هفتمین دور گفت‌وگوی دینی ایران و اتریش/ انسان، طبیعت و آزادی سه ضلع قوام عالم هستی هستند

رییس مرکز گفت‌وگوی ادیان و تمدن‌های سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، در مراسم افتتاحیه هفتمین دور گفت‌وگوی دینی ایران و اتریش، گفت: انسان، طبیعت و آزادی نشانگر سه ضلع قوام عالم هستی هستند.

به گزارش خبرآنلاین به نقل از اداره‌كل روابط عمومي و اطلاع‌رساني سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي، هفتمين دور گفت‌وگوي ديني ايران و اتريش، صبح امروز (27 شهريور) به همت مركز گفت‌وگوي اديان و تمدن‌هاي سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي با حضور آيت‌الله محمد‌علي تسخيري، مشاور مقام معظم رهبري در امور جهان اسلام، سید مصطفی محقق‌داماد، رييس گروه اسلام فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایران، استفان هامر، مسئول گفتگوی ادیان اتریش و رييس گروه فلسفه حقوقی دانشکده حقوق دانشگاه وین، اشتفان شولتز، سفیر اتریش در تهران و جمعي از اندیشمندان مسلمان و مسیحی در محل اين سازمان، افتتاح شد.

حجت‌الاسلام محمدمهدي تسخيري، رييس مركز گفت‌وگوي اديان و تمدن‌هاي اين سازمان در سخنراني خود در آيين افتتاحيه اين دور از گفت‌وگوهاي ديني، گفت: امروز شاهد برگزاري دور هفتم گفت‌وگوي ديني ايران و اتريش با عنوان «انسان، طبيعت و آزادي» با حضور انديشمندان مسلمان و مسيحي در سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي هستيم.

وي با اشاره به برگزاري ششمين دور گفت‌وگوي ديني ايران و اتريش، افزود: دور ششم گفت‌وگوي ديني مركز گفت‌وگوي اديان و تمدن‌هاي سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي با اتريش تحت عنوان «نقش دين در جامعه» با حضور ابوذر ابراهيمي‌تركمان، رييس اين سازمان و هيأت همراه مهرماه سال 1394 به ميزباني طرف اتريشي برگزار شد.

حجت‌الاسلام تسخيري اظهار كرد: موضوعي كه مورد توافق دو طرف قرار گرفت «انسان، طبيعت و آزادي» بود. اين عنوان نشانگر سه ضلع قوام عالم هستي است كه در پرتو رحمت الهي هرم شاخص حقيقت نعمت وجود را بيانگر است.

وي با اذعان اينكه آزادي مشروع در چگونگي تصرف معقول انسان در عالم طبيعت سير تكاملي جهان به سوي آفريننده عالم هستي را ترسيم مي‌كند، گفت: هرگونه سلب آزادي و يا محدوديت در اختيارات انسان براساس قوه قهريه و جايگزيني منطق زور بر انديشه و افعال انسان در جهت بهره‌گيري از نعمت‌هاي خدا در طبيعت موجود به معناي ايجاد خلل در اين مسير تكاملي است.

حجت‌الاسلام تسخيري در ادامه سخنان خود، بي‌احترامي به طبيعت را مردود دانست و افزود: اين بي‌‍‌احترامي منحصر در تخريب آن و يا سوء استفاده از امكانات و داده‌هاي آن نيست، بلكه عدم آشنايي با گنجينه‌هاي آن و يا ايستايي و عدم تلاش در محافظت و بهره‌گيري از ظرفيت‌هاي بالفعل آن و يا رهاسازي و بي‌تفاوت ماندن در برابر هدر رفتن اين ظرفيت‌ها نوعي بي‌احترامي به طبيعت است.

وي خاطرنشان كرد: حراست و پرورش و بهره‌گيري از طبيعت از مسئوليتهايي كه برعهده برترين مخلوقات يعني انسان قرار داده شده كه اگر چنين نكند به خود و طبيعت ظلم كرده است و نوعي نافرماني به سنن طبيعي و الهي است.

حجت‌الاسلام تسخيري با اشاره به آيه 72 سوره مباركه احزاب، گفت: اين مخلوقات عظيم توان حمل مسئوليت رشد خويش را نداشتند و انسان به عنوان جانشين الهي تنها موجودي است كه راه كمال را يا براي تحقق ولايت الهي با بهره‌‍‌گيري صحيح از اين آفريده‌ها برعهده گرفت. خداي متعال همه آفريده‌ها را در تسخير انسان و نه اينكه او را مالك و مسلط بي‌چون و چراي بر آنها قرار داده است.

وي همچنين، بيان كرد: انسان با آزادي انديشه و عمل است كه توانايي تحليل و تطبيق در چگونگي احياي طبيعت و بهره‌گيري از آن را پيدا مي‌كند و هرچه از آزادي انسان كاسته شود او به حيوان بي‌اراده و تفكر، و جماد نزديكتر خواهد بود.

رييس مركز گفت‌وگوي اديان و تمدن‌هاي سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي با تأكيد بر اينكه آزادي عنصر مقوم افراد و جامعه‌هاي بشري است، گفت: هرچه فرد و جامعه آزاد باشند، ضريب رشد آنان بالاتر است عكس آن نيز صحيح است.

وي افزود: انسان‌هاي آزاد به عنوان جانشين روي زمين وظيفه خود مي‌دانند كه طبيعت داني و طبيعت باني و طبيعت آرايي را برعهده گيرند تا حقيقت تعالي و كمال خود را به عنوان بهترين مخلوق و نيز جانشين خدا روي زمين نشان دهند.

حجت‌الاسلام تسخيري بر ضرورت برقراري صلح و امنيت در جوامع تأكيد كرد و گفت: اميدوارم در اين دور از گفت‌وگوها با بهره‌گيري از انديشه‌هاي پژوهشگران و دانشمندان ايراني و اتريشي بتوانيم رابطه منطقي موجود ميان طبيعت و انسان و آزادي را در جاي جاي حيات معنوي و مادي جامعه انساني، بهتر نشان دهيم و در راه توسعه جوامع بشري و برقراري صلح و امنيت و حاكميت عقلانيت و وحيانيت از آن بهره ببريم.

بنابر اعلام اين خبر، اين دور از گفت‌وگوها به همت مركز بين‌المللي گفت‌وگوي اديان و تمدن‌هاي سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي با عنوان «انسان، طبيعت و آزادي» طي روزهاي 27 و 28 شهريور با حضور انديشمندان مسلمان و مسيحي از ايران و اتريش، برگزار مي‌شود.

گفتني است، دور ششم گفت‌وگوي ديني ايران و اتريش تحت عنوان «همكاري اسلام و مسيحيت براي ارتقاي جايگاه ارزش‌هاي انساني، آزادي و عدالت» مهرماه سال 1394 در اتريش برگزار شده بود.

/6262

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 708726

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 13 =