همه چیز درباره دانشگاهی که محل اختراع بلوتوث و سونوگرافی است

ایسنا نوشت:دانشگاه لوند سوئد از بهترین دانشگاه‌های این کشور است که یکی از قدیمی‌ترین دانشگاه‌های اروپا محسوب می‌شود.

سوئد یکی از کشورهای منطقه اسکاندیناوی در شمال اروپاست که از تاریخ غنی و زمینه علمی بسیار قوی بهره‌مند است. کشوری که زادگاه آلفرد نوبل شیمیدان و محقق بزرگ تاریخ است.

دانشگاه لوند در شهر لوند در استان اسکانیا در کشور سوئد واقع شده است. این دانشگاه در سال ۱۶۶۶ میلادی تاسیس شد. لوند با قدمتی قریب به ۳۵۰ سال، یکی از قدیمی‌ترین دانشگاه‌ها در اروپا به شمار رفته و از بزرگترین موسسه‌های علمی و پژوهشی در اسکاندیناوی قلمداد می‌شود.

این دانشگاه همواره جزو دانشگاههای برتر جهان شناخته می‌شود و از اعتباری بین‌المللی برخوردار است. در حال حاضر این دانشگاه در سطح جهان در رتبه 73 قرار دارد. دانشگاه لوند دارای هشت دانشکده مختلف بوده و جمعیتی بالغ بر 47 هزار دانشجو را در برمی‌گیرد که در 302 برنامه مختلف و 2046 رشته تحصیلی مجزا مشغول به تحصیل هستند.

این دانشگاه اختراعات بسیار مفیدی در زمینه پزشکی و فناوری داشته است. از اختراعات دانشگاه لوند که در زمینه پزشکی این دانشگاه را معروف کرده است طراحی و ساخت دستگاه سونوگرافی توسط محققان این دانشگاه است. از دیگر اختراعات محققان دانشگاه لوند می‌توان به کلیه مصنوعی، فناوری بلوتوث و معرفی فرمول ریدبرگ در فیزیک هسته‌ای اشاره کرد.

دانشگاه لوند پس از غلبه سوئد بر دانمارک و تصرف شهر لوند در سال 1666 تاسیس شد تا مروج فرهنگ سوئدی در این شهر تازه تصرف شده باشد.

در ابتدا نام این دانشگاه آکادمی کارولینا بود که به عنوان پنجمین دانشگاه سلطنتی، با چهار دانشکده حقوق، فناوری، علوم پزشکی و فلسفه فعالیت می‌کرد.

در سال 1713 با ورود چارلز دوازدهم به این شهر و حضور سه ساله وی در آن، دانشگاه لوند توانست حداکثر استفاده را از حضور پادشاه سوئد در این شهر ببرد و توسعه پیدا کند. در طول قرون بعدی رشد و نمو این دانشگاه ادامه پیدا کرد و در حال حاضر قوی‌ترین دانشگاه سوئد محسوب می‌شود.

کتابخانه این دانشگاه همزمان با راه‌اندازی دانشگاه تاسیس شد و از سال 1698تمام کتاب‌های چاپ شده در سوئد تا به امروز را به عنوان گنجینه‌ای برای آیندگان حفظ کرده است.

این کتابخانه عظیم از نظر محتوا با کتابخانه سلطنتی سوئد برابری می‌کند و 170 هزار متر قفسه تا سال 2006 در آن نصب شده و در سال 620 هزار مورد امانت کتاب در آن ثبت می‌شود.

دانشگاه لوند به هشت دانشکده تقسیم می شود:

دانشکده علوم انسانی و الهیات

دانشکده فنی و مهندسی

دانشکده هنرهای زیبا و هنرهای نمایشی

دانشکده حقوق

دانشکده پزشکی

دانشکده علوم

دانشکده علوم اجتماعی

دانشکده اقتصاد و مدیریت

بیمارستان این دانشگاه نیز در شهر لوند واقع شده است و دانشجویان پزشکی، پرستاری و داروسازی برای گذراندن دوران طرح عملی خود به این مرکز فرستاده‌ می‌شوند.

 

این دانشگاه بیش از 20 موسسه و مرکز تحقیقاتی تاسیس کرده است که در زمینه‌های مختلف فعالیت می‌کنند و دانشجویان می‌توانند با کسب نمرات عالی در آنها مشغول به فعالیت شوند.

دانشگاه لوند برترین دانشگاه اسکاندیناوی در زمینه تحقیقات است و یکی از دانشگاه‌های پیشرو در زمینه چاپ مقالات علمی در ژورنال‌های بین‌المللی در اتحادیه اروپا به حساب می‌آید.

از دانش‌آموختگان این دانشگاه می‌توان به کارل سیگبن برنده جایزه نوبل فیزیک و یوهانس ریدبرگ فیزیکدان معروف اشاره کرد.

از بنام‌ترین افرادی که در این دانشگاه به فالیت‌های تحقیقاتی پرداخته‌اند می‌توان به روث گینسبورگ قاضی دیوان عالی آمریکا اشاره کرد.

میزان بودجه تحقیقاتی اختصاص یافته به این دانشگاه در سوئد از تمام دانشگاه‌های منطقه بیشتر بوده و به همین دلیل این دانشگاه در تحقیقات بین‌المللی زیادی از قبیل نانوفناوری، تغییرات آب‌وهوایی و زیست‌شناسی سلولی بنیادی مشارکت دارد. شعار این دانشگاه که در لوگوی آن نیز مشخص است، اینست که "با علم می‌توان از کشور دفاع کرد".

5454

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 611274

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۶:۴۶ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۷
    15 0
    با ناداني ميشود كشور را به باد داد