پاسخ رئیس کمیته ارزیابی سیلاب به یادداشت انتقادی درباره دریاچه ارومیه و نظرات «دکتر کردوانی»

دکتر حسین آخانی در سال 1393 در گروه نخبگان خبرآنلاین مطلبی را با عنوان «مرگ دریاچه ارومیه! از دیدگاه "پروفسور بازنشسته" آقای دکتر کردوانی! » منتشر کرده که اخیرا پاسخی از سوی رئیس کمیته ارزیابی سیلاب کمیته ملی سدهای بزرگ ایران ارسال شده است.

آخانی در یادداشت خود نوشته است: تا چند سال قبل هم در پیروی از نظریه ایشان که "روی همه رودخانه ها سد بزنید" مدتها مدیران طراز اول وزارت نیرو به استناد آنها، رفتار ضد توسعه پایدار خود را علمی دانسته و توجیه می کردند. با این وجود اخیرا در گفته های آقای دکتر کردوانی انتقاداتی هم به سد سازی می شود که کاملا برخلاف حرفهای پیشین ایشان است. این خود دلیلی است که اولا گفته های این استاد محترم بازنشسته دانشگاه تهران را نباید جدی گرفت، و دوما اصرار بر آنچه که از نظر علمی بررسی نشده است، با منش یک "پروفسور" نمی خواند.

متن کامل این یادداشت را اینجا بخوانید.

اخیرا «مصطفي فدايي فرد»، رئيس كميته ارزيابي سيلاب كميته ملي سدهاي بزرگ ايران با ارسال ایمیلی پاسخی برای دکتر آخانی فرستاده اند که متن آن را در زیر می خوانید:

« با درود فراوان بر استاد تمام جناب آقاي دكتر آخاني گرامي، ضمن ارج نهادن بر مقام علمي جنابعالي در خصوص بيانات‌‌تان در ارتباط با جناب آقاي دكتر كردواني بزرگ، چند نكته را تقديم مي نمايم :

1- شرايط ايران به لحاظ مديريتي، سياسي، اجتماعي، فرهنگي، اقليمي، منابع آب و ... با ديگر كشورهاي جهان متفاوت است بنابراين به نظر مي‌رسد براي ايران تجربه بسيار با ارزش‌تر از عناوين علمي جهاني است و پروفسور كردواني خداوند تجربه است و ايران را مثل كف دستشان مي‌شناسند. اين در حالي است كه بسياري از دانشمندان مطرح ايراني كه در سطح جهان نيز به لحاظ علمي بسيار معتبر هستند و ده‌ها مقاله علمي در جهان منتشر كرده‌اند ، هيچ فعاليت مهمي براي ايران به انجام نرسانده‌اند.

2- درياچه اروميه به دليل رسوبگذاري شديد و از بين رفتن عمق آن، تبديل به يك پلايا شده است و هر ساله با چند بارندگي و سيلاب پر مي‌شود و در فصل گرم تابستان تبخير مي شود. بنابراين هر ساله حدود 3 ميليارد متر مكعب آب شيرين ارزشمند حوضه را در فصول زمستان و بهار وارد درياچه كرده و در تابستان همه آن را تبخير مي‌كنيم! آيا مي‌توان پذيرفت كه درياچه اروميه هنوز زنده است؟ تشكيل ستاد احياي درياچه اروميه يعني اين كه كه درياچه اروميه مرده است (يعني دقيقا همان فرمايش پروفسور كردواني) و ستاد قصد احياي آن را دارد. 3- نظريه آقاي كردواني نياز به هزينه‌هاي زيادي دارد كه مورد اثبات قرار گيرد بنابراين نمي‌توان انتظار داشت كه ايشان در مسير اثبات نظريه خود اقدام نمايد و آن را به صورت پايلوت اجرا كند! بنابراين بهتر نيست كه بخشي از هزينه‌هاي هنگفتي كه براي احياي درياچه اروميه مصرف مي‌شود را به بررسي اين نظريه اختصاص داد؟ ( به گفته بزرگان : نظريه‌هاي ارزشمند عموما در ابتدا خنده‌دار به نظر مي‌رسند).

3- نظريه پروفسور كردواني در رابطه با احداث سد نيز آنگونه نيست كه شما فرموده‌ايد بلكه ايشان فرموده بودند كه با شرايط خاصي كه ايران دارد، مي‌توان در همه محل‌هاي مناسب بر روي رودخانه‌ها سد احداث نمود. و اين نظريه جهاني است و مختص ايشان نيست و بر همين اساس در كل دنيا مطالعات سدسازي شروع شده و سدها احداث مي شوند.

4- انتقاد ايشان به سدسازي‌هاي گسترده و بي ضابطه نيز بسيار به جا و منطقي است چرا كه علاوه بر سدهاي بسيار خوب و موثري كه ساخته‌ايم، (كه اگر نبودند يقينا در حال حاضر امكان تداوم زندگي در كشور ميسر نبود،) متاسفانه سدهاي نامناسب و بد نيز كم نساخته‌ايم!

5- جناب آقاي دكتر آخاني عزيز، سودجويان زيادي منتظرند تا به استناد به همين حرفهاي جنابعالي حکم به انتقال آب خزر و ديگر حوضه ها به اروميه را بدهند و آب شيرين و نازنين را وارد درياچه‌اي نمايند كه لااقل در حال حاضر زنده نيست و تنها به اميد احياي آن و به زعم خود درياچه اروميه را احيا كنند!

6- ارج نهادن به مقام علمي و تجربي و نظريات بزرگاني چون پروفسور كردواني و حضرتعالي بر همه ايرانيان واجب است. »

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 644149

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۸:۲۱ - ۱۳۹۵/۱۲/۱۸
    0 0
    سپاس از نگارنده