خانواده‌های ایرانی به سمت تک‌فرزندی روی آورده‌اند؛ دلیل چیست؟

آمارها نشان از کاهش چندفرزندی در خانواده‌های ایرانی و بسنده کردن به تک‌فرزندی دارد. از سوی دیگر به تازگی نیز مساله بی‌فرزندی در خانواده‌های ایرانی مطرح شده است. کارشناسان دلیل این امر را در دلایل اجتماعی و اقتصادی تحلیل می‌کنند.

گروهی مشکلات اقتصادی و گروهی دیگر تغییر سبک زندگی در خانواده‌های جدید را دلیلی بر این مساله می‌خوانند.


با این حال به نظر شما مهم‌ترین دلایلی که باعث می‌شود خانواده‌های ایرانی به تک‌فرزندی و بی‌فرزندی روی بیاورند چیست؟

 

نظرات خود را زیر همین خبر به صورت کامنت با ما در میان بگذارید.

 

 

 

 

۴۲۲۴

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 747592

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 186
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • احسان IR ۰۸:۲۴ - ۱۳۹۶/۱۰/۳۰
    487 9
    بی پولی، بی کاری
    • بی نام A1 ۰۹:۵۵ - ۱۳۹۶/۱۰/۳۰
      پس چرا پولدارا فرزند کم میارن یا اصلا نمیارن و طلاق بین پولدارا زیاده؟
    • بی نام A1 ۰۹:۵۶ - ۱۳۹۶/۱۰/۳۰
      پس چرا ثروتمندان و صاحبان شغل و درآمد بچه دار نمی شوند؟
    • بی نام IR ۱۰:۱۲ - ۱۳۹۶/۱۰/۳۰
      چون پولدارها عاقلند پاینده وخشکسالی ها را می بینند.ایران یک درصد از خاکهای جهان را در اختیار دارد وکمی بیشاز یک درصد جمعیت جهان ولی میانگین بارندگی یک چهارم میانگین جهانی است.
    • بی نام A1 ۱۰:۳۵ - ۱۳۹۶/۱۰/۳۰
      42 6
      یک قاعده کلی در جهان و کشور خودمان وجود دارد و آن اینست هرچقدر مردم فقیر تر باشند تعداد زاد ولد آنها نیز بیشتر خواهد بود به حاشیه شهرها و محلات و روستاهای فقیر نشین و آمار مراکز زایماننگاهی بیاندازید و هرچقدر انسان مرفه تر و ثروتمندتر باشد تعداد فرزندانش نیز کم خواهد بود آیا شما پزشکی را در این ۵۰سال اخیر دیده اید که بیشتر از ۲فرزند داشته باشد؟مشکل اینجاست که نخبگان هیچوقت جمعیتشان رو به ازدیاد نیست ولی بزهکاران بر عکس
    • بی نام DE ۱۰:۳۸ - ۱۳۹۶/۱۰/۳۰
      59 0
      بنظرم یکی از دلایلش بی اطلاعی از وضعیت آینده اس. خانواده قادر به برنامه ریزی برای آینده نیست، چون شب میخوابن و فردا گرانی، تورم و قوانین سخت شده است.
    • بی نام A1 ۱۰:۵۸ - ۱۳۹۶/۱۰/۳۰
      53 4
      پولدارا بچه نمیارن چون میدونن تا چند سال دیگه هیچ منابعی واسه استفاده نیست و همین پولداراهم هر لحظه ممکنه سرمایشونو از دست بدن اگه هم بیارن میرن یه جای دیگه دنیا بچشونو به دنیا میارن
  • بی نام IR ۰۸:۲۵ - ۱۳۹۶/۱۰/۳۰
    585 6
    دلیل آن ناامیدی و رنج فراوان است. مردم ایران برای سه نسل جز بدبختی چیزی از زندگی ندیدند و نمی خواهند نسل های بعد هم این همه رنج ببرند.
    • بی نام A1 ۰۹:۴۳ - ۱۳۹۶/۱۰/۳۰
      224 3
      با خوندن نظر شما مسئولین میتونن عمکردشونو در این 40 سال درک کنن
    • بی نام IR ۱۱:۳۳ - ۱۳۹۶/۱۰/۳۰
      46 1
      با نظر شما موافقم ضمن اینکه به نظر بنده اگر یک زوج خوشبختی که با فرض خوشبخت بودن این زوج درآمد ماهیانه کمتر از پنج میلیون تومن داشته باشند و صاحب خانه و ماشین هم نباشند اصلا صلاحیت بچه دار شدن ندارند و چنانچه بچه دار شدند باید سریعا توسط نهادهای امنیتی دستگیر و بازداشت شده و از فرزندآوری مجدد آنها جلوگیری شود . یعنی حدود هشتاد درصد از زوجین ایرانی اصلا صلاحیت فرزند آوری ندارند در مورد بیست درصد باقیمانده هم تردیدهای بسیاری وجود دارد مثل آلودگی وحشتناک هوا تاراج دریاها و رودخانه ها و جنگل ها و طبیعت و کمبود آب و هوای سالم و فسادهای مختلف اقتصادی و اجتماعی و ترس از آینده فرزند که زوجهای جامعه آماری بیست درصدی که ریسک پذیر نیستند و براشون پدر ومادر شدن لذت بخش نیست رو منصرف میکنه .
  • بی نام IR ۰۸:۲۶ - ۱۳۹۶/۱۰/۳۰
    473 4
    ترس از آینده فرزند.....
    • بی نام AT ۱۰:۱۱ - ۱۳۹۶/۱۰/۳۰
      145 0
      دقیقا
    • بی نام IR ۱۳:۳۸ - ۱۳۹۶/۱۰/۳۰
      28 0
      یه دلیل مسائل اقتصادی ست و یه دلیل دیگه هم درست تربیت شدن فرزند اونم تو این شرایط بد اجتماعی که آدم حتی میترسه بچه رو تو مهدکودک و مدرسه بذاره که نکنه از همسن وسال های خودش چیزهایی که نباید رو یادبگیره
  • بی نام A1 ۰۸:۲۹ - ۱۳۹۶/۱۰/۳۰
    سلام من 40 سال سن دارم و صاحب 2 فرزند.یه جوری شده که ادم روش نمیشه بگه 2تا بچه دارم.تازه خونه هم بهم اجاره نمیدند.اما دلیلش عدم حمایت مسئولین از ترویج خانواده هست. فقط چند تا سازمان عریض و طویل هست که بودجه های هنگفت میگرندو 2 تا مصاحبه می کنند و از فواید خانواده و فرزند اوری صحبت میکنند یا در نماز جمعه یه رهنمودی می فرمایند.ولی حمایت فیزیکی و سخت افزاری مطلقا وجود ندارد. الان هرکس هم بچه به دنیا میاره با انبوهی از مشکلات پزشکی درمانی و هزینه مواجه میشود و پشت دستش را داغ میکنه که سراغ دومی دیگه نرود.
    • بی نام IR ۱۰:۲۰ - ۱۳۹۶/۱۰/۳۰
      83 2
      امیدوارم چاپ کنید خبر جان.خیلی عذر می خوام ادم، وقتی مستاجر بهتر یک بچه داشته باشد.دولت ما هم اشتباه می کند که اصلا تبلیغ رشد جمعیت می کند جمعیت ما که منفی نیست.تا ده سال دیگه می شویم نود ملیون بدون شغل وحتی اب هم برای خوردن نیست
  • عرشیا A1 ۰۸:۳۰ - ۱۳۹۶/۱۰/۳۰
    نداشتن حوصله و سر و صدا و البته یک دلیل کلا بی اهمیت و سر دستی که همانا چرک کف دست میباشد ،مدیونید اگر فکر کنید مشکل اقتصادی دلیل اصلی است ،دلیل اصلی همان بی حوصلگی و پرهیز از سر و صدا میباشد............
    • بی نام A1 ۲۱:۰۱ - ۱۳۹۶/۱۰/۳۰
      14 2
      والا من همه چی اقتصادی دارم ولی همون اعصاب و حال و حوصله زن و مادر زن و بچه رو ندارم
  • بی نام IR ۰۸:۳۱ - ۱۳۹۶/۱۰/۳۰
    234 8
    بی پولی
    • بوئين زهرا IR ۱۱:۲۹ - ۱۳۹۶/۱۰/۳۰
      31 1
      تو چرخوندن زندگی خودمون موندیم ، بله زندگی نه زنده موندن و اونوقت یک معصوم دیگه بیاد که معلوم نیست وضعیت با این اوضاع و احوال حال و شیب معروفی که در ادامه اون هست عاقبت این بنده های خدا چه بشود ، نمیشه که به خاطر حرفهای دیگران و مسئولین و به صرف بردن بالای آمار جمعیت خودمون رو دو دستی تو دردسر بندازیم
  • حسام ۰۸:۳۵ - ۱۳۹۶/۱۰/۳۰
    194 5
    بي پولي بدبختي
  • رفیعی IR ۰۸:۳۸ - ۱۳۹۶/۱۰/۳۰
    168 5
    مشکلات اقتصادی بیشتر برای اینکه 1پوشک 2 لوازم سیسمونی 3 سونوگرافی وازمایش رفتن زنان بعدا پوشاک بچه که رشد میکنه قد رشد منیکنه باید لباس بخره وبی فرزند خداباید بده
  • بی نام IR ۰۸:۳۸ - ۱۳۹۶/۱۰/۳۰
    147 3
    دلایل متعددی از نوع دیدگاه اجتماعی تا مسایل اقتصادی داره. در جامعه طبقاتی و دسته ای ایران دلیل واحدی برای همشون بشکل مشابه وجود نداره. یکی پول نداره یکی خونه نداره یکی آینده ای نمی بینه یکی شرایط اجتماعی پانزده سال دیگه رو بغرنج میبینه و یکی خانواده همراهی نداره و ...
    • بی نام IR ۱۱:۵۰ - ۱۳۹۶/۱۰/۳۰
      31 0
      همه چیز را گفتید غیر از خشکسالی و خشکیدگی این کشور راکه تا ده پانزده سال دیگه شاید اب به سختی برای خوردن گیر بیااید. البته بعضی قشرها وطبقات توی همین شرایط هم چهار پنج فرزند بدنیا می اورند الان رشد جمعیت کم شده ولی صفر یا منفی نشده است.طبق گفته مرکز امار هم تاهزار وچهارصد جمعیت به هشتاد وپنج ملیون می رسد.
  • بی نام IR ۰۸:۳۸ - ۱۳۹۶/۱۰/۳۰
    257 8
    شما اقتصاد ملت رو خوب کن بقیه خودش درست میشه ... چهل سال داریم سقوط میکنیم ... اون وقت میخواین ملت بچه بیارند که چی بشه بدبخت بشن ...
  • علی IR ۰۸:۳۸ - ۱۳۹۶/۱۰/۳۰
    250 2
    دیگه از امنیت اجتماعی و رفاه اقتصادی گذشته کار به زیست بوم رسیده.یعنی شرایط لازم برای زنده ماندن.حتی هوا تازه و آب سالم رو هم در اثر بی برنامگی و سوء مدیریت از دست دادیم.به چه امیدی مردم باید فرزندآوری داشته باشن؟؟؟
  • علی A1 ۰۸:۴۲ - ۱۳۹۶/۱۰/۳۰
    223 3
    وقتی آب و هوا واسه نفس کشیدن خودمون نیست، چه کاریه یه موجود بی گناه رو وارد این دنیا کنیم؟؟ بقیه امکانات و نیازهای اساسی مثل کیفیت آموزش و بهداشت و اخلاق و رفاه عمومی و... هم که بماند.... آیا فقط "زنده بودن" کافیه و شکل و کیفیتش اهمیت نداره؟؟؟؟؟
  • banooooo A1 ۰۸:۴۶ - ۱۳۹۶/۱۰/۳۰
    192 4
    فقر .نداشتن اینده ای روشن برای نسل بعد...نداشتن ژن خوب
  • مجید گلپا A1 ۰۸:۵۱ - ۱۳۹۶/۱۰/۳۰
    بی پولی ،ترس از اینده فرزندان با توجه به شرایط اسفناک این روزهای جامعه،فرمان ناپذیری بچه ها و فرزند سالاری،و مهمتر از همه به درد نخور بودن بچه های امروزی که دردی از پدر و مادر دوا نمیکنند.
  • بی نام A1 ۰۸:۵۴ - ۱۳۹۶/۱۰/۳۰
    128 2
    بخاطرفقرونداشتن اینده روشن
  • بی نام A1 ۰۸:۵۸ - ۱۳۹۶/۱۰/۳۰
    140 2
    من دوسال پیش بچه دار شدم از روز بارداری خانمم تا زایمان نزدیک هفت و نیم میلیون خرج شد الان ماهی 92 هزارتومن حق اولاد میدن دقیقا فقط پول پوشک بچه است حالا خانواده ای که بچش شیر خشک میخوره ماهی 200 هزارتومن هم اون با لباس و خورد خوراک حساب کن ماهی 400 تومن حداقل میشه ماهی 1300 حقوق میگیرم یک میلونش وام هست و همه مردم همینن حالا عقلم میگه بچه دومبیارم یا نه بنظرتون
  • بی نام A1 ۰۸:۵۹ - ۱۳۹۶/۱۰/۳۰
    119 1
    مشکلات اقتصادی، عدم امنیت شغلی والدین، مخصوصا زنان شاغل در بخشهای خصوصی که به بهانه باردار شدن کارشون رو از دست میدن و بعد از مرخصی زایمان هم امیدی به بازگشت به محل کارشون ندارن. هزینه های زیاد درمان، بهداشت، آموزش فرزندان در کشور. در نهایت هم ناامیدی هست. موج اخبار بدی که هر روز دریافت می کنیم، همه دارن میگن مملکت با این همه ثروت داره به قهقرا میره. مسئولین باید ببینن و در نهایت بترسن از ناامیدی مردم....
  • بی نام IR ۰۹:۰۲ - ۱۳۹۶/۱۰/۳۰
    90 4
    خانم ها که بعد از زایمان امنیت شغلی ندارند. هزینه ها سرسام آوره و با توجه به مشکلاتی که همه دارند، ظرفیت دو تا بچه یا بیشتر واقعا کار سختیه. حجم زیادی از بار فعالیت های آموزشی و فوق برنامه مدارس هم بر عهده والدینه.
  • طاهره A1 ۰۹:۰۴ - ۱۳۹۶/۱۰/۳۰
    91 1
    فقر عزیزم فقر . این سوال داره ؟ تو این بی پولی بچه دار بشن که چی بشه ؟ باز خوبه آینده فرزندانشون براشون مهمه و فقط به فکر تولید نیستن
    • بی نام IR ۰۴:۴۸ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۱
      14 2
      هم فقر مالی هم فقر اجتماعی جامعه ما به طرز وحشتناکی از اخلاق تهی شده...
  • نیما IR ۰۹:۰۵ - ۱۳۹۶/۱۰/۳۰
    89 2
    در کشورهای دیگه دولتها علاوه به تشویق فرزندآوری، خانواده ها رو هم از نظر مالی و آموزشی حمایت میکنند مسولیت فرزند آوری رو هم دولت بر عهده میگیره. ظرفیت سازی برای شغل ایجاد میکنه و شرایط ازدواج رو فراهم میاره. وقتی اینا نیست و فرزند فقط بار مالی سنگین داره چرا افراد بچه دار بشن؟ مخصوصا که الان خیلیها تا سی سالگی و بیشتر،هنوز نون سرپرست خانوار رو میخورن.
    • بی نام IR ۱۱:۵۵ - ۱۳۹۶/۱۰/۳۰
      31 0
      در کشورهایی که تبلیغ رشد جمعیت وحمایت از خانواده می کنند.رفاه واب هست همین جمعیت هم الان برای این کشور زیاد است. دولت باید جلو رشد جمعیت را هم بگیرد
  • بی نام A1 ۰۹:۰۷ - ۱۳۹۶/۱۰/۳۰
    82 1
    عدم امید به آینده فقر
  • یکی از مردم A1 ۰۹:۰۸ - ۱۳۹۶/۱۰/۳۰
    84 1
    نداشتن امید به آینده بهتر یکی از دلایل عدم یا کم فرزندی است وقتی فرد موقعیت خود با این هم مشکلات رو میبینه و میدونه با اضافه شدن فرزند مشکلاتش بیشتر میشه و از طرفی آینده مطلوبی هم برای فرزندش متصور نیست قطعا رغبت کمتری به فرزندآوری دارد.
  • محمد A1 ۰۹:۰۹ - ۱۳۹۶/۱۰/۳۰
    والا من میخواهم اما خانم نمیخواهد و این شده یه معضل بزرگ
    • بی نام IR ۰۹:۳۹ - ۱۳۹۶/۱۰/۳۰
      آقا محمد تو خونه یه کم جنم داشته باش مگه دست خودشه
    • بی نام AT ۱۰:۱۵ - ۱۳۹۶/۱۰/۳۰
      130 6
      عقلت به جنم میرسه فقط اما به این نمیرسه که اون زندگی مال اون زن هم هست؟
    • محمد RO ۱۲:۵۸ - ۱۳۹۶/۱۰/۳۰
      2 54
      من فکر نمی کنم چیز بدی نوشته باشم که این همه نمره منفی داده شده است . اما بابای من 8 فرزند داشت که من یکی از ان هشت فرزندم که همه هم شرایط عالی داریم . الن هم توانایی کامل نگهداری 5 فرزند را دارم خانم محترم میفرماید نیاز نیست اگه فرزند بیشتر می خواهی برو زن دیگری اختیار کن . میفرماید یکی کافی است شما راهنمایی کنید چکار کنم .یکی کافی است ؟ ایا نباید برادران و خواهرانی برای این یک بچه باشد؟
    • بی نام IR ۱۵:۳۳ - ۱۳۹۶/۱۰/۳۰
      45 4
      حق با خانمت هست علاوه بر دلایل اقتصادی اون باید بچه رو نکهدذاری کنه نه جنابعالی
    • بی نام IR ۰۳:۲۶ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۱
      22 2
      همان امثال پدر شما هشت بچه اورده است. که الان جمعیت کشور شده هشتاد ملیون اب هم الان برای کشاورزی نیست ده سال دیگم برای خوردن با کم ابی مواجهیم. یک مطالعه رو سفره های اب زیر زمینی و یک نگاه هم به میزان بارندگی ها
  • بی بی شهرو A1 ۰۹:۱۱ - ۱۳۹۶/۱۰/۳۰
    93 1
    به نظر شما مهم‌ترین دلایل تک‌فرزندی و بی‌فرزندی در خانواده‌ها چیست؟ آخه این دیگه سوال پرسیدن داره با این وضع معیشت مردم
  • بی نام IR ۰۹:۱۴ - ۱۳۹۶/۱۰/۳۰
    154 5
    مهمترین دلایلی که موجب شد تا من و همسرم از داشتن فرزند برای همیشه منصرف بشیم اونم بعد از 7 سال از گذشت زندگی مشترکمون نداشتن امنیت شغلی .....نداشتن خونه .....نداشتن پشتوانه مالی.....آینده مبهم....و اینکه ما هنوز نتونستیم آرزوهای خودمون رو برآورده کنیم چه برسه به آرزوهای فرزندمون رو
    • بی نام A1 ۲۰:۲۵ - ۱۳۹۶/۱۰/۳۰
      1 26
      حرف خیلی بدی زدی . اصلا قابل قبول نیست زود تجدید نظر کن. خدا بزرگه
  • تقی A1 ۰۹:۱۷ - ۱۳۹۶/۱۰/۳۰
    99 1
    ناکارآمدی سیستم وعدم امید به آینده
  • تورج ۰۹:۱۷ - ۱۳۹۶/۱۰/۳۰
    94 2
    بیکاری بی پولی ناامیدی ترس از اینده خب همه میدونن دلیلش چیه کل دنیا میدونه این دیگه جای سوال نداره،۳۴ سالم هنوز به فکر ازدواج نیستم و نمیتونم باشم چون هر لحظه امکان داره بیکار شم
  • فرزاد A1 ۰۹:۲۱ - ۱۳۹۶/۱۰/۳۰
    101 1
    تا کی میخواین از مردم بپرسین؟ مسئولین خودشون از همه بهتر میدونن دلیلش چیه ، منتها خودشونو به خواب زدن
  • کوروش IR ۰۹:۲۲ - ۱۳۹۶/۱۰/۳۰
    85 1
    وضعیت اسفبار کشور در زمینه های اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی.... و نا امیدی از اصلاح شرایط موجود با توجه به شرایط حاکم بر کشور.
  • آرش IR ۰۹:۲۲ - ۱۳۹۶/۱۰/۳۰
    83 1
    1 مشکلات حاداقتصادی 2 نگرانیهای شدید از شدت گرفتن بحرانهای اجتماعی و سیاسی ناشی ازخشکسالی و روابط تنش آلودخارجی 3 تغییر سبک زندگی از خانواده محوری به فردمحوری و فاصله گرفتن مردم از معیارهای و شاخصه هایی که حکومت ایران با آنها شناخته میشود و تبلیغ میشود
    • وحید IR ۰۹:۵۴ - ۱۳۹۶/۱۰/۳۰
      39 0
      به نظر بهترین نظری که می شد همین است البته عدم امنیت شغلی و مالی و روحی فرسایش خاک و عدم آب کافی برای جمعیت ایران آلودگی بیش از حد شهرها سو مدیریت و بدبینی به آینده بالا رفتن سطح فکر به دلیل سواد بیشتر که موجب می شود هنگام فرزندآوری به آینده نامطمین فرزند نیز چشم دوخته و این خود باعث نگرانی شدیدی است فرار مغزها و ...
  • محمدرضا A1 ۰۹:۲۵ - ۱۳۹۶/۱۰/۳۰
    87 1
    تا بدبختی ها و محدودیت هایی که خودشون تجربه کردن به فرزندانشون تحمیل نکنند.
  • بی نام GB ۰۹:۲۷ - ۱۳۹۶/۱۰/۳۰
    75 1
    برخی از مردم به این درک رسیده اند که فرزند داشتن یک "انتخاب" است نه اجبار. در موقعیت انتخاب، فرد مسئولانه و با برآورد سود و زیان تصمیم میگیرد. فرد انتخاب گر و مسئول پیش از فرزند آوری، با سوال هایی روبرو است که احتمالا نسل های گذشته اصلا به آن فکر نمی کردند؛ آیا توانایی برآورده کردن نیازهای یک انسان دیگر را دارد؟ آیا واقعا برای آینده فرزند چشم انداز روشنی دیده میشود؟ آیا منابع طبیعی کره زمین برای آمدن انسان های جدید کافی است؟ و سوالهای بسیار دیگر.
  • بینام A1 ۰۹:۲۹ - ۱۳۹۶/۱۰/۳۰
    38 1
    درآمدهای اندک خانواده ها که فقط یه زورشکم سیرمیکنند وامیدی به آینده خودشون نیست چه برسه به آینده نامعلوم بچه و نداشتن توان مالی
  • محمد IR ۰۹:۳۰ - ۱۳۹۶/۱۰/۳۰
    60 1
    سلام، این سوال شما سطحیه، ولی پاسخ من دریچه ای است به بحثی عمیق تر امروزه در اغلب کشورها برای افزایش جمعیت و زاد و ولد اول سطح رفاه مردم را در نظر می گیرند. ما در کشوری زندگی می کنیم که وضعیت رفاه خوب نیست و بیمه ها هر روز می خواهند به نوعی مردم را پشت نوبت بگذارند و به همراه پزشکان و خودروسازان از آن ها پول بگیرند. هر بزرگی می خواهد جمعیت مردم یا هر بخش از جامعه زیاد شود، اول باید به وضعیت رفاهی جامعه توجه کند. خود من یک فرزند دارم از همان هم شرمنده هستم و قصدم فقط خوشبختی او نیست، بلکه تنها به دندان و بدن سالم او فکر می کنم، این در حالی است که 15 سال است در سیستم اداری کار می کنم، حال می توان باقی مردم که شباهت زیادی به من دارند را نیز مورد نظر داشت.
  • محمد A1 ۰۹:۳۰ - ۱۳۹۶/۱۰/۳۰
    40 1
    نداشتن اینده خوب ومشکلات عدیده اقتصادی در ایران
  • بی نام IR ۰۹:۳۳ - ۱۳۹۶/۱۰/۳۰
    41 3
    با وجود انکه وضعیت فلاکت بار اقتصادی که کشور را بسوی قهقرا میبرد در این مورد سهیم است اما سهم آن در عدم فرزنداوری بمراتب کمتر از تغییر شیوه زیست مردم به سوی زیستی کمتر ایدئولوژیک و متوهمانه بیشتر عقلایی و کیفی با توجه به نرمهای امروزین و نه مربوط به سده های پیشین میباشد است.
  • رهگذر IR ۰۹:۳۳ - ۱۳۹۶/۱۰/۳۰
    42 1
    آینده ی نامعلوم مشکلات اقتصادی بیکاری فقر اختلاف طبقاتی
  • abbas IR ۰۹:۳۸ - ۱۳۹۶/۱۰/۳۰
    41 2
    بحرانهای اخلاقی و اجتماعی و نبودامنیت پایدار شغلی و روانی در جامعه
  • بی نام IR ۰۹:۳۸ - ۱۳۹۶/۱۰/۳۰
    39 1
    نا برابری اجتماعی که باعث شده افراد آینده نگر و هدفمند بصورت واضحی امید به آینده خورد را ازدست بدهند و با احساس مسئولیت دربرابر کشور وجامعه حاضر نباشند موجودی را بدنیا بیاورند که سرنوشت مبهمی دارد. ا
  • بی نام A1 ۰۹:۴۰ - ۱۳۹۶/۱۰/۳۰
    77 1
    بچه کجا بود؟ شما اول ازدواج رو دریاب.
    • بی نام IR ۱۳:۵۲ - ۱۳۹۶/۱۰/۳۰
      21 0
      باشما کاملا موافقم.ما باید اول ازدواج کنیم که بتونیم بچه بیاریم. ما هنوز خونه اول رو طی نکردیم شما چه زود به بچه دار شدن رسیدید
  • بی نام A1 ۰۹:۴۱ - ۱۳۹۶/۱۰/۳۰
    45 1
    واقعا اينم جاي سوال داره . وضعيت مملكت كار و مشكلات اقتصادي و اجتماعي و هزاران تبعيض و بي عدالتي رو نمي بينيد واقعا
  • محمد IR ۰۹:۴۱ - ۱۳۹۶/۱۰/۳۰
    38 1
    عدم امنیت اجتماعی، عدم تامین هزینه آموزش مناسب کودکان، تبعیض اجتماعی، بی کاری، آلودگی هوا.
  • کامیار A1 ۰۹:۴۱ - ۱۳۹۶/۱۰/۳۰
    57 1
    اصلا مگه با تو این وضعیت خانواده ای تشکیل میشه که بخواهیم در مورد فرزند آوریشون صحبت کنیم اول باید موانع تشکیل خانواده بر طرف بشه بعد تازه میتونیم در مورد بعدش اظهار نظر کنیم.
  • بی نام A1 ۰۹:۴۱ - ۱۳۹۶/۱۰/۳۰
    73 1
    چرا انقد سنگ افزایش جمعیتو به سینه می زنید. با ابن بحران آب و آلودگی اخه جمعیت زیادو برای چی میخواید؟گوشت جلوی توپ؟نه ما دل نداریم و نیازی نمیبینیم بچه دار شیم تو این وضعیت اسفبار که هر روز بدتر میشه‌.جمعیت ۸۰ میلیونه برای چی زیادش کنیم از نظر عقلی و علمیم غلطه.من تو زمینه توسعه شهری کار میکنم و با آمارها آشنام.نرخ رشد خیلی مناسبی داریم نباید زیاد شه
  • بی نام A1 ۰۹:۴۲ - ۱۳۹۶/۱۰/۳۰
    48 1
    چرا سنگ افزایش جمعیتو به سینه می زنید. با ابن بحران آب و آلودگی اخه جمعیت زیادو برای چی میخواید؟گوشت جلوی توپ؟نه ما دل نداریم و نیازی نمیبینیم بچه دار شیم تو این وضعیت اسفبار که هر روز بدتر میشه‌.جمعیت ۸۰ میلیونه برای چی زیادش کنیم از نظر عقلی و علمیم غلطه.من تو زمینه توسعه شهری کار میکنم و با آمارها آشنام.نرخ رشد خیلی مناسبی داریم نباید زیاد شه.
  • بی نام A1 ۰۹:۴۵ - ۱۳۹۶/۱۰/۳۰
    21 73
    به نظر من فقط فقر نیست فقر برای یک درصدی است که کوچیک هم نیست و اتفاقا فقرا بیشتر بچه دارند تا پولدار ها. متاسفانه خیلی ها توهم فقر دارند که اینا درصدشون زیاده اصلا سطح و جایگاه خودشون رو نمی بینند در دنیا بین لباس پوشیدن فقرا و پولدارها تفاوت است اما شما تو خیابان های تهران نگاه کنید کجا از روی لباس می شه فهمید کی پولداره کی ندار از بس سطح توقع ملت از زندگی بالا رفته یک زمانی تو این مملکت یه زن و مرد با 5 تا بچه توی دو اتاق زندگی می کردند با یه اساب و اثاثیه ساده الان متوسط جامعه رو ببینید عکسهاشون رو در ایسنتاگرام از سفرهای خارج ، مهمونی های عجیب غریب، اتاق فرزندو مهدهای دو زبانه و... به نظر من فقر فرهنگی است وقتی مغز از توهمات زندگی غربی و ارزوی رسیدن به ان پر شود نتیجه بهتر از این نیست
    • بی نام IR ۱۲:۰۲ - ۱۳۹۶/۱۰/۳۰
      20 0
      اولا اون موقع هم اگه مردم با فقر پنج بچه می اوردند کار خوبی نبوده است .دوما ان موقع حداقل اب بوده وشصت درصد مردم تو روستاها با کشاورزی و دامداری روزگار می گذراندند.الان خیلی از روستا ها برای خشکسالی وجمعیتی که در عرض نیم قرن اخیر اضافه شده بیکار شدند ونمی توانند کشاورزی کنند. در مورد ان مهمانی ها هم ان ها مال ده درصد جامعه است تازه معلوم نیست چقدرش پز باشد چقدرش واقعیت چون همه مردم تو اینستا گرام وتلگرام واقعیت زندگی را نمی گند
  • یک روحانی A1 ۰۹:۴۸ - ۱۳۹۶/۱۰/۳۰
    29 0
    اول باید موانع ازدواج برطرف بشود که آن هم نیازمند کار کارشناسی در حوزه اقتصاد و فرهنگ است.
  • شهرام A1 ۰۹:۵۰ - ۱۳۹۶/۱۰/۳۰
    12 42
    از بزرگامون شنیدیم که یه زمانی، مثلأ 45 یا 50 یا 60 سال پیش، 1 نفر کار میکرد، 10 نفر میخوردند. البته از حق و انصاف هم نگذریم گفته اند که آن روزها توقع مردم خیلی پایین بود، صفا و صمیمیت خیلی زیاد بود و البته فرزند نعمتی از سوی خداوند تلقی میشد که این هم ناشی از اعتقادات بالای مردم اون روزگار بود. اما امروز همه چیز فرق کرده. شاید دلایلش کم درآمدی خانوارها عدم استقبال از ازدواج به دلایل مختلف افزایش سطح توقع مردم و یا تغییر ذائقه باشد.
  • بی نام A1 ۰۹:۵۱ - ۱۳۹۶/۱۰/۳۰
    73 2
    خودم به دنیا اومدم که چیکار کنم؟همش زجر وبدبختی وحسرت خوردن،حالا بیام یه بدبخت دیگه هم به دنیا اضافه کنم بشیم دوتا.من قصد اضافه کردن یه بدبخت دیگه به جمعیت رو ندارم.
  • بی نام GB ۰۹:۵۱ - ۱۳۹۶/۱۰/۳۰
    42 0
    به دو دليل ميشه توضيح داد اگه وضع اقتصادي عمومي جامعه خوب بود در اين صورت ميگفتيم مردم حوصله نگه داري بچه رو ندارن و غيره اما با توجه به وضعيت اقتصادي و معيشتي بسيار بد مردم اكثرا و با وجود اشتغال اما بدون درآمد كافي ، نااميدي به آينده كه باعث شده خيلي ها ازدواج نكنن چه برسد به بچه دار شدن. آرزوي هر جواني شغل خوب و درآمد كافي و در نتيجه تشكيل خانواده و ... هست. شما پاي درخت آب نريز بگو چرا ميوه نميده
  • بی نام DE ۰۹:۵۳ - ۱۳۹۶/۱۰/۳۰
    38 1
    هزينه ها بسيار سنگين هستش واسه متوسط ها و ضعيف ها دولت هم حمايتي نميكنه تحصيلات هم از پيش دبستاني و مهدكودك سنگين يكي ديگه بياد تو اين همه بدبختي
  • بی نام IR ۰۹:۵۴ - ۱۳۹۶/۱۰/۳۰
    61 8
    اگر منهم میتونستم مثل بعضی ها بچه ها و خونواده را بفرستم اروپا زندگی کنن دو جین بچه میآوردم تو کشوری که منابع آن غارت میشه و هر روز بطور میانگین 500میلیارد دلار اختلاس صورت میگیره با ارسال اشعه ماکروویوو حتی یه قطره بارون هم تا چند سال دیگه تو ایران نمیباره وضعیت کار و درآمد را که دیگه نگو سرطان و بیماری و قتل و تجاوز و ناامیدی اول دنیا بازم بگم یا بسه راستی از آزادی قلم و بیان و اندیشه نباید گذشت که بیداد میکنه
    • حسینی ارومیه A1 ۱۰:۲۴ - ۱۳۹۶/۱۰/۳۰
      17 1
      ولی اونایی که بچه هاشون رو میفرستنن روپا همیشه زیر ۲تا بچه داشتن
    • بی نام A1 ۱۱:۰۵ - ۱۳۹۶/۱۰/۳۰
      38 4
      من خارج از ايران زندگي ميكنم و نگرانى مالى هم ندارم ولى دلم نميخواد بچه دار شم. خيلى هم خوشحالم
  • بی نام A1 ۰۹:۵۵ - ۱۳۹۶/۱۰/۳۰
    8 99
    تنبلی و راحت طلبی...
  • بی نام IR ۰۹:۵۵ - ۱۳۹۶/۱۰/۳۰
    62 4
    اگر پول ندارید بچه دار نشوید خیلی محرومیت می کشد
  • بی نام IR ۰۹:۵۶ - ۱۳۹۶/۱۰/۳۰
    45 2
    بنام خدا پول
  • بی نام IR ۰۹:۵۷ - ۱۳۹۶/۱۰/۳۰
    9 30
    فکر کنم مشکل تشکیل خانواده است نه بچه دار شدن وقتی خانواده تشکیل بشود بچه هم خود به خود تشکیل می شود
  • بی نام IR ۰۹:۵۹ - ۱۳۹۶/۱۰/۳۰
    37 3
    عدم اعتماد به آینده مشکلات اقتصادیمشکلات زیست محیطیوضیعت اسفناک تحصیل و آینده شغلی بعد از آن
  • بی نام RO ۱۰:۰۲ - ۱۳۹۶/۱۰/۳۰
    45 2
    خوب خدا خیرتون بده با حقوق یک و خوردی میشه بچه دار شی این دیگه پرسیدن داره
  • بی نام A1 ۱۰:۰۳ - ۱۳۹۶/۱۰/۳۰
    56 4
    مشکلات اقتصادی و خفقان اجتماعی و حضور گروهی در مملکت که فکر می کنند قیم جامعه هستند.
    • سجاد A1 ۱۰:۲۴ - ۱۳۹۶/۱۰/۳۰
      11 0
      احسنت
  • عباس نعمتي IR ۱۰:۰۵ - ۱۳۹۶/۱۰/۳۰
    42 1
    سوال بسيار سختي پرسيديد؟ هر چي فكر ميكنم به جواب نميرسم
  • بی نام A1 ۱۰:۰۶ - ۱۳۹۶/۱۰/۳۰
    44 3
    چون بر عکس قدیم اصلا نیازی به بچه زیاد نیست که بخواد تو کشت و کار و دامپروری کار خانواده رو راه بندازه‌.از نظر روحی و تحربه حس پدر مادری هم همین یکی دو تا ارضا کنندس.
    • بی نام A1 ۱۱:۱۸ - ۱۳۹۶/۱۰/۳۰
      5 15
      تو آمریکا زمین بیل میزنن که تعداد بچه ها بالاست؟
    • بی نام IR ۰۳:۴۳ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۱
      8 1
      در جواب اقایی که گفته است. در امریکا مردم زیاد بچه بدنیا می اورند یک امار بخوانید من بیست کشور اول جهان که رشد جمعیت درش بالاست در دوهزار وهفده را دیدم.جالب بیست کشور اول در افریقا و اسیا بود .هر بیست کشور فقیر بوذنذ بچه بیشتر فقر را بیشتر کرده بود. چهارمیش هم همین همسایه خودمان افغانستان بود.
  • بی نام A1 ۱۰:۰۸ - ۱۳۹۶/۱۰/۳۰
    34 3
    دستمزد حداقلی اداره کار و نگرانی از آینده فرزند
  • بی نام A1 ۱۰:۱۲ - ۱۳۹۶/۱۰/۳۰
    35 2
    اخه من زن ندارم که بچه بیاره زن کو آماده زن گرفتنم با ژن برتر ونژاد عالی
  • بی نام A1 ۱۰:۱۲ - ۱۳۹۶/۱۰/۳۰
    39 0
    آینده نامعلوم
  • حامد IR ۱۰:۱۳ - ۱۳۹۶/۱۰/۳۰
    32 0
    یعنی واقعا نمیدونید؟؟؟ عزیزم بی پولیه بی پولیییییییییی
  • بی نام IR ۱۰:۱۵ - ۱۳۹۶/۱۰/۳۰
    37 1
    نبود ثروت دین رو از بین میبره چه برسه به اجتماع و فقر هم زاییده اونه کشور فقیری نیستیم ولی تولید ثروت نیست .
  • علی IR ۱۰:۱۵ - ۱۳۹۶/۱۰/۳۰
    44 0
    یعنی واقعا مسئولین نمیدونن؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
  • بی نام RO ۱۰:۱۶ - ۱۳۹۶/۱۰/۳۰
    66 1
    چو دانی و پرسی سوالت خطاست
    • بی نام DE ۱۰:۲۶ - ۱۳۹۶/۱۰/۳۰
      21 1
      شما سعدی رو هم سانسور میکنی؟ چیزی که من گذاشتم این بود: بغرید بر من که عقلت کجاست چو دانی و پرسی سوالت خطاست
  • عماد A1 ۱۰:۱۷ - ۱۳۹۶/۱۰/۳۰
    2 123
    به خاطر ترویج داروها و ابزار های پیشگیری از بارداری است.
    • بی نام A1 ۱۰:۳۹ - ۱۳۹۶/۱۰/۳۰
      23 0
      اگر صلاح میدونید برگردیم به عصر حجر و این ابزارها رو ممنوع کنیم.بچه ناخواسته رو اون وقت چه میکنن؟زنده به گور؟
  • بی نام EU ۱۰:۲۱ - ۱۳۹۶/۱۰/۳۰
    39 0
    چر نداره، دلار امروز ۴۵۰۰ تومن.
  • بی نام IR ۱۰:۲۲ - ۱۳۹۶/۱۰/۳۰
    13 0
    شما تحلیل روزافزون منایع درآمدی ملی، خشکیدن تمامی منابع آبی سطحی و زیر زمینی که شاید سی میلیون جمعیت را را هم بزودی جواب ندهد و تورم روزافزون هزینه مواد خوراکی و بیکاری و هراس از آینده بسیار تاریک اقتصادی و تولیدی را که کنار هم بگذاری از طرح سوال خجالت خواهی کشید. چند سال آینده تنازع برای بقا سراسری خواهد شد. بقیه طلب ملت ...
  • دختر مجرد سن بالا A1 ۱۰:۲۲ - ۱۳۹۶/۱۰/۳۰
    6 3
    من که تنها شانس زندگیم این شد که بچه ندارم شانس بعدیمم اینه که ازدواج نکردم. البته داره سیاه نمایی میشه من که باشگاه میرم همه خانمها دو تا سه تا بچه دارند. خیلیم شادند. اگه منظورتون دخترای مجردی مثل منه که همیشه تو جامعه ایران دختران با سطح تحصیلات بالا مجرد میموندند. اصلا مسئله ای نمیبینم که قابل بحث باشه. مردم ایرانم همیشه اهل غر زدن هستند. به موقعش همه چیم دارند و به همه چیم میرسند.
  • حسینی ارومیه A1 ۱۰:۲۲ - ۱۳۹۶/۱۰/۳۰
    6 1
    ازقدیم افراد ثروتمند و مرفه علاقه به فرزند کمتر داشته اند۲فرزند اینکه گفته میشود وضعیت اقتصادی تنها عامل کاهش فرزند آوری هست به هیچ وجه قابل پذیرش نیست دلیل آنهم تعداد فرزند آوری بیش از حد در خانواده های فقیر هست مثلا اگر در شهر ارومیه به مناطق فقیر نشین اطراف شهر نگاهی بیاندازیم اکثر زوجها بالای ۳۴فرزند دارند درحالیکه در قسمتهای بالا و مرفه شهر همیشه تعداد بچه ها کمتر از ۲تا بوده.به نظر من تعداد کم بچه یک مسئله فرهنگی هست تا اقتصادی
    • بی نام A1 ۱۸:۵۴ - ۱۳۹۶/۱۰/۳۰
      1 3
      مناطق محروم ۳۰متر خانه ۷تا بچه مناطق بالای شهر هزار متر خانه ۱یا نهایتا ۲بچه معادله عجیبی ست
  • سجاد A1 ۱۰:۲۳ - ۱۳۹۶/۱۰/۳۰
    28 0
    تو اين مملكت ، با اين وضعيت اقتصادي ، با اين آينده مبهم ، بچه آوردن بزرگترين گناهه
  • بی نام IR ۱۰:۲۸ - ۱۳۹۶/۱۰/۳۰
    10 0
    اولین شرط برای زنده موندن تمامی موجودات زنده هواست. مردم چجوری بچه دار شن در شرایطی که حتی نمیتونن برای بچشون دسترسی به هوای پاک رو فراهم کنن. حالا داشتن آینده و سایر چیزها پیشکش
  • حسین A1 ۱۰:۳۱ - ۱۳۹۶/۱۰/۳۰
    12 1
    در کنار مسایل اقتصادی، فرهنگی و ... وقتی سن ازدواج خانمها حدود سی ساله انتظار دارین به لحاظ جسمی توانایی آوردن چند تا بچه رو داشته باشه. مطمئنا به لحاظ روحی سخت ترهم هست
  • بی نام IR ۱۰:۳۲ - ۱۳۹۶/۱۰/۳۰
    31 3
    من هر روز که پسرم خوابه میرم پیشش میگم باباجون ببخش من رو که تو رو اینجا به دنیا اوردم.جرات ندارم وقتی بیداره بگم بهش .و تمام تلاشم رو دارم برای خروج همیشگی از ایران میکنم
  • بی نام IR ۱۰:۳۳ - ۱۳۹۶/۱۰/۳۰
    7 1
    پول فقط پول....پول باشه همه چی حله
  • مصطفي ف IR ۱۰:۴۳ - ۱۳۹۶/۱۰/۳۰
    3 10
    اين اظهار نظر من جنجاليه ولي به نظرم يكي از دلايل عدم اعتماد زوجين به همه. يعني بچه رو عاملي دست و پا گير براي اتفاقات احتمالي مثلا جدا شدن و خيانت و زندگي راحت ميدونن. بحث اقتصادي قطعا وجود داره ولي تو خونواده هاي مرفه و بالاي متوسط جامعه هم بچه كمتر ديده ميشه.
  • بی نام A1 ۱۰:۴۵ - ۱۳۹۶/۱۰/۳۰
    19 0
    چرا خارجی ها تو کشور ما سرمایه گذاری نمیکنن؟ چون آینده مون تیره و تاره، مردم هم به همین دلیل علاقه ای ندارن فرزندانی بدون آینده بدنیا بیارن
  • بی نام A1 ۱۰:۴۷ - ۱۳۹۶/۱۰/۳۰
    6 1
    چو دانی و پرسی سؤالت خطاست.
  • علی IR ۱۰:۴۸ - ۱۳۹۶/۱۰/۳۰
    10 1
    نا امیدی، انسانی که احساس آرامش و خوشبختی نمی کند خود را تکثیر نمی کند
  • بی نام IR ۱۰:۴۹ - ۱۳۹۶/۱۰/۳۰
    18 1
    وقتی ی آزمایش قبل بارداری با دفترچه برای آدم 500 هزار تومن هزینه داره دیگه بگیر برو تا آخرش
  • حیدر A1 ۱۰:۵۳ - ۱۳۹۶/۱۰/۳۰
    18 1
    سلام این مطلب نشاندهنده تعهد بالای خانوادهها به فرزندان است به دلیل نگرانی از اینده دوست ندارند بچه هایی به دنیا بیاورند که در اینده انها به مشکل برخورد کنند کما اینکه ما پدر و مادران خود را بدلیل تعداد بالای فرزندان مقصر میدانیم
  • بی نام A1 ۱۰:۵۵ - ۱۳۹۶/۱۰/۳۰
    7 1
    نداشتن مسکن و خانه به دوش شدن با بچه،منم نمیخوام بچه دار شم با این درآمد و هزینه زندگی و اجاره خونه بالا چرا یکی دیگرم با خودمون آواره این خونه و اون خونه کنیم
  • بی نام A1 ۱۰:۵۸ - ۱۳۹۶/۱۰/۳۰
    15 1
    پدر و مادرهای جوان آینده خودشان را هم مبهم می بینند. چطور ممکنه کسی که برای خودش آینده روشنی متصور نیست به خودش اجازه دهد که انسان دیگری به این جامعه غبار آلود اضافه کند. همه مردم ژن خوب ندارند.
  • بی نام IR ۱۱:۰۴ - ۱۳۹۶/۱۰/۳۰
    15 1
    بی پولی
  • بی نام A1 ۱۱:۱۲ - ۱۳۹۶/۱۰/۳۰
    10 6
    ثروتمندی مردم و آرامش خاطر آنها در شغل و جامعه مهمترین دلایل بی فرزندی و تک فرزندی آنها است
  • بی نام A1 ۱۱:۱۲ - ۱۳۹۶/۱۰/۳۰
    34 1
    قدیمها بچه یار و یاور پدرو مادر بود الان بچه این دوره یعنی وبال گردن یعنی بدبختی و بیچارگی یعنی باربری پدر و مادر یعنی نگرانی
  • بی نام A1 ۱۱:۱۴ - ۱۳۹۶/۱۰/۳۰
    16 1
    من به عنوان کسی که با 40 سال سن دوتا بچه دارم میگم که قصد بچه دار شدن حدود 10 میلیون پول میخواد.بدون تعارف در سیستم دولتی امکان گذروندن یه دوره بارداری و تولد وجود نداره.تمام سیستم های مرتبط با این مساله هم به زوجی که قصد باردار شدن و یا زایمان یه فرزند رو دارند به عنوان یک کالا که میشه ازشون پول خوب دراورد نگاه میکنند و دولت هم فقط شعار میده.نمیشه خانم شما باردار باشه و زیر نظر پزشک نباشه و همه میدونند که زیر نظر بودن مادر توسط پزشک بخش دولتی تقریبا محال هستش.حالا شما در نظر بگیر چند سری ازمایش و سونوگرافی و غربال گری و در نهایت هزینه بیمارستان و زیر میزی متخصص که اصلا راه فرار هم نداره.من سال 90 برای بچه اولم تازه تو بیمارستان دولتی 1ملیون زیر میزی دادم و برای دومی با جنگ و دعوا 1.5 .
  • سعید IR ۱۱:۱۶ - ۱۳۹۶/۱۰/۳۰
    3 12
    مهریه های نجومی 110 سکه با 110 سکه می رم روسیه
  • مرتضی A1 ۱۱:۱۶ - ۱۳۹۶/۱۰/۳۰
    1 8
    سلام من فقط به خاطره بیماریه همسرم مجبورم بچه دار شم وگرنه به هیچ عنوان حاضر نبودم تو ایران بچه دار بشم. دولت نه کمکی میکنه نه هزینه میکنه. همین الانشم نزذیک 10 میلیون خرج کردم تا بچه دار شیم فقط به خاره بیماری همسرم وگرنه هیچ کدوم تمایل به بچه دار شدن نداریم دریغ از 1 ریال کمک دولت
    • بی نام A1 ۱۸:۴۹ - ۱۳۹۶/۱۰/۳۰
      4 0
      با آرزوی سلامتی و بهبودی برای همسرتان ولی اگر اینطور است چرا بچه دار شدین
    • بی نام DE ۰۲:۴۵ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۳
      0 0
      حدس میزنم که بیماری همسر شما آندومتریوز باشه بعضی از پزشکان به بیماران مبتلا به این بیماری توصیه می‌کنند که حامله بشند ولی واقعیت اینه که حاملگی این بیماری رو درمان نمیکنه و فقط علایم بیماری در مدت بارداری و شیردهی متوقف میشه و پس از پایان شیردهی دوباره برمیگرده. اگر به این دلیل فکر میکنید که مجبور هستید اشتباه میکنید
  • بی نام IR ۱۱:۲۲ - ۱۳۹۶/۱۰/۳۰
    4 2
    برای بچه دار شدن، نیازمند معالجات پزشکی هستیم اما هزینه ها خیلی سنگین هست.و ما به یک بچه قانع هستیم
  • بی نام IR ۱۱:۲۷ - ۱۳۹۶/۱۰/۳۰
    14 0
    واقعیت اینه که در بین خانوارهای ایرانی دیگه نه پول هست نه شعور زندگی مسالمت آمیز در کنار هم
  • بی نام A1 ۱۱:۲۹ - ۱۳۹۶/۱۰/۳۰
    8 1
    عدم امنيت شغلي هزينه هاي بالا و در نهايت دشواري در تامين هزينه ها بابا براي يك خانواده كه يك فرزند دارند ساليانه بين 7 ميليون تا 15 ميليون هزينه فقط مهد كودك بدون ساير هزينه هاي كودك است از ماهي 600 هزار تومات تا 1200 بيتشر هم هست كه به سايز ما نمي خورد و براي موضوعات ديگر بعد هم بچه بياريم غم بي كاري فردا و شوهر كردن و زن گرفتن و دانشگاه را در اين شرايط بخوريم مگر ديوانه هستيم خود و كودك مان را اذيت كنيم دولت هيچ كاري كرده ؟
  • بی نام US ۱۱:۳۲ - ۱۳۹۶/۱۰/۳۰
    6 26
    تنبلی وتن پروری وراحت طلبی بعضی ازجوانان عزیزکه میخواهندیکشبه به همه چیزبرسندولی بیزحمت همه دنیاجوانهابشدت کارمیکنندمابشدت ازکارفرارمکنیم........هرچه دوست داریدمنفی بدیدحقیقت تلخ است.
  • علي IR ۱۱:۳۴ - ۱۳۹۶/۱۰/۳۰
    2 5
    پول و بس....
  • بی نام A1 ۱۱:۴۱ - ۱۳۹۶/۱۰/۳۰
    20 1
    به خدا این کشورکشش جمعیت کنونی را هم نداره وضعیت اقتصادی محیط زیست آب و...دیگه اجازه ی افزایش جمعیت را نمی دهد افزایش جمعیت مساوی با نابودی منابع وکشور
  • ناشناس A1 ۱۱:۴۲ - ۱۳۹۶/۱۰/۳۰
    13 1
    مردم فهیم ایران به عمق شعار : زندگی بهتر ، بچه کمتر .پی برده اند و مثلث دولتمردان به آزمون وخطا اعتقادی ندارند.ضمنا خبرگزاری محترم شما در پیام رسانی تان ، گوی سبقت پاچه خواری را از حد گذرانده اید .از کیهان هم دو آتشه تر شده اید
  • بی نام IR ۱۱:۴۷ - ۱۳۹۶/۱۰/۳۰
    9 1
    وقتی هیچ برنامه ای برای نسل های بعد در نظر نگرفتن و با این وضعیت بسیار بد اقتصادی . اون از آموزش و پرورش که نه آموزش هست و نه پرورش اسمش باید گذاشت وزارت تست و کنکور اون از دانشگاهش که آخرش بیکار می مونند اینم از وضعیت بازارش آزادش خب چرا باید یه بدبخت دیگه به جمعیت بدبخت ها اضافه کرد؟
  • بی نام DE ۱۲:۱۲ - ۱۳۹۶/۱۰/۳۰
    7 1
    این نسل طوری بار اومده که مسئولیت خودش رو نمی تونه به عهده بگیره و وابسته والدین اش است، چه برسه به اینکه مسئولیت یکی دیگه رو بر عهده بگیره.
  • امیر RO ۱۲:۱۲ - ۱۳۹۶/۱۰/۳۰
    16 3
    به نام خدا،پول.
  • سامان A1 ۱۲:۱۳ - ۱۳۹۶/۱۰/۳۰
    2 2
    1 مسائل و مشکلات اقتصادی 2 به تبع بند 1 ، اشتغال زنان 3 به تبع بند 2 ، تغییر در سبک زندگی 4 به تبع بند 3 ، تغییر در نگرش به فلسفه زندگی
  • بی نام A1 ۱۲:۱۴ - ۱۳۹۶/۱۰/۳۰
    9 2
    وقتی مملکت بر اساس تفکر از این ستون به اون ستون فرجه اداره میشه، آینده مشخصی هم براش نمیشه متصور بود تا بر اساس اون یه نسل جدیدی رو ایجاد کرد.
  • عدنان رحیمی A1 ۱۲:۱۴ - ۱۳۹۶/۱۰/۳۰
    22 1
    سلام من 30 سالمه . مهندسم. یه بچه دارم. کارخونه ای که توش کار میکنم سه ماه حقوقاش عقبه. من تو خرج یومیه خانوادم موندم خرج بچه پیشکش. به خدا بعضی موقع ها میشینم فکر می کنم من چه ظلمی در حق این بچه کردم که به دنیا آوردیمش. با این وضع اقتصادی فاجعه چرا اصلا بچه دار شدم. به خاطر دل خودم و همسرم یه نفر به جمع بی آینده ها و بلاتکلیف های این دنیای لعنتی اضافه کردیم. من غلط میکنم که به فکر بچه دوم باشم در حالی که میدونم همین تک فرزند بودن برای بچم خودش یه جور ظلمه. بچه همبازی میخاد.
  • بی نام A1 ۱۲:۲۰ - ۱۳۹۶/۱۰/۳۰
    4 2
    بی پولی.
  • بی نام A1 ۱۲:۳۱ - ۱۳۹۶/۱۰/۳۰
    13 4
    هر دو ٤٠ سالمونه و ١٦ سال كه ازدواج كرديم و از اول هم قرار هر دو بر اين بود كه بچه دار نشيم و از زندگي لذت ببريم كه هر دمش غنيمته هنوز هم از اين تصميم خوشحاليم و فرقي نكرديم. وضع مالي خوبي داريم و ايران هم زندگي نميكنيم. منظور اين كه همش مربوط به مسائل اقتصادي نيست، تغيير سبك زندگي هم مهمه و اين پديده تمام دنيارو گرفته، آخرين آماري كه من اخيرا خوندم ٤٠ درصد زنهاي بالاي ٤٠ سال در آمريكاي شمالي به طور انتخابي بچه نميخان. خيلي مردم به ما ميگن خودخواه ولي خودخواهي اينه كه توي اين دنياي به اين خرابي و جنگ و نفرت و آلودگي چرا بايد يك موجودي كه هيچ انتخابي براي اومدنش نداره بياري كه چي بشه
    • بی نام A1 ۱۶:۵۵ - ۱۳۹۶/۱۰/۳۰
      9 0
      بهتون میگن خودخواه؟؟؟مگه بچه دار نشدن شما به کسی آزار میرسونه؟؟؟؟؟؟
  • بی نام IR ۱۲:۴۰ - ۱۳۹۶/۱۰/۳۰
    26 1
    اینم جوک سال 96 بود.
  • بی نام A1 ۱۲:۴۵ - ۱۳۹۶/۱۰/۳۰
    19 1
    در تمام دنیا دولت مسئولیت دادن خدمات آموزشی،بهداشتی،رفاهی،اشتغال و....به افراد تازه متولد شده ارایه میده در کشور ما تمام این مسئو لیت ها بر عهده پدر مادر استاز لحظه تولد تا مرگ اینه که کسی بچه نمیاره.
  • علی A1 ۱۲:۴۶ - ۱۳۹۶/۱۰/۳۰
    4 2
    تغییر در هدف زندگی و اوضاع اقتصادی. قدیمها با هدف تداوم نسل ازدواج میکردن ولی الآن اینطور نیست
  • بی نام A1 ۱۲:۴۹ - ۱۳۹۶/۱۰/۳۰
    16 2
    یعنی واقعا نمیدونید شما؟؟؟
  • ن خ A1 ۱۲:۵۳ - ۱۳۹۶/۱۰/۳۰
    25 1
    دلیلش بیکاری وعدم اعتما د به آینده
  • بی نام A1 ۱۲:۵۵ - ۱۳۹۶/۱۰/۳۰
    23 1
    بی عدالتی
  • بی نام A1 ۱۲:۵۵ - ۱۳۹۶/۱۰/۳۰
    11 0
    بی کاری جوانان ونداشتن امید به کار گرفتن بچه ها در اینده که این خود نیز باعث مال اندوزی خانواده ها برای تامین نیازه های اینده فزرندان ازجمله مسکن و شغل انان است... مثل صف نانوایی که عده ایی همدیگر را هل میدهند تا نان بیشتری بگیرند....
  • بی نام A1 ۱۳:۰۲ - ۱۳۹۶/۱۰/۳۰
    37 1
    چون در یک چشم به هم زدن ارزش ده هزارتومانی در جیبت میشه هشت هزار تومان
  • اشکان سیحون RO ۱۳:۰۴ - ۱۳۹۶/۱۰/۳۰
    14 3
    چه گویم که حکایت چیست ؟ ما اگر فرزندان زیادی به دنیا نیاوریم قطعا در صد سال اینده از نسل ایرانی خبری نداریم . من خودم به دلایل تحصیل و کار ازدواج نکردم الان که شرایطم جور جور است و می توانم جند بچه و خانم را داشته باشم قدرت انتخاب ندارم یا دخترای خوب ازدواج کردنه یا وقت ندارم یه زن خوب چیدا کنم هر کسی را هم می پسندم یا ازدواج کرده یا در شرف ازدواج است به قول مرحوم مادرم وقتی به فکر افتادم که دیگه همه رفته بودن خونه بخت الا من
  • بی نام A1 ۱۳:۱۵ - ۱۳۹۶/۱۰/۳۰
    16 1
    46 سالمه هنوز ازدواج نكردم ديگه چطوري راجب تك فرزندي نظر بدم ؟ كلا دوست دارم 4 تا پسر داشته باشم
  • بی نام A1 ۱۳:۱۹ - ۱۳۹۶/۱۰/۳۰
    12 2
    دلار ۴۵۰۰ تومانی...
  • بی نام A1 ۱۳:۲۵ - ۱۳۹۶/۱۰/۳۰
    14 1
    بی پولی، عدم اطمینان به اینده، یاس و نومیدی نسبت به اینده خود و بچه
  • حسن GB ۱۳:۳۰ - ۱۳۹۶/۱۰/۳۰
    16 1
    با سلام علت اصلی فقر بیکاری اقتصاد وحشتناک ضعیف و البته پول هایی که بجای سرمایه گذاری مدام بصورت اختلاس از کشور خارج میشه هيچ کس به فردا امیدی نداره نه فردادبلکه به یک ساعت بعد زندگیش دراین کشور
  • بی نام A1 ۱۳:۴۵ - ۱۳۹۶/۱۰/۳۰
    12 1
    فعلا به فکر ریال و تومان پول ملی نگون بخت خودمان باش تورم و گرانی وفقر اضافه کردن اولاد مشکل برای دولت ایجاد میشود و دوباره افزایش بیشتر فقر
  • بی نام A1 ۱۳:۵۸ - ۱۳۹۶/۱۰/۳۰
    12 1
    بازار ارز نیز همسو با بازار سکه با افزایش قیمت رو به رو شد. دلار آمریکا نیز با افزایش ۵۹ تومان به قیمت ۴ هزار و ۵۱۷ تومان در بازار عرضه شد. یورو اروپا ۵ هزار و ۶۰۵ تومان، پوند انگلیس ۶ هزار و ۱۷۳ تومان و لیر ترکیه هزار و ۱۹۱ تومان است.
  • بی نام A1 ۱۳:۵۹ - ۱۳۹۶/۱۰/۳۰
    29 4
    هر دو ٤٠ سالمونه و ١٦ سال كه ازدواج كرديم و از اول هم قرار هر دو بر اين بود كه بچه دار نشيم و از زندگي لذت ببريم كه هر دمش غنيمته هنوز هم از اين تصميم خوشحاليم و فرقي نكرديم. وضع مالي خوبي داريم و ايران هم زندگي نميكنيم. منظور اين كه همش مربوط به مسائل اقتصادي نيست، تغيير سبك زندگي هم مهمه و اين پديده تمام دنيارو گرفته، آخرين آماري كه من اخيرا خوندم ٤٠ درصد زنهاي بالاي ٤٠ سال در آمريكاي شمالي به طور انتخابي بچه نميخان. خيلي مردم به ما ميگن خودخواه ولي خودخواهي اينه كه توي اين دنياي به اين خرابي و جنگ و نفرت و آلودگي چرا بايد يك موجودي كه هيچ انتخابي براي اومدنش نداره بياري كه چي بشه
  • حسام الدین A1 ۱۳:۵۹ - ۱۳۹۶/۱۰/۳۰
    20 1
    دولت چه خدماتی به زوج‌ها و فرزندان آنها میده؟ از ابتدای بارداری مادر تا زایمان و مهد کودک و تحصیل و درمان و دانشگاه و مسکن همه هزینه است برای والدین. موقع ازدواج فرزند هم ده‌ها میلیون باید هزینه ازدواج کنن. از طرفی آینده شغلی فرزندان معلوم نیست.
  • بی نام RU ۱۵:۴۱ - ۱۳۹۶/۱۰/۳۰
    36 1
    حتي آب نداريم. بچه دار شدن در اين شرايط جفا در حق اون موجود معصومه.
  • بی نام A1 ۱۶:۱۴ - ۱۳۹۶/۱۰/۳۰
    32 1
    ترس از فردای مبهم
  • بی نام A1 ۱۶:۱۶ - ۱۳۹۶/۱۰/۳۰
    9 57
    در زنم این توانایی را که مثل مادرم ده بچه تربیت کنه رو نمی بینم
    • بی نام A1 ۱۶:۵۲ - ۱۳۹۶/۱۰/۳۰
      24 1
      مطمئنی مادرت تو رو خوب تربیت کرده؟
    • بی نام A1 ۱۷:۳۴ - ۱۳۹۶/۱۰/۳۰
      26 2
      شما ميخواستي با دختر خاله ات ازدواج كنى كه خون مادرتون در رگهاش باشه براتون تيم فوتبال درست كنه
    • بی نام A1 ۱۷:۳۸ - ۱۳۹۶/۱۰/۳۰
      20 3
      مرد حسابي، مگه زن دستگاه جوجه كشيه. خجالت نميكشي همچنين ديدگاهي به زن داري. در ضمن من كه دارم نظر ميذارم مرد هستم و نه زن پس فكر نكن يك فمينيست اين پشت نشسته.
    • احمد A1 ۰۴:۴۷ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۱
      21 1
      خودت چی ؟ توانایی داری مثل پدرت باشی ؟ میتونی مثل پدرت خانواده بچرخونی ؟ توانایی رو نمیبینی برای خانومت میتونی دایه بگیری
  • بی نام A1 ۱۷:۱۴ - ۱۳۹۶/۱۰/۳۰
    5 7
    مسؤليت ناپذيرى نسل جديد
  • بی نام RO ۱۷:۲۸ - ۱۳۹۶/۱۰/۳۰
    5 5
    روغن نباتی
  • بی نام A1 ۱۸:۵۱ - ۱۳۹۶/۱۰/۳۰
    2 4
    تقریباهمه دوستان گرامی فقط عنوان کرده اند که فقر و مسئله اقتصادی عامل اصلی فرزند کم میباشد با این استناد لطفا به این سوال جواب بدهید که چرا پس تعداد فرزندان خانواده های فقیر اینهمه زیاد است؟ آیا وضع آنها خوب است ونشان نمیدهند؟
    • بی نام DE ۰۲:۴۹ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۳
      0 0
      توضیح ساده ای داره فقر درجات مختلف داره در پایین ترین درجات فقر گرفتاری های اقتصادی توام است با بیسوادی و ناتوانی از فکر کردن در باره آینده در اون مراتبی که فقر در اون اندازه حاد نیست افراد توانایی درک روندهای نه چندان مثبت کشور رو دارند و با پیش بینی آینده کشور در امور مختلف از اقتصاد گرفته تا محیط زیست و فرهنگ عمومی مردم به تصویری میرسند که مایل نیستند فرزندشون در اون آینده حاضر باشه.
  • بی نام A1 ۱۹:۰۰ - ۱۳۹۶/۱۰/۳۰
    6 3
    ‌نبود شعور زندگی
  • بی نام DE ۲۰:۱۴ - ۱۳۹۶/۱۰/۳۰
    10 1
    ما فکر ازدواجم با زور هستیم شما به فکر بچه اید،آلودگی، ترافیک،بیکاری ،نا امیدی به بار میاره
  • بی نام A1 ۲۰:۵۴ - ۱۳۹۶/۱۰/۳۰
    6 1
    سخت بودن بزرگ کردن بچه ها
  • بی نام A1 ۲۱:۵۲ - ۱۳۹۶/۱۰/۳۰
    26 2
    به نظر من باید از تک فرزندی و بی فرزندی هم عبور کنیم کلا نباید ازدواج کرد. مجردی راحت تر و بهتره، ازدواج دیگه از مد افتاده و مال این دوره نیست چه برسه به بچه دار شدن، مثلا که چی حتی بر فرض پول هم داشته باشی بچه دار بشی یه آدمو وارد دنیای بد می کنی که باید یه عمر بدبختی بکشه، نبودن از بودن بهتره
  • حسین IR ۰۴:۰۲ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۱
    6 0
    فقر
  • هادی A1 ۰۴:۲۷ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۱
    14 0
    آینده مبهم کشور و مشکلات اقتصادی.
  • عليرضا IR ۰۴:۲۷ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۱
    29 0
    براي من هم اين سوال بزرگ وجود داره اخه ما كه همه وضع اقتصادي خوبي داريم بيكاري هم كه نيست خونه هاي بزرگ عدم تورم منابع اب سرشار مدارس كم جمعيت هزينه هاي اموزشي و درماني ناچيز مراكز تفريحي كم هزينه واقعا چرا بچه ها تعدادشون كمه عجيبه
    • بی نام A1 ۱۴:۰۸ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۱
      6 0
      خیلی خوب گفتی دمت گرم واقعا عجیبه :
  • بی نام IR ۰۴:۴۲ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۱
    8 1
    فقط مسله اقتصادي
  • بی نام IR ۱۳:۲۹ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۱
    47 0
    الودگی بیکاری بی ابی زلزله نبودن امنیت نداشتن اینده اقتصاد داغون حالا تشویق برای بچه دار شدن خیلی ...
  • ناشناس IR ۰۸:۱۴ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۲
    86 0
    یک دلیل بیارین که آوردن بچه به نفع والدین و خود بچه باشه؟
    • بی نام IR ۰۹:۵۶ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۲
      0 0
      دلیلی ندارن از ر عادت میخان بچه بیارن جامعه رو درگیر کنند
  • امین A1 ۰۸:۲۷ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۲
    3 49
    زن اگه زن باشه 6تا بچه میزاد.زنهای الان سوسول شدن.فقط فکر اینن که هیکلشون بهم نخوره
    • بی نام IR ۰۹:۰۳ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۲
      16 0
      تو خودت نمیدونی تا تابستون سال بعد اب هست یا نه بعد میخوای یه بیچاره رو اضافه کنی که چند سال بعد به خاطر این اوضاع لعنتت کنه؟
  • بی نام A1 ۰۸:۵۲ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۲
    3 1
    بی پولی