پاسخ دکتر محمد دهشیری تحلیلگر مسائل بین الملل به نظرخواهی خبرآنلاین که پرسیده بود ارزیابی شما از سیاست خارجی دولت یازدهم چیست؟

در سال ١٣٩٥ علاوه بر انكه كاهش تحریم‌های اقتصادی و رونق در عرصه هايي چون فروش نفت، معاملات بانکی، خرید هواپیما، بیمه و کشتیرانی و قانوني شدن خرید و فروش فلزات گرانبها برای ایران رقم خورد مناسبات تجاری ایران و اروپا رو به گسترش نهاد. دستاورد برجام را مي توان تلاش دولت درعرصه سیاست خارجی برای تنش زدایی و نمایش چهره ای ايجابي از جمهوری اسلامی دانست.
دستيابي اعضای اوپک به توافق فریز نفتی برای بهبود در شرایط قیمت نفت را مي توان دستاورد عمده دولت يازدهم در سال ١٣٩٥ قلمداد كرد زيرا كه در نشست سی ام نوامبر ٢٠١٦ اوپک در وین سعودی ها موافقت کردند تا میزان تولید نفت خود را برای تقویت بهای نفت، بیش از دیگر اعضای اوپک کاهش دهند و در ضمن ایران بتواند میزان تولید نفت خود را به سطح پیش از تحریم‌ها افزایش دهد. واقعيت ان است كه در سال ١٣٩٥ پادشاهی سعودی در همه جبهه‌ها نسبت به ایران عقب نشست: فراخوانده شدن سفیر رياض از بغداد، ناكامي در بحران هاي سوريه و يمن، و تن دادن به گزينه جمهوري اسلامي ايران براي منصب رياست جمهوري لبنان شواهدي بر اين مدعاست.

49310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 647096

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 14 =