آیت الله اراکی دبیرکل مجمع تقریب مذاهب اسلامی به دعوت ریاست جمهوری کشور لبنان در کنگره بین المللی گفتگوی ادیان در کشور لبنان حضور یافت و به سخنرانی پیرامون این موضوع پرداخت.

به گزارش خبرآنلاین دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی امروز در جلسه افتتاحیه کنفرانس "فرهنگ گفتگو بین ادیان" که با اشراف ریاست جمهوری لبنان عماد میشل عون در هتل لنکستر بیروت در حال برگزاری است با تشکر از ریاست جمهوری لبنان برای ایجاد فضای گفتگو و حوار بین ادیان، قرآن کریم را اولین دعوت کننده به گفتگو بین ادیان دانست و افزود قرآن کریم با نفی سؤال از عملکرد اتباع ادیان مسلمین را به ادب گفتگو دعوت میکند.

اراکی  در ادامه گفت: گفتگوی سازنده تنها در فرضی صورت می پذیرد که بر اساس مبنایی مورد توافق همه اطراف شکل بگیرد، تنها مبنا و اساس مورد پذیرش نزد همه ادیان و گرایش ها را عقل و برهان بر پایه منطق عنوان کردند و افزودند عقلی که در آن احتمال خلاف و اختلاف منتفی است مهمترین مرجع برای شکل گیری حوار نتیجه بخش است.

وی تمسک به عقل را از ویژگی های مکتب اهل بیت (ع) عنوان کرد و افزود: مکتب اهل بیت (ع) عصمت و طهارت سه نوع عقل را در آموزه های خود مطرح میکند؛ عقل قبل از شرع، که بر اساس آن قبول منطقی شریعت شکل میگیرد، عقل لاحق بر تشریع که بر اساس آن اصل ضرورت عمل طبق شریعت حق محقق میشود و عقل مقارن با تشریع که بر آنچه که شرع تبیین میکند، حکم میکند.

آیت الله اراکی سپس گفتگو با تمام عقلا و اصحاب ادیان بر اساس انواع این عقول را ممکن و ثمر بخش دانست و با ارائه پیشنهاد به مؤسسین دانشگاه معارف لبنان برای ایجاد بخشی خاصی برای گفتگوی ادیان در این دانشگاه، از آمادگی مجمع جهانی تقریب و دانشگاه تقریب مذاهب برای همکاری در این زمینه خبر داد.

رئیس هیئت امنای دانشگاه تقریب مذاهب اسلامی در پایان با نفی وجود هرگونه اختلاف و جنگ بین ادیان، ادیان را حامیان بشریت دانست و افزود: امروز شاهد جنگ نظام سرمایه داری با بشریت هستیم، و امروز سردمداران نظام سرمایه داری در راستای اهداف شوم خود از اصحاب ادیان برای ضربه زدن به دین استفاده می کنند که باید اصحاب ادیان با هوشیاری جلوی این توطئه بایستند.

/6262

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 706625

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 3 =