مناظره خواندنی درباره داوری‌های همیشه جنجالی لیگ‌برتر

مناظره‌ای با حضور نوید مظفری کارشناس داوری و رامین حقیقی‌زاده عضو کمیته داوران فدراسیون فوتبال.

فاطمه پاقلعه‌نژاد: مناظره؛ چیزی شبیه به یک دعوای دوستانه! یک طرف نوید مظفری ، یکی از بهترین کارشناسان داوری این روزهای فوتبال ایران که داور الیت ایران در آسیا هم بوده است. سوی دیگر رامین حقیقی زاده که بی شک بهترین داور تاریخ فوتبال ساحلی مان بوده است . نوید منتقد است و رامین بخشی از بدنه کمیته داوران. این دو چالش جذابی داشتند ، همراه با ما در کافه خبر. درباره مسائل مختلف داوری کشور. بحثی طولانی اما خواندنی که در آن حسین عسگری ، مسعود مرادی و هوشنگ نصیرزاده هم به طور مهمان دقایقی روی خط آمده اند.

عشوندی: به نظر می رسد از ماجرای محسن ترکی شروع کنیم. این جنجال بر سر رد شدنش در تست داوری آسیا. موافقید؟

مظفری: اگر ما اینجا انتقاد می کنیم ،اصلا بحث آقای ترکی نیست. ایشان جایگاه بسیار والایی بین تمام داوران دارد به این دلیل که سالیان سال جز بهترین داوران ایران و آسیا بوده. پس به هیچ عنوان نباید به این دلیل جایگاهش زیر سوال برود. من هم هیچوقت اصلا نخواستم اسم و شخصیت ایشان را زیر سوال ببرم. نکته دیگر اینکه من نه نمی خواهم جای کسی بروم، نه قرار است جای کسی بروم و نه این حرف ها را می زنم به خاطر جایگاهی که بخواهم یک روزی داشته باشم. این جایگاهی که شما می گویید به من پیشنهاد شد، قبول نکردم. پس اصلا این حرفها به خاطر هیچ جایگاهی نیست. ما اگر چیزی می گوییم این است که چرا کشور ما باید اینطور باشد در حالی که می تواند بهتر باشد. آقای کامرانی فر می گویند آقای ترکی تست دادند؟

عشوندی: بله.

حقیقی زاده:  تست داخلی منظورشان نبوده. تستی که مورد پذیرش دپارتمان داوری است در خارج از کشور را گفتند.

مظفری: زمانی که از داورهای لیگ تست گرفته می شد ایشان در مالزی بودند. خرداد ماه با آقای فغانی در کلاسی که از طرف ای اف سی برای قوانین جدید گذاشته شده بود شرکت داشتند. آنجا تست یویو دادند. آقای رامین خان درست است؟

حقیقی زاده: بله.

مظفری: من می گویم چطور تستی که در خارج از کشور دادیم مورد قبول می تواند باشد ولی الان که رد شده اند مورد قبول نیست؟



عشوندی:برای بازی های لیگ یک بار تست گرفتند، هنوز که نیم فصل نشده که تست مجدد بگیرند.

حقیقی زاده: ما اول فصل یک تست می گیریم و نیم فصل هم باید یک تست بگیریم. اگر اول فصل یا نیم فصل ما با یک تست با مرجع بالاتر از خودمان مصادف شود، در این صورت آن را ارجح بر تست خودمان می دانیم. چون آقای ترکی تقریبا همزمان با تست لیگ برتر ما در مالزی تست دادند، مورد پذیرش دپارتمان داوری قبلی و دپارتمان جدید بود که به همان دلیل به او داوری دادند. تا نیم فصل دیگر قرار نیست تست بگیریم.

مظفری: مگر نمی گوییم تست ارجح؟ خب الان یک تست ارجح تر از ایران از ایشان گرفته شده. من از شما سوال می کنم تست آمادگی جسمانی یعنی چی؟

حقیقی زاده: یعنی طرف را از نظر آمادگی جسمانی و فیزیک بدنی ببینند برای مسابقه آماده است یا نه.

مظفری: یعنی اینکه ما یک جایی یک تست دادیم من رد شدم یا به دلیل مصدومیت یا ناآمادگی یا هر چیز دیگر. پس بدن من آماده نیست که بازی قضاوت کنم چرا باید هفته بعد بدنم آماده باشد؟

عشوندی:یک استانداردی داریم، گفتیم این تست را می گیریم و شما طبق آن یک نیم فصل می توانی قضاوتی کنی. شما گواهینامه رانندگی گرفتی 6 ماه می توانی رانندگی کنی. گواهینامه بین المللی هم داری در آذربایجان تصادف کردی، چون آنجا گواهینامه بین المللی ات را ضبط کردند، دیگر در ایران حق رانندگی نداری؟

حقیقی زاده: متاسفانه یکی از اصلی ترین عواملی که آقای ترکی تست نرفته، ساعت ورودشان به دوبی بوده. پروازی که برای ایشان گرفتند با داورهای دیگر متفاوت بوده، تقریبا ساعت دو و نیم صبح به هتل رسیده. این حرف شما را من قبول دارم که اگر یک نفر در تست آمادگی جسمانی رد می شود یعنی آمادگی ندارد ولی در صورتی که همه شرایط مهیا باشد. این عدم هماهنگی برای بلیط ایشان اتفاق افتاده این دلیل آماده نبودن آقای ترکی نیست.

مظفری: من اصلا بحثم آقای ترکی نیست. رانندگی هم با داوری فرق می کند. یک شخصی برای فوتبال یک تست می دهد. یک سوال اگر ایشان مصدوم بود پایش بانداژ بود، می توانست در ایران قضاوت کند؟ به خاطر مصدومیت ایشان این تست را رد شده.

حقیقی زاده: به خاطر مصدومیت نبوده. یکی از عواملش مصدومیت بوده.



عشوندی: یک جور دیگر می پرسم. محسن ترکی اصلا داور بین المللی نیست، یک داور ملی است. اول فصل یک تست می دهد دیگر تستی ندارد تا نیم فصل. مثل کشتی. تو وزن کشی می کنی 70 کیلو هستی تا روز مسابقه اگر 85 کیلو هم باشی دیگر وزن کشی نداری.

مظفری: همه اینها را متوجه هستم ما درباره موضوعی صحبت می کنیم که در فوتبالمان وجود دارد. رامین سوال برعکس می پرسم. در زمان آقای عسگری وقتی داور ما خارج از کشور محروم می شد آیا اتوماتیک وار در کشور محروم بود یا خیر؟

حقیقی زاده: بله.

مظفری: آیا شما که در کمیته داوران حضور دارید مصوبه جدیدی برای این موضوع داده اید؟

حقیقی زاده: آن هم براساس هیچ مصوبه ای نبود. یک برخورد سلیقه ای است.

عشوندی: شما آن زمان جز دپارتمان داوری بودید و این کار را انجام دادید. برای محروم کردن این افراد مصوبه ای داشتید؟

مظفری: تصمیم گیری با من نبوده با آقای عسگری بوده . الان زنگ بزنید و بپرسید به چه دلیلی؟ تست برای این است که داور آمادگی جسمانی اش را نشان بدهد، اگر نداد یعنی آمادگی جسمانی اش برای داوری مطلوب نیست.

عشوندی: براساس چه قانونی؟

مظفری: از رئیسش بپرسید.

عشوندی: طبق گفته آقای کامرانی فر استعلام کردند اگر یک داور در یک تست فیفا مردود شود از قضاوت بازی های آسیایی محروم نمی شود.

مظفری: نامه استعلامش را نشان بدهند.

عشوندی: (با آقای عسگری تماس می گیریم.)

*آقای عسگری حسن کامرانی فر معتقد است که هیچ قانونی وجود ندارد که اگر یک داور در تست آسیایی رد شد در لیگ محروم شود. شما این کار را در مورد آقای کهوری و رسول فروغی و چند داور دیگر انجام دادید. استنادتان به کدام بند قانونی بوده؟

عسگری: این یک اشکال کلی است. تشکیلات داوری ما همین است که ساختار بیمار است. چون هیچ روشی که در هر دوره از مسوولین اجرا می شود، قانون نوشته ای برایش وجود ندارد. هر کس هر جور دوست دارد تصمیم می گیرد. من از این موضوع واقعا ناراحتم برای اینکه آقای ترکی از داورهایی است که برای فوتبال ما خیلی زحمت کشیده اما اینجا چند موضوع است. اول اینکه وقتی ایراد گرفتند که چرا به ایشان قضاوت دادید، گفتند در ای اف سی تست دادند، آن تست را برای قضاوت در لیگ منسوب کردند. اگر آن تست مستند است الان هم که در یک تست موفق نشده باید عمل شود.

مظفری: اجازه می دهید منظور کنیم سه هیچ به نفع من؟؟

عشوندی: آن تست را به جای تست ورودی لیگ گذاشتند. در طول نیم فصل که تست دیگری نداریم.

عسگری: اعتبار یک تست 6 هفته است. یعنی شما وقتی تست می دهی تا 6 هفته نیاز به تست مجدد نداری. این مقرراتی است که در ای اف سی و فیفا هم هست. ما هم به تناوب هر داوری که در مسابقات ای اف سی می رفتند، اگر ده روز بعد کلاس داشتیم همان تست را قبول می کردیم.

مظفری: آقای عسگری سلام. من می گویم تست آمادگی جسمان کلا نشان دهنده چیست؟

عسگری: من هم می خواستم همین را بگویم. اصلا ماهیت تست نشان می دهد که یک داوری از نظر جسمانی آماده است. اول فصل آقای کامرانی فر گفت اگر ببینیم داورها به اندازه کافی در زمین تحرک و جابجایی ندارند، هر آن از آنها تست می گیریم. پس فلسفه تست این است که آمادگی یک داور را نشان می دهد.

عشوندی: آقای ترکی یک دوره ای مشکل خورد در دوره خود شما و تست نداد اما قضاوت هم کرد اگر اشتباه نکنم.

عسگری: نه امکان ندارد. هیچ داوری تا زمانی که تست نمی رفت به او داوری نمی دادیم. در نیم فصل ما کلاس داشتیم داورها باید تست می دادند، داورهایی که به مالزی می رفتند آنجا از آنها تست گرفته می شد، ما همان را قبول می کردیم. برای اینکه تازه تست رفته بودند و تستشان اعتبار داشت. شما اگر یک مورد گیر آوردید که یک داوری تست نرفته و ما به او بازی دادیم.

عشوندی: شما براساس بند قانونی خاصی این کار را نکردید.

عسگری: برای اینکه خود قوانین فیفا و ای اف سی می گوید تست تا 6 هفته معتبر است. اگر 6 هفته گذشت، دیدید بدنش آماده نیست باید تست مجدد بگیرید.

حقیقی زاده: آقای عسگری سلام. اینکه می گویند 6 هفته یعنی اینکه در این بازه زمانی نیازی به تست مجدد نیست. این نیست که 42 روز، 43 روز شد دوباره تست بگیری.

عسگری: بله. روال کار چه زمانی که من بودم، چه قبل و چه بعد از من. از داورها دو بار در طول فصل تست گرفته می شد، یکی قبل از آغاز بازی ها و دیگری در نیم فصل. هر داوری تستش را پاس می کرد به او بازی می دادیم. آقای کامرانی فر فصل 93-94 اول فصل تست نرفت ما به ایشان بازی ندادیم. غیر از ایشان ده دوازده نفر دیگر هم بودند که من اسامی شان را دارم. فرقی نمی کند چه کسی باشد. تست که نمی رفتند ما یک فرصت مجدد می دهیم. ای اف سی و فیفا هم همین روال را دارند. بین شش تا هشت هفته به داور مهلت می دهیم که خودش را آماده کند و بعد بیاید تست بدهد.

حقیقی زاده: اینجا سو تفاهم شد. منظور من این بود که این 42 روز یعنی داور در این زمان مصون از تست مجدد است ولی منظور این نیست که به محض تمام شدن این 6 هفته اجبار باشد که تست مجدد بگیریم.

عسگری: یک سری مقررات در هر تشکیلاتی هست. در ایران ما یک تست شروع فصل داریم و یکی نیم فصل. برای اینکه شروع فصل اینها مرتب در تمرین و مسابقه بودند. اشکال از تشکیلات داوری است. ما در این سه چهار سال می گفتیم کمیته داوران یک سری قوانین را مصوب کند و به دپارتمان بدهد. اما الان سلیقه ای عمل می شود. ولی آن چیزی که الان در ای اف سی و فیفا هست این است که داوری که یک بار رد شده بین شش تا هشت هفته مهلت دارد که تست مجدد بدهد وگرنه آن فصل را از دست می دهد. برای سال بعد هم کمیته تصمیم می گیرد که این داور می تواند قضاوت کند یا نه.

مظفری: یک سوال دیگر. آقای ترکی و آقای فغانی که مالزی بودند آیا تست معمولی فیفا را رفتند؟

عسگری: نه. تست یویو دادند آن هم به صورت تمرینی. چون این تست آزمایشی شروع شد که مورد تایید هم قرار نگرفت.

مظفری: من دستم پر است. آقای عسگری آیا این تست مورد تایید هست؟

عسگری: مورد تایید ای اف سی هم نیست. در کتاب فیفا هست.

حقیقی زاده: در این کلاسی که آقای حسن اکرمی مردود شد مگر تست یویو نبود.

عسگری: نه. دو تست بود. برای داورهایی که در کلاس الیت می رفتند باید 24 تا می رفتند نه 20 تا. آقای حسن اکرمی 20 دور رفته بود.

عشوندی: حسن اکرمی یویو را نرفت، رد شد؟

عسگری: تست اصلی را نتوانست برود.

عشوندی: اول فصل علیرضا و محسن این 24 دور را رفتند؟

عسگری: نه اینجا که نبودند آنجا هم تست یویو دادند. تست اصلی که استاندارد فیفا است را آنجا ندادند. آقای فغانی بعد از شروع لیگ برای المپیک تست دادند.

عشوندی: اگر دوستان در کمیته داوران تصمیم گرفته باشند تست یویو را قبول کنند...

عسگری: نمی توانند برای اینکه آن تست مورد تایید نیست.

عشوندی: قانون نوشته ای که نیست. چه قانونی می گوید مورد تایید نیست.

عسگری: در کتاب فیفا نوشته شده.

عشوندی: پس چرا یک نیم فصل کسی حرفی نزده و اعتراضی نکرده؟

عسگری: در مالزی اصلا کلاسی نبوده که بخواهند از داورها تست بگیرند. کلاس توجیهی آموزشی برای قوانین جدید بوده. چون داورها 5 روز آنجا بودند برای اینکه هر روز تمرین می کنند، تمرین وار تست یویو را دادند.

عشوندی: آقای کامرانی فر می گوید از فیفا استعلام کردند گفتند اگر داوری در تست فیفا رد شود، ای اف سی محرومش نمی کند.

عسگری: برای تک بازی که اصلا فرصت تست گرفتن نیست. هر تورنمنتی جداگانه تست دارد.

عشوندی: اگر فغانی برای جام باشگاههای جهان رد شود قضاوت ای اف سی کاپ به او می دهند؟

عسگری: نه نمی دهند. مگر همین آقای کامرانی فر برای باشگاههای جهان کاندیدا نبود؟ تست نتوانست بدهد آقای ابوالفضلی به جای او رفت. ای اف سی دیگر به او بازی نداد. یک فرصت مجدد داد و دوباره نتوانست تست را بدهد که او را از لیست بیرون آوردند.

مظفری: چرا به آقای کامرانی فر نمی گویید استعلامش را بفرستد؟

عشوندی: با او هم تماس می گیریم.

مظفری: من الان سه هیچ جلو هستم یا چهار هیچ؟

حقیقی زاده: ای اف سی این تست یویو را قبول دارد. کلاس الیت ما هم این را قبول دارد.

مظفری: اصلا کلاس مالزی چه بوده؟

حقیقی زاده: یک کلاس بازآموزی بوده.

مظفری: بله. یک کلاس بازآموزی برای آموزش و تشریح قوانین جدید داوری بوده. در ساعات بیکاری هم از آنها خواستند تست یویو را انجام بدهند. این که من می دانم، تو هم می دانی که تست نیست.

حقیقی زاده: آقای ترکی و آقای فغانی مالزی بودند کلاس اینجا شروع شده بود. روز آخر کلاس های ما رسیدند. تست یویو را هم آنجا داده بودند.

مظفری: تست یویو نبوده. تمرینی بوده.

عشوندی: مدرک داشتند؟

حقیقی زاده: حتما یک چیزی داشتند. ساعت دو نصفه شب هم رسیدند که نمی شد در آن شرایط از آنها تست گرفت.

مظفری: چرا سه هفته بعد تست نگرفتید؟

حقیقی زاده: یویو را پذیرفته بودیم دیگر.

مظفری: شما وقتی به مسابقات جهانی می روی باید یک چیزی مکتوب داشته باشی که مشخص کند تست دادی. من به شما قول می دهم این دو نفر این را ندارند. بیاییم قبول کنیم یک اتفاقی افتاده که درست نیست.

حقیقی زاده: یک تستی با هر اسمی در ای اف سی از اینها گرفته شده که با توجه به شرایط زمانی آن موقع به عنوان تست اول فصل از این دو داور تاپ ایران پذیرفتیم. این دو داور در دنیا تاپ هستند.

مظفری: من این را قبول دارم و اصلا حاضر بودم شما بگویید ما عشقمان کشیده از این دو نفر تست نگیریم. این راحت تر بود. اما اینکه بخواهید ماستمالی کنید زور است.

حقیقی زاده: ماستمالی نیست. تستی که داده بودند را پذیرفتیم.

مظفری: شما از داورهای بین المللی تان تست گرفتید؟

حقیقی زاده: بله.

مظفری: از این دو نفر چطور؟

حقیقی زاده: این دو نفر که در لیست بودند، ما تغییری در لیست ندادیم. در کوران مسابقات بیاییم از داور بین المللی تست بگیریم؟ از کسانی کاندیدا بودند تست گرفتیم.

مظفری: مگر کسی که کاندیدا بوده در کوران مسابقات نبوده؟

حقیقی زاده: یکی دو نفر ایرادی ندارد. داورهایی که اول فصل تست داده بودند را دیگر تست نگرفتیم.

مظفری: اگر یکی از داورهای بین المللی تان در تست رد می شد؟

حقیقی زاده: دقیقا همین اتفاق افتاد. آقای زاهدی فر تستش را اول فصل نرفت به او بازی ندادیم. زمان معرفی داور بین المللی تنها کسی که تست نداده بود ایشان بود که گفتیم باید تست بدهی. شهریورماه مجدد تست داد و رد شد متاسفانه از لیست بیرون آمد.

عشوندی: چطور در لیگ قضاوت می کنند؟

حقیقی زاده: دوباره در شیراز تست داد.

مظفری: همان چیزی که برای آقای زاهدی فر قبول می کنیم باید برای آقای بنیادی فر هم قبول می کردیم. ایشان هم داور بین المللی است باید تست می داد.

حقیقی زاده: آقای بنیادی فر دو ماه پیش تستش را پاس کرده.

مظفری: متر شما برای افراد مختلف فرق دارد.

حقیقی زاده: نه. متر فرق ندارد. شما در دپارتمان بودی وقتی اول فصل تست می گرفتید، برای لیست هم تست می گرفتید؟

مظفری: اینجا اتفاقی افتاد که خیلی قشنگ است. اینجا دیگر مربوط به دپارتمان نشد و شما و کمیته آمدید وسط و همه چیز را دست گرفتید.

حقیقی زاده: قبل از شما، بعد از شما، سال های گذشته؟

مظفری: تست می گرفتند. زنگ بزن مسعود مرادی بپرس.

عشوندی: یعنی شما در فاصله دو ماه دو بار تست می گرفتید؟

مظفری: از رسول فروغی بپرسید کجا رد شد.

حقیقی زاده: همین عواقبی که داشت شما یک داور بین المللی را که قضاوت کرده در شهریور ماه تست نمی دهد، دو روز بعد هم می خواهید لیست بدهید، از لیست بیرون می آورید؟ این منطقی است؟

مظفری: من نمی گویم خوب است یا بد.

حقیقی زاده: یک داور اول فصل تست می دهد اگر نتوانست پاس کند از لیست بیرون می آید. مگر اینکه برای لیست بین المللی دوباره تست بدهد.

مظفری: این بحث تست را کنار بگذاریم.

حقیقی زاده: جمع بندی نظر من، نوید هر چه گفت و ما را کوبید را کنار بگذاریم...

مظفری: نه آقا. من هنوز شروع نکردم. تست یویو که من به شما نشان دادم، جز تست های فیفا نیست.

عشوندی: ایرادی ندارد. اینها هیات حاکمه بودند تست یویو را پذیرفتند.

حقیقی زاده: جز تست ای اف سی است.

مظفری: مگر می شود وقتی می خواهند تست بگیرند دو تا از این کشور بیاورند، دو تا از آن کشور و دو تا از یک کشور دیگر؟ چرا همه داورها را نیاوردند؟

حقیقی زاده: تاپ ترین داورها را دعوت کردند.

مظفری: آقای عسگری که گفت تمرین بوده تست نبوده.

عشوندی: خب اینها قبول کردند.

مظفری: تمرین را به جای تست قبول کردند؟ خب بنویسیم زور می گوییم و تمام.

عشوندی: شما هم در دوره خودتان این کار را می کردید. بدون اینکه قانونی وجود داشته باشد، تفسیرتان این بوده که داوری که تست را نرود یعنی قبول نیست.

مظفری: یک نفر بی طرف بیاورید، بگویید ما یک تست به اسم آمادگی جسمانی داریم. این آقا در این تست رد شده ما به او بازی دادیم، نمی گوید شما حالتان خوب نیست؟

حقیقی زاده: نه. چون ما برای مسابقات خودمان اول فصل نیاز به یک تست داشتیم که این تست مورد تایید کمیته و دپارتمان بوده. شما الان می روی برای گواهینامه پایه یک امتحان می دهی، معاینه چشم رد می شوی، پایه دو را از تو می گیرند؟

مظفری: چرا قصه می گویید؟ از راهنمایی رانندگی بیایید بیرون. بحث فوتبال است.

حقیقی زاده: قانون قانون است.

عشوندی: اگر کسی تست دوپینگش جای دیگری مثبت شده باشد، نمی تواند در ایران مسابقه بدهد؟

مظفری: می تواند؟

عشوندی: علا عبدالزهرا یک نمونه اش.

مظفری: این دلیل درست بودنش است؟

عشوندی: ما در ای اف سی نتوانستیم ثابتش کنیم. در تورنمنت ای اف سی بازی کرد. خلا قانونی داشت. اگر مرجع برگزارکننده کمیته داوری است اینها می گویند ما می خواهیم همان مالزی را قبول کنیم.

*راستی من الان با علیرضا فغانی حرف زدم ؛ گفت تست یویو کاملا رسمی بوده و تا شهریورماه هم مورد تائید ای اف سی بوده این تست. گفت بعد از آن تست ، به داورانی که موفق شدند ، یک داوری در مقدماتی جام جهانی دادند. یک داوری برای علیرضا و یک بازی هم برای ترکی! نوید جان 3- هیچ ما!

مظفری: اوکی این حرفت قبول. به من بگویید چرا همان موقع که اسم آن خانم را در سایت فدراسیون زدید، اسم ایشان را نزدید؟

حقیقی زاده: ما نزدیم. آقای کامرانی فر هم اطلاع ندارد.

مظفری: ما نزدیم و آن یکی هم اطلاع ندارد که نشد جواب. بالاخره شما مسوول هستید. درست است؟

عشوندی:حرفت منطقی است!

مظفری: چه عجب من یک حرف زدم منطقی بود!

حقیقی زاده: کمیته داوران هیچ ارتباطی با سایت فدراسیون ندارد. از روابط عمومی بپرسید این خبر را چه کسی داده.

مظفری: دپارتمان داوری کشور زیرمجموعه کمیته داوران هست یا نه؟

حقیقی زاده: از نظر اجرایی خیر. کارمندش می خواهد مرخصی بگیرد که از من اجازه نمی گیردو

مظفری: مصوبات شما را اجرا می کند اجرایی هست یا نه؟

حقیقی زاده: مصوبات ما از طریق دبیر کل ابلاغ می شود و اجرا می شود.

مظفری: اینها همه را کنار بگذارید. من تست را قبول کردم. می خواهم طور دیگری سرنگون شوید. این کتاب را قبول دارید؟ (آیین نامه داوری فیفا)

حقیقی زاده: ما این را در کنار آیین نامه ایرانی که داریم قبول داریم. چون بومی سازی شده و به تایید هیات رئیسه رسیده.

مظفری: همه چیز را همینطور رد می کنید. ما طبق چه چیزی کمیته راه انداختیم؟

عشوندی:اساسنامه ای که آقای نصیرزاده نوشته و به تایید رسیده.

مظفری: ما طبق چه چیزی آمدیم کمیته و دپارتمان را بدبخت کردیم از هم جدا کردیم؟

حقیقی زاده: ما آیین نامه فیفا را داریم. براساس آن کمیته حقوقی خودمان با قوانین مملکت خودمان بومی سازی کردیم و به تصویب هیات رئیسه رسید.

مطفری: آیین نامه فیفا بالاتر است یا مال ما؟

حقیقی زاده: برای ایران آیین نامه خودمان.

عشوندی: لیگ را با کدام یک برگزار می کنیم؟

حقیقی زاده: الان کجای آیین نامه فیفا قانون سه اخطاره وجود دارد؟

مظفری: این دیگر جز قوانینی بوده که شما اختیار داشتید تغییرش بدهید.

عشوندی: یک سوال. الان معیار برگزاری و مقررات اجرایی مسابقات لیگ برتر آیین نامه ای است که دست شماست یا آن چیزی که ایرانیزه شده؟

حقیقی زاده: همان که ترجمه کردیم.

مظفری: تابع قوانین اجرایی سازمان لیگ هستیم چون مرجع برگزاری است.

حقیقی زاده: ما یک قانون داریم یک ریگولیشن.

عشوندی: کدام ریگولیشن را قبول دارید؟ آن که فیفا نوشته یا آن که آقای نصیرزاده نوشته؟

حقیقی زاده: تابع همانی هستیم که هیات رئیسه نوشته و تصویب کرده.

مظفری: طبق این رگولیشن (فیفا) ساختار کمیته باید چگونه باشد؟

حقیقی زاده: متشکل از یک رئیس و تا هفت عضو و یک نائب رئیس. شما الان بحثت تعداد است؟

عشوندی: با آقای نصیرزاده هم باید تماس بگیریم.

مظفری: الان من یک سوال دارم. آقای اصفهانیان به عنوان رئیس هیات زنجان در کمیته داوران مغایر قانون است؟

حقیقی زاده: نه.

مظفری: و اما... در این کتاب فیفا نوشته است که رئیس کمیته داوران نباید جز هیچ کدام از لیگ های فوتبال یا سازمان های مرتبط با فوتبال باشد. آقای اصفهانیان رئیس هیات فوتبال زنجان است و این یعنی اولین مغایرت با قانون.

حقیقی زاده: هیات فوتبال زنجان جز اتحادیه نیست.

مظفری: از شما بعید است. نوشته هیچ سازمانی که مرتبط با فوتبال باشد.

حقیقی زاده: آیین نامه خودمان هم همین را گفته که جز هیچ باشگاه یا اتحادیه یا تشکیلات فوتبال نباشد.

مظفری: هیات فوتبال تشکیلات فوتبالی نیست؟

حقیقی زاده: چرا. منظورش این است که مثلا اتحادیه مربی ها نباشد.

مظفری: نگو این حرف ها را آقای رامین خان.

حقیقی زاده: الان رئیس کمیته داوران فیفا...

مظفری: یک ایرلندی است. ببینید یک رگولیشن فیفا داریم، یکی ای اف سی و یکی هم برای هر کشور. چرا همه چیز را با هم قاتی می کنید؟

حقیقی زاده: عین همین در آیین نامه کمیته داوران آمده که می گوید هیچ کدام از اعضا نباید عضو اتحادیه ها باشند.

عشوندی: نوشته اتحادیه ها و ساختارهای مرتبط...

مظفری: شما هیات فوتبال را جز هیچ کدام از اینها نمی بینید؟ پس به هیچ صراطی مستقیم نیستید.

حقیقی زاده: فارسی اش می گوید وابسته به هیچ کدام از باشگاهها، اتحادیه و تشکیلات فوتبالی نباشد.

مظفری: هیات فوتبال جز تشکیلات فوتبالی نیست؟

حقیقی زاده: جز بدنه فدراسیون است. تشکیلات یعنی آقای اصفهانیان نباید مثلا مدیرعامل استقلال باشد.

مظفری: من یک مثال می زنم. الان وقتی بازی یک تیم زنجانی است، رئیس کمیته به عنوان رئیس هیات فوتبال می رود در استادیوم می نشیند، داور بیچاره چه قضاوتی باید بکند؟

عشوندی: این منطق درست است.

حقیقی زاده: مگر در سازمان لیگ مسوول مسابقات رئیس کمیته داوران ...

مظفری: چه ربطی دارد؟ من دارم درباره داوری صحبت می کند.

عشوندی: چیزی که می گویید درست است ولی تخلف آنجا صورت نگرفته. تخلف جایی است که انتخابش کرده اند. تفسیر اولیه اشتباه بوده. تخلف در کمیته داوران اتفاق نیفتاده.

مظفری: ولی رئیسش غیرقانونی است.

حقیقی زاده: جواب من این است که آقای اصفهانیان جز هیچ تشکیلاتی نیست.

مظفری: پس شما آمدی ماستمالی کنی بروی.

عشوندی:نوید حرفی که می زنی درست است. این مساله غیرقانونی است. اما دوره ای که با آقای اصفهانیان روابط خوبی داشتید این غیرقانونی نبود؟

مظفری: تماس بگیر از آقای اصفهانیان بپرس که نوید یک کاغذی از آنها که آقای نصیرزاده می نوشت به تو داد که زیر یک خطش خط قرمز کشیده بود و نوشته بود اینها غیرقانونی است. همه اینها را در اتاق آقای سلیمانی گفتم.

عشوندی:رسانه ای هم کردید؟

مظفری: نه. در شبکه خبر هم گفتم.

عشوندی:چند سال بعد؟

مظفری: بعد که از آنجا بیرون آمده بودم.

عشوندی:زمانی که در مجموعه بودی هم گفتی؟

مظفری: نه.

عشوندی:کارت اخلاقی است؟

مظفری: نه.

عشوندی: زمانی که خودت در مجموعه بودی سکوت کردی. الان می پذیری که اشتباه کردی؟

مظفری: بله. آدم اشتباهی که می کند را باید بپذیرد. الان شما می گویید من چون بیرون سیستم هستم دارم انتقاد می کنم؟

عشوندی: بله.

مظفری: این حرف شما را من کاملا قبول دارم و می گویم حق با شماست. من باید همان زمان که انتخابش کردند می گفتم غیرقانونی است و بیرون می آمدم. من راستش را می گویم، چرا باید دروغ بگویم؟

عشوندی: این اتفاق به این دلیل می افتد که قانون بین ما حکم نمی کند. اگر قانون بود دوره قبلی بدون هیچ قانونی دوستان تصمیم گرفتند که کسانی که تست را نداده قضاوت نکند، الان برعکسش را می گویند.

مظفری: من می گویم اگر هم قانون نیست ببینیم عقل چه می گوید.

عشوندی: خب الان عقل اینها این را می گوید.

مظفری: عقل واقعی بی طرف. الان رامین جایگاه سابق من است. فردا که بیرون بیاید همه اینها را می پذیرد.

حقیقی زاده: شما این را بخوانید. در این مصاحبه گفته هیات های فوتبال جز ارکان فدراسیون هستند.

مظفری: همین را بیاورم که چند ماه قبل برعکسش را گفته.

حقیقی زاده: من جمله ام این است که چون هیات فوتبال سازمانی جدا از فوتبال است...

مظفری: ما فوتبالی تر از هیات فوتبال نداریم.

عشوندی: با آقای نصیرزاده تماس می گیریم.

مظفری: من می گویم. آقای نصیرزاده کتاب رگولیشن را یادتان است؟

نصیرزاده: بله. کتاب نحوه اداره کمیته های داوران که فیفا فرستاده بود.

مظفری: آیا در بند اصلی اش در مورد رئیس کمیته داوران نگفته رئیس کمیته نباید عضو...

نصیرزاده: هیچ تشکیلاتی که مرتبط با فوتبال هستند باشد.

مظفری: آیا هیات فوتبال زنجان تشکیلات فوتبالی است؟

نصیرزاده: اگر یادتان باشد روز اولی که این اتفاق افتاد یک مطلب خود آقای غیاثی گفته بود که اینها نمی توانند باشند. کمیته داوران و کمیته انضباطی که تشکیلاتی هستند که باید کاملا مستقل عمل کنند. رئیس تشکیلات در یک استان احتمال اینکه تشکیلات را به سمت تصمیماتی ببرد که به نفع آن استان باشد، برای همین روز اول این بند را گذاشتند.

عشوندی: ممنونم.

حقیقی زاده: این جمله چندپهلو است. وقتی هیات رئیسه تفسیرش از این قانون این است که...

مظفری: هیات رئیسه اصلا این را نخوانده و نمی داند.

حقیقی زاده: من اساسنامه خودمان را می گویم. یک خلایی وجود دارد. هیات رئیسه اساسنامه فدراسیون را جلویشان می گذارند. این بندی که آقای مظفری گفتند در اساسنامه فدراسیون وجود ندارد و به این دلیل منعی برای تایید هیات رئیسه ندارد. از نظر من رئیس هیات فوتبال یک استان بودن تشکیلات خارج از بدنه فدراسیون نیست.

عشوندی: من در این مورد کاملا با نوید موافقم.

حقیقی زاده: حرف من این است که از نظر من اولا رئیس هیات فوتبال یک استان بودن خارج از تشکیلات فدراسیون نیست و دوما در ریگولیشن داوری است در اساسنامه فدراسیون فوتبال ما نیست.

عشوندی: یک سوال . بازی بین یک تیم اصفهانی و یک تیم شیرازی است. کمیته داوران برای بازی داور اصفهانی می گذارد.

حقیقی زاده: نه. ولی او رئیس هیات یک استان است. مگر رئیس فدراسیون اسپانیا رئیس کمیته داوری نبود؟

مظفری: فیل و فنجان را با هم مخلوط نکنیم. دو سال پیش یکی از تیم های زنجان با یکی از تیم های بوشهر بازی داشت. از بوشهر به من زنگ زدند که آقای اصفهانیان که رئیس کمیته داوران و رئیس هیات فوتبال زنجان است، الان چه اتفاقی برای این داور می افتد؟ گفتم به سلامت داورها ایمان داشته باشید. ولی شما قبول می کنید که این یک فشار روی داور و افکار عمومی است؟

حقیقی زاده: من می گویم. مطمئنا هیات فوتبال زنجان هیچ ربطی به باشگاه زنجانی ندارد.

مظفری: مگر می شود؟ تیمش است.

حقیقی زاده: الان رئیس ای اف سی مگر بحرینی نیست؟ پس دیگر نباید بحرین با هیچ کشوری مسابقه بدهد؟ قانون وجود دارد.

مظفری: اصلا این ها را بیخیال شویم. من می گویم در کمیته داوران یک مصوبه هست که افراد بالای 65 سال نباید باشند.

حقیقی زاده: جز کمیته؟

مظفری: من می گویم با این مصوبه شما هر چه آدم باتجربه در ایران بوده را حذف کردید. چرا ما نباید از تجربیات خوشخوان ها، دزفولی ها، فنایی و ...

عشوندی:این خارج از بحث است.

حقیقی زاده: این مصوبه کمیته نیست جز آیین نامه کمیته داوران است و دوم اینکه 65 سال نیست 61 سال است.

مظفری: خب آیین نامه را شما نوشتید.

حقیقی زاده: نه. کمیته حقوقی نوشته.

عشوندی:این که در دوره های قبل نوشته شده به اینها ربط ندارد.

مظفری: ما نیامدیم که اینها بزنیم. آمدیم مشکلات داوری کشور را بگوییم. شما مگر اینجا دبیر نیستی وقتی می دانی این نباید اینجا باشد باید بروی به قانونگذار اینجا بگویی.

عشوندی: ایشان یکی از اعضای کمیته است که در همان جایگاهی است که شما قبلا بودی.

مظفری: دپارتمان بودم.

عشوندی: فرقی نمی کند شما در بدنه بودی ایشان در خانه بوده.

مظفری: من می گویم مگر افراد بزرگ در داوری چند نفر داریم؟ بالای 15 نفر که نیستند.

حقیقی زاده: من این حرف شما در جلسه چند وقت پیش کمیته با آقای اسدی به ایشان گفتم که آیین نامه نیاز به اصلاحات دارد. البته نمی گویم این مورد هم جزئی از آن بوده.

مظفری: اصلا یک ایراد دیگر. ما سه ناظر بین المللی داریم آقای ممبینی، آقای سفیری و ... چرا اینها عضو کمیته نیستند؟

حقیقی زاده: بودند ولی دیگر نیامدند.

مظفری: چرا؟

حقیقی زاده: واقعیتش این است که در اساسنامه فدراسیون فوتبال انتخاب رئیس دپارتمان را با دبیر کل گذاشته. ما که نمی توانیم قانون را عوض کنیم.

عشوندی: من شنیدم  آقای مرادی و آقای ممبینی چون آقای عنایت آمد، گفتند ما در انتخاب ایشان دخالتی نداشتیم به همین دلیل نماندند. چن دوست داشتند آقای میرزابیگی بیاید.

مظفری: با آقای مرادی تماس می گیریم می پرسیم. (تماس با مرادی)

مظفری: آقای مرادی من از آقایان سوال کردم چرا افرادی مثل شما و آقای ممبینی و آقای سفیری در جمع کمیته داوران نیستند. بعضی ها می گویند به خاطر آمدن آقای عنایت شما رفتید.

مرادی: چه کسی این حرف را زده؟ هر کسی در ارتباط با نبودن در کمیته نظر خودش را دارد. من فکر می کنم نه تنها آقای عنایت بلکه تمام کسانی که زحمت کشیدند پیشکسوت هستند  و آن سالی که ما قضاوت می کردیم رئیس کمیته داوران بودند، احترامشان هم واجب است. من هیچ مشکل شخصی ای با کسی ندارم و نخواهم داشت. امیدوارم داوری فوتبال کشور ما همیشه به جلو حرکت کند. ولی اینکه بگویید من به خاطر آمدن آقای عنایت رفتم درست نیست. نه تنها آقای عنایت، که اعتراض من در رفتن از کمیته داوران دلایل زیادی داشت که مصادف شد با آمدن آقای عنایت به کمیته داوران.

عشوندی: دلایلتان چه بود؟

مرادی: اعتراض من به سیستم بود. مسوول دپارتمان داوری در آن زمان از کنترل و اراده کمیته داوران که ما عضوش بودیم خارج بود. بدون نظر کمیته و بدون اینکه ما در جریان باشیم همه چیز انجام شد. من اگر قرار باشد در کمیته باشم و نه تنها در این مورد، بلکه در موارد دیگر هم نظراتم انجام نمی شد و نمی خواستم هم خودم را تحمیل کنم. دیدم داوری فوتبال طوری است که به افرادی مثل ما نیاز ندارد. به همین دلیل نماندم.

مظفری: شما فقط به خاطر دپارتمان رفتید. در خود کمیته داوران هیچ مشکلی نبود؟

مرادی: به هر حال اختلاف سلیقه وجود داشت. وقتی من برای خودم اصول و عقایدی در داوری کشورم دارم که به آنها پایبند بودم ولی آنجا عملی نمی شد، بیرون آمدم.

مظفری: مشکل شما شخصی است؟

مرادی: من نه به فکر کمیته داوران هستم و نه علاقه ای دارم درباره آن صحبت کنم. آقایانی که آنجا هستند به نظر من بهتر صلاح داوری کشور را می دانند ولی لابد خودشان را بالاتر از من و امثال من می دانند که عضو شدند و آنجا کار می کنند.

مظفری: اینجا عنوان می کنند شما به خاطر مسائل شخصی رفتید؟

مرادی: کاملا تکذیب می کنم. الان هم آقای کامرانی فر را قبول دارم و می دانم که کارش را خوب انجام می دهد. اگر دشمنم هم کار خوب انجام دهد و به نفع داوری کشور کار کند و به صلاح داوری است حمایتش می کنم. خواهشا این بحث را که به خاطر مسائل شخصی بود، ببندید.

مظفری: ممنون.

عشوندی:ب از هم به نظر موضوع شخصی می آید.

مظفری: کمیته داوران را گذاشتند که درباره روند داوری کشور تصمیم بگیرد.

عشوندی: زمانی که آقای عسگری دعوایش با آقای اصفهانیان بالا می گرفت پیش چه کسی می رفت؟

مظفری: دبیر فدراسیون فوتبال آقای نبی.


عشوندی: مگر نبود که همه پرونده ها به کشوی آقای نبی می رفت و درش قفل می شد؟ چرا آن موقع نمی گفتید؟ جایی که منافعتان بوده و عضو بودید هیچوقت شکایت نکردید!

مظفری: بروم سر موضوع بعدی؟

عشوندی: این را اول قبول کن.

مظفری: قبول نمی کنم.

عشوندی:شش هیچ عقبی!

مظفری: بله. اینطور که شما حساب می کنید که من بازنده ام. جالب است! اجازه بدهیم افکار عمومی قضاوت کند. آقای حقیقی شما که جز کمیته داوران هستید و زحمت می کشید چرا در این چند ساله حداقل از نظر حق الزحمه برای داورانتان کاری نکردید؟

حقیقی زاده: ما تا یک جایی اختیار داریم. بارها و بارها درخواست دادیم و این موضوع در جلسات مختلف مطرح شده و مکاتبات زیادی هم انجام شده، اما روند افزایش دستمزد داوران چون بار مالی دارد نیاز به تایید هیات رئیسه دارد. تا به حال چند بار هم رفته و برگشته. خود من هم از هیات رئیسه تقاضا می کنم که با این درخواست موافقت کنند چون به هیچ وجه این مبلغ جوابگوی زحماتی که داوران می کشند نیست.

مظفری: می دانید چرا گفته رئیس کمیته باید از اعضای هیات رئیسه باشد؟

حقیقی زاده: بله. برای اینکه آنجا حق رای داشته باشد. آقای اصفهانیان از 9 رای یک رای دارد.

عشوندی: شما عضو دپارتمان بودی در اوج قدرتی که دپارتمان داشت، آقای تاج مبلغ را بالا برد، شما که مسوولیت گرفتید این رقم را بالا بردید؟ خودتان که می دانستید در فوتبالی که رقم ها میلیاردی است 650 هزارتومان حق الزحمه داور مثل جوک است. کدام درخواست را دادید؟

مظفری: درخواست هایش را دادیم.

حقیقی زاده: من هم برای شما مکاتبه رسمی دارم. بحث بازنده و برنده نیست. یک چیزهایی هست که دیگر از دست ما خارج است.

مظفری: شما در مورد آموزش چه کردید که با قبل فرق داشته؟ به غیر از اینکه داورهای لیگ برتر از همان ابتدا یک کلاس قبل از فصل دارند و یک کلاس در نیم فصل؟

حقیقی زاده: ما الان سیستم آموزشمان به صورت آنلاین شده در فضای مجازی به صورت هفتگی بررسی می کنیم.

مظفری: این را خود دپارتمان راه انداخته یا مصوبه کمیته است.

حقیقی زاده: اصلا نیاز به مصوبه ندارد. آقای کامرانی فر یکی از اعضای دپارتمان است با آقای اصفهانیان و من جلسه ای که با کمیته داشتیم مقرر شد که از فضای مجازی و سیستم های آی تی برای توسعه سیستم های داوری استفاده می شود. در حال حاضر تمام داورهای لیگ برتر ما به صورت هفتگی صحنه های بازی ها را آنالیز می کنند.

مظفری: این همان کاری است که ما هم با ایمیل انجام می دادیم.

عشوندی: خب وقتی کار شما خوب بوده چرا باید تغییرش بدهند.

مظفری: ما یک کاری را راه انداختیم که اصلا در ایران هیچ کس نکرده بود. آن موقع سیستم وایبر و تلگرام و ... نبود. ایمیلی قبل از اینکه برنامه نود راه بیفتد داورها را درباره صحنه های بازی ها روشن می کردیم. بعد برای اولین بار یک کلاس برای ناظرها گذاشتیم. یعنی فوتورویی که من رفتم مثل برنامه اش را برای مدرس ها و ناظرهای ایران پیاده کردیم. آن را ادامه دادید؟ قبل از آن هر داوری که بازنشسته می شد خود به خود ناظر می شد که ما آمدیم برایشان آموزش گذاشتیم.

حقیقی زاده: شما سالی یک بار انجام می دادید؟ ما در امسال دو بار این کار را انجام دادیم. دوبار ناظرهایمان را خواستیم یک بار اول فصل و یک بار هفته شش. ناظرها دیگر گزارش هایشان از حالت کاغذی درآمده و همه به آی تی تبدیل شده و با سرعت بالا و با دقت بالا به ما می رسد و خیلی سریع ما دسترسی پیدا می کنیم.

مظفری: شما داورهایتان را بیمه کردید؟

حقیقی زاده: جز قرارداد اسپانسرمان هست. مکاتبه انجام دادیم. هفته گذشته از امور اداری نامه زدند و اسامی را از ما خواستند. قرار است در آینده نزدیک بیمه شوند.

مظفری: پول اسپانسر کجا می رود؟

حقیقی زاده: من که جوابگوی این موضوع نیستم.

مظفری: اتفاقا باید باشید.

حقیقی زاده: اسپانسر یک عددی فیکس کرده و یک تعهداتی دارد. یک سری بندها دارد.

مظفری: شما بند 4 این آیین نامه فیفا را بخوانید؛ می گوید پول اسپانسر داوری باید در سیستم داوری برگردد.

حقیقی زاده: قرارداد ما با اسپانسرمان ...

عشوندی: دوربین دیگر نیست که ژست می گیری!

مظفری: (می خندد) حواسم نبود ولی دوربین اینجا هست(دوربین مدار بسته کافه خبر). از این استفاده کنید.

حقیقی زاده: ما یک قرارداد با اسپانسر داریم که کمیته بازاریابی و بازرگانی فدراسیون بسته که شامل یک سری تعهدات مالی و غیرمالی مثل اجناسی که باید خریداری کند و مراسم هایی که باید برگزار کند، می شود. طبق قرارداد ما مبلغی که باید به فدراسیون پرداخت شود، بنا به تایید رئیس فدراسیون قابلیت این را دارد که بتواند  خدماتی به ما بدهد. از جمله همین سیستم رادیویی که اخیرا خریداری شده بود، 50 میلیون تومان در قرارداد بود و مابقی آن از منابع دیگر تهیه شد. قرار شد سیستم پولار از اسپانسر خریداری شود. یک سری هزینه هایی هست مثل کمک هایی به افرادی در بدنه داوری و.... که من همین جا از اسپانسر بابت اینها تشکر می کنم. هزینه هایی هم داریم که ما مکاتباتی با هیات رئیسه می کنیم و می گیریم. این که می گویید مبلغ اسپانسر باید بیاید برای اولین بار این رویه دارد ایجاد می شود که قسمت عمده ای از آن در آموزش داوری هزینه می شود. در قراردادهای بعدی امیدوارم نقیصه هایی که وجود دارد هم برطرف شود که بتوانیم همه مبلغ را برای داوری بگیریم. البته من کمیته یا رئیس دپارتمان اصلا نباید درباره مسائل مالی دخالت کنم. درخواست هایمان را می دهیم از مجاری ای که وجود دارد، تایید می شود که به دست ما برسد.

مظفری: در حالی که در این آیین نامه آمده شما باید یک جای جدا برای گرفتن این پول و هزینه آن در داوری داشته باشید.

حقیقی زاده: این دیگر مباحث کلان فدراسیون است و فکر نمی کنم ما بتوانیم برایش کاری انجام بدهیم.

مظفری: الان به نظر شما کمیته و دپارتمان طبق قواعد فیفا عمل می کند؟

حقیقی زاده: بله و روز به روز هم داریم نزدیک تر می شویم.

مظفری: من می گویم نه. بازی های لیگ برتر را چه کسی می چیند؟

حقیقی زاده: توسط دپارتمان چینش اولیه می شود پس از تایید کمیته داوران ابلاغ می شود.

مظفری: در آیین نامه آمده که....

حقیقی زاده: بله. می دانم که وظیفه کمیته است. من یک سوال بپرسم؟

مظفری: می دانم می خواهی بگویی زمان شما چه اتفاقی افتاد. اتفاقا زمان ما کمیته گرفت و یکی از داورها را نمی شناختند ...

حقیقی زاده: سوال من این نبود.

عشوندی: مثل این است که تیم فوتبال را مربی ارنج نکند.

حقیقی زاده: بله همینطور است.

عشوندی: ولی برای اولین بار است که کمیته و دپارتمان با هم مچ هستند. انتخاب آقای کامرانی فر همان انتخاب دوستان است.

حقیقی زاده: ولی برای آقای اصفهانیان ارسال می شود و به تایید ایشان می رسد.

مظفری: پس لطفا نظارت بیشتری داشته باشید که یک کمک داور در 9 هفته سه بار برای یک تیم نرود.

حقیقی زاده: موردش را بگویید.

مظفری: اسمش را نمی توانم بگویم.

حقیقی زاده: تیم؟

مظفری: آن را هم نمی گویم چون می روید اسم داور را درمی آورید.

حقیقی زاده: بالاخره در همه کارها خطای انسانی وجود دارد.

عشوندی:از نظر قانونی تخلف نیست. هر سه بازی می تواند یک تیم را داوری کند.

مظفری: درست است اما خب عرف هم نیست. اما سوال آخر. قبول دارید که کمیته ضعیف است. شما بهترین داور ساحلی ایران بودید. آقای موسوی در فوتسال تخصص دارد. آیا در فوتبال هیچ کس را به جز دکتر شیرازی نداریم؟

حقیقی زاده: و خود آقای اصفهانیان.

مظفری: آقای اصفهانیان هم داوری شان عالی بود ولی در مورد مدیریت شان خیلی حرف ها می شود زد. افراد دیگری نمی شود بیایند که همه تان در راستای یک نظر نباشید.

حقیقی زاده: اتفاقا من به شما اثبات می کنم که برای نادر دفعاتی بود که رئیس کمیته داوران خلاف نظرش چندین مصوبه داشتیم چون رای گیری شد و آقای اصفهانیان هم تمکین کرد.

مظفری: من می گویم افراد دیگری نیستند که بتوانند به این کمیته کمک کنند؟

عشوندی:در ایتالیا کمیته داوران می چینند، همه الیت هایشان هستند؟

مظفری: نه. ولی من می گویم چرا ما از این سرمایه استفاده نکنیم؟

عشوندی:مگر از جمعی که قبل از این اسم بردید نخبه تر داشتیم؟ چند بار با هم همکلام شدند؟

مظفری: جامعه داوری ما اینطوری است که من پشت سر ایشان دو کلمه می گویم، ایشان سه تا، کسی که سر کار است یک چیزی می گوید و کسی که نیست چیز دیگر. خیلی کثیف است. ولی من می گویم چرا نباید از نخبه هایمان استفاده کنیم؟ دپارتمان داوری کشور ژاپن 15 نفر است.

حقیقی زاده: مگر کمیته داوران زمین فوتبال است که باید حتما یک داوری که سوت دستش گرفته دربی سوت زده داخل آن شود؟ کمیته داوران نیاز به مدیریت دارد. وزیر کشاورزی ما که نباید باغبان باشد.

مظفری: باید در کمیته باشند و سابقه کار داشته باشند که بدانند داوری که می خواهند از یک شهر به شهر دیگر بفرستند جوری نباشد که یک زن 18 ساعت در جاده باشد. روی چه حسابی این کار را کردید؟ با خواهر خودتان این کار را می کنید؟

عشوندی:الان محسن ترکی، مسعود مرادی، حسن کامرانی فر، علی فغانی، سعید مظفری زاده را در کمیته بگذاریم.

مظفری: چرا نگذاریم؟

عشوندی:چند درصد داوری فوتبال ایران این جمع را قبول خواهند داشت؟

مظفری: چرا نداشته باشند؟

عشوندی:مگر سفیری و مرادی و ... نبودند؟ چرا بیرون آمدند؟

مظفری: همه شان به خاطر زورگویی رئیس کمیته بیرون آمدند.

حقیقی زاده: به خدا اگر زور می گوید. اصفهانیان شرافتا در جلسات زور نمی گوید. کمیته داوران فعلی تغییر می کند. اعضایی قرار است آقای اصفهانیان به کمیته بدهند. ان شالله که موفق هست. ولی چون خود آقای اصفهانیان حکم نگرفته بودند نمی توانستند اعضا را معرفی کنند الان معرفی کردند.

43 43

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 610956

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 8 =