عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: بنیاد ملی نخبگان باید در حمایت از کرسی‌های نظریه‌پردازی مؤثرتر عمل کند.

به گزارش خبرآنلاین به نقل از دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی، جلسه 119 مجمع هیأت حمایت از کرسی‌های نظریه‌پردازی، نقد و مناظره شورای عالی انقلاب فرهنگی، به ریاست آیت‌الله علی‌اکبر رشاد برگزار شد.

در ابتدای این جلسه و در ادامه دستور جلسه قبل برخی از پیشنهادهای دبیرخانه هیأت حمایت از کرسی‌های نظریه‌پردازی، نقد و مناظره به‌منظور بازبینی و اصلاح بسته حمایت های از کرسی های موفق مطرح و مورد بحث و بررسی اعضا قرار گرفت.

معاون علمی دبیرخانه هیات حمایت با اشاره به لزوم بهبود مواد حمایتی از اساتید صاحبنظر گفت: حمایت‌های اعلام شده از سوی هیأت حمایت از کرسی ها، به منزله تعهدی است که پس از اتمام فرایند دفاع و داوری، از دبیرخانه مطالبه می شود و عدم تحقق هر بند از حمایت ها امکان دارد سبب کاهش انگیزه سایر صاحب نظران شود.

وی ادامه داد: یکی از مزایای ارتباط مستمر با مراکز علمی اعم از دانشگاه‌ها، پژوهشگاه‌‎ها و سایر مؤسسات که در سال‌های اخیر تقویت شده است، ارائه پیشنهادهای عملیاتی و انگیزشی جدیدی از سوی این مراکز است که همراه با پیشنهادهای دبیرخانه ارائه می گردد.

پس از ارائه این گزارش، حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر خسروپناه طی سخنانی گفت: حمایت از نظریه‌پردازی باید به مرحله قبل از ارائه نظریه نیز معطوف شود.

وی افزود: در این زمینه باید کمیته‌های دستگاهی با فراهم کردن زمینه‌های لازم اساتید صاحب­نظر را شناسایی و معرفی کنند.

دبیر هیأت حمایت از کرسی‌های نظریه‌پردازی،‌ نقد و مناظره ادامه داد: مورد جدی دیگر که باید مدنظر قرار گیرد کمک به اساتید نظریه‌پرداز به‌منظور ارائه نظریه خود در یک چارچوب مدون و مورد پذیرش جامعه علمی کشور است.

بعد از سخنان حجت‌الاسلام والمسلمین خسروپناه اعضا به بیان نظرات و پیشنهادات خود پرداختند، که اهم آن به شرح ذیل است: فعال‌تر شدن کمیته‌های دستگاهی به‌منظور شناسایی اساتید صاحب‌نظریه، تأثیر بیشتر ارائه نظریات علمی در ارتقای رتبه اعضای هیأت علمی دانشگاه‌ها، استفاده از ظرفیت قطب‌های علمی، حفظ شأن اساتید نظریه‌پرداز در روند ارائه مشوق‌های گوناگون، ایجاد شبکه علمی در کشور به‌منظور اطلاع‌رسانی از فعالیت دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی در زمینه برگزاری کرسی‌های نظریه‌پردازی، نامگذاری یک روز به نام روز نظریه‌پردازی، نقد و مناظره تبدیل نظریه‌پردازی به یک سنت فرهنگی.

به گزارش مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی، پس از ارائه نظرات و پیشنهادهای اعضا، آیت‌الله رشاد طی سخنانی گفت: پیگیری مجدد تدوین طرح رصد توسط دانشگاه آزاد اسلامی صورت گیرد و باتوجه به تحولات صورت‌گرفته در مدیریت این دانشگاه می‌توانیم به این طرح امیدوار باشیم.

وی افزود: بنیاد ملی نخبگان هم باید در حمایت از کرسی‌های نظریه‌پردازی مؤثرتر عمل کنند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: ترجمه نظریات ارائه شده به سایر زبان‌ها باید جدی‌تر گرفته شود.

رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی گفت: اعطای رتبه استاد ممتاز و برگزاری مراسم گرامیداشت و به‌منظور تشویق اساتید صاحب‌نظریات شاخص هم می‌تواند در برنامه‌ها قرارگیرد.

/6262

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 706614

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 15 =