جناب آقای خیامی ایران را ترک کردند اما چه خوبست فرهنگ و وصیت زیبای ادبی و اقتصادی بجای مانده ، قابل تامل و سرلوحه مدیران کنونی ایران خودرو و هر مدیر کلانی باشد.

در بیست سال کار وکالتم ، با وصیت نامه های بسیاری سر وکار داشته ام اما وصیت نامه ی یک صنعتگر ایرانی دارای ثروت فراوان که با واژگانی متین و پر مغز و ناشی از اراده و خواست درونی نگاشته شده باشد برایم جالب بنظر رسید.

اشتراک گذاری این وصیت نامه از باب ترویج فرهنگ وصیت نویسی فارغ از داشته های دنیویست اما به هر حال نمی توان از ظرایف آن گذشت.

به ویژه آنکه در بخشی از وصیت نامه جناب آقای سید محمود خیامی چنین می خوانیم: " موصی یک ثلث از کل دارایی خود را از تاریخ زیر (دوم مهرماه 1345) لغایت سی سال کامل خورشیدی برای خود حبس نمود که حق مصرف آنرا عینا ندارد و فقط حق دارد از درآمد حاصله ثلث به نسبت یک پنجم خاندان آل عبا و یک پنجم خرج آموزش و تعلیم و توسعه مذهب شیعه اثنی عشری و سه پنجم باقیمانده از درآمد ثلث را برای تعلیم و آموزش علمی و عملی و فنی و رسیدگی به کلیه امورات کارگران و فرزندان آنان که بی بضاعت باشند بنماید.

پس از انقضای مدت ، کلیه ثلث را به منظور تشکیل موسسه فنی با کلیه وسایل لازمه قرار دهند و اقدام به تعلیم فنی کارگران بی بضاعت نمایند ، کلیه امورات و مندرجات این وصیت تا زمان حیات وصی (آقای سید احمد خیامی) با معظم له و پس از فوت مشارالیه با فرزند ذکور و ارشد حی موصی خواهد بود که این وصیت به او نامه به آنها تفویض می شود و موظفند که عین ثلث را همیشه جاودان و برقرار نمایند.

تخلف از مفاد از این وصیت نامه موجب خشم خداوند کریم و عقوبت آخرت خواهد بود...." هر چند پس از انقلاب ، جناب آقای خیامی ایران را ترک کردند اما چه خوبست فرهنگ و وصیت زیبای ادبی و اقتصادی بجای مانده ، قابل تامل و سرلوحه مدیران کنونی ایران خودرو و هر مدیر کلانی باشد.

خوشبختانه خبری از درگذشت او نشنیدم ، خداوند نگهدارش باشد.

مصطفی ترک همدانی وکیل دادگستری وصیت نامه زیبای بنیانگذار ایران ناسیونال ، سید محمود خیامی

مصطفی ترک‌همدانی/ وکیل دادگستری hamedani_law@yahoo.com

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 636954

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 18
  • نظرات در صف انتشار: 1
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۲:۴۷ - ۱۳۹۵/۱۱/۲۸
    14 2
    بله و بر سر این انسان وارسته بعد از انقلاب چه امد؟
  • بی نام A1 ۰۳:۱۴ - ۱۳۹۵/۱۱/۲۸
    90 1
    تکلیف اجرای وصیّت نامه با توجه به مصادره اموال آقای خیامی به عهده چه کسی میباشد؟
  • بی نام A1 ۰۳:۲۶ - ۱۳۹۵/۱۱/۲۸
    103 1
    افسوس خوب حکم شرعی ایران خودرو چیه؟ غصبی است ؟نیست؟ مالک اصلی اش که این بزرگ مرد پارسی بوده،اینم وصیت نامه اش این وصیت نامه با ادم دنیایی حرف میزنه سیاسی،مذهبی ...صنعت دست چه اشخاصی بوده و الان به چه اشخاصی کارافرین گفته میشه و...................... افسوس
  • بی نام A1 ۰۳:۲۹ - ۱۳۹۵/۱۱/۲۸
    14 2
    حاج محمود خیامی بعد از انقلاب دستگیر شد، اموالش مصادره شد، همه دارایی‌ها، از جمله حساب‌های بانکی اش مسدود شد و از کشور اخراج شد.بعد از انقلاب در خارج بناچار از صفر شروع کرده و دوباره به موفقیت رسید. محمود خیامی مدیر موسسه خیریه بنیاد خیامی است.وی در سالهای اخیر صد و ده مدرسه به نام امام علی در روستاهای استان خراسان ساخته و هشت مجموعه بزرگ آموزشی نیز به نام ثامن‌الائمه در مشهد احداث کرده است. او همچنین ساخت هجده مجموعه کار و دانش را در استان خراسان به پایان رسانده.برای حفظ تاریخ ایران وی بخش دیگری از ثروت خود را به خرید اشیای عتیقه ایرانی در حراجی‌های بین‌المللی اختصاص داده. بله اینها را انداختیم بیرون یا اعدام کردیم و کار را سپردیم به امثال زنجانی و جزایری...
  • محمد A1 ۰۴:۳۵ - ۱۳۹۵/۱۱/۲۸
    17 1
    خدا به آقای خیامی رحم کرد اگر در ایران مانده بودند حتمأ آقای خلخالی سراغ ایشان هم می رفت .
  • دومان IR ۰۴:۳۶ - ۱۳۹۵/۱۱/۲۸
    6 2
    درود و درود بر ایشان .. اما الان نه کارفرمایان اون کارفرماها هستند و نه کارگران آن کارگران .. و این گونه است که کشتی به گل می نشیند و گرد ور شکستگی کارخانجات کشور را میگیرد ...
  • رضا A1 ۰۴:۳۹ - ۱۳۹۵/۱۱/۲۸
    11 2
    قطعا که غصبی است . همونطور که سازمان حج و زیارت در ملک غصبی است و ساختمان پلاسکو و هزاران مورد دیگر و فرجام اونها هم مصداق پلاسکو . من به هیچ عنوان ادم مذهبی نیستم اما شک ندارم به خدا انسانیت و حق و ناحق . شاید برای همهینه انقد برکت از زندگی این مردم رفته. امروزم که شاهد تاوان مردم خوزستانیم . تو جنگ کم بلا سر مردم با غیرت اوردیم حالام اینجوری
  • علی A1 ۰۴:۴۵ - ۱۳۹۵/۱۱/۲۸
    6 1
    ای وای بر وطنی که بر باد رفته باشد... جواب این ظلمها رو کی میخواد بده؟؟؟
  • بی نام IR ۰۴:۵۰ - ۱۳۹۵/۱۱/۲۸
    9 0
    آن مرحوم نوشته : تخلف از مفاد از این وصیت نامه موجب خشم خداوند کریم و عقوبت آخرت خواهد بود ... " چه کسی تخلف می کند ؟ چقدر این تخلف کنندگان به ملتبدبخت ظلم کرده اند... زمین عصبی . اموال غصبی .خدالعنت کند غصب کنندگان را .
  • ساعد A1 ۰۴:۵۶ - ۱۳۹۵/۱۱/۲۸
    6 0
    چه بسيارشركتهاي موفق كه بدون دليل مصادره شدندكه اكنون مجبورنبوديم دست به دامان شركتهاي دله پيت مالزي وكره اي شويم
  • محمد IR ۰۶:۴۱ - ۱۳۹۵/۱۱/۲۸
    5 0
    بزرگترین مشکل خودروسازی ما اینه که دولتی بودن و انحصاری بودنه.اگه خصوصی بود و در فضای رقابتی تولید خودرو میداشتیم الآن وضع خودرو سازیمون این نبود.
  • بی نام A1 ۰۶:۵۰ - ۱۳۹۵/۱۱/۲۸
    3 0
    واقعا چطور اموال همچين شخص محترمى مصادره شده كسى كه به فكر كارگران بى بضاعت وفرزندانشونه چيزى كه الان در كشور كيمياست؟؟؟
  • بي نام IR ۰۶:۵۸ - ۱۳۹۵/۱۱/۲۸
    3 0
    خدايا ما را ببخش باخودمان چه كرديم؟
  • بی نام A1 ۰۷:۳۱ - ۱۳۹۵/۱۱/۲۸
    5 0
    غصبي هست معلومه كه خير وبركتش نه به دولت ميرسه نه به ملت
  • پارس A1 ۰۹:۰۱ - ۱۳۹۵/۱۱/۲۸
    1 0
    ممنون بابت مقاله خوبتون، خیلی وصیت نامه جالبی بود برام ممنون ازتون که یه همچین وصیت نامه ای رو برای ما به اشتراک گذاشتید.
  • بی نام A1 ۰۹:۴۵ - ۱۳۹۵/۱۱/۲۸
    9 0
    از مدیریت آقای خیامی به مدیریت امثال بذرپاش رسیده‌ایم. بی‌خود نیست که وضع‌مون اینه.
  • بی نام A1 ۰۳:۵۴ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۸
    3 0
    سال ۱۳۴۵ که نظام شاهنشاهی بوده آرم جمهوری اسلامی بر سربرگ قوه قضاییه چه میکند
  • محمد A1 ۱۷:۱۳ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۵
    1 1
    سلام خدا بر بزرگ مرد خیر