ایسنا نوشت: شورای مرکزی فلسطین در بیانیه پایانی بیست و هشتمین دوره نشست خود در رام الله واقع در کرانه باختری کمیته اجرایی ساف را مامور تعلیق به رسمیت شناختن اسرائیل تا زمان پذیرفتن کشور فلسطین در مرزهای سال ۱۹۶۷ از سوی اسرائیل کرد.

به گزارش سایت شبکه الجزیره، شورای مرکزی فلسطین در این بیانیه که بعد از دو روز نشست صادر شد، اظهار داشت: دوره انتقالی که در توافقنامه‌های امضا شده در اسلو، قاهره و واشنگتن آمده از جمله کل تعهداتی که این مرحله دربرمی‌گرفت دیگر کارایی ندارند.

در این بیانیه آمده است، شورای مرکزی فلسطین بار دیگر تصمیم توقف هماهنگی امنیتی در هر شکل و نوعی با اسرائیل را اعلام و بر لغو روابط اقتصادی که در توافقنامه اقتصادی پاریس آمده، تاکید کرد.

شورا این گام را در راستای تحقق استقلال اقتصاد ملی دانست و از کمیته اجرایی سازمان آزادیبخش فلسطین (ساف) و موسسات دولتی فلسطین خواست اجرای آن را شروع کنند.

شورا مصوب کرد، تلاش با تمامی کشورهای جهان برای تحریم شهرک‌نشینان اسرائیلی در تمامی زمینه‌ها دنبال شود و آن در عین حال بر غیرقانونی بودن شهرک‌سازی اسرائیلی از ابتدای سال ۱۹۶۷ تاکید کرد.

این شورا همچنین اعلام کرد، کمپین تحریم اسرائیل را دنبال می‌کند و از کشورهای جهان می‌خواهد تحریم‌هایی را بر اسرائیل اعمال کنند تا پاسخی به نقض‌های علنی اسرائیل در قبال قانون بین‌المللی، خصومت‌های مستمرش علیه ملت فلسطین و نظام آپارتایدی باشد که بر فلسطینی‌ها تحمیل می‌کند.

شورا به رسمیت شناختن اسرائیل را به عنوان کشور یهود رد کرد. همچنین هر گونه طرح و ایده راه‌حل‌های انتقالی یا مراحل موقت از جمله آنچه کشوری با مرزهای موقت خوانده می‌شود را رد کرد.

تصمیم ترامپ

شورای مرکزی فلسطین شدیدا تصمیم دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا مبنی بر به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت اسرائیل را محکوم و رد کرد و گفت: باید بر ساقط کردن این تصمیم تلاش شود.

این شورا عنوان داشت، دولت آمریکا با این تصمیم ماهیت خود به عنوان یک میانجی و ناظر روند صلح را از دست داد و دیگر شریکی در این روند نیست مگر اینکه تصمیمش را لغو کند.

در بیانیه پایانی شورا بر مخالفت با سیاست ترامپ با هدف ارائه طرح و ایده‌هایی بر خلاف قطعنامه‌های بین‌المللی در زمینه حل مناقشه اسرائیل و فلسطین مخالفت شد.

در این بیانیه بر لزوم لغو مصوبه کنگره آمریکا مبنی بر قلمداد کردن سازمان آزادیبخش فلسطین به عنوان سازمانی تروریستی از سال ۱۹۸۷ و تصمیم وزارت خارجه آمریکا در زمینه بستن دفتر سازمان در واشنگتن تاکید شد.

اوضاع داخلی

در زمینه اوضاع داخلی فلسطین شورا مصوب کرد، باید به توافقنامه صلح امضا شده در ماه مه ۲۰۱۱ و سازوکارها و توافقات صورت گرفته که آخرین آن توافقنامه قاهره در سال ۲۰۱۷ است، پایبند بود و تمامی حمایت‌های لازم را برای اجرای آنها به عمل آورد.

این شورا همچنین بر حق ملت فلسطین در انجام تمامی انواع مبارزه علیه اشغالگران طبق احکام قانون بین‌المللی و تداوم اجرایی کردن مقاومت مردمی مسالمت‌آمیز و حمایت و تقویت توانمندی‌های آن تاکید کرد.

شورای مرکزی فلسطین بر لزوم فراهم کردن اسباب پایداری ساکنان قدس و حمایت از مبارزه آنها برای ایستادگی در برابر تدابیر اسرائیلی که با هدف یهودی سازی قدس انجام می‌شوند، تاکید کرد.

شورا خواستار اتخاذ تمامی تدابیر برای پشتیبانی از ساکنان غزه و حمایت از تامین تمامی نیازهای آنها برای حفظ پایداری‌شان از جمله آزادی در رفت‌وآمد افراد و تامین نیازهای بهداشتی و معیشتی و بازسازی غزه و جلب حمایت جامعه جهانی برای شکستن محاصره نوار غزه شد.

شورای مرکزی فلسطین موضوع فروش اموال و زمین‌های طایفه ارتدوکس به موسسات و نهادهای اسرائیلی را محکوم کرد و خواستار مواخذه مسؤولان آن شد.

49311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 746426

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 6 =