از نگاه هنرمند خارجی به ایران تا فراموشی‌ یک نقاش

هفت روز متنوع و پرشور برای هنرمندان و هنر دوستان در اولین هفته ماه بهمن، در گالری‌های تهران رقم خواهد خورد.

مهدی درستی: اولین جمعه دومین ماه زمستان همراه شده است با افتتاح 28 نمایشگاه در حوزه‌های مختلف هنرهای تجسمی در گالری‌ها و نگارخانه‌های تهران.

تعداد نمایشگاه‌های تازه در هفته جاری با کاهش مواجه شده است، البته نکته مثبتی که در این هفته به چشم می‌خورد، تنوع و رنگارنگ بودن هنرهای این هفته است که نمایشگاه‌ها به چند هنر خاص خلاصه نشده‌اند و عمومیت و گستردگی خوبی دارد.

در ادامه با هنرمندان و آثاری که به تماشا گذاشته‌اند بیشتر آشنا خواهید شد:

نگاهی متفاوت به ایران

علاقه‌مندان به هنر نقاشی این هفته 17 فرصت برای تماشای آثاری از هنرمندان این حوزه دارند که در سه بخش نقاشی‌خط، طراحی و نمایشگاه گروهی قابل تفکیک‌اند.

گالری آ (2): نقاشی‌های یاسر میرزایی با عنوان «خاک، زیر پای گرگ‌ها» یکم تا 22 بهمن ماه در گالری آ به نمایش درمی‌آید.

گالری آتبین: سمانه امیری‌زاده نقاشی‌های خود را با عنوان «فراموشی» یکم تا 12 بهمن در گالری آتبین به تماشا می‌گذارد.

نگارخانه آتشزاد: نگارخانه آتشزاد نمایشگاه نقاشی‌های گل آرا قلی‌پور با عنوان «آرایه‌های ناشکفته» را یکم تا 11 بهمن‌ماه میزبانی می‌کند.

گالری بنفشه: نمایشگاه گروهی نقاشی با عنوان «نگاره» با ارائه آثار سارا طبیب، مهسا گذشتی، حوریه یزدانی، الهام امین‌خانی، نیوشا طالقانی و فریبا میرعلیپور از یکم تا ششم بهمن‌ماه برپا می‌شود.

گالری دلگشا: نقاشی‌های مهدی شیری یکم تا 12 بهمن با عنوان «زندگی» در گالری دلگشا به تماشا درمی‌آید.

گالری دلگشا(2): محمد صادق حقانی فضل، نمایشگاه نقاشی‌های خود با عنوان «برگزیدگان» را یکم تا 12 بهمن برپا می‌کند.

گالری ساربان: گالری ساربان یکم تا 12 بهمن، میزبان نقاشی‌های رضا افسری با عنوان «زمان بازیافته» خواهد بود. علاقه‌مندان به دیدن این نمایشگاه می‌توانند همه روزه بجز سه‌شنبه‌ها به این گالری مراجعه کنند.

گالری سایه: «بی‌هم» نمایشگاه نقاشی‌های سعیده سعیدی است که از یکم تا ششم بهمن در گالری سایه برپاست.

گالری شکوه: گالری شکوه میزبان نمایشگاه نقاشی خط‌های عنایت‌الله نظری‌نوری است. این نمایشگاه که «ایران من سلام» نام دارد یکم تا ششم بهمن برقرار است.

گالری گلستان: نمایشگاه نقاشی‌های پروین غفاری یکم تا ششم بهمن در گالری به نمایش درمی‌آید.

گالری فردا: نمایشگاه نقاشی‌های یلدا فخیمی با عنوان «اسپیریت» از یکم تا ششم بهمن در گالری فردا برپا می‌شود و علاقه‌مندان برای دیدن آن می‌توانند از ساعت 16 تا 20 مراجعه کنند.

نگارخانه نقش جهان: نقاشی‌‌های هانیه بوربور کریمی با عنوان «به نام او» از یکم تا ششم بهمن در نگارخانه نقش جهان برپا خواهد بود.

گالری والی: نمایشگاه نقاشی‌های پای سایکلانگ مایر هوبرت هنرمند تایلندی، سوئیسی با عنوان «ایران از چشم‌انداز من» در گالری والی به نمایش درمی‌آید.

گالری ویستا: طیبه دژدوست نقاشی‌‌های خود را با نام «سفرفرنگ 1395» یکم تا 12 بهمن در گالری ویستا برپا می‌کند.

گالری آ:  نمایشگاه طراحی‌های بهرام کلهرنیا با عنوان «سهم شک» یکم تا 22 بهمن‌ماه در گالری آ میزبان علاقه‌مندان به آثار این هنرمند است.

گالری هما: نمایشگاه طراحی کسری گلرنگ تحت عنوان «اکتشاف» از یکم تا 12 بهمن در گالری هما برپا می‌شود.

گالری آیریک: نمایشگاه گروهی نقاشی با نام «زندگی» از یکم تا هفتم بهمن با ارائه آثاری از المیرا شقاقی، الهه قدرت پور، راضیه حاجی نصیری وناهید علی بروجنی میزبان علاقه‌مندان خواهد بود.

سفر عکاسی از کابل به جاکارتا

عکاسان این بار چهار نمایشگاه متنوع برای مخاطبان خود برپا کرده اند که شامل عکاسی مستند، تاپستری و عکاسی اجتماعی می‌شود. 

گالری اُ :عکس‌های محمدرضا میرزایی با عنوان «دوباره یک بار دگر» از یکم تا 12 بهمن در گالری اُ برپاست.

گالری سبحان: نمایشگاه عکس‌های حامد راستی با عنوان «در حاشیه اتفاق افتاد» یکم تا هفتم بهمن در گالری سبحان به نمایش درمی‌آید.

گالری هنریک: نمایشگاه عکس «از کابل تا جاکارتا» با حضور سفیر اندونزی و رایزن فرهنگی افغانستان جمعه یکم بهمن در فرهنگسرای ارسباران گشایش می‌یابد. این نمایشگاه با عکس‌هایی از شهرتاریخی کابل با قدمت دو هزارساله با آثار فاطیما حسینی و عکس‌هایی از جاکارتا شهر قلعه‌ای و پایتخت کشور اندونزی با فریم‌هایی از اردیپا ویرن جوریت، یکم تا 10 بهمن ساعت 16 تا 20 برای بازدید عموم به نمایش درمی‌آید.

گالری هفت ثمر: سودابه رحیمی با نمایشگاه آثار تاپستری خود را تحت عنوان «عکس کوک» از یکم تا ششم بهمن در گالری هفت ثمر میزبان علاقه‌مندان خواهد بود.



بازگشت دوباره نگارگری همراه با دوسالانه چاپ دستی

نگارخانه کبیری: نگارخانه کبیری نگارگری‌های نازی رضازاده با عنوان «لاجورد» را از یکم تا ششم بهمن به نمایش درمی‌آورد.

نگارگری از انواع دیگر نقاشی بود که در غرب و شرق به نوع ویژه‌ای از نقاشی اطلاق می‌شد.

اصولا نگارگری با آبرنگ اجرا می‌شد و هنری بود که با کتاب سر و کار داشت. در این مفهوم نگاره به معنای تصویر پردازی منقوش در نسخه‌های خطی بود.

هنر نگارگری در بیشتر فرهنگ‌های جهانی به ویژه ایران وجود داشت و با هنر کتابت یا خطاطی همراه بود و می‌توان اذعان داشت که هنر‌های تصویر، تذهیب، تحریر(کتابت)، تجلید و گاه شعر است به دست هم می‌داد و هنر کتاب آرایی را پدید می‌آورد.

گالری 26: نمایشگاه اولین دوره دوسالانه چاپ دستی، با نمایش 56 اثر برگزیده از 46 هنرمند در گالری 26 افتتاح خواهد شد. این دوسالانه در دو بخش موضوعی و آزاد، برگزار می‌شود که سه نفر برگزیده هر بخش از دوسالانه در مراسم اهدای جوایز و حین نمایشگاه اعلام خواهد شد.

لیندا آهنی، ماریا احمدی، فائزه احمدی، افسانه اسکویی، سارا اسلامی، آوا افشاری، الهام بهاالدینی، علیرضا بهراملو، آیدا پاشاخانلو، سمیرا پیشنمازی، نسترن پیل وری، بهاره تقی خانی، مریم توکلی، احمدرضا ثقفی، هدیه جعفری، طاهره جهان بین، سارا چاوشی، صدف حسامیان، نسیم حسن زاده، احسان خاکسار حقانی، فرشته خسرو شاهی، مهرناز دالوندی، لادن ذوالفقاری، فروغ ریحانی، سمیرا زمانی، نازلی شهوق، مهدیه عزیزی راد، زهره عطاران، محمد علیزاده، کژال فخری، پروانه فرمانی، پیام قلیچی، حمیدرضا قیاسی، سارا کاوه، هدی کریمی، سعیده گوهری، فرشته متقی، سعید مومیوند، آدنا میرزاخانیان، عباس میرزایی، المیرا میرمیران، سعیده میقانی، زهرا نازلی، رزیتا نصرتی، آنالی وکیلی و آرمین ولی‌پور برگزیدگان نهایی این نمایشگاه هستند. این نمایشگاه از یکم تا 20 بهمن برپا خواهد شد.

گالری سیحون: نمایشگاه مجسمه‌های مریم کوهستانی که «تن بحرانی» نام دارد یکم تا 13 بهمن ماه در گالری سیحون میزبان علاقه‌مندان به هنرهای تجسمی است.

وقتی خوشنویسان مشغول کار می‌شوند

گالری دنا: نمایشگاه «خوشنویسان مشغول کارند (4)، ملک‌محمد» با آثاری از محمد فدایی روز جمعه اول بهمن ماه در گالری دنا برپا می‌شود و تا 11 بهمن‌ماه میزبان هنردوستان است.

چهارمین نمایشگاه «خوشنویسان مشغول کارند» محل دیدار دو پدیده‌ به ظاهر متعارض است. یکی (خوشنویسی/ خطاطی) سنگینی تاریخ و سنت فرهنگ خودی را بر دوش دارد، هنری فاخر در دربارها یا بناهای باشکوه بوده است و حاملانش بیشتر یا دستبوس سلطان و همراه قدرت بوده‌اند و یا بی‌اعتنا به نفس خود و دنیا، سلوک شخصی و و آرامش معنوی را جستجو می‌کرده‌اند. اما آن یکی (گرافیتی/خطاخطی) مشهور است که نوپاست و ریشه در فرهنگی جهانی و هویت دیگری دارد؛ هنر مردمی است و در کوچه و خیابان و گاه حتی میان پایین‌ترین دهک‌ها دیده می‌شود.

شاعرانه‌های رویایی هنرمندان

نمایشگاه‌های گروهی این هفته هم با سه نمایشگاه به استقبال مخاطبان خود خواهند رفت.

گالری پروژه‌های آران:  نمایشگاه گروهی با عنوان «چند روایت معتبر» با ارائه آثاری از پرستو احدی، درسا اسدی، پونه اوشیدری، مهدیه پازوکی، لیلی رشیدی، رنه صاحب، نسترن صفایی، شبنم لهراسبی و رقیه نجدی در گالری پروژه‌های آران برپا می‌شود. علاقه‌مندان می‌توانند یکم تا 12 بهمن‌ماه در گالری پروژه‌های آران از این نمایشگاه دیدن کنند.

گالری لاله: نمایشگاه گروهی «شاعرانه‌ها / گذر از یک رویا» با حضور نگین احتسابیان، بـنفشه احمدزاده، فریبا افلاطـون، پـونه اوشیدری، مرجان ثابتی، هدی حدادی، لیلی درخشانی، فاطمه رادپور، پژمان رحیمی‌زاده، پیمان رحیمی‌زاده، امیر سقراطی، مهکامه شعبانی، کـمال طباطبایی، نجـوا عرفانی، کیوان عسگری، کیـانوش غریب‌پور، بهـرام کلهرنیـا، نرگس محمدی، عطیـه مرکزی، مانلی منوچـهری و مرجـان وفاییان روز جمعه یکم بهمن در نگارخانه لاله گشایش می‌یابد و برای بازدید تا 12 بهمن دایر خواهد بود.

نگارخانه نگر: نمایشگاه گروهی «آنچه نیست» از یکم تا ششم بهمن ماه در نگارخانه نگر برپا می شود. در این نمایشگاه آثاری از مریم صالحی، فواد قرهی، رویا کریمی، آزاده سفیدگران، فاطمه شکوری، فرشته خالقی و هادی پورصادقیان به تماشا گذاشته می‌شود.

58243

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 625659

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 11 =