ایرنا نوشت: معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی تهران روز پنجشنبه گفت: وضعیت کودکی که روند درمانی اش در یکی از بیمارستان های تهران با مشکل روبرو شد، خوب است و او در حال حاضر مرخص شده تا پس از ترمیم زخم پایش، پیوند پوستی کوچک روی پای او انجام شود.

صدف علیپور، معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی تهران شرح حالی از نوزاد بستری شده در بیمارستان ارائه کرد و گفت: این نوزاد 29 روز پیش در بیمارستان ولیعصر که دارای بخش مراقبت های ویژه نوزادان است به دنیا آمد.

وی گفت: مادر این نوزاد به دلیل فشارخون بالا به صورت اورژانسی به بیمارستان مراجعه می کند و چون دچار مشکلاتی بوده، زایمان زودرس انجام می دهد و نوزاد به دنیا می آید. نوزاد بسیار بدحال بود و نیاز به احیای قلبی - ریوی داشت.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: نوزاد به احیای قلبی - ریوی پاسخ می دهد و پزشکان او را در بخش مراقبت های ویژه نوزادان بستری و همه مراقبت های لازم برای این او انجام می شود.

علیپور توضیح داد: نوزاد دو بار دیگر به عملیات احیا احتیاج پیدا می کند و در بار سوم عملیات احیای قلبی - ریوی، از دست و یکی از پاهای نوزاد رگ گرفته می شود و تحت درمان سرم قرار می گیرد. پزشکان پس از مدتی متوجه می شوند که سرم به زیر پوست پای نوزاد نشت کرد و پای او متورم شده است. به همین دلیل سرم بلافاصله قطع می شود و رگ را باز می کنند و مراقبت های لازم برای نوزاد انجام می شود.

وی گفت: پزشکان پس از 24 ساعت متوجه تغییر رنگ پوست بیمار می شوند. البته وقتی سرم از رگ برای نوزادان خارج شود، خیلی وقت ها مایع جذب می شود و عارضه ای رخ نمی دهد و در مواردی پوست دچار عارضه می شود.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: نوزاد به دلیل انجام عملیات احیا دارای شرایط متفاوت بوده و این اتفاق برای او رخ داد و پوست هیچ خون رسانی نداشته و عارضه آن بیشتر شد.

علیپور ادامه داد: بعد از مشاهده تغییر پوست نوزاد،‌ بیمار تحت مشاوره های فوق تخصصی قرار می گیرد و یکی از اساتید ارتوپد اطفال و جراحان پلاستیک نوزاد را ویزیت می کند و تحت مراقبت قرار می گیرد.

وی با بیان اینکه «عمق این عارضه پوستی زیاد نبوده»، تاکید کرد: بر اساس آخرین نظریه تخصصی، مشخص شد که این عارضه فقط در سطح پوست نوزاد است و در این مواقع، باید چند روزی به پوست زمان داد تا عملیات ترمیم صورت گیرد.

این مقام پزشکی گفت: چند روز فرصت به پوست نوزاد داده شد و هر روز تحت مراقبت های پزشکان و پرستاران بیمارستان بوده است.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: عوارض اکنون برطرف شده است و حال عمومی بیمار خوب است و فقط زخمی در روی پوست نوزاد است باید بررسی شود.

علیپور افزود: بیمار عصر چهارشنبه از بیمارستان مرخص شده تا مراقبت ها به صورت سرپایی انجام شود، مراقبت از زخم باید ادامه یابد تا زخم ترمیم شود و یا پس از کوچک شدن زخم، یک پیوند پوستی کوچک انجام شود.

وی اضافه کرد: اکنون نوزاد 29 روزه است و زمانی که این اتفاق افتاد، نوزاد پنج یا شش روزه بوده است و این زخم کوچکی پشت پای نوزاد است.

علیپور ادامه داد: ما جلسات متعددی برای این موضوع برگزار کردیم و کوتاهی که صورت گرفته از لحاظ حمایت معنوی است، مادر را توجیه کرده ایم اما پدر نوزاد نگرانی بیش از حدی دارد.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: با ادامه مراقبت های درمانی فوق تخصصی این مشکل برطرف شده است و پزشکان معتقدند در حد عارضه پوستی است.

وی در باره اینکه بیرون زدن سرم از رگ نوزادان تا چه حد شایع است، گفت: بر اساس آمارها برای 11 تا 20 درصد نوزادان بیرون زدگی مایع از رگ اتفاق می افتد و اغلب موارد عارضه پوستی پدیدار نمی شود و فقط در برخی مواقع این عارضه رخ می دهد.

سیدحسن هاشمی، وزیر بهداشت، نیز روز پنجشنبه گفته بود: کوتاهی پزشکی در روند درمان یک کودک در یکی از بیمارستان های تهران، قابل چشم پوشی نیست.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در حاشیه نهمین جشنواره چشم پزشکی و علوم بینایی شمس در بیمارستان فارابی تهران گفت: هر نوع کوتاهی حتی کوچک، می تواند عوارض جدی را به دنبال داشته باشد و نظم، انضباط ، دقت و انصاف بخشی از وظیفه ما است.

هاشمی در اظهارنظر خود که پایگاه اطلاع رسانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی متن آن را منتشر کرد، گفت: در کار اداری همیشه کاستی وجود دارد و نظارت هم باید جدی باشد و برخوردها با قصور و تقصیر باید بازدارنده باشد و از وقوع قصورهای بعدی پیشگیری کند.

وی افزود: هیاتی از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مسئول رسیدگی به موضوع این کودک شده است.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در توضیح وضعیت این نوزاد، گفت: این نوزاد سه بار نفس و قلب خود را از دست داد و احیا شد، اما در فرایند درمان، بخشی از سرم قندی که به این نوزاد تزریق شد، به علت نشت زیر جلدی باعث آسیب به پوست و بافت های اطراف محل تزریق شد.

هاشمی گفت: از همه همکارانی که برای احیای این نوزاد زحمت کشیدند، تشکر می کنم، زیرا در سه نوبت این نوزاد را از مرگ نجات دادند.

دانشگاه علوم پزشکی تهران همچنین در اطلاعیه ای در باره نوزادی که در یکی از بیمارستان های تهران با مشکل روبرو شد اعلام کرد: نوزاد 35 هفته ‌ای در تاریخ ششم بهمن به روش سزارین پا به دنیا گذاشت. مادر مبتلا به فشار خون زایمانی بود و نوزاد نیز پس از تولد به علت مشکلات زمینه ای دچار وخامت حال شد. با وجود بدحالی نوزاد و مشکلات قلبی - تنفسی حاد، مراقبت همه جانبه و چند تخصصی گروه درمانی، منجر به سلامت نوزاد شد.

در این اطلاعیه آمده است: ‌در نوزادان بدحال به علت خونرسانی ضعیف پوستی و تکامل نیافتن رگ‌ ها، احتمال خروج مایعات تزریقی و پاره شدن مویرگ‌ ها وجود دارد. همچنین پوست نوزادان به خصوص نوزادانی که زودتر از موعد به دنیا می‌ آیند، قوام و استحکام پایینی دارد و مستعد آسیب است. این مساله در مورد این نوزاد نیز اتفاق افتاد و خروج سرم قندی از رگ منجر به آسیبی کاملا سطحی در پوست پای نوزاد بدون آسیب به عضلات، عصب و تاندون شد.

۴۷۴۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 639803

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 9 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۸:۳۱ - ۱۳۹۵/۱۲/۰۵
    3 1
    متاسفانه وضعیت درمان و بیمارستانها افتضاحه . پزشکها فقط بفکر مطب خصوصیه خودشونن. مشکل وزارت بهداشت پرشک محوریه
  • امیر تبریز اوغلی A1 ۱۸:۳۵ - ۱۳۹۵/۱۲/۰۵
    0 2
    وزارت بهداشت دولت اقای روحانی... این جندمین باره