۰ نفر
۶ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۸:۳۱

آخرین ماه سال 95 برای فعالان تالار شیشه ای،در حالی سپری می شود که بهمن تلخی را پشت سرگذاشته اند.ماهی که با رونمایی از نماد دو بانک تجارت و ملت، خیلی ها زیان ها بزرگ دیدند.

به گزارش خبرآنلاین،بورس در هفته‌ای که گذشت،امیدوارتر شد.خودرویی ها و گروه فلزات اگرچه با تعدیل منفی هفته را به پایان رسندند،اما پیش بینی ها حکایت از سال مالی خوب پیش روی این دو بخش است.قرار است ایران خودرو بلوک جدیدی را برای معامله عرضه کند  و از سویی صنایع پالایشگاهی همچنان وضعیت مطلوبی برای سرمایه گذاری دارند.

بازار البته هنوز هم از کمبود نقدینگی رنج می برد.کارشناسان می گویند،باید منابع جدید به بازار سرمایه تزریق شود،زیرا در اردیبهشت ماه انتخابات ریاست جمهوری در پیش است و ممکن است بازار شرایط را هم تجربه کند. از سویی اسفند ماه در حالی آغاز شده که بورس همچنان نسبت به بازارهای رقیب از نظر بازدهی عقب‌تر است. حتی نسبت به اول سال حدود سه درصد زیان به فعالان خود تحمیل کرده که عمده ترین آنها مربوط به بازگشایی نماد بانکهاست.

با این حال در تالار شیشه ای همه چیز هم منفی نیست؛در هفته ای که گذشت گزارش مثبتی از صنایع پالایشگاهی به بازار مخابره شد که از تعدیل سود مثبت خبر می داد و نشان‌دهنده شرایط مطلوب‌تر برای صنعت پالایشگاهی در سال آتی بود.

آخر هفته، در گروه خودرو اگرچه شرکت گسترش سرمایه‌گذاری ایران‌خودرو سود سال جاری را پس از معامله بلوک بیمه پارسیان بیش از ٣٣٥ درصد افزایش داد ،اما  فعالان بازار منتظر انجام معامله بلوک‌های بعدی مجموعه ایران‌خودرو هستند. خیلی ها می گویند با انجام این معاملات می‌توان به صنعت خودرو امیدوار شد.

بازار سرمایه در این روزها همچنان با حجم نسبتا پایین معاملات مواجه است و دلیل عمده آن مربوط به کمبود نقدینگی بازار سرمایه است. شاخص كل قيمت و بازده نقدي بورس تهران که در پايان معاملات روز شنبه 30 بهمن با افزايش ٤٠٩ واحدي به رقم ٧٧هزار و ٥٩٩ واحد رسيد،در آخرین روز هفته به به رقم ۷۷ هزار و ۸۴۷ واحد افزایش نسبی داشت. آخرین روز هفته اكثر نمادها در گروه‌هاي استخراج كانه‌هاي فلزي و فلزات اساسي روند كاهشي قيمت داشتند،این در حالی است که ابتدای هفته گروه فلزات وضعیت بهتری داشت.ابتدای هفته همچنان نماد معاملاتي ٣ شركت بانك ملت، سرمايه‌گذاري قدير و كالسيمين ، بالاترين تاثير منفي را شاخص بورس گذاشتند .

1 شنبه

روز یکشنبه،شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس تهران، با افزایش ٥٩ واحدی به ٧٧‌هزارو ٦٥٨ واحد رسید و ارزش کل معاملات بورس و فرابورس به بیش از ٢٨٧ میلیاردتومان اعلام شد.

در این روز، معاملات سهام در نماد معاملاتی سه شرکت هلدینگ پتروشیمی خلیج ‌فارس با ٦٣ واحد، پتروشیمی مبین با ٣٧ واحد و پالایشگاه نفت تهران با ٣٠ واحد افزایش، بیشترین تأثیر مثبت را بر محاسبه شاخص کل بورس به نام خود ثبت کردند. در مقابل معاملات سهام در نماد معاملاتی سه شرکت بانک ملت با ٣٩ واحد، معدنی‌ و صنعتی چادرملو با ٣١ واحد و پالایش و نفت بندرعباس با ٢٣ واحد بیشترین تأثیر منفی را در برآورد این نماگر به نمایش گذاشتند. در گروه سیمان هم، به‌دنبال اعلام تعدیل مثبت چشمگیر در بودجه سال آینده نمادهای گروه، بیشتر شرکت‌ها در این گروه سبزپوش شدند. نمادهای گروه ساختمانی نیز روزی پرتقاضا و خوش‌اقبال را سپری کردند. افزایش تقاضا در بیشتر نمادها نوسانات مثبت و رشد قیمت‌ها را به‌دنبال داشت.

2 شنبه

معاملات روز دوشنبه چندان تفاوتی به روز قبل  نداشت؛ شاخص كل قيمت و بازده نقدي بورس اوراق بهادار تهران در پايان معاملات دوشنبه ٢ اسفندماه با افزايش ٣٩ واحدي به رقم ٧٧ هزار و ٦٩٨ واحد رسيد.در این روز، شپنا، همراه و جم از جمله نمادهای مؤثر بر رشد شاخص بودند. این در حالی بود که معاملات منفی در نمادهای فخوز، اخابر و کگل از رشد بیشتر شاخص جلوگیری کرد. شاخص کل فرابورس نیز متأثر از بازگشایی زاگرس و همچنین معاملات مارون و شاوان توانست رشد ١٤‌پله‌ای را به ثبت برساند.

از سویی روز دوشنبه در نماد معاملاتي سه شركت فولاد خوزستان ، مخابرات ايران و معدني و صنعتي گل‌گهر، بالاترين تاثير منفي را بر برآورد اين نماگر به دوش كشيدند.

3 شنبه

روز سه‌شنبه، بازار شاهد معاملاتي متعادل و آرام در محدوده صفر تابلو در اغلب نمادهاي معاملاتي بود. در اين بين تك‌ سهم‌ها بازار براي معامله‌گران اغلب حقيقي همچنان بسیار پرریسک عمل کردند. شاخص كل قيمت و بازده نقدي بورس تهران در پايان معاملات ديروز سه‌شنبه سوم اسفندماه ٩٥ با افزايش ١٠٢ واحدي به رقم ٧٧ هزار و ٨٠٠ واحد رسيد. شاخص كل هم‌وزن نيز با افزايش ٥٩ واحدي عدد ١٥ هزار و ٨١٩ واحد را تجربه كرد. شاخص سهام آزاد شناور اما با افزايش ١٠٠ واحدي به رقم ٨٥ هزار و ٢٣٩ واحد رسيد.

در این روز، معاملات سهام در نماد معاملاتي سه شركت، همراه اول ، سرمايه‌گذاري گروه توسعه ملي و گسترش نفت و گاز پارسيان بيشترين تاثير مثبت را بر محاسبه شاخص كل بورس داشتند. در مقابل معاملات سهام در نماد معاملاتي سه شركت؛ سايپا ، پارس‌خودرو و معدني و صنعتي گل‌گهر ، بيشترين تاثير منفي را بر برآورد اين نماگر داشتند.

4 شنبه

در آخرين روز معاملاتي بورس اوراق بهادار تهران در هفته ای که گذشت، شاخص كل ۴۷ واحد رشد كرد .هرچند روز چهارشنبه بازار سرمايه از ابتداي باز شدن معاملات روند صعودي را در پيش گرفت و تا تراز ۷۷ هزار و ۹۰۰ واحدي بالا رفت اما در ادامه پس از نوسان‌هايي تا رقم ۷۷ هزار و ۸۴۷ واحدي پايين آمد و در نتيجه نسبت به روز گذشته ۴۷ واحد رشد را به ثبت رساند.

در این روز برای معاملات نماد گسترش نفت و گاز پارسيان  روز خوبی بود که تاثير مثبتی هم برشاخص داشت،به طوری که 46 درصد از خريد این نماد مربوط به افراد حقوقي و مابقي مربوط به حقيقي‌ها بود.

روز چهارشنبه، نماد بانك ملت ۳۳ واحد افت کرد. در اين نماد بيش از ۸۶ درصد از خريدها مربوط به افراد حقيقي و مابقي مربوط به حقوقي‌ها بود. پس از اين نماد سرمايه‌گذاري غدير، صنايع پتروشيمي خليج فارس و توسعه معادن و فلزات بيشترين تاثير منفي را بر شاخص كل داشتند. در گروه استخراج كانه‌هاي فلزي تقريبا تمام نمادها افت در آخرين قيمت معامله و قيمت پاياني را تجربه كردند. در گروه خودرو و ساخت قطعات اكثريت نمادها روند رشد اندكي را در پيش گرفتند و انتظار می رود این روند تا پایان سال ادامه داشته باشد.

 

3535

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 639926

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 11 =