روزنامه وقایع اتفاقیه نوشت:روز 5 بهمن سال 1358 و با گذشت تقریبا یک سال از انقلاب اسلامی، نخستین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری ایران درحالی برگزار شد که با استعفای رئیس‌دولت موقت- مهدی بازرگان- اداره امور اجرایی کشور بر عهده شورای انقلاب بود.

آن‌طور که روزنامه‌ها، راديو، تلويزيون و خبرگزاري‌ها در آن روز اعلام کردند در اين دوره، سيدابوالحسن بني‌صدر با کسب 10 ميليون و 753 هزار و 752 رأي به‌عنوان نخستين رئيس‌جمهوري ايران برگزيده شد.

در اين دوره از انتخابات رياست‌جمهوري، ۱۲۴ نامزد شرکت کردند که پس از اعلام انصراف يا استعفاي برخي از آنها، در نهايت، ۹۶ نامزد در روز انتخابات به رقابت با يکديگر پرداختند.

ابوالحسن بني‌صدر، احمد مدني (نفر دوم)، داريوش فروهر، صادق قطب‌زاده، حسن‌ابراهيم حبيبي، کاظم سامي، حسن آيت، صادق طباطبايي، صادق خلخالي، محمد مکري و صفرعلي خليلي، از جمله نامزدهاي اولين دوره انتخابات رياست‌جمهوري در ايران بودند.

مسعود رجوي، رهبر سازمان مجاهدين خلق هم يکي از معدود داوطلباني بود که در اين انتخابات، امکان رقابت نيافت؛ به‌دليل اينکه آشکارا مخالفت و مقيدنبودن خود به قانون اساسي تصويب‌شده را اعلام کرده بود. جلال‌الدين فارسي، کانديد مورد حمايت حزب جمهوري‌اسلامي هم به‌دليل انتشار خبر مربوط به ايراني‌الاصل‌نبودنش (پدر او از مهاجران افغان- شهر هرات- بودند) از رقابت‌هاي انتخاباتي کناره گرفت و در نهايت، ابوالحسن بني‌صدر با کسب ۱۰ ميليون و ۷۵۳ هزار و ۷۵۲ رأي از مجموع ۱۴ ميليون و ۱۵۲ هزار و ۸۸۷ نفر رأي ماخوذه به‌عنوان نخستین رئيس‌جمهوري ايران انتخاب شد.
29302

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 627166

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 2 =