معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری همدان گفت: برخی باغ رستوران‌ها با مجوز دهیاری‌ها در محدوده روستاها ایجاد می‌شوند و بعد تغییر کاربری می‌دهند و زمانیکه قانون از آنها ایراد می‌گیرد بهانه آنها مجوز دهیاری است ولی این عده باید برای تغییر کاربری خود مجوز داشته باشند.

به گزارش خبرگزاری خبر آنلاین از همدان ؛ سعید گلستانی، معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری همدان که در نشست ماهانه دهیاران بخش مرکزی همدان سخن می گفت با اعلام مطلب فوق افزود: چاه‌های غیرمجاز تهدید جدی برای سفره‌های زیرزمینی همدان است.

وی خاطرنشان کرد: 1500 حکم تخریب بناهای غیرمجاز در همدان صادر شد که حدود 300 مورد آن تخریب باغ و خانه باغ ها است.


گلستانی تصریح کرد: دهیاران نباید نسبت به انجام انشعابات غیرقانونی در روستاها بی تفاوت باشند چرا که در این صورت مردم به بی قانونی عادت می‌کنند.


وی با اعلام اینکه اکنون در برخی پاسگاه‌ها تعداد 200 مورد پرونده انشعابات غیرمجاز آب و برق وجود دارد تصریح کرد: استفاده غیرمجاز استفاده از اموال دولتی است که آن نیز متعلق به عموم مردم است و انجام آن مصداق بارز دزدی است و دلیلی ندارد که اجازه تخطی از قانون به آنها داده شود.

گلستانی در خصوص سوء استفاده از منابع طبیعی نیز گفت: منابع طبیعی همان انفال است که متعلق به نسل‌های آینده نیز هست و باید برای حفظ آن تلاش شود و تصرف منابع و عدم گزارش آن از سوی دهیاران موجب تشجیع می‌شود که نباید اجازه تعدی به افراد سودجو داده شود.


گلستانی با بیان اینکه 1500 حکم تخریب برای بناهایی که به شکل غیرقانونی ساخته شده‌اند صادر شده است عنوان کرد: در این بین حکم تخریب 200 الی 300 خانه باغ و باغ را داریم که اجرای این‌ موارد بازتاب اجتماعی خوبی در بین مردم ندارد و این مسائل همگی به مدیریت صحیح مسئولان در محدوده کاریشان برمی‌گردد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به موضوع استفاده بهینه از آب اشاره کرد و افزود: در حال حاضر بسیاری از چاه‌ها و قنات‌های قدیمی در حال خشک شدن است و تعدادی نیز خشک شده است.


گلستانی با اشاره به اینکه برداشت غیرمجاز و چاه‌های غیرمجاز تهدید جدی برای سفره‌های زیرزمینی همدان است، اظهار داشت: دولت به لحاظ بحران خشکسالی و کم آبی در کشور سوبسیدهای خوبی را در بخش احداث گلخانه به روستاییان ارائه می‌دهد، ضمن اینکه تغییر کشت به سمت محصولات کم آب بر نیز از دیگر راهکارها در بخش کشاورزی است که با کمک و همت دهیاران عملی می‌شود.

وی با بیان اینکه این احساس خطر نسبت به اتمام منابع آبی و مواجهه با خشکسالی را باید به کشاورزان و روستاییان منتقل کرد تاکید کرد: باید مردم و به ویژه کشاورزان را توجیه و شرایط موجود را برای آنها تشریح کرد تا خود مردم حافظ منابع آبی سرزمین خود شوند و با برداشت غیر مجاز و بیش از حد از منابع آب زیرزمینی برخورد کنند.

گلستانی با اشاره به تشکیل فروچاله‌های بسیار در دشت فامنین عنوان کرد: برخی دشت‌های همدان ممنوعه اعلام شده است ولی تعداد زیادی هستند که نیاز به اصلاح سیستم آبیاری دارند و این مورد اقدام همه جانبه را می‌طلبد.

وی عنوان کرد: 80 درصد منابع آبی کشور در زمینه کشاورزی مصرف می‌شود و تنها 20 درصد از آن صرف شرب و صنعت می‌شود و امروز باید یک دیدگاه ملی در زمینه آب تشکیل شود و در کنار آن با بازنگری قانون توزیع عادلانه آب پشتوانه محکمی به این اتحاد ملی داد.

گلستانی افزود: مدیریت مصرف آب باید سرلوحه زندگی تمام قشرها به ویژه قشر کشاورز قرار گیرد و بدون کاهش سطح زیر کشت و افزایش راندمان کشاورزی مصرف آب را تا حد ممکن و اصولی کاهش دهیم.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری همدان با بیان اینکه در اطراف همدان دریایی وجود ندارد که به هنگام خشکسالی و نبود آب از آن استفاده کرد گفت: سد تالوار زنجان نیز که همدان برای دریافت آب از آنجا هزینه‌های زیادی را متحمل شد و لوله کشی انجام گرفت کم آب است.

گلستانی تاکید کرد: در حوزه پیشگیری از وقوع جرم به همه دادستان ها دستور داده شده که قبل از اینکه تصرف و انشعابات غیرمجاز انجام گیرد با نظارت و بازرسی از آن پیشگیری شود.

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 626776

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 6 =