تحلیلی متفاوت رئیس موسسه حکمت و فلسفه درباره حادثه میانمار

حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالحسین خسروپناه رئیس موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه در کانال شخصی‌اش تحلیلی متفاوت درباره واقعه میانمار نوشت که در ادامه می‌آید:

بنده در برخی دلنوشته‌هایم امور تعجب‌زا را گزارش دادم و عده‌ای نیز بر این امور تعجب‌زا، تعجب کردند و حمله‌ور شدند. امیدوارم این افراد قبل از حملات و هجمه‌هایشان به تعجبی که می‌خواهم عرض کنم، تأمل نمایند.

اما تعجب اخیرم نسبت به گفته یکی از اندیشوران معاصر است که گفتند: «من معتقدم دین بودا به سه دلیل حائز خصلت و استعداد جهانی شدن است: یکی اینکه بودا تنها بنیانگذار دین و مذهب است که از ما اطاعت بی‌چون و چرا نمی‌خواهد ... دوم اینکه آیین بودا کم شریعت‌ترین‌ دین است، به طوری که بیش از هر مذهب دیگر به‌ باطن اهمیت می‌دهد، نه به ظاهر ما ... و جهت سوم اینکه دین بودا از اول گفته‌ است من برای درد و رنج‌های بشر آمده‌ام و این دین، تنها دینی است که این را می گوید ... هیچ دینی نیست که مثل آیین بودا تمام بخش‌هایش راجع به درد و رنج باشد». (گزارش گفت‌وگو، سال اول، شماره 1، ص 18).

اما تعجبم این است که چگونه این اندیشه‌ورز وقتی درباره اسلام سخن می‌گوید، اسلام یک و دو و سه را توصیف می‌کند، ولی بودای یک و دو و سه را معرفی نمی‌کند و شناخت خود از دین بودا را دین بودای یک می‌داند. پس این سؤال جدی است که چرا شناخت خود از بودا را به عنوان بودای دو توصیف و معرفی نمی‌کند و تعجب بیشتر این است که چرا درباره دین بودای سه که وضعیت کنونی میانمار است سخن قابل اعتنایی نمی‌گویند و این همه جنایت‌ها را با صدای بلند محکوم نمی‌کنند.

شاید گمانه این دسته از اندیشه‌ورزان این باشد که محکوم کردن جنایات میانمار و دفاع صریح از مظلومان در راستای نقد نظام جمهوری اسلامی از این جنایت‌ها باشد و در راستا بودن روشنفکری با جمهوری اسلامی ناصواب است، هر چند برای دفاع از عدالت و مظلوم باشد.

توجه به این نکته لازم است که حادثه میانمار تنها یک جنگ مذهبی نیست، بلکه جنگ مذهبی در پشت صحنه سیاست شیطانی استعمارگری است.

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 706617

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =