۰ نفر
۱۵ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۱:۵۱

ایسنا نوشت: سفیر افغانستان در اسلام‌آباد گفت اگر پاکستان مرز مشترک دو کشور را مجددا بازگشایی نکند، کشورش پروازهای ویژه‌ای برای خارج کردن شهروندان افغان در پاکستان اعزام می‌کند.

به گزارش  پایگاه زی نیوز، پاکستان ۱۶ فوریه در پی کشته شدن ۸۸ تن بر اثر بمبگذاری انتحاری در یک عبادتگاه در سند مرز با افغانستان را بست.

سفیر افغانستان در اسلام‌آباد معتقد است که پاکستان دلایل متقاعد کننده‌ای برای بسته نگه داشتن مرز مشترک ندارد.

سفیر افغانستان شنبه در پیامی در فیس‌بوک نوشت: اظهاراتی مبنی بر اینکه مرز باید بسته بماند تا از عبور تروریست‌ها جلوگیری به عمل آید هیچگونه سندیتی ندارد؛ چرا که اینگونه گذرگاه‌های مرزی مثل تورخم و سپین‌بولدک با صدها نیروی امنیتی و ارتش محافظت می‌شود و در این مکان‌ها انواع زیر ساخت‌ها و تجهیزات مربوطه وجود دارد.

به گفته او، تداوم تعطیلی غیر منطقی مسیرهای تجاری و ترانزیتی افغانستان – پاکستان هیچ توجیه دیگری ندارد الا آسیب زدن به مردم افغان.

این مقام افغان همچنین در دیدار با سرتاج عزیز، مشاور نخست‌وزیر پاکستان در امور خارجی به او گفت که اگر مرز طی چند روز آتی بازگشایی نشود، پروازهای چارتر برای خارج کردن افراد گرفتار ارسال می‌کند. 

دولت پاکستان گذرگاه مرزی تورخم را به مدت نامعلومی بسته است و تمام انواع ارتباطات به "دلایل امنیتی" مسدود است. بسته شدن مسیرها موجب تشدید تنش‌ها میان کابل و اسلام‌آباد شده است. حملات ماه گذشته جرقه افزایش تنش‌ها بود.

در همین حال حامد کرزای، رئیس‌جمهوری سابق افغانستان در واکنش به بسته ماندن مرز کشورش گفته است افغانستان خط "دیورند" را به عنوان مرز رسمی میان افغانستان و پاکستان به رسمیت نخواهد شناخت.

کرزای در پیامی توئیتری گفت: دولت پاکستان حق ندارد شرایطی خاصی را درباره خط دیورند به ما دیکته کند. ما به دولت پاکستان یادآوری می‌کنیم که افغانستان خط دیورند را به رسیمت نشناخته و نخواهد شناخت.

این خط مرزی در زمان حکمرانی "امیر عبدالرحمن خان" در افغانستان، طی معاهده‌ای با هند تحت استعمار بریتانیا از طرف "سر مورتیمر دیورند" تعیین شد اما بعد از به وجود آمدن کشور پاکستان، حکومت وقت افغانستان این خط را به رسمیت نشناخت و هنوز بین دو کشور بر سر مسایل مرزی اختلافاتی وجود دارد که گاها باعث بروز مشکلات جدی می‌شود. حکومت افغانستان خواستار حل این مساله از طریق سازمان ملل متحد و رای ساکنان دو طرف مرز است اما پاکستان خواستار به رسمیت شناخته شدن این خط از طرف حکومت افغانستان است.

52310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 643170

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =