۰ نفر
۵ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۹:۲۰

وقتی که داشتیم به اتفاق همکاران ۴ بازی نمایندگان باشگاهی ایران در لیگ قهرمانان آسیا را مرور می‌کردیم، به موضوع جالب و قابل‌تأملی برخورد کردیم.

روزنامه خبرورزشی نوشت: تیم‌های استقلال تهران (۲ گل)، پرسپولیس تهران (یک گل) و ذوب‌آهن اصفهان (یک گل) و در مجموع ۴ گل از حریفان آسیایی ‌خوردیم که هر ۴ گل هم از روی ضربات کرنر حاصل شده است!
این در حالی است که ضربات کرنر، نقطه قوت تیم ملی ایران است. شاگردان کارلوس کی‌روش به سختی در تمرینات برای بهتر شدن روی ضربات کرنر و ایستگاهی تلاش می‌کنند تا نه تنها گل نخورند بلکه روی همین ضربات گل هم بزنند. در جام ملت‌های ۲۰۱۵ آسیا پیش آمده که از حریفان عقب افتادیم و روی همین ضربات به ویژه کرنر جبران کرده و حتی بازی را به سود خود تمام کردیم.
در مرحله نهایی انتخابی جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه هم آمار خیره‌کننده ۵ بازی بدون حتی یک گل خورده را به ثبت رساندیم، در حالی که ۳ عنصر همین خط (بخوانید علیرضا بیرانوند، سیدجلال حسینی و رامین رضاییان) در پرسپولیس توپ می‌زنند.
احساس می‌شود کارلوس کی‌روش به خوبی تاکتیک دفاع نفر به نفر را هنگام ضربات کرنر و ایستگاهی حریف به بازیکنان خود آموزش داده و برای همین هرکس خوب می‌داند وظیفه گرفتن چه بازیکنی را دارد.
دروازه‌بان‌ها هم به‌موقع خروج می‌کنند و مدافعان دقیقاً کاری انجام می‌دهند که سرمربی از آنها خواسته است اما چرا نقطه قوت تیم ملی ایران در مسابقات باشگاهی و لیگ قهرمانان آسیا تبدیل به نقطه ضعف می‌شود؟
منهای استقلال خوزستان که مقابل الفتح عربستان برنده از زمین خارج شد، سایر تیم‌های باشگاهی ما (بخوانید استقلال تهران، پرسپولیس و ذوب‌آهن اصفهان) روی همین ضربات ایستگاهی گل خوردند.
برای دستیابی به جواب این پرسش باید تیم کی‌روش را دقیق‌تر نگاه و بررسی کرد. در تیم ملی بحث دفاع نفر به نفر یا منطقه‌ای مطرح نیست بلکه چیزی فراتر از آن است.
نکته کلیدی اینجاست که کارلوس کی‌روش خط دفاعی خود را هنگام ضربات ایستگاهی حریف به خوبی سازماندهی می‌کند. این کار با ساختار تاکتیکی پیشرفته و تمرینات فراوان حاصل شده است. نزدیکان کی‌روش می‌گویند او بلااستثنا در تمام تمرینات روی ضربه آزاد کار کرده و اهمیت آن را هم به بازیکنان گوشزد می‌کند. همچنین مرد پرتغالی به شدت روی اشتباهات بازیکنان حساس است و به راحتی کسی را نمی‌بخشد.
یک دروازه‌بان و یک مدافع ثابت سابق تیم ملی هم به خاطر همین اشتباهات دیگر هرگز رنگ پیراهن تیم ایران را ندیدند!
کی‌روش در این زمینه با کسی شوخی ندارد و همه بازیکنان هم آن را خوب می‌دانند. البته او در تمرینات راهکار، تاکتیک و وظیفه به بازیکن می‌دهد و هنگام مسابقه هم توقع دارد دستوراتش عملی شود. همین جدیت، تلاش و سختگیری آمار خیره‌کننده‌ای را در تیم ملی رقم زده که به پاشنه آشیل نمایندگان باشگاهی ما در لیگ قهرمانان آسیا تبدیل شده است.

41503

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 639597

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 2 =