در پایان هفته‌ جشن‌های سینما و نوزدهمین جشن بزرگ سینمای ایران، شاخه تهیه‌کنندگان انجمن عالی هنرها و فنون سینمای ایران، ضیافتی برای تقدیر از نامزدهای بهترین فیلم این جشن در پردیس گالری ملت برپا کرد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، مراسم جشن تهیه کنندگان انجمن عالی هنرها و فنون سینمای ایران که به گفته‌ برگزار کنندگان آن برای گردهمایی و تشریک مساعی بین اعضای سینمایی ایران و با حضور تهیه‌کنندگان، داوران و نامزدهای دریافت جایزه برگزار شده است، با اهدای لوح تقدیر و تندیس یوزپلنگ ایرانی به نامزدهای بهترین فیلم جشن خانه سینما پایان یافت.

در این مراسم که شامگاه 27 شهریور ماه برپا شد، اهداکنندگان لوح و تندیس (منوچهر شاهسواری، تورج منصوری، غلامرضا موسوی وهارون یشایائی) پیش نامزدهای حاضر در سالن رفتند و از آنان تقدیر کردند.

براساس گزارش «ایسنا»، لوح تقدیر و تندیس یوزپلنگ ایرانی به نامزدهای دریافت جایزه در بخش بهترین فیلم به حمید نعمت‌الله برای فیلم «رگ خواب»، رضا میرکریمی برای فیلم «دختر»، رضا درمیشیان برای فیلم «لانتوری»، محمد حسین قاسمی برای فیلم «نفس»، اصغر فرهادی برای فیلم «فروشنده»، سید محمود رضوی برای «ماجرای نیمروز» و سعید ملکان برای فیلم «برادرم خسرو» اهدا شد. (رضا میرکریمی، اصغرفرهادی، سیدمحمد رضوی، سعید ملکان از غایبان در این مراسم بودند.)

رضا درمیشیان بعد از دریافت تندیس خود از فرشته طائرپور، منوچهر شاهسواری، غلامرضا موسوی و مرتضی شایسته بابت رفع توقیف فیلم‌ها تشکر کرد.

در این مراسم، سید غلامرضا موسوی رییس شورایعالی تهیه‌کنندگان، منوچهر شاهسواری مدیرعامل خانه سینما، تورج منصوری دبیر هیئت رییسه انجمن عالی هنرها و فنون سینمایی و هارون یشایائی دبیر جشن سخنرانی را مطرح کردند.

کامران ملکی عضو هیات مدیره خانه سینما که اجرای این مراسم را بر عهده داشت با بیان اینکه جشن نوزدهم خانه سینما اتفاقات جدیدی را دربرداشت، گفت: این ضیافت هم یکی از تمرین‌هایی است که دوستان در حرفه‌های مختلف خودشان فارغ از رسمیت‌هایی که در جشن وجود دارد، دور هم جمع شوند و تشریک مساعی کنند.


سپس غلامرضا موسوی با اشاره به اینکه ما فکر کردیم به عنوان تهیه‌کننده و داوران سینمای ایران بعد از جشن وظیفه ماست که دورهمی داشته باشیم اینگونه سخنانش را ادامه داد: ما امیدواریم از این پس هر جشنی که برگزار می‌شود یک میهمانی بعد از آن داشته باشیم. ما می‌خواستیم ۳۸۰ داور این جشن را دعوت کنیم ولی امکان‌پذیر نبود و امیدواریم در سال‌های آینده این اتفاق رقم بخورد.

او ادامه داد: معمولا بهترین فیلم‌ها که داوران انتخاب می‌کنند براساس آیین‌نامه دو مرحله‌ای است و فیلم‌هایی که نامزد شده‌اند توانسته‌اند از مرحله‌ای به مرحله دیگر بروند. منطق این ماجرا این است که از آن‌ها هم تجلیل شود. دو فیلم «برادرم خسرو» و «نفس» با توجه به آیین‌نامه جایزه‌ای دریافت نکردند و ما هم به این قانون تمکین کردیم.

موسوی با بیان اینکه نویسنده‌ای اشاره کرده بود برای رونق گرفتن سینما باید از فیلم‌های خارجی استفاده شود، ادامه داد: اما علیرضا داوودنژاد یکی از مسائلی که ارائه کرده و می‌کند این بود که این توطئه دائم انجام می‌شود تا فیلم‌های ایرانی را از پا دربیاورند.

او در پایان سخنانش ابراز امیدواری کرد: تندیس یوزپلنگ ایرانی در سال آینده حجمی شود.

در ادامه هارون یشایایی با بیان اینکه منوچهر شاهسواری به من سِمَت ریاست را داد، درباره نحوه داوری در جشن خانه سینما، گفت:‌ ما سعی کردیم که داوری شرافت‌مندانه‌تری انجام دهیم. ممکن است خطاهایی هم رخ داده باشد ولی داوری کاملا شرافتمندانه بود.

او ادامه داد: امیدواریم فیلمسازان ما با وسواس بیشتری از این به بعد فعالیت کنند زیرا که سینمای ایران در همه جای دنیا شناخته شده است.

در ادامه تورج منصوری دبیر هیأت رئیسه انجمن عالی هنرها و فنون سینمایی با اشاره به اینکه ما باید بر یک اصول پایبند باشیم و عشق و باور واقعی داشته باشیم تا به موفقیت دست پیدا کنیم، گفت: سینمای اکنون حاصل عشق و پایبندی مدیران سینمایی به این اصول است، اگر بخواهیم به یک آینده درخشان برسیم باید به گذشتگان‌مان احترام بگذاریم.

او اضافه کرد: ما به یک ارگان دیگر برای رسیدگی به کیفیت و استاندارد فیلم‌ها نیاز داریم که این کار را انجمن عالی هنرها و فنون سینمایی به عهده گرفته است و به این امر کیفی می‌پردازد. ما کارمان را تازه شروع کرده‌ایم و باید خطاهای خودمان را بپذیریم. البته گروهی از ما فیلمی را کاندیدا کردیم که با آیین‌نامه مغایرت داشت ولی ما به جای لاپوشانی توانستیم قانون را اجرا کنیم و این اتفاق توسط همه پذیرفته شد.

سپس منوچهر شاهسواری با اشاره به اینکه یکی از موهبات این جشن سینمایی حضور هارون یشایایی بود، بیان کرد: امیدواریم این شب در سال‌های آینده تبدیل به یکی از اجزای جشن بزرگ سینما شود و برگزیدگان و داوران در کنار هم قرار بگیرند.

مدیرعامل خانه سینما ادامه داد: آن چیزی که ستون محکم سینمای ایران را سُست می‌کند انفکاک درونی در سینماست. سینما خودِ قدرت است. البته این سینما بدون مردم وجود ندارد و در واقع سینما صدا و تصویر تاریخ، فرهنگ، اندیشه و ذوق ایرانی است.

او با تأکید بر اینکه این صدا و تصویر را هر کس بخواهد به آن لطمه وارد کند خطر بزرگی است، گفت:‌ آن کسانی که فکر می‌کنند در جشن، فلان فیلم جایزه نگرفته و فلان فیلم آن را دریافت کرده است، باید بگوییم که هر دو فیلم متعلق به سینمای ماست. آن‌ها فکر می‌کنند باید درِ سینما بسته شود و با انیمیشن و فیلم خارجی آن را پُر کنند، ما باید در خدمت رشد و تعالی سینمای ایران باشیم.

شاهسواری در پایان صحبت‌هایش یادآور شد: دوستانی که عضو آکادمی هستند برایشان کارت مخصوصی صادر می‌شود که با آن می‌توانند به دیدن فیلم‌ها در سالن سینمایی بروند تا برای سال آینده بدون آنکه فیلمی در خانه سینما اکران شود، آرای خودشان را به صندوق‌های رأی بیاندازند.

او ادامه داد: آکادمی مأمور به امر کیفی سینماست و خانه سینما مأمور به امر کمی سینمای ایران است. امیدواریم تا چند سال آینده بالای ۱۵۰ فیلم قابل عرضه در داخل و خارج ایران داشته باشیم و برای رسیدن به آن باید رونق پیدا کنیم، کمر همت ببندیم و تلاش کنیم. رونق در سینمای ایران یعنی ایجاد شغل و فضای امن برای تولید و کار در حوزه فرهنگ.

از میهمانان حاضر در این مراسم می‌توان به پانته آ پناهی‌ها، مجید مظفری، حمید نعمت الله، سیروس الوند، محمد حسین مهدویان، علی جلیلوند، محمدحسین قاسمی، رضا درمیشیان و... اشاره کرد.

58243

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 708934

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 0 =