۰ نفر
۲۷ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۲

سال 95 برای هنرهای تجسمی بسیار پر فراز و نشیب و پرحاشیه رقم خورد و باعث شد تا اوضاع این حوزه نه تنها رونق پیدا نکند بلکه دچار رکود هم بشود.

مهدی درستی: با نزدیک شدن به روزهای پایانی سال 95 مرور مهم ترین اتفاقات هنرهای تجسمی فرصت خوبی است تا با اندوخته بیشتری به استقبال سال آینده برویم تا اشتباهات گذشته را تکرار نکنیم.

هنرهای تجسمی سال پر فراز و نشیبی را پشت سرگذاشت و مهم‌ترین و حاشیه سازترین رخداد این حوزه به گنجینه موزه هنرهای معاصر مربوط می‌شد. همچنین برگزاری پرحاشیه نهمین دوره جشنواره هنرهای تجسمی فجر و اعطای نشان شوالیه به غلامحسین امیرخانی رییس انجمن خوشنویسان از دیگر اتفاقات هنرهای تجسمی در سال 95 بود.

در ادامه با مهم ترین رویدادهای هنرهای تجسمی سال آشنا خواهید شد.

از واگذاری موزه هنرهای معاصر تا سفر گنجینه به آلمان

روزهای آغازین سال 95 خبری مبنی بر واگذاری موزه هنرهای معاصر به بنیاد فرهنگی هنری رودکی منتشر شد، اهمیت گنجینه ارزشمند و این واگذاری اعتراض جامعه هنری ایران را در پی داشت و جمعی از هنرمندان 21 فروردین به نشانه اعتراض در مقابل موزه هنرهای معاصر تجمع کردند و خواستار لغو این دستور شدند.

این حجم اعتراضات باعث شد تا معاونت توسعه مدیریت و منابع وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در اطلاعیه ای از لغو این دستور خبر بدهد و آن را تکذیب کند.

در همین زمان بود که مسئله دیگری به میان آمد و آن هم عدم وجود آمار دقیق و درست از آثار موجود گنجینه موزه هنرهای معاصر بود.

علی جنتی وزیر ارشاد وقت در جلسه‌ای با حضور اعضای شورای عالی خانه هنرمندان از تصمیمی جمعی برای ارائه آماری دقیق و صحیح از آثار گنجینه موزه هنرهای معاصر به مردم خبر داد، وعده ای که به گذاشتن چند عکس از آثار گنجینه روی سایت موزه هنرهای معاصر و بازدید نمایندگان چند رسانه از بخشی از آثار ختم شد و پس از گذشت یک سال همچنان اطلاعاتی از آثار گنجینه موزه هنرهای معاصر در دست نیست.

حواشی گنجینه موزه هنرهای معاصر به همین جا ختم نشد و بیان خبر نمایش آثار گنجینه موزه در کشور های آلمان و ایتالیا از سوی وزیر ارشاد وقت و مجید ملانوروزی رییس دفتر هنرهای تجسمی موج جدیدی از اعتراضات را به راه انداخت.

جنتی در جلسه ای در خانه هنرمندان از علاقه اروپاییان به نقاشی های موجود در گنجینه و رایزنی انجام شده با آلمان برای سال 2016 و ایتالیا برای سال 2017 جهت برپایی نمایشگاهی از این آثار خبر داد. ملانوروزی هم در تایید این خبر از نمایش 30 اثر ایرانی و 30 اثر خارجی به مدت سه ماه در برلین و سپس چهار ماه در رم گفت.

هنرمندان در اعتراض خود از احتمال جلوگیری مقامات غربی از بازگشت آثار گران بهای این گنجینه به ایران پس از برپایی نمایشگاه می گفتند.

با توجه به اعتراضاتی که از سوی جامعه هنری ادامه داشت، اما مسئولان همچنان در پی ارسال آثار بودند، حتی وزیر خارجه آلمان در نامه ای به محمدجواد ظریف امنیت و بازگشت آثار را تضمین کرد.

پس از مدتی رسانه های خارجی خبری مبنی بر منتفی شدن نمایشگاه آثار گنجینه از سوی کشور آلمان خبر دادند که ملانوروزی در گفت و گو با «خبرآنلاین» ضمن رد این ادعا تاکید کرد که اگر قرار بر لغو این نمایشگاه باشد ما خود به عموم مردم اعلام می کنیم.

در نهایت با تغییر وزیر ارشاد و حضور سیدرضا صالحی امیری در راس این وزارتخانه ارسال آثار به آلمان منتفی شد و مسئولان در اواسط این ماه نمایشگاهی از متشکل از آثاری گنجینه و نقاشی هایی که قرار بود به اروپا برود را در موزه هنرهای معاصر برپا کردند و در افتتاحیه آن برپایی نمایشگاه آثار در اروپا و رونمایی کتاب گنجینه به دلیل زمانبر بودن صحافی را به سال 96 موکول کردند.

ماجرای کپی بودن اثر برگزیده جشنواره هنرهای تجسمی فجر

یکی دیگر از حواشی هنرهای تجسمی در سال 95 خبری مبنی بر کپی بودن اثر برگزیده نهمین دوره جشنواره هنرهای تجسمی فجر بود.

در آخرین روز بهمن اختتامیه نهمین دوره جشنواره هنرهای تجسمی فجر برگزار شد و برگزیدگان جوایز خود را دریافت کردند، اما این پایان ماجرا برای نهمین دوره جشنواره هنرهای تجسمی فجر نبود. چند روز پس از مراسم اختتامیه خبری مبنی بر کپی بودن اثر کاظم خراسانی یکی از برگزیدگان جشنواره از اثر یک هنرمند ترکیه‌ای در رسانه ها منتشر شد که سر و صدای زیادی به پا کرد.

شاکر گوکچه باء هنرمند ترکیه ای در فضای مجازی عکسی از یکی از آثارش را منتشر کرد و باعث شد تا شائبه کپی بودن اثر این هنرمند برگزیده دهان به دهان بچرخد.

مجید ملانوروزی مدیرکل دفتر هنرهای تجسمی در نشست دو سالانه مجسمه سازی این اثر را 80 درصد در فرم کپی دانست و اثری با این میزان کپی را کاری غیرخلاقانه توصیف کرد که جایگاهی در نمایشگاه نباید داشته باشد و مستحق دریافت جایزه نیست.

او همچنین از تشکیل جلسه ای به منظور بررسی این موضوع توسط شورای جشنواره خبر داد.

پس از آن شورای جشنواره بیانیه ای درخصوص مسایل اتفاق افتاده منتشر کرد، همچنین رضا یساولی از اعضای شورای هنری نهمین جشنواره تجسمی فجر معتقد بود اثر کاظم خراسانی کپی است در حالیکه دبیر هنری جشنواره هنرهای تجسمی بر خوانش جدید اثر هنرمند ایرانی تاکید داشت.

شورای جشنواره تجسمی فجر در دومین بیانیه خود از ارائه راهکارهایی برای جلوگیری از هرگونه خطا و کپی در سال های آینده جشنواره و بررسی اثر کاظم خراسانی در جلسه ای باحضور کارشناسان خبر داد.

در نهایت شامگاه روز ۱۵ اسفند شورای هنری نهمین جشنواره تجسمی فجر نشستی باحضور کاظم خراسانی هنرمندی که اثرش محل بحث و نظر قرار گرفته است در محل دبیرخانه دائمی جشنواره های ملی تجسمی فجر برگزار کرد. شورای هنری اعلام کرد پس از بررسی صحبت‌های این جلسه نظر نهایی را اعلام خواهند کرد.

جمعی از حاضرین این جلسه معتقد بودند که خراسانی با مخفی کردن اثر اصلی سعی در فریب هیئت داوران را داشته است و بخش دیگری از کارشناسان هم اثر او را برداشتی پست مدرنیسم از اثر هنرمند ترکیه‌ای می دانستند.

در نهایت پس از سه ساعت بحث و گفت وگو جلسه نتیجه ای در بر نداشت و  کاظم خراسانی که طوبای زرین و لوح تقدیر خود را از مشهد همراه آورده بود با پیشنهاد خود این هدایا را نزد دبیرخانه جشنواره به امانت گذاشت تا تصمیم نهایی اعلام شود، تصمیمی که به نظر می رسد به همین راحتی ها به دست نیاید.

حال باید دید که سرانجام این جایزه چه خواهد شد.

اعطای نشان شوالیه به غلامحسین امیرخانی

آخرین و مهم ترین رویدادی که در سال 95 در حوزه هنرهای تجسمی اتفاق افتاد، دیگر حال و هوای اعتراض و حاشیه را نداشت بلکه خبری افتخار آمیز برای هنر ایران به خصوص هنر خوشنویسی محسوب می شد و آن هم دریافت نشان شوالیه از طرف سفارت فرانسه در ایران به غلامحسین امیرخانی استاد خوشنویسی و رییس انجمن خوشنویسان ایران بود.

این جایزه تاکنون به هنرمندان زیادی از جمله محمدرضا شجریان، شهرام ناظری، کامبیز درمبخش، محمود دولت آبادی و حسین علیزاده اهدا شده بود که علیزاده این جایزه را دریافت نکرده بود و نام خود را بدون پیشوند و پسوندی کافی دانست.

روز 10 اسفند نشان شوالیه ادب و هنر دولت فرانسه در آیینی در سفارت فرانسه با حضور سفیر این کشور و جمعی از استادان و چهره‌های فرهنگ و هنر ایران و جامعه خوشنویسی به غلامحسین امیرخانی اهدا شد.

سال 95 با تمام فراز و نشیب‌هایی که در حوزه هنرهای تجسمی داشت و حواشی ناتمام آن رو به پایان است و باید دید که مسئولان این حوزه چه تدابیری برای سال آینده خواهند اندیشید.

58243

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 647160

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =