سخنگوی وزارت خارجه کشورمان در نشست خبر خود از سفر قریب‌الوقوع مقامات ارشد کویتی و فرانسوی به تهران خبر داد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری خبرآنلاین، بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست خبری امروز خود با خبرنگاران با اشاره به حادثه پلاسکو یاد و خاطره آتش نشانان را گرامی داشت.
قاسمی همچنین از همه کشورهایی که ابراز همدردی داشتند، بخصوص همکاران آتش نشانان ایرانی در کشورهای مختلف.تشکر کرد.


هدف نشست آستانه تثبیت آتش بس است
قاسمی در خصوص نشست آستانه در مورد سوریه گفت: اجلاس آستانه نتیجه تلاشهای دوجانبه ایران ترکیه و روسیه است و بعد از اجلاس مسکو طراحی شد و هدف اصلی آن نشست معارضین و دولت سوریه بود.
او ادامه داد: سه کشور به عنوان محور مذاکرات تلاشهای خود را انجام دادند و نماینده سازمان ملل هم مدیریت جلسه را خواهد داشت. سه کشور سعی می‌کنند هدایت کنند و در مواقع نیاز دخالت کنند. آنچه تصور می‌شود در اولویت است تثبیت آتش بس است که در نشست امروز و فراد مورد بررسی قرار می‌گیرد و بعید می‌دانم در این فرصت کوتاه درباره مسائل دیگر بحث شود.
سخنگوی دستگاه دیپلماسی گفت: ویژگی مهم این نشست این است که کشورهای محدودی در آن ورود کردند و حسن آن این است که سه بازیگر عمده منطقه مبتکر آن هستند.


حکام بحرین به دنبال آلترناتیو برای مشکلات داخلی هستند
وی در خصوص اظهارات وزیر خارجه بحرین و تاسیس کمیته ضد ایرانی گفت: مواضع ما درباره این اظهارات نابجا از سوی برخی مقامات بحرین که تازگی هم ندارد روشن است. بحرین دچار مشکلات داخلی است و برای پوشش بحران داخلی به دنبال یک آلترناتیو است تا افکار را به آن سمت ببرد و خود آنها هم در یک محیط واقع بینانه اگر قرار بگیرند خواهند فهمید این حرف درستی نیست و ادعاهایی بی اساس است.
قاسمی افزود: آنها تا دیر نشده باید به خودشان بیایند و به فکر اصلاح امور و بازگشت به مسیر قانون باشند و مشکلات خود را حل کنند.


برای ارزیابی ترامپ باید صبر کنیم
سخنگوی دستگاه دیپلماسی در خصوص اظهارات اسلام هراسانه ترامپ گفت: ترامپ برعکس روسای جمهور قبلی که تا حدی در دوران تبلیغات وضعیتشان مشخص بود هنوز ارزیابی دقیقی نمی‌توان از وی داشت. این بحث اسلام هراسی نیست و در سایر مسایل جهانی هنوز مواضع دقیق و روشنی از وی نداریم و باید صبر کنیم تا چارچوبهای نگاه وی و هیئت حاکمه آمریکا درباره مسائل جهانی را ببنیم و بعد ارزیابی داشته باشیم.
قاسمی در خصوص انتصاب ایرج مسجدی به سفارت عراق و موضع سعودی ها در این قبال گفت: آنچه نفرت پراکنی و اتهام زنی از جانب برخی کشورها علیه ایران رخ می‌دهد جدید نیست و انگیزه های آنها مشخص است اما هنوز نمی‌توانم حضور وی در بغداد را تایید کنم و فکر می‌کنم این گمانه زنی رسانه ای است و به موقع خود و در زمان لازم که پروسه طی شد نام سفیر را اعلام خواهیم کرد.


پیام نتانیاهو ارزش پاسخ گویی ندارد
وی در خصوص پیام بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی به مردم ایران گفت: علاقه ندارم به صحبت یک مقام رژیم صهیونیستی که سخنان بی ربط و بی جا زیاد می‌گوید پاسخی دهم و ارزش پاسخگویی ندارد. اگر وی به فکر مردم ایران است بهتر است کمی از شدت آدم کشی فلسطینان بکاهد و این بهترین کار است. بهتر است نه درباره پلاسکو و نه مردم و نه دولت ایران اظهار نظر نکند.


حضور ترکیه در آستانه موثر است
سخنگوی وزارت خارجه در خصوص سیاست ترکیه درباره سوریه و عراق گفت: حضور ترکیه به عنوان یکی از سه کشور محور در آستانه مهم است. ترکیه به علت همسایگی و با توجه به جایگاه منطقه ای آن می‌تواند در چارچوب همکاری های مشترک در کنار روسیه و ایران مفید و سازنده باشد. باید اجازه داد سرنوشت سوریه را خود مردم سوریه رقم بزنند و کشورهای دیگر تسهیل کننده امور باشند. امیدوارم به پیش برویم تا نیاز نباشد سایر کشورها در سوریه دخالت نظامی کنند و ما تنها به عنوان تسهیل کننده حضور داشته باشیم.


حرکت سازمان همکاری اسلامی برای مسلمانان میانمار
قاسمی در خصوص نشست سازمان همکاری اسلامی درباره مسلمانان میانمار گفت: خارج از بحث کنفرانس اسلامی ما حساسیتهای خود را داشتیم و ظریف چندی پیش پیامی را به دبیر کل سازمان ملل داد و نگرانی خود را اعلام کرد و در نشست مالزی هم شرکت کردیم. یکی از معدود دفعاتی بود که سازمان همکاری اسلامی به تعهد خود عمل کرد و بیانیه هم صادر کرد و اقدام مثبتی صورت گرفت.
وی گفت: امیدواریم یک تلاش جهانی بخصوص سازمان همکاری اسلامی در جهت احقاق حق این مردم مظلوم بشود. به مصلحت دولت میانمار نیست که این وضعیت ادامه یابد و باید تغییری در این شرایط ایجاد شود.


مقامات ارشد کویتی در راه تهران
سخنگوی وزارت خارجه در خصوص گفتگوهای ایران و کویت برای مذاکرات عربی-ایرانی گفت: مدتهاست این بحث وجود دارد که هیئتی از کویت به تهران سفر کند و چندبار هم در رسانه های کویت این موضوع خبری شد و برای این دیدار تاریخ تعیین شد ولی به دلایل فنی از سوی کویت تغییر کرد. تفاهم لازم درباره سفر صورت گرفته و طی دو سه روز آینده وزیر خارجه و مشاور نخست وزیر کویت به ایران سفر می‌کنند تا مذاکرات را انجام شود.
قاسمی در خصوص سفر وزیر خارجه کویت گفت: مهمترین بحث ما در این سفر مسائل دو جانبه و منطقه ای است اما در خصوص اینکه حامل پیامی است در آینده مشخص خواهد شد.


وزیر خارجه فرانسه به تهران می‌آید
سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص سفر وزیر خارجه فرانسه به ایران گفت: به‌زودی سفر وزیر خارجه فرانسه را خواهیم داشت وی مسئول کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور است و در سفر وی نشست کمیسیون دو کشور انجام می‌گیرد. این سفر ظرف یک هفته تا 10 روز آینده است و مقدمات آن فراهم شده است.
قاسمی ابراز امیدواری کرد که بتوانیم به تفاهمات اقتصادی و سیاسی برسیم و در خصوص خاورمیانه و سوریه از دیدگاه‌های آنها مطلع شویم.


دولت کانادا موانع احیای روابط را بردارد
وی در خصوص روابط ایران و کانادا گفت روابط ایران و کانادا هنوز نیاز به گام‌هایی دارد: روابط را ایران قطع نکرد بلکه طرف مقابل یکجانبه و بدون دلیل قطع کرد. قطع روابط ساده است اما برقراری مجدد آن ساده نیست. انتخابات انجام شد و حزب لیبرال وعده بازگشت روابط را داد و بعد از انتخابات مذاکرات کارشناسی در کشور ثالث انجام شد و در مجمع عمومی سازمان ملل دیداری داشتند و در این خصوص صحبت کردند اما هنوز موانع باید و شاید برطرف نشده و منتظریم دولت کانادا موانع مالی و سیاسی موجود که ایجاد شده را برطرف کند تا ما در نخستین گام بتوانیم دفاتر نمایندگی را بازکنیم تا مشکلات کنسولی اتباع طرفین رفع شود و برای آینده گامهایمان را برداریم. ما اراده لازم را داریم و امیدواریم و این اتفاق مثبت به مرحله عمل برسد.


وجود دشواری های خاص برای آزادی صیادان ایرانی
قاسمی در خصوص صیادان ایرانی اسیر شده در سومالی گفت: پرداختن رسانه‌ها کار را دشوار می‌کند و برخی مطالب ممکن است مثبت باشد و از جهاتی ضررهایی داشته باشد. در پروسه رهایی آنها ایجاد مشکل می کرد . این پروسه از سوی مراکز دیگر دنبال می‌شود و وزارت خارجه موضوع را دنبال می‌کنند. دزدان دریایی هستند و جایی که هیچ حاکمیتی نیست و این کار را دشوار می‌کند و در اینگونه موارد متاسفانه چه برای ما و چه دیگر کشورها کار بسیار دشوار است.


نقش بی بدیل ایران در مسائل سوریه
سخنگوی وزارت خارجه در خصوص اتفاقات سوریه گفت: نقش ایران در سوریه بی بدیل است و بدون ایران هیچ کسی نمی‌تواند به تنهایی سرنوشت سوریه را تغییر دهد. ما و ترکیه از نگاه مشترکی در موضوعاتی برخورداریم ولی مواضع مشترک ما صدرصد نیست اما می‌توانیم در آستانه رایزنی و تفاهم کنیم و دستور کار داشته باشیم. مواضع ایران واقع بینانه و تغییر ناپذیر بوده و سایرین این تعقل را دارند که ببینند یک کشوری مثل ایران چگونه رفتار می‌کند. رودررو قرار دادن ایران و ترکیه شیطنت برخی رسانه ها چه در داخل و چه خارج است.
وی سوریه را یک بحث پیچیده خواند که با یک حرکت و اتفاق همه مسائل در جای خود قرار نمی‌گیرد. مبارزه با تروریسم و تثبیت آتش بس از اهداف مهم اجلاس آستانه است.
سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص نشست آستانه و روابط ایران-روسیه-روسیه و آمریکا گفت: روابط ما در این پرونده ها با روسیه روشن است. در خصوص حضور سایر کشورها در اجلاس آستانه نظیر امریکا که به شکل دیگری تغییر کرد. و الان بجز سه کشور در اجلاس آستانه کسی نقش آفرین نیست.
قاسمی افزود: ما از ابتدا با حضور آمریکا مخالف بودیم و معتقد بودیم با اقدامات خود در حمایت از تروریستها نمی‌تواند حضور داشته باشد اما دولت میزبان نهایتا خودش به این نتیجه رسید که دعوت کند و در حد سفیر، ولی هیئتی از آمریکا نیست.


جایگزینی برای اسد وجود ندارد
وی در خصوص فرمول ایران برای حفظ منافع سوریه گفت: شرایط سوریه طی سالهای گذشته با نوسانات زیادی روبرو بود و در ابتدا عده ای با تصور ساقط کردن حکومت ظرف یکی دو ماه آمدند که ریشه آن اطلاعات غلط و عدم واقع بینی بود. این داستان به درازا کشید و دولت اسد توانست قدرتمندتر در میدان حضور یابد لذا در منطقه و دنیا بسیاری وقوف یافتند که سرنگونی دولت اسد شدنی نیست و نیز اجماعی برای جایگزینی اسد نداشتند.
سخنگوی وزارت خارجه کشورمان ادامه داد: بخش واقع بین زودتر به این نتیجه رسید که شعارهای تند ابتدای داستان را کنار بگذارند و هنوز هم برخی آن شعارها را دارند اما پشت درهای بسته مواضع دیگری دارند. محور مقاومت با جدیت مسیر خود را خواهد داشت. ما سوریه ای را میخواهیم که از یک تمامیت ارضی برخوردار باشد و حفظ استقلال و حاکمیت ملی و اینکه چه کسی حاکم باشد بر عهده مردم سوریه است و دیگران نباید به خود اجازه بدهند درباره آینده سوریه و به جای مردم آن اظهار نظر کنند.


روند اداری سفرای ایران در سوریه و عمان در حال انجام است
وی در خصوص عدم حضور سفیر در سوریه و عمان گفت: این موضوع هنوز در دست اقدام است. این دو کشور برای ما مهم و استراتژیک هستند. افراد مشخص شده و معرفی شده اند و در حال طی کردن مراحل اداری هستند و امیدوارم این روند اداری هر چه زودتر دنبال شود.


با دولت آمریکا هیچ ارتباطی نداریم
سخنگوی وزارت خارجه در خصوص رایزنی پشت پرده ایران با دولت ترامپ گفت: ما هیچ ارتباطی با دولت آمریکا نداریم و تنها در قالب 1+5 مذاکره داشتیم و دستور کار آن هسته ای بود و پیامی رد و بدل نشده است.
قاسمی در خصوص اتهامات آمریکا در خصوص نفوذ ایران در منطقه گفت: این نفوذ وجود دارد و به تاریخ ایران و روابط آن بازمی‌گردد و کسی نمی‌تواند سد آن شود. امید چندانی به تغییر اساسی در آمریکا نداریم.
وی یادآور شد: حزب الله نیاز به سلاح ندارد و خود آنها از توانایی ها و خودکفایی های لازم در باره سلاح و امور مالی برخوردار هستند.


بنا نداریم تا ابد با عربستان قطع رابطه‌ کنیم


قاسمی در خصوص اظهارات مقامات ایران در خصوص روابط ایران و عربستان گفت: ما علاقه‌مندیم با همه همسایگان خود رابطه متقابل و مطلوبی داشته باشیم. در اتفاقات پیش آمده ما خود را مقصر نمی‌دانیم بلکه عربستان بود که بنای غیر دوستانه گذاشت. ما بنا نداریم تا ابد رابطه نداشته باشیم و اگر عربستان در رفتار خود تغییر جدی ایجاد کند ما آمادگی داریم اما هنوز عربستان بر طبل سیاستهای گذشته خود می‌کوبد. امیدواریم با واقع نگری تغییر رفتار داشته باشند.
وی گفت: در تماسهایی که کشورها با ما دارند درباره عربستان سوال می‌کنند و می‌پرسند و اظهار علاقه کرده اند که به معضلات بین ایران و عربستان کمک کنند که نمیدانم اسم آن میانجیگری هست یا نه اما یک پکیج مشخص ندارد.


پرونده برجام بسته شده است
سخنگوی وزارت خارجه در خصوص تماس‌های عراقچی و ظریف با طرف آمریکایی در مذاکرات هسته ای و ادامه آن در دولت جدید آمریکا گفت: آنچه مربوط به برجام بود انجام شد و مراحل طی شد و روند مذاکرات به ثمر نشست و پرونده از نظر ما بسته است و دیگر نیازی به مداکره نداریم.
قاسمی همچنین گفت: مسائل فنی که پیش می‌آید را از طریق آژانس دنبال می‌کنیم زیرا برجام به نتیجه رسیده و به هیچ دلیلی اجازه نمی‌دهیم کسی آن را بگشاید یا درباره آن مطلبی عنوان کند.

49312

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 626947

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 8 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • امید A1 ۱۹:۳۲ - ۱۳۹۵/۱۱/۰۴
    0 0
    این که چیز تازه ای نیست همه هم میدونند 38ساله ولی سازمان کا گ ب چطور؟؟؟