود در زمینه برداشت های بی رویه آب از رودخانه قزل اوزن، بستر این رودخانه به کانون ریزگرد تبدیل می‌شود.

سید رضا موسوی مشکینی  در جمع خبرنگاران با بیان اینکه میزان آلایندگی واحدهای صنعتی به طور فصلی گزارش می‌شود، افزود: در تابستان امسال ۱۳ واحد صنعتی به عنوان آلاینده معرفی شد که در پاییز امسال تعداد واحدهای آلاینده به ۲۵ مورد رسید.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر روزانه ۲ تا ۳ هزار تن پسماند فلزهای سنگین در محل دپوی روی انباشت می‌شود، ادامه داد: در شهرک روی با مشکلی مواجه هستیم که همان دپوی روی است و هر مشکلی در زنجان وجود دارد به دپو ربط داده می‌شود.

موسوی مشکینی با بیان اینکه این محل قرار بود موقت باشد تا محل مناسب انتخاب شود ولی شاهد ادامه روند انباشت پسماندها در این مکان هستیم، افزود: هم‌اکنون چندین پهنه در استان زنجان برای دپوی پسماند روی انتخاب شده و این پهنه‌ها مورد ارزیابی مطالعاتی قرار گرفته و پس از تأیید نهایی برای دپوی شهرک روی بسترسازی می‌شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان زنجان به برگزاری جلسه‌ای با سازمان محیط زیست به منظور تعیین تکلیف محل دپوی پسماندهای روی اشاره کرد و گفت: در این جلسه مقرر شد از طرف محیط زیست پهنه‌های مناسب برای دپوی این پسماندها به مجری طرح معرفی شود و مجری طرح در مدت زمان دو ماه اثرات زیست‌محیطی آن را بررسی و به محیط زیست ارائه دهد تا عملیات اجرایی برای انتقال انجام گیرد.

موسوی مشکینی پیش از هر اقدامی باید بسترسازی‌های مناسب بر اساس استانداردهای محیط زیست به منظور جلوگیری از گسترش آلودگی در این منطقه انجام شود، افزود: در گذشته برای استقرار این شهرک خطایی اتفاق افتاده و روزانه به طور متوسط بیش از ۲ هزار تن پسماند صنعتی حاوی فلزات سنگین تولید می‌کند که محل مناسبی برای دپوی پسماندها ندارد.

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان زنجان گفت: در صورت ادامه روند موجود در زمینه برداشت‌های بی حساب و کتاب آب از رودخانه قزل اوزن، بستر این رودخانه به کانون ریزگرد تبدیل می‌شود.

موسوی مشکینی با بیان اینکه در آینده‌ای نزدیک بستر رودخانه قزل اوزن به کانون ریزگرد تبدیل می‌شود و مخاطرات زیادی را برای مردم به دنبال دارد، افزود: رودخانه قزل اوزن که روزی خروشان بود در حال حاضر در بعضی از ماه‌های سال در برخی قسمت‌های آن آبی جریان ندارد و پرورش ماهی بی‌حساب و کتاب در ماهنشان و بهره‌برداری بیش از حد از آب این رودخانه بستر آن را به کانون ریزگرد تبدیل می‌کند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان زنجان با اشاره به اینکه صنایع در شرق شهر زنجان و همچنین شرق استان مستقر شده‌اند، به تأثیرات زیست محیطی نحوه این استقرار اشاره کرد و افزود: در حالی که در دشت ابهر شاهد افت سطح آب‌های زیر سطحی هستیم اما همچنان شاهد استقرار صنایع آب‌بر هستیم.

موسوی با اشاره به وضعیت استقرار یک واحد تولید کاغذ در شهرک صنعتی شماره یک شهر زنجان، گفت: این واحد بر روی دشت ممنوعه زنجان احداث شده در حالی که ۴ هزار مترمکعب در روز مصرف آب دارد.۹۵ درصد آب ورودی به این واحد صنعتی تبدیل به پساب می‌شود.

وی ادامه داد: در صورتی می‌توان این مخاطرات را به حداقل رساند که علاوه بر برنامه ریزی جامع و همه جانبه، معیارهای توسعه پایدار مد نظر مسئولان قرار گیرد و هر دستگاهی برای خود تعریف جداگانه‌ای از توسعه نداشته باشد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان زنجان با بیان اینکه هر فصل صنایع آلاینده استان‌ها شناسانده می‌شود و پروسه اداری برای تذکر به آنها طی می‌شود، گفت: در فصل تابستان براساس بررسی‌های انجام شده ۱۳ صنعت در استان زنجان به عنوان صنایع آلاینده شناسایی شد.

موسوی مشکینی با بیان اینکه ویژگی متمایز امسال روز هوای پاک نسبت به سال گذشته، ابلاغ قانون هوای پاک است، گفت: در گذشته قانون پیشگیری از آلودگی هوا وجود داشت و این قانون دستخوش تغییر شد و اجرای درست قانون هوای پاک اقدامات موثری را برای جامعه دارد.

وی با اشاره به اینکه «قانون هوای پاک قانون زندگی» شعاری است که برای سال جاری در نظر گرفته شده است، گفت: برنامه‌های ویژه‌ای در راستای فرهنگ‌سازی در این برنامه گنجانده شده است.

 

46

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 747142

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 0 =