جبهه‌ای که قرار بود محور وحدت راست‌گرایان سیاست ایران شود این روزها محفلی از اختلافات را رقم زده است.

فاطمه استیری: زمان به نفع جمنا جلو نمی رود . هر روز که می گذرد گوشه ای دیگر از اختلافات نمایان شده و خط و نشان کشیدن ها نیز بیشتر از قبل می شود . تعداد مصادیق که هر روز بر تعداد آنها افزوده می شود چالش اول و البته بزرگترین آن هاست. این اختلاف برای اولین بار بعد مجمع اول جمنا نمایان شد . پایداری ها استفاده از عنوانشان را در این نشست نامشروع دانستند و ائتلاف را هم بی معنا خواندند .

سوی دیگر حامیان سعید جلیلی گفتند که نام نامزدشان بی اجازه از خودش در فهرست آمده است. دیگرانی هم بودند که اعتراضاتی از جنس های دیکر داشتند و با نیامدنشان در مجمع اول این اعتراض را نشان دادند.

مجمع که تمام شد قرارشان این شد که بزودی نام 10 نفر را برای ادامه راه اعلام کنند. آن قرار به تعویق فتاد و در نهایت نه نام 10 نفر که اسامی 14 نفر به عنوان نامزدهای منتخب اعلام شدند . همزمان برخی نامزدها که اسمشان در میان آن 14 نفر نبود نیز فرمان آغاز به کار ستادهای انتخاباتی خود را صادر کردند .

حالا اما در آغاز سال جدید و در فاصله اندک باقی مانده تا انتخابات یک اتفاق دیگر افتاده است؛ علیرضا زاکانی نامه ای منتشر کرده که کدهای زیادی به همراه دارد .

سطور این نامه از اختلافات خبر می دهد و تصویری از فضای موجود را میان اعضای جمنا به نمایش می گذارد . او که این نامه را خطاب به نامزدهای جمنا نوشته قبل از هر چیزی گفته :« لازم است بدانیم رقابت اصلی بین دو جریان انقلابی و غیرانقلابی است و در این میان ایجاد رقابت داخلی در جبهه نیروهای انقلاب به هر بهانه ای خطایی راهبردی است.»

این جملات زاکانی دقیقا یاد آور رقابت اعضای ائتلاف اصولگرایان در انتخابات 92 است که موجب شد حتی محسن رضایی آنچنان با تعجب از چرایی رقابت سنگین میان آنها سوال کند. زاکانی بیش از هر کسی که خارج از جمناست می داند در محیط درونی آنها چه خبر است.

او این اختلاف و اعتر اض را به اصل وجودی جمنا که با زبانی غیر مستقیم بیانش کرده در این جملات مستتر کرده است؛ « باوجود وارد بودن برخی نقدهای هریک از ما به حرکت جبهه مردمی، ورود و پایبندی به سازوکار جبهه مردمی نیروهای انقلاب ضروری است چراکه تنها راه حل موجود برای رسیدن به آن شرط حداقلی همین است.»

این نامه البته یک بخش مهم و ویژه داردآنجا که زاکانی نوشته است:« همه نامزدهای دعوت شده - چنانچه تصمیم به حضور گرفته اند - باید طبق سازوکار پیش بینی شده در جبهه مردمی وارد میدان شوند و خود را در معرض قضاوت منتخبین مردم انقلابی از شهرهای مختلف و اقشار گوناگون قرار دهند و شورای مرکزی جبهه مردمی نیز باید از این اصل مهم وحدت بخش صیانت نماید. » اما ماجرای این بند از نامه چیست ؟

در جمنا قرار بر این شده است که همه نامزدها در مجمع عمومی و توسط رای گیری منتخبین از کل کشور مورد ارزیابی قرار گیرند . یعنی در واقع همان رخدادی که در مجمع اول قرار بود بر اساس آن اقدام شود .

آنگونه که برخی گزارش ها حکایت دارد علیرضا زاکانی به دلیل قرابتی که با اکثریت این جمع دارد و در میان منتخبین شهرستان ها هم از رای بالای برخوردار است اصرار می کند که از همان قرار اول کارها پیش برود . او بر این باور است که در رای گیری دوم او می تواند رای بالایی آورده و در حلقه کوچکتری از رقابت قرار گیرد . شاید این نگرانی برای او از برخی شنیده ها پیش آمده که اصلا قرار نیست رای جمنا معیار برگزیدن نامزد نهایی باشد . نکته ای که او به آن دلخوش کرده تا شاید رای آورده و وارد رقابت نهایی شود.

این شنیده او البته شاید نزدیک به صحت باشد چرا که جدای از کاراکتر دموکراتیکی که اصولگرایان به خود گرفته اند گویا پشت پرده خبرهای دیگر است و کسان دیگری به تصمیم سازی مشغول شده اند.

او اینگونه برای شورای مرکزی خط و نشان کشیده است :« احترام به حرکت جمعی با وفای به عهد و میثاق چه در میان نامزدها، چه شورای مرکزی و چه اعضای مجمع ملی جبهه مردمی نشانه ای از دینداری و صداقت ما برای عموم مردم خواهد بود.»

این نامه احتمالا مجوزی باشد برای عبور او و سایر دوستان از جمنا!

2929

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 648329

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۱۶:۱۴ - ۱۳۹۶/۰۱/۰۲
    0 0
    حق داره
  • مهدی A1 ۱۷:۵۲ - ۱۳۹۶/۰۱/۰۲
    0 0
    یک عده" خود شیفته "در این کشور چقدر شیفته ی رئیس جمهور شدن هستند.
  • بی نام A1 ۰۴:۰۰ - ۱۳۹۶/۰۱/۰۳
    0 0
    شيفتگان خدمت
  • زنوزلی DE ۰۴:۱۳ - ۱۳۹۶/۰۱/۰۳
    0 0
    زاکانی کیه بابا کسی که ملت بهش رای ندادن رو تو سایت خبرشو ندین افت داره برا خبر آنلاین