کری‌خوانی اسماعیل حلالی و صادق ورمزیار در کافه‌خبر

دربی ۸۴ روز یک‌شنبه برگزار می‌شود؛ مسابقه‌ای که می‌تواند نقش زیادی در مناسبات بالای جدول داشته باشد.

میثم بهرامی: پرسپولیس و استقلال برای هشتاد و چهارمین بار به مصاف هم می‌روند؛ این بار در شرایطی كه 13 امتیاز با یكدیگر فاصله دارند و شاید استقلالی‌ها اصلا تصورش را هم نمی‌كنند كه بتوانند به قهرمانی برسند. با این حال رسیدن به نایب قهرمانی اصلا دور از دسترس نیست. همیشه در آستانه دربی كری‌خوانی‌ها و خواندن خاطرات پیشكسوتان استقلال و پرسپولیس مورد توجه فوتبال‌دوستان قرار می‌گیرد. این بار برای دربی پای صحبت‌های اسماعیل حلالی پیشكسوت پرسپولیس و صادق ورمزیار پیشكسوت استقلال و رئیس آكادمی این باشگاه نشستیم.

*شما در دربی‌ها جلوی هم بازی كرده‌اید؟

حلالی: سال 75 دربی برگشت را كه ما 3 بر صفر بردیم شما بودی؟

ورمزیار: آن دربی را من بودم. فقط همین یك دربی جلوی هم بازی كردیم. سال بعدش هم من رفتم.

حلالی: در آن بازی، محمد خرمگاه اخراج شد. ما هم قهرمان شده بودیم و بازی خیلی برایمان حیاتی نبود. دور رفت هم ادموند یك گل زده بود. شما سال قبلش سه بر یك بردید.

*دربی‌های قدیم یك حس و حال متفاوتی داشت.

ورمزیار: بله. الان سطح كیفی دربی‌ها پایین آمده. مردم دوست داشتند بیایند كارهای تكنیكی بازیكنان را ببینند. اما الان بردها خیلی كم شده و بازی‌ها معمولا مساوی می‌شود. الان ممكن است روی یك اتفاق به گل برسند. اما قبلا این طوری نبود. بازیكنانی داشتیم كه خیلی خوب طراحی می كردند. الان بازیكنان نمی‌توانند توپ را استپ كنند و آن را نگه دارند. ولی قبلا به بازیكنان می دادی، سه نفر را دریبل می كردند و بعد بازی سازی می كردند. آن موقع تمرین ما لایی بازی بود. اما الان هافبك‌های ما توان این را ندارند كه توپ را بگیرند و بچرخند.قبلا در دربی ها 22 بازیكن با تكنیك در دربی بازی می كردند.

*بهترین دربی كه در آن حضور داشتید كدام بود؟

حلالی: من 13 تا دربی را بازی كرده ام كه بهترینش همان دربی 2-2 بود. اتفاقاتی در این بازی افتاد كه یكی از آن‌ها غش كردن مهدی هاشمی نسب بود. شاید كسی نداند كه مهدی هاشمی نسب یك پرسپولیسی تمام عیار است. من خودم به اندازه او پرسپولیسی نیستم. ولی شرایطی فراهم شد كه او رفت استقلال. او باید مسیر زندگی اش را عوض می‌كرد. فكر می‌كنم الان هم به خاطر اینكه با همین انتقال، سرپناهی برای پدر و مادرش تهیه كرد، راضی است. عشقی كه در وجودش بود را فروخت به احترام به بزرگتر. مهدی بهترین كار را انجام داد و خانه ای برای آن ها تهیه كرد كه محتاج بقیه نباشد. غش كردن او به این دلیل بود كه وقتی شما یك سری تماشاگر را از دست می دهی، پناه می بری به یك سری تماشاگر دیگر. ولی كلا آن روز یك روز به یاد ماندنی بود. شاید اگر برگردیم به گذشته، مهدی آن كار را نمی كرد.

*درباره دربی 84 صحبت كنید. امسال كه وضعیت پرسپولیس خیلی خوب است.

حلالی: یك ایرادی كه قبلا در تیم ملی به برانكو وارد می‌شد، بحث مدیریت او بود. مدیریت او قبلا ایراد داشت اما الان در پرسپولیس این ضعف را برطرف كرده است. او با شناختی كه از ایران دارد، با شرایط خوبی كار می‌كند. او مربی كاملی است و كارش را خوب انجام داد. برانكو مدتی از فوتبال ایران دور بوده و در بازگشت، سعی كرد دوباره فوتبال ایران را بفهمد. برای همین ابتدا نتایج خوبی نگرفت. شروع سال بعد با اینكه تیم را خودش بسته بود، مقداری بدشانسی تیمی آوردند و داوران هم اشتباهاتی داشتند. اما نشان داد كه تیم خوبی بسته و بچه ها با هم رفیق هستند و هفته به هفته وضعیت تیم بهتر شد. یك كار خیلی مهمی كه انجام داد این بود كه ثابت كرد فوتبال اسم نیست. اسامی فوتبال بازی نمی كنند بلكه افرادی فوتبال بازی می كنند كه انگیزه دارند. بازیكنانی را احیا كرد كه شاید بدون برانكو، مجبور بودند یكی دو سال دیگر از فوتبال كنار بروند. سال قبل وقتی می خواست كمال كامیابی نیا را به پرسپولیس بیاورد ایراد می گرفتند كه در نفت 20 دقیقه بازی می كرد. حتی محسن مسلمان را خود ذوب آهن نخواسته بود. الان قیاس كنید كمال و مسلمان را با قبل از دوران حضور برانكو. سرمربی پرسپولیس علاوه بر كسب نتیجه، به دنبال فوتبال زیباست.

*پیش بینی شما از نتیجه دربی چیست؟ پرسپولیس كه وضعیت خوبی دارد، استقلال هم اخیرا خیلی خوب نتیجه گرفته و بازی‌های خوبی داشته.

ورمزیار: به نظرم استقلال از نظر روحی روانی خیلی خوب است. پرسپولیس از اول فصل خوب شروع كرد اما استقلال خوب شروع نكرد و در این 4 بازی آخر خیلی خوب بوده و تیمی مثل السد را از سر راهش برداشته. این نشان می‌دهد این تیم جوان های قابل اعتمادی دارد. ضمن اینكه از نظر فنی و پازل تاكتیكی به یك پازل ثابت رسیده اند. الان 4-5 بازی هست كه با یك ارنج بازی می كنند. تنها مشكل استقلال الان این است كه 5 روز مانده به دربی، یك بازی 120 دقیقه ای كرده. اینجاست كه كادر فنی باید بازیكنان را ریكاوری خوبی كند تا خوب جلوی پرسپولیس بازی كنند. فكر می كنم بازی پرگلی نباشد. به نظرم این بازی با تك گل تمام می شود چون هر دو تیم از نظر بدنی و جوانی، شبیه هم هستند. فكر می كنم یك بازی بسته و كم گل را داریم. شاید فقط یك اسمی از دربی را داشته باشد.

حلالی: نتیجه دربی ربطی به جدول و نتایج بازی های هفته های قبل ندارد. دربی یك بازی خاص است در یك روز خاص. شما آن روز هر چقدر تیمت آرامش بیشتری داشته باشد، بهتر كار می كند. همه این فاكتورها مهم است. ربطی هم به بازی هفته قبل ندارد. یك روزهایی می بینی یك بازیكن در دربی آرامش ندارد. كل مجموعه تیمی را به هم می ریزد. خیلی مهم است كه بازیكنان به صورت تیمی این رفتار را یاد بگیرند. به خاطر همین، اصلا نمی‌شود پیش بینی كرد. الان همه می گویند پرسپولیس راحت می برد ولی من این طوری فكر نمی‌كنم. اتفاقا استقلال در این چند هفته اخیر خیلی هماهنگ و تیم تر شده. اعتماد به نفس گرفته اند و با اختلاف خوب بازی هایش را برده. در مجموعه تیمی، موفق تر از قبل شده و این نوید این را می دهد كه پرسپولیس بازی سختی دارد. كما اینكه هر كسی بتواند از موقعیت هایش استفاده كند موفق تر است.

*وضعیت پرسپولیس بهتر است یا استقلال؟

ورمزیار: از نظر فنی هر دو تیم در یك اندازه هستند. یعنی هم استقلال در این 4-5 بازی آخرش در اوج كارهای فنی و تاكتیكی بوده، هم پرسپولیس در این چند بازی آخر خوب بازی كرده مخصوصا جلوی تراكتورسازی كه خیلی قدرتمندانه بازی كرد. البته تراكتورسازی چند بازیكنش نبودند اما باز هم پرسپولیس خوب كار كرد.

*نتایجی كه استقلال گرفته، پرسپولیسی‌ها را كمی ترسانده!

حلالی: ما الان كمال را نداریم. سه چهار تا مهره فوق العاده تاثیرگذار داشته باشیم، یكی از آن‌ها كمال كامیابی نیاست. نبودش در این بازی به تیم آسیب می زند. خدا كند بازیكن جایگزین بتواند وظایفش را انجام دهد. بازی را بازی سختی می دانم. كار برانكو فوق العاده سخت است. باید بتواند انگیزه تیم را به همان سطحی برساند كه قبل از فاصله گرفتن از تیم دوم داشت. اگر پرسپولیس فوتبالش را دیكته كند، جوان های استقلال نمی توانند مقابله كنند. اما كوچك ترین موقعیتی به استقلال داده شود، خطرناك هستند. اما فوتبال با ان‌شاءالله و ماشاءالله درست نمی‌شود. باید تلاش كرد.امیدوارم كه برد این بازی برای ما باشد.

*اگر یك ماه قبل بود، الان آقای حلالی خوب می توانست برای شما كری خوانی كند چون آن زمان استقلال وضعیت خوبی نداشت. اما الان استقلال هم به وضعیت خوبی رسیده.

ورمزیار: شرایط به نظرم برابر است. ولی تیم های پرسپولیس و استقلال یك تركیبی را دارند كه فقط بازیكنان داخل زمین شان خیلی تاثیرگذار هستند. یعنی جفت تیم ها از نظر بازیكنان ذخیره خیلی توانمند نیستند. یعنی نیمكت خیلی توانمندی ندارند. باید یك جورهایی جنگ را فقط داخل زمین ببینیم. خیلی از تیم ها نیمكت هایشان برنده مسابقه می شوند. با تعویض های طلایی، روند بازی را عوض می كنند اما الان استقلال و پرسپولیس فقط تركیب 11 نفره شان توانسته خوب بازی كند و تمام اتكایشان روی همان بازیكنان اصلی است.

*استقلال هم انگار به نفعش شد كه بازیكنانی مانند بختیار رحمانی را از دست داد.

حلالی: بختیار رحمانی فوتبالیست بدی نیست. ولی او در برهه بدی به استقلال آمد. در برهه ای آمد كه تیم ناهماهنگ بود. منصوریان به عنوان یك مربی جوان، تازه آمده استقلال را گرفته و سكوها ملتهب بودند. آن آرامش را نداشت استقلال. اما سروش رفیعی در شرایط خوبی آمد به پرسپولیس. مثلا آمدن حمید استیلی در آن برهه به پرسپولیس اشتباه بود. تماشاگر، دایی را می خواست كه تیم را قهرمان جام حذفی كرده بود. مردم می خواستند دایی باشد. اما استیلی تیم را گرفت. اگر استیلی در یك برهه دیگر می آمد می توانست توانایی خود را نشان دهد. بختیار هم اگر در یك موقعیت دیگر به استقلال می آمد، می شد مثل انتقال سروش رفیعی به پرسپولیس. مهم تر از همه، اینكه این بازیكنان مدیر برنامه های فوتبالی ندارند. اگر مدیر برنامه های بختیار فوتبالی بود، باید می گفت كه الان وقت رفتن به استقلال نیست.

ورمزیار: اینكه قرار است جای یك بازیكن دیگر بازی كنید و پیراهن شماره 7 را بپوشید، بار روانی زیادی دارد. البته بختیار رحمانی این همه تماشاگر را در تبریز دیده بود اما خب در استقلال شرایط متفاوت است. از طرفی امید نورافكن هم می‌آید با 18 سال سن این طوری خوب بازی می كند. چون از پایه ها آمده.

حلالی: امید نورافكن می‌خواهد فوتبالیست شود. انگیزه اش را هم دارد. مردم هم از امید نورافكن آن توقع را ندارند. اجازه می دهند اگر دو تا هم اشتباه كرد، جبران كند. اما آن اشتباه را اگر بختیار بكند، مردم قبول نمی‌كند. سرمربی تیم هم قبول نمی‌كند. كه همین اتفاق افتاد. بختیار فوتبالیست بدی نیست اما در برهه خوبی نیامد.

ورمزیار: اگر آدمی مثل مجتبی جباری كنار بختیار بود، شاید همین نیم فصل آقای گل می‌شد. اما بار زیادی روی دوش بختیار بود. چون كسی در كنارش نبود كه به او پاس بدهد و یك پاس بهتر به او برگرداند.

حلالی: بختیار وقتی آمد استقلال، فروارد خودش نیازمند جوان است. سه تا بازیكن پشت سرش جوان هستند. تركیب اصلی به دست سرمربی نیامده. خود سرمربی را هنوز هواداران به آن صورت قبول نكرده بودند. این شرایطی بود كه باعث شد بختیار به این وضعیت برسد. اما الان سه چهار هفته است كه استقلال به وضعیت خوبی رسیده و پرسپولیس شرایط سختی دارد.

*الان كه كامیابی نیا نیست، برانكو به چه كسی بازی می دهد؟

حلالی: نداریم. شاید شهاب كرمی را كه تازه جذب كرده‌اند به جای او بازی بدهد. البته او هم هماهنگ نیست. به نظرم ممكن است حسین ماهینی را بگذارد جای كامیابی نیا.

ورمزیار: ماهینی كه چپ است. من فكر می كنم فرشاد احمدزاده را بگذارد جای كامیابی نیا.

حلالی: فرشاد را هافبك دفاعی نمی‌گذارد. الان نوراللهی نیست، كمال هم نیست. بازیكن دفاعی ندارند.

ورمزیار: شاید سروش را بیاورد.

حلالی: سروش هم هجومی بازی می‌كند. زیاد دفاعی نیست. برانكو خیلی ریسك نمی كند. منصوریان اهل ریسك است اما برانكو اهل ریسك نیست. الان هم شهاب كرمی را آورده، ممكن است به او بازی بدهد. الان فوتبال دنیا این طوری است كه بازیكن می‌آید، فردای آن روز بازی می‌كند.

*جالب است كه در استقلال وقتی چند ستاره گران قیمت جدا شدند، تیم افتاد روی دور.

ورمزیار: اگر استقلال و پرسپولیس به پایه هایشان نگاه كنند، بازیكنانی كه بالا می‌آیند قطعا توانشان بالاتر از بازیكنانی است كه از بیرون می‌آیند. به دو دلیل؛ اول اینكه احساس دین دارد به استقلال یا پرسپولیس. الان نورافكن به استقلال احساس دین دارد. با یك رقم ناچیز جابجا نمی‌شود. به خاطر نبودن پول اعتصاب نمی‌كند. بعد هم بازیكنی كه از پایه‌ها می‌آید عادت می‌كند به جمعیت. از روی نیمكت عادت می‌كند تا وقتی كه می‌رود داخل زمین. به همین دلیل وقتی ما به بازیكنان جوان رو آوردیم، وضعیت بهتر شد. سید مجید حسینی از آكادمی خودمان آمده. دفاع وسط از آكادمی خودمان آمده. محسن كریمی از آكادمی آمده. نورافكن هم همین طور. این ها وقتی وارد می‌شوند، می‌توانند توانشان را بگذارند برای تیم. ضمن اینكه با این جمعیت مانوس شده اند و تحت تاثیر جمعیت قرار نمی‌گیرند.

*وضعیت استقلال و پرسپولیس برای بازی روز یكشنبه چطور است؟ فكر می‌كنید این دو تیم در چه شرایطی پا به دربی می‌گذارند؟

حلالی:اولا كه پرسپولیس خوب پرس می‌كند. استقلال تا سه چهار هفته قبل اگر با پرسپولیس بازی داشت واقعا مشكل داشتند. استقلال هم مشكل هماهنگی خودش را داشت، هم اینكه آن قدر مسلط نشده بود كه بتواند از زیر این پرس در بیاید. اما در این سه چهار بازی اخیر دیدم كه در مناطقی، خیلی خوب می‌توانند به همدیگر پاس بدهند و از پرس خارج شوند. این نشان می دهد كه در این مدت كار كرده‌اند و توانسته اند به یك راه حلی برسند. پرسپولیس هم می خواهد این كار انجام نشود. تیم‌های لیگ ما در این موضوع مشكل دارند چون مربیانشان بازی مستقیم انجام می دهند و بلد نیستند چطور این كار را انجام دهند. اما پرسپولیس این كار را خیلی خوب انجام می دهد و زمانی كه پرس انجام می دهد بلد است كه چطور مثلث و مربع ایجاد كند و از آن فشار، توپ را دربیاورد. استقلال شرایطش خوب شده و می‌تواند این كار را انجام دهد. اگر استقلالی ها در دربی هم این كار را بتوانند انجام دهند، پرسپولیس درباره این موضوع باید فكر دیگری كند. در كل استقلال بهترین خط حمله لیگ را با 29 گل زده دارد و كمترین گل خورده هم برای پرسپولیس است. پرسپولیس ساختار دفاع تیمش خوب است و استقلال در فاز دفاع متزلزل نشان داده اما در كار حمله خیلی موفق بوده. نظر من این است كه پرسپولیس روز سختی خواهد داشت؛ حتی با اینكه گل خورده كمتری دارد چراكه استقلال خط حمله خوبی دارد. در فاز حمله به تیم استقلال هم كارش راحت تر از دفاع مقابل این تیم است.

ورمزیار:به نظرم تقابل دو خط متفاوت است؛ یعنی برخورد بهترین خط دفاع با بهترین خط حمله. به همین دلیل كم گل ترین بازی را خواهیم دید. اینجا می توانیم بگوییم كه بازی‌های خوب دو تیم، خنثی می‌شود. پرسپولیس سخت گل می خورد و استقلال خوب گل می خورد. پس همدیگر را خنثی می‌كنند. پرسپولیس فضا می‌خواهد پشت محوطه حریف كه فرواردهای خود را صاحب موقعیت كند. هرچه تیم مقابل عقب بنشیند، پرسپولیس دست و پایش بسته تر است. چون خیلی سخت می‌تواند از لای دفاع رد شود مگر اینكه توی ارسال باشد. پرسپولیس در ارسال هم به مشكل خواهد خورد. چراكه پادوانی بلند قد است و ارسال‌ها را دفع خواهد كرد. پادوانی 15 سانتی‌متر بلندتر از مهاجمان پرسپولیس است و این كار پرسپولیس را برای ارسال سخت خواهد كرد. به نظرم می‌آید بازی بسته و فیزیكی را خواهیم دید. این بازی، مسابقه ای است كه تقابل بهترین‌هاست. بهترین خط حمله با بهترین خط دفاع. این‌ها یك جوری نشان می‌دهد كه بازی بسته ای خواهیم دید. فكر می‌كنم اگر استقلال یك پرس روی هافبك پرسپولیس بگذارد قطعا پرسپولیس خنثی می‌شود. استقلال مقابل السد نباید می گذاشت توپ به ژاوی برسد. اگر توپ به ژاوی می رسید استقلال نمی توانست خیلی مقاومت كند. آمدند پرس را روی دفاع‌ها گذاشتند كه توپ به آن‌ها نرسد. السد هم مجبور شد بلند بازی كند كه استقلال توپ سوم را صاحب می‌شد. حالا پرسپولیس هم خط هافبكش تقریبا قوی تر از سایر خط هایش است. سروش رفیعی و وحید امیری و مسلمان و احمدزاده و رضاییان، آدم‌هایی هستند كه اگر توپ بگیرند، مخصوصا مسلمان و سروش، خطرناك هستند. به همین دلیل استقلال باید در آن نقطه از زمین یك پرس بگذارد كه با این پرس می‌تواند پرسپولیس را خنثی كند.

*منصوریان بیشتر مرد دربی است یا برانكو؟

ورمزیار: به نظرم جفتشان می‌توانند میدان را دربیاورند. منصوریان تجربه بازی در دربی را دارد. با نفت و استقلال هم جلوی پرسپولیس مربیگری كرده است. در این بازی شاید كمك های مربیان بیشتر از خود مربیان می توانند به تیم كمك كنند. آن كسی كه لب خط است توپ را دنبال می كند اما دستیاران هستند كه نقاط ضعف و قوت را می توانند شناسایی كنند.

حلالی: منصوریان شاید در قالب بازیگری تجربه زیادی داشته  باشد اما برانكو در قالب مربی، تجربه بیشتری از منصوریان دارد و مقداری بیشتر می تواند به بازیكنانش كمك كند. اما انگیزه زیاد استقلالی ها برای پرسپولیس خطرناك است. وقتی شما لیگ را از دست می دهی، دیگر چیزی  برای از دست دادن نداری. اتفاقا استقلال با تمام قوا می آید و خیلی خوب بازی می كند. ما هم وقتی بازی می كردیم، همین طوری بود. وقتی كه همه می گفتند استقلال شما را می برد، ما بهترین بازی را می كردیم و شاید هم می بردیم. برعكس است. به همین دلیل می گویم خیلی سخت است. الان استقلال لیگ را تا حدودی از دست داده است. وقتی لیگ را از دست داده، می آید اعاده حیثیت كند. ما هم همین طوری بودیم. وقتی لیگ را از دست می دادیم می رفتیم در دربی جبران كنیم. به نظرم استقلال انگیزه بیشتری نسبت به پرسپولیس دارد.

ورمزیار: به خاطر همین است كه همیشه تیم هایی كه ضعیف تر هستند دربی را می برند.

*آقای حلالی دربی سال 78 كه پرسپولیس دو بازیكن اخراجی داد و یكی از آن‌ها شما بودید، جزو دربی‌های به یادماندنی است. درباره آن دربی بگویید. چه شد كه اخراج شدید؟

حلالی: روزهای دربی، هر تیمی و هر بازیكنی هرچقدر آرامش بیشتری داشته باشد بیشتر موفق است. حالا آرامش خودت را هم بازیكنان تیم خودت می‌توانند به تو بدهند یا آن را از تو بگیرند. آن موقع بزرگ‌ترهای تیم از ما بدتر بودند! من 13 تا دربی بازی كردم، اما برای آن دربی، از صبح منتظر بودم كه بازی شروع شود. من یادم است كه آقای نادر محمدخانی كه خدا حفظش كند، دائم می‌گفت كفش استوك خریدم و امروز می‌بینی. من هم جوان بودم و تحت تاثیر قرار می‌گرفتم. وقتی هم داشتیم می‌رفتیم داخل زمین، استوك‌ها را پوشیده بود و وقتی می‌رفتیم سمت زمین، آن‌ها را به زمین می‌زد و تق تق صدا می‌داد. بعد من هم پشت او بودم و دائم پایش را بلند می‌كرد و به من نشان می‌داد كه یعنی با این استوك‌ها استقلالی‌ها را می‌زند. من هم خودم تنش داشتم و این كارها هم باعث شد وقتی می‌رفتیم داخل زمین، بیشتر از نظر روحی تحت تاثیر قرار بگیرم. خودش كه دقیقه 10 اخراج شد و من هم یك صحنه كارت زرد گرفتم و گفتم داور خارجی است. صد هزار تماشاگر اینجاست، مگر می‌شود دوباره كارت زرد بدهد؟ معمولا داورها اخطار دوم را مراعات می‌كنند. این داور یا سواد نداشت، یا شماره ها را نمی دانست! یك اخطار به من داد و دومی را هم داد كه اخراج شدم. در یك ضد حمله توپ افتاد پشت هافبك راست ما. نادر هم اخراج شده بود و جایش خالی بود. داداش زاده هم زرنگی كرد و توپ را از پایش جدا كرد اما من تكل رفته بودم و خوردم به او و كارت دوم را داد. وقتی من كارت دوم را گرفتم، دیدم 26 - 27 دقیقه از بازی گذشته. ما هم دو تا اخراجی داشتیم! یك حس عجیبی به دربی ها داشتیم كه اصلا نبازیم. خدا شاهد است آن روز تلخ ترین روز زندگی من در این 43 سال بود. احساس كردم آخر زمان است. یعنی چی؟ الان هر اتفاقی بیفتد می گویند مقصر اسماعیل است. رفتم توی رختكن. نادر اصلا توی باغ نبود. دیدم در رختكن لخت شده و دارد راه می رود. گفت چی شد؟ تعویض شدی؟ گفتم نه اخراج شدم! تازه فهمید كه خودش هم اخراج شده! واقعا یك روز به یاد ماندنی بود.

*اخیرا نیكبخت گفته كه در آن دربی به استقلال توصیه شده تا مراعات پرسپولیس را بكند. قبلا هم استقلالی ها حرف‌های مشابهی زده بودند.

حلالی:اصلا چنین چیزی نیست. كل كره زمین معادلاتش عوض شود، مخصوصا جلوی استقلال حتی یك درصد از توانم كم نمی‌گذارم. بازیكنان آن ها هم همین طوری هستند. اصلا چنین چیزی نمی تواند باشد. اینكه می گفتند به شما گفته اند فلان بازی مساوی شود امكان ندارد. الان كه خودم مربی شده ام می توانم بهتر جواب شما را بدهم. ما خیلی چیزهایمان الان پیشرفت كرده و می فهمیم كه قبلا چه ایراداتی داشتیم. ما حتی یار مستقیم را آنالیز نمی‌كردیم و می رفتیم توی زمین. ما فقط اسامی را اعلام می كردیم كه فلانی جلوی تو بازی می كند، برو یا علی! این طوری نمی شود. یك آگاهی من باید خودم می گرفتم و یك آگاهی باید كادر فنی می داد. مثلا ما الان آنالیز می كنیم یك بازیكن از 5 توپی كه می گیرد 4 تا را بلند می فرستد. یعنی بازیكن توپ را می برد روی هوا. این را در اختیار بازیكن قرار می دهیم. ما سال 73 بازی تیم ملی امید در استادیوم آزادی با امارات، در یك نیمه 36 تا كرنر زدیم. 23 تا از كرنرها را گلر می آید و می گیرد. مگر می شود؟ این برمی گردد به اینكه به ما آگاهی نمی دادند. مربی باید این قدر اشراف داشته باشد كه بگوید وقتی گلر یك كرنر را گرفت، توپ دوم را با ترفند دیگر بزن. سومی را طور دیگری بزن. این ها متاسفانه وجود نداشت. ما نسبت به بازیكن در سطح خودمان بودیم و مربیان هم همین طوری بودند. دانش كافی نداشتند.

*حالا نیكبخت روی چه حسابی گفته به ما گفته اند هوای پرسپولیس را داشته باشید؟

حلالی: بچه های استقلال این صحبت را می كنند. ولی اصلا این بحث نیست. اگر می توانستند، به ما هزار تا گل می زدند. من 13 تا دربی بازی كردم و هیچ كسی نگفته چطوری بازی كن. الان را با 10 سال قبل مقایسه نكنید. ولی آن روزها عزیز و دوست داشتنی هستند.

*رختكن پرسپولیس هم در آن سال‌ها جو جالبی داشته. خیلی‌ها می‌گویند پروین اصلا توصیه فنی نمی‌كرده و فقط می‌گفته بروید با تعصب بازی كنید و ببرید!

حلالی: بعضی‌ها فكر می‌كنند پروین اهانت می‌كند اما او عادت دارد خیلی عامیانه صحبت می‌كند. ولی من در تمام این سال‌ها از او اهانت نشنیدم. ما یك سال با الوكره قطر بازی داشتیم، یك بازیكن سیاهپوست داشتند كه 300 هزار دلار به او داده بودند. آن زمان كل باشگاه پرسپولیس با سهام و بازیكنان، 5 هزار دلار ارزش نداشت. آن بازیكن دو گل در نیمه اول به ما زد. ما جرات نمی‌كردیم به رختكن برویم. علی آقا هم حالش خراب بود می‌گفت بیایید. بچه‌ها جمع شدند، پروین حرف‌هایش را زد، استیلی گفت حالا علی آقا، وقت كم است، بگویید برای نیمه دوم چه كار كنیم؟ علی آقا گفت: من بگویم، تو با 100 تا بازی ملی بگو چه كار كنیم! استیلی گفت ذخیره‌ها و مربیان یك لحظه بروند بیرون، ما خودمان به همدیگر می‌گوییم چه كار كنیم. حرف‌هایمان را زدیم، رفتیم توی زمین و 4 تا گل زدیم به الوكره. بازی را 4-2 بردیم. 4 تا زدیم، 40 تا نزدیم.

عکس‌ها: عارف طاهرکناره

43 43

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 634796

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 2 =