ایسنا نوشت: یکی از اعضای مخالفان سوریه از وجود توافق میان ترکیه و روسیه برای تشکیل دولت وحدت ملی در سوریه خبر داد.

 محمد الشامی، عضو هیات مخالفان سوریه در مذاکرات آستانه در گفتگوی تلفنی با خبرگزاری آلمان گفت: براساس اطلاعاتی که به دست ما رسیده ترکیه و روسیه با تشکیل دولت وحدت ملی در سوریه بدون لطمه زدن به شخص بشار اسد، رئیس‌جمهور این کشور توافق کرده‌اند.

وی گفت: پیشنهاد این توافق به ایرانی‌ها و هیات نظام سوریه یا طرف دیگری برای بیان دیدگاهشان داده نشده و تنها صحبت از یک توافق میان ترکیه و روسیه است. صحبت‌هایی درباره توافق‌های محرمانه وجود دارد اما مهم‌ترین نتیجه‌ای که حاصل شده، این است که مذاکرات میان مخالفان و نظام به صورت غیرمستقیم خواهد بود و هشتم فوریه موعد آغاز مذاکرات ژنو می‌باشد.

الشامی گفت: روس‌ها می‌خواهند بی‌طرف باشند و به مذاکرات ادامه دهند. طی جلسه نخست با همکاری ترکیه‌ای‌ها برای نزدیک کردن دیدگاه‌ها تلاش کردند. هیات نظام مخالف حضور عربستان و قطر بود اما بر این هیات فشار وارد شد. مخالفان هم با حضور هیات ایران مخالف بودند اما بر آن‌ها نیز فشار وارد شد.

الشامی گفت: مهم‌ترین مسائلی که در مذاکرات آستانه مطرح شد درباره مشخص کردن گروه‌هایی است که مأموریت مبارزه با گروه‌های تروریستی را برعهده خواهند داشت. لیست این گروه‌ها نیز بعدا صادر خواهد شد. مخالفان با درج داعش در لیست گروه‌های تروریستی موافقند اما خواهان درج نام ۴۲ گروه دیگر نیز در این لیست شده‌اند که از جمله آن‌ها ۴۰ گروه شیعی هستند و در رأس آن حزب‌الله لبنان، حزب‌الله عراق، النجباء عراق، شبه نظامیان "ابوالفضل العباس" و ارتش سوریه دموکرات و نیروهای صالح مسلم هستند.

وی تأکید کرد: مواضع هنوز مشخص نشده و لیست گروه‌های تروریستی مشخص نشده است اما روس‌ها و ترکیه تصمیم گرفته‌اند حملات علیه داعش و جبهه النصره را ادامه دهند.

مذاکرات صلح آستانه درباره سوریه روز دوشنبه با نظارت ایران، روسیه و ترکیه آغاز شد.

52310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 628270

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =