ایرنا نوشت:

 'گرت پورتر' نویسنده و تحلیل گر آمریکایی با اشاره به فشار لابی صهیونیست ها برای امکان بازرسی های کامل از تاسیسات هسته ای ایران، ادعاهای آمریکا را درباره این بازرسی ها نادرست و کذب خواند.

به گزارش ایرنا، گرت پورتر در پایگاه اینترنتی سازمان خبری 'تروث اوت/ Truth out' آمریکا نوشت که مقامات آمریکایی مدعی اند مذاکره کنندگان ایرانی در لوزان پذیرفته اند به بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی اجازه دهند از همه تاسیسات این کشور بازدید کنند. چنین شرطی مجوزی برای رژیم صهیونیستی محسوب می شود که مجموعه ای از ادعاهای اطلاعاتی ساختگی را مطرح کند؛ از جمله ادعاهایی که از 'ابعاد احتمالی نظامی' برنامه هسته ای ایران حکایت دارد که هدف آن جلوگیری از لغو تحریم هاست.

نویسنده کتاب 'بحران ساختگی' افزود: آیت الله 'علی خامنه ای' رهبر عالی ایران ادعاها درباره موافقت ایران را با چنین بازرسی هایی رد کرد و در سخنرانی اش در تاریخ 9 آوریل (20 فروردین) تصریح کرد آژانس اجازه ندارد از تاسیسات نظامی این کشور به بهانه نظارت هسته ای بازدید کند. این اظهارات پس از آن مطرح شد که 'حسین دهقان' وزیر دفاع ایران اعلام کرد بازرسی های بین المللی از تاسیسات نظامی ایران فقط بر اساس توافق هسته ای امکان پذیر خواهد بود.

'جان کری' وزیر خارجه آمریکا 2 آوریل (13 فروردین) در لوزان گفت: 'ایران موافقت کرده به بازرسان آژانس اجازه دهد درباره هر گونه تاسیسات و فعالیتی در هر منطقه از خاک این کشور تحقیقات کنند.

گزاره برگ (فکت شیت) آمریکا درباره 'پارامترهای' توافق با تکرار چنین ادعایی بیان می کند که ایران باید به آژانس اجازه دهد درباره همه تاسیسات یا اتهامات درباره تاسیسات غنی سازی یا تولید کیک زرد در هر منطقه از این کشور دسترسی داشته باشد.

چند روز بعد 'بن رودز' مشاور امنیت ملی کاخ سفید بار دیگر بر توافق بدست آمده بر سر بازرسی ها از جمله تاسیسات غیرهسته ای تاکید و برای نخستین بار با پافشاری بر ادعاهای خود به پروتکل الحاقی اشاره کرد.

وی در مصاحبه با کانال 10 تلویزیون رژیم صهیونیستی مدعی شد اگر تاسیسات مشکوکی وجود داشته باشد، می توان با رجوع به آژانس چنین بازرسی هایی را بدست آورد. این به خاطر پروتکل الحاقی است که ایران به آن خواهد پیوست و نیز به خاطر برخی اقدامات دیگر مورد مذاکره شامل اقدامات شفاف سازی و مربوط به بازرسی هاست.

'باراک اوباما' رییس جمهوری آمریکا نیز در مصاحبه با 'توماس فریدمن' در تاریخ 5 آوریل (16 فروردین) بر ادعاهای مشابهی درباره دسترسی به 'تاسیسات مشکوک' ایران تاکید کرد و گفت: 'ما می خواهیم سازوکارهایی ( مکانیسم هایی) را ایجاد کنیم که بتوانیم به هر مکان مشکوکی دسترسی داشته باشیم.'

پورتر نوشت که لابی رژیم صهیونیستی فشار شدیدی را بر دولت اوباما وارد کرده تا در توافق نهایی دسترسی به هر مکان و در هر زمانی را قید کند. قانون نظارت کنگره که ژانویه (دی-بهمن) گذشته معرفی و اواخر فوریه (اسفند) اصلاح شد، مستلزم 'گزارش ارزیابی راستی آزمایی' است که این موضوع را در بر می گیرد که آیا آژانس 'دسترس کافی برای بازرسی ازتاسیسات مشکوک یا اتهامات درباره فعالیت های مخفی هسته ای را دارد یا نه؟'

دولت آمریکا چنان مشتاق بود که نشان دهد در میز مذاکره به آنچه خواسته لابی رژیم صهیونیستی بود، دست یافته است. بخشی از گزاره برگ (فکت شیت) وزارت خارجه آمریکا موارد حساس درباره فعالیت های غیر هسته ای ایران را از طرح اصلاح شده اواخر فوریه برداشته است.

لحن بیانیه مشترک گروه 1+5 و ایران در 2 آوریل (13 فروردین) نشان می دهد توافقی بدست آمده که آژانس دسترسی گسترده ای از طریق رویه های مورد توافق خواهد داشت که شامل شفاف سازی مسائل گذشته و حال خواهد بود اما توضیحات بعدی اوباما درباره مذاکرات بر سر این موضوع نشان می دهد که درباره چنین رویه هایی هنوز مذاکره نشده است.

اوباما تایید کرد تحت 'سازوکار'ی که اکنون مورد بحث است، یعنی درخواست برای چنین بازرسی بر اساس مظنونیت به فعالیت هسته ای، باید با ایران مطرح شود.

اظهارت اوباما نشان می دهد که مسائل مختلف مربوط به چنین سازوکاری هنوز حل و فصل نشده است. اوباما به دقت از طرح این ادعا خودداری کرد که هیات ایرانی تاکنون با این خواسته موافقت کرده، خواسته ای که شامل امکان بازرسی آژانس از هر مرکزی است.

در حقیقت، این که چگونه دو طرف مذاکره کننده می توانند درباره ساز و کاری توافق کنند که فارغ از اشتباهاتی باشد که در بیش از دو دهه مساله هسته ای ایران را فراگرفته، دشوار است.

اگر سازوکاری که اوباما به آن اشاره می کند با هدف دستیابی به شواهدی واقعی یا ارزیابی غیرمغرضانه از یک درخواست مطرح شده است، هر گونه ادعاهایی که در دولت 'جورج بوش' رییس جمهوری سابق آمریکا و اسراییلی ها از سال 2004 تاکنون مطرح کرده اند، از جمله اتهامات مربوط به اتاقکی در پارچین را نقض می کند. از سوی دیگر، اگر این ارزیابی به آژانس یا هر سازمان بین المللی دیگری که در معرض نفوذ آمریکاست وابسته باشد، ایرانی ها به طور حتم آن را وتو خواهند کرد.

پورتر افزود: ادعای بن رودز درباره تعهد ایران به اجرای پروتکل الحاقی به عنوان مدرکی برای امکان دسترسی به هر گونه تاسیسات مشکوک از سوی ایران به عنوان موضوع مورد مطالبه آژانس، جعلی و نادرست بود. تنها شرط نامحدود در پروتکل الحاقی برای کشورهای عضو این پروتکل امکان دسترسی به تاسیساتی است که قبلا برای اهداف مربوط به چرخه سوخت هسته ای طراحی شده اند.

پروتکل الحاقی تصریح می کند که دسترسی به برخی اماکن به منظور رفع ابهاماتی درباره اصلاح یا تکمیل اطلاعات ارائه شده از سوی یک کشور به تایید کشور مورد نظر بستگی دارد. اصل پنجم پروتکل که به چنین درخواستی از سوی آژانس اشاره دارد نشان می دهد که اگر کشور امضا کننده پروتکل الحاقی نتواند امکان چنین دسترسی را فراهم آورد باید هر تلاشی را بکار بندد تا از طرق دیگری و بدون هیچ تاخیری آژانس را قانع کند.

در چارچوب اختلافات ایران و آمریکا بر سر موضوع دسترسی نامحدود، 'یوکیا آمانو' مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی در یک کنفرانس مطبوعاتی در تاریخ 27 آوریل (7 اردیبهشت) در سازمان ملل این موضوع را مطرح کرد که اجرای پروتکل الحاقی از سوی ایران به همه موارد درخواستی آژانس در زمینه دسترسی ها پاسخ خواهد داد.

به گفته وی، اولین کاری که ایران باید انجام دهد اجرای پروتکل الحاقی است.

آمانو که با حمایت دیپلماتیک آمریکا در سال 2009 جانشین 'محمد البرادعی' شد، تحت فشار آمریکا موافقت کرد تا شرح مختصری از اتهامات درباره فعالیت هسته ای ایران را در زمینه غیرهسته ای در سال 2011 منتشر کند که سرنخ آنها به رژیم صهیونیستی بر می گردد.

4949

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 413966

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 5 =