۰ نفر
۱۶ شهریور ۱۳۹۶ - ۱۲:۲۷
ربات برای اجرای تشریفات مذهبی ساخته شد

رابطه دین و تکنولوژی در نظر و اندیشه هرچه باشد در مقام عمل پیشرفت‌هایی داشته است. ژاپن که در صنعت و تکنولوژی پیشگام‌ترین‌هاست در زمینه به‌روز کردن مناسک دینی نیز ایده‌هایی دارد. پیش از این، شرکت موکونوکو با همان دقت نظر و توجه خاص ژاپنی‌ها به جزئیات، در اجرای سفارشی برای پیروان شینتو معابد خانگی کوچک را به گونه‌ای طراحی کرده بود تا این معابد به شکل آیفون شرکت اپل باشد. حال شرکتی دیگر در پاسخ به نیاز پیروان بودا ابداعی کرده است.

دین‌آنلاین به نقل از هافینگتن پست نوشت: به‌تازگی شرکت ژاپنیِ «نیسی» نقش جدیدی برای ربات انسان‌نمای خود با عنوان «پپر» طراحی کرده است. از این پس، می‌توان ربات‌های این شرکت را به منظور برگزاری تشریفات مذهبی در مراسم‌های خاکسپاری کرایه کرد.

چندی پیش این ربات در حالی که با صدای کامپیوتریِ خود سوتراهای بودایی را می‌خواند و بر طبلی می‌کوبید، در نمایشگاهی صنعتی در توکیو به نمایش گذاشته شد. هزینۀ اجارۀ یک ربات روحانی تنها یک چهارم هزینۀ کشیش‌های انسانی است.

به گفتۀ میچیو اینامورا، مشاور اجراییِ شرکت نیسی، جمعیت کشور ژاپن رو به پیری و کوچک شدن است و بسیاری از روحانیان بودیست دیگر مثل گذشته مورد حمایت مالی مردم نیستند. لذا بعضی از آن‌ها در کنار رسیدگی به مسئولیت‌های خود در معبد، شغل دوم پاره‌وقتی نیز اختیار کرده‌اند.

طبق گفتۀ اینامورا، هرگاه روحانیانِ انسانی در دسترس نباشند، می‌توان به جای آن‌ها از ربات‌های مخصوص مراسم خاکسپاری استفاده کرد. هزینۀ کرایۀ ربات برای برگزاری مراسم خاکسپاری تنها پنجاه هزار ین (حدود ۴۵۰ دلار) است، در حالی که روحانیان برای همین کار مبلغی بالغ بر ۲۴۰هزار ین (۲۲۰۰ دلار) دریافت می‌کنند.

کشیش بودیست، آقای تتسوگی ماتسو از این نمایشگاه دیدن کرد تا ببیند آیا رباتِ «پپر» می‌تواند «به یک دستگاه وجهه عاطفی و احساسی ببخشد یا خیر؛ چراکه به اعتقاد وی، اصل و اساس دین قلب و عاطفه است.»

فعلاً این ربات برای برگزاری هیچ مراسم خاکسپاری‌ای کرایه نشده است.

/6262

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 705113

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 10 =