رییس سازمان برنامه و بودجه گفت: برخی عادت دارند کیلویی و بدون دقت اظهار نظر می‌کنند و می‌گویند که بودجه افزایش پیدا کرده، اما این رشد فقط ۶۵ درصد است که اگر تورم را خارج کنیم، ناچیز است.

به گزارش خبرآنلاین، محمدباقر نوبخت، معاون رييس جمهور در نشست خبری صبح امروز با خبرنگاران درباره ویژگی های بودجه 97 اظهارداشت: قيمت نفت از 104 دلار در سال 92 به 44 دلار به طور متوسط در سال 95 رسيد بنابراين مي توان گفت كه قيمت نفت بيش از 58 درصد كاهش يافت.

وی افزود: از سال 92 تا 95 درآمدهاي نفتي 157 ميليارد دلار بود كه در مقايسه با سال هاي 88 تا 91 كه 251 ميليارددلار بود،نشانگر كاهش 37 درصدي است.

رییس سازمان برنامه و بودجه تصریح کرد: رقم بودجه سال 92، 210 هزار ميليارد تومان بوده كه در لايحه بودجه سال 96، 319 هزار ميليارد تومان را ارائه كرديم.

نوبخت ادامه داد: برخي عادت دارند كيلويي و بدون دقت اظهار نظر مي كنند و مي گويند كه عدد بودجه افزايش پيدا كرده اما اين رشد فقط 65 درصد است كه اگر تورم را خارج كنيم ناچيز است.

وی متذکر شد: سهم درآمد نفت از كل منابع عمومي  از سال 92 تا 95 اين گونه بوده كه از 41 درصد به 26 درصد در  سال 95 تقليل يافته است.

کاهش سهم درآمدهای نفتی از بودجه

رییس سازمان برنامه و بودجه بااشاره به کاهش سهم درآمدهای نفتی دولت از بودجه گفت: سهم منابع مالیاتی از کل منابع عمومی، در سال 95 به 26درصد رسیده است.

او افزود: بودجه خیلی رشد نکرده است و اگر تورم خارج کنیم، منقبض هم بوده استف اما مهم این است که ترکیب منابع و مصارف در این بودجه ریزی چطور است، این در حالی است که سهم منابع نفتی در سال 92 تا 95، به نحوی بود که در سال 92 معادل 41درصد بوده که در سال 95 به 26 درصد کاهش پیدا کرده است.

نوبخت گفت: سهم درآمدهاي مالياتي در سال 95 ،36 درصد و در سال 92، 33 درصد بوده است.

وی افزود: نسبت ماليات به GDP در سال 92، 5.4 درصد بوده  كه در سال 95 به 6.5 درصد ارتقا يافته است. 

سخنگوی دولت با بیان اینکه در سال 92، هزينه هاي جاري 120 هزارميليارد تومان بود كه در سال 96 به 207 هزار ميليارد تومان افزايش يافته است،عنوان کرد:كل هزينه هاي جاري طي سال هاي 92 تا 95 فقط 73 درصد افزايش يافته است.

وی افزود: بودجه عمراني در سال 95 بدون احتساب اعتبارات آب هاي مرزي 42 هزارميليارد تومان افزايش يافته است، اين در حالي است كه در سال 92، بودجه عمراني 22 هزار ميلياردتومان بوده است.

مشکل آب در بودجه

رییس سازمان برنامه و بودجه تصریح کرد: يكي از مشكلات بزرگ ما آب است، سالانه نزديك به 2 ميليارد دلار(6.5 هزار ميليارد تومان) به اعتبارات عمراني کشور صرف کنترل آب هاي مرزي اضافه مي شود. بنابراين اعتباران عمراني در سال 95 به 54 هزار ميليارد افزايش يافته است. بنابراين اعتبارات عمراني از رشد143 درصدي نسبت به سال 92 برخوردار بوده است.

نوبخت عنوان کرد: درتركيب بودجه منابع به سمت كاهش سهم نفت  و مصارف به سمت افزايش اعتبارات عمراني پيش رفت.

وی ادامه داد: كل پولي كه براي بازنشستگان در نظر گرفته شد در سال 92 حدود23هزار ميليارد تومان بود كه درسال 96 به حدود 54 هزا ميليارد تومان افزايش پيدا كرده است.

نوبخت تصریح کرد: بخش ديگر هزينه هاي جاري مربوط به دفاع است كه با توجه به شرايط منطقه نمي توانيم سهم اين بخش را كم كنيم.

ییس سازمان برنامه و بودجه گفت: چهار بخش امور رفاه عمومی، آموزش و پرورش، دفاع و سلامت و بهداشت بیشترین بودجه جاری را به خود اختصاص می دهند که دولت نمی تواند آنها را کاهش دهد؛ این در حالی است که ٣٤٠٠ میلیارد تومان برای هم ترازی بین بازنشستگان توزیع شده است.

وی افزود: در پرداخت های پرسنلی منقبض عمل نشده است، این درحالی است که بودجه جاری نسبت به بودجه عمرانی، انقباضی است. بر این اساس حقوق کارمندان دولت به صورت متوسط یک میلیون و ۴۷۰ هزار تومان در سال ۹۲ بوده که اکنون به ۲ میلیون و ۹۷۰ هزار تومان رسیده است.

رییس سازمان برنامه و بودجه گفت: در حوزه عمراني اعتبارات با اولويت بندي اختصاص مي يابد. در جريان سفرهاي استاني  از استانداران و دستگاه ها فهرست طرح هاي نيمه تمام گرفته مي شود تا اولويت بندي صورت بگيرد. 

افزایش حقوق کارکنان دولت

نوبخت گفت: سهم اعتبارات هزينه اي از كل مصارف دولت از 81 درصد در سال 92 به 73 درصد در سال 95 كاهش يافته، يعني از كاهش 8 درصدي برخوردار شده است.

وی افزود: در بخش اعتبارات هزينه اي در بخش حقوق و مستمري انقباضي عمل نكرديم.حقوق كارمندان دولت به طور متوسط در سال 92 ، 947 هزار تومان بود كه در سال 96 به 2ميليون و 970 هزار تومان افزايش يافته است.


رییس سازمان برنامه و بودجه تصریح کرد: حقوق فرهنگيان نيز 2.3 افزايش يافته و مستمري پرداختي به خانوارهاي تحت پوشش كميته امداد و بهزيستي نيز 3.4 درصد افزايش يافته است.

نوبخت متذکر شد: بخشي از اعتبارات عمراني به بخش نفت اختصاص يافته است. در سال 91، ميزان توليد نفت 2 ميليون و 843 هزار بشكه بود كه در سال 95 به 3 ميليون و 744 هزار بشكه افزايش يافت.  توليد نفت در بالاترين سطح خود در خرداد ماه به 3 ميليون و 901 هزار بشكه رسيد.

وی عنوان کرد: يكي از بندهاي سياست هاي اقتصاد مقاومتي، امنيت غذايي است به همين جهت هر يك كيلو گندم در سال 91، 420 تومان بود كه در سال 95 به 1271 تومان و در سال 96 به 1300 تومان رسيد.

رییس سازمان برنامه و بودجه گفت: در سال جاري تا امروز 8 ميليون و 862 هزار تن گندم خريداري كرديم كه ارزش خريد 11 هزار و 581 ميلياردتومان بوده كه تا كنون 8 هزار و40 ميليارد تومان پرداخت شده است. 

برنامه دولت برای پرداخت بدهی بانکها

نوبخت در ادامه افزایش سرمایه و پرداخت بدهی دولت به نظام بانکی را از جمله راهکارهای افزایش قدرت وام دهی بانکها دانست و گفت: سرمایه بانکها در سال 95 به 54300 میلیارد تومان اضافه شده است؛ یعنی 29 هزار میلیارد تومان در سال گذشته به افزایش سرمایه دولت نزد بانکها اختصاص یافته است.

وی افزود: سال قبل 39150 میلیارد تومان از بدهی دولت به اشخاص حقیقی و حقوقی پرداخت نماییم، این در حالی است که بخش قابل توجهی از آن، از طریق اوراق تعدیه شده است.

نوبخت افزود: تلاش كرديم در حد ظرفيت بودجه به اصلاح نظام بانكي هم بپردازيم كه در اين راستا اگر بخواهيم تسهيلات دهي بانك ها را افزايش دهيم بايد بدهي دولت را پرداخت كنيم و سرمايه دولت نزد بانك ها را افزايش دهيم.

وی گفت: سال قبل ۳۹۱۵۰ میلیارد تومان از بدهی دولت به اشخاص حقیقی و حقوقی پرداخت کنیم، این در حالی است که بخش قابل توجهی از آن، از طریق اوراق تعدیه شده است. البته باید توجه داشت که پیمانکاران و اشخاص حقیقی و حقوقی از دولت طلب داشتند و دولت قادر به پرداخت نبود، بنابراین اوراق بدهی را در بازار فروختیم و پول نقد آن را امروز داریم، اما اکنون سال به سال این پول پرداخت می شود. پس بدهی دولت ۳۰ هزار میلیارد تومان تا سه سال آینده، افزایش خواهد یافت، اما چاره ای نیست.

رییس سازمان برنامه و بودجه گفت: در سایر کشورها نیز دولت بدهی خود را به روز تسویه کرده و اوراق آن را در بورس به فروش می‌رساند، بنابراین دولت نیز باید سود اوراق را بپردازد تا به پیمانکار کمک کند؛ پس زمان بندی شده است که طی سالهای مختلف، تسویه شود. 

رشد اقتصادی و نرخ بیکاری

نوبخت  با اعلام اینکه رشد اقتصادی که سال 95 به 11.1 درصد رسید،گفت: این ارقام مرکز آمار ایران است که در حوزه بانک مرکزی رشد اقتصادی در سال 95به 12.5درصد رسیده است که در این فاصله برای نخستین بار، تراز تجاری غیرنفتی کشور، مثبت بوده است.

رییس سازمان برنامه و بودجه گفت: کاهش نرخ تورم محصول بهبود ترکیب منابع و مصارف است؛ ضمن اینکه رشد اقتصادی که سال ۹۵ به ۱۱.۱ درصد رسیده است؛ این ارقام مرکز آمار ایران است که در حوزه بانک مرکزی رشد اقتصادی در سال ۹۵ به ۱۲.۵ درصد رسیده است که در این فاصله برای نخستین بار، تراز تجاری غیرنفتی کشور، مثبت بوده است.

وی با بیان اینکه جمعیت از لحظه تولد از نظر مراکز آماری، تا ۱۵ سالگی زیر سن کار است، گفت: در محاسبات ما افراد از ده سال بیشتر و در قانون از ۱۵ سال بیشتر، در سن کار قرار دارد که این ها به دو بخش تقسیم می شوند که یک بخش جمعیت فعال است که به آن فرد در سن گفته می شود که دنبال کار است، اما آن کسی که به دنبال کار نیست، جمعیت غیرفعال است؛ اما جمعیت فعال به دو بخش شاغل و بیکار تقسیم می شود که جمعیت بیکار به جمعیت فعال، نرخ بیکاری را تشکیل می شود.

نوبخت گفت: از سال ۹۲ تا ۹۵ یک میلیون و ۹۵۶ هزار نفر جدید، وارد بازار کار شده اند که از این رقم، یک میلیون و ۲۴۱ هزار نفر در این سالها به جمعیت شاغل کشور اضافه شده است. همچنین افزایش سرمایه گذاری نیز به ۱۰.۴ در سال ۹۵ افزایش یافته است که بهبود شرایط کار کشور را هم داریم.

وی افزود: آخرین گزارش رشد اقتصادی کشور نشان می دهد که در فصل بهار امسال، گروه کشاورزی رشد ۳.۱ صنعت ۴.۹، خدمات ۸.۳ و رشد اقتصادی کل کشور ۶.۵ درصد رشد داشته است. البته این رقم بدون احتساب نفت به ۷ درصد رسیده است؛ پس از این پس رشد خود را در بخش غیرنفتی نشان خواهد داد.

نوبخت گفت: بر اساس جدیدترین گزارش مرکز آمار ایران، در تابستان سال جاری نرخ مشارکت ۴۱ درصد، نرخ بیکاری ۱۱.۵ درصد شده است. 

3535

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 711254

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۸:۴۲ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۴
    5 1
    هیچ نقطه اقتصد کشور شفاف نیست و هر بنگاه و سازمان بصورت حجره های قدیمی و فامیلی اداره می شود وبا این که همه ضرر ده هستند مدیران ان ها حقوق وپاداش های نجومی می گیرند. اما در عوض کارگران وبازنشستگان بی حقوق می مانند . مدیران کشور ماننی این نوبخت همیشه در حال پوز خند زدن به ملت هستند
  • محمود A1 ۱۲:۱۵ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۴
    0 0
    چرا حذف يارانه ما راحته ولي براي پولدارا سخته؟ با كدوم ملاك دو نفر كه حقوق يكسان دريافت ميكنن يارانه يكي قطع ميشه ولي ديگري نه؟ اوني كه ارزش ملك تجاريش 2 ميليارد تومنه هنوز داره يارانه ميگيره ولي من كارمند نه؟ مگه قرار نبود اونايي كه يارانشون به اشتباه قطع شده و قبل انتخابات اس ام اس زديد بهشون ، يارانه شون مجدد برقرار بشه؟ پس كو؟ واقعا جاي تاسف داره ،‌ منظور از تدبير و اميد همين بود نه ؟؟