زنده‌روح‌کرمانی: تکلیف دوسالانه عکس باید مشخص شود

مهر نوشت: مسعود زنده‌روح کرمانی، هنرمند عکاس معتقد است گرچه سال ۹۵ سال پرباری برای عکاسی بوده و یکی از اتفاقات مثبت آن دیده شدن عکس‌ها در گالری ها بوده است اما همچنان این هنر از جشنواره‌زدگی رنج می‌برد.

مسعود زنده‌روح کرمانی رییس سابق هیات مدیره انجمن عکاسان ایران درباره کم و کیف فعالیت‌های عکاسی در سال ۹۵ گفت: «در رشته عکاسی هر چه سال ۹۵ را جلوتر آمدیم اتفاقات مبارک تری رخ داد زیرا نمایشگاه های خوبی در سطح گالری ها برپا شد و حتی فضاهای آموزشی عکاسی نیز به جرگه گالری ها پیوستند.»

این عکاس با انتقاد از وجود جشنواره‌هایی که هدفمند برگزار نمی‌شوند، بیان کرد: «به نظر می رسد عکاسی دارد آن جایگاه حرفه ای خود را پیدا می کند هر چند هنوز هم فضای این رشته جشنواره‌زده است به طور مثال جشنواره هایی در طول سال برگزار می شوند که یک دوره هستند و به دوره های بعد نمی رسند و یا تکرار مکررات می‌شوند. به هر ترتیب امیدوارم نگاه تخصصی تری به این رشته در جشنواره ها بشود.»

او ادامه داد: «این روزها می بینیم گالری ها کم کم دارند اجازه می دهند عکاسان چیدمان خودشان را در گالری اجرا کنند و یک فضای مفهومی بسازند. این یک راه رشد جدیدی در حوزه عکاسی است و امیدوارم گالری داران بپذیرند عکس صرفا آن چیزی نیست که قاب بشود و برود روی دیوار بلکه هر عکس یک تفکر در پشت خود دارد و ممکن است این تفکر در شکل اجرایی چیدمانی خود را نشان بدهد.»

این عکاس پیشکسوت با اشاره به دو اتفاق خوب عکاسی در سال ۹۵ بیان کرد: «در سال ۹۵ ما رویداد «۱۰ روز با عکاسان» را داشتیم که در پنجمین دوره خود به شکل بسیار منظمی برگزار شد و راه های جدید برای عکاسی داشت. جشن تصور سال هم به خوبی در اسفندماه برپا شد.»

او با اشاره به برگزاری جشنواره تجسمی فجر نیز گفت: «در جشنواره تجسمی فجر این دوره تعداد عکس ها و هنرمندان عکاس افزایش پیدا کرده بود و امیدوارم گامی رو به جلو برای این جشنواره محسوب شود، اما مهمترین اتفاقی که امیدوارم در سال ۹۶ رخ بدهد این است که بالاخره تکلیف برپایی دوسالانه عکس روشن شود. طبق تقویم تاریخی همین الان هم برای برگزاری این رویداد دیر کرده ایم. اگر یک بنیاد هنری برای دوسالانه ها شکل بگیرد شاید دیگر شاهد این میزان تعویق در برگزاری دوسالانه ها نباشیم.»

زنده روح کرمانی درباه فعالیت های انجمن در سال ۹۵ نیز بیان کرد: «ما تمام تلاشمان را در انجمن کردیم که فضای جامعه عکاسی رفتار انجمنی و صنفی را بپذیرد و قبول داشته باشد، اما این یک جاده دو طرفه است. حرکت ها تنها نباید از سوی انجمن باشد بلکه این پویایی باید از سوی اعضا هم صورت بگیرد. کارهای زیادی در انجمن صورت گرفته است و کارهای بسیاری بر زمین مانده است. باید مشخص کنیم می خواهیم به کدام نقطه برسیم و چه جایگاهی داشته باشیم. انجمن تلاش کرده جامعه عکاسی را به شکل محترمانه کنار یکدیگر نگاه کند و امیدوارم راهکاری برای دیدن عکس همه و امکانی برای اجرای پروژه های عکاسی پیدا کنیم.»

57244

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 649327

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 1 =