۰ نفر
۲۸ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۹:۵۱

ناصر ایمانی*

ما در کشور بحث بسیار مهم و البته قدیمی داریم به نام گردش نخبگان. این موضوع مبنی بر این است که  ما بتوانیم فرایند ایجاد مشاغل سیاسی و هم اجرایی را به نحوی سازماندهی کنیم که همواره نیروهای جوان تر بتوانند با یک ساز وکار مناسب با استفاده از تجربیات بزرگان به تدریج در طول زمان آرام آرام جایگزین نیروهای قدیمی شوند به نحوی که امور کشور دچار اختلال نشود. 

یعنی انتقال تجربیات و دانش به جوان ترها صورت بگیرد تا جوانان بتوانند در صحنه سیاسی و اجتماعی آرام آرام ورود پیدا کنند و این گردش همچنان ادامه داشته باشد.

متاسفانه کارنامه ما در این موضوع کارنامه قابل قبولی نیست و در واقع کسانی که در قدرت هستند، تمایل ندارند که قدرت را به یک شکلی به نسل جدید منتقل کنند. مانند اقتصاد دولتی که ما که سال ها است از قبل انقلاب تا کنون داریم از آن رنج می بریم و هرچقدر هم که فشار آورده می شود یا قانون تصویب می شود که مسائل اقتصادی کشور به بخش خصوصی واگذار شود، این اتفاق در هیچ دولتی نیفتاده است.

بطوریکه ما نه تنها شاهد کوچک شدن دولت نیستیم بلکه شاهد افزایش حجم دولت هم هستیم. علت این موضوع هم این است که هیچ دستگاه دولتی ای نمی خواهد ظرفیت خودش را از طریق واگذاری به بخش خصوصی کاهش دهد.

بسیاری از مسوولان کشور در سطوح مختلف حاکمیت از داخل و خارج از حاکمیت از نسل قدیم هستند و جایگزین نشده اند. طرح های مختلفی هم که درباره جایگزینی نخبگان وجود داشته همگی به شکست انجامیده است. حتی در دولت جدید هم شاهد همین فرایند تاسف بار هستیم که عموم سن مدیران بالارتبه بسیار بالا است و مفهومی به اسم بازنشسته شدن و انتقال تجربیات اصلا در کشور ما وجود ندارد. نه تنها وزرای ما بلکه معاونان وزرا هم از نسل قدیم هستند، در قوه قضاییه و دیگر بنگاه های حاکمیتی هم وضع به همین گونه است.

این معضل، یک معضل فکری فرهنگی است که مثل بختک روی کشور ما افتاده است. حتی احزاب سیاسی ما هم دچار این بلا هستند. هیچ کس در هیچ جایگاهی نمی خواهد کنار بکشد و فقط مربوط به کارگزاران حکومتی نیست. اگر یک روز سری به جلسات بعضی از احزاب اصولگرا بزنید می بینید که این جلسه مانند مدرسه پیرمردها است! در اصلاح طلبان هم بیش از 90 درصدِ چهره ها همان کسانی هستند که 20 پیش هم در این احزاب فعالیت می کرده اند و جایگزین هم نشده اند.

بعد از پیروزی انقلاب در روزهای بسیار سخت، کشور را همین نسل جدید به خوبی اداره کردند که عموما 25 تا 30 سال سن داشتند و بعد از آن این روند متوقف شد و حالا می بینیم که فقط گور می تواند این افراد را از صحنه خارج کند! باید برای این موضوع  فکر جدی تری کنیم.

*فعال سیاسی اصولگرا

29219

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 635904

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 6 =