نامه‌نیوز نوشت:امیر واعظ آشتیانی کسی که سال 82 نخستین بار نام احمدی نژاد را برای کسب کرسی شهردار تهران مطرح کرد می گوید احمدی نژاد، حاضر است موقعیت اصلاح طلبان را تقویت کند اما یک اصولگرا سرکار نیاید.

بخش هایی از این گفتگو را در ادامه بخوانید؛

ثبت نام کاندیداهای پنجمین دوره انتخابات شهر و روستا به پایان رسید، وضعیت کاندیداهایی که به صحنه امدند را چطور تحلیل می کنید؟

شرایط را زیاد مساعد نمی بینم احساس می کنم وحدت اصولگرایان در انتخابات شوراها با مشکل مواجه می شود.

یعنی تحلیل شما آن است که اصولگرایان به یک لیست نمی رسند؟

تعدد لیست خواهد بود.

چه گروه های اصولگرایی با لیست مستقل می آیند؟

نمی تواند بگویم کدام گروه ها ولی معتقدم نحوه انتخاب نامزدهای لیست اصلی مانند لیست تهران دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی خواهد بود که باعث شود اکثریت پایگاه اجتماعی اصولگرایان به آن لیست اعتقادی نداشته باشند بنابراین می توان گفت اصولگراها از تجربه سال 94 درس نگرفتند و همان مسیر را دارند می پیمایند.

در واقع معتقد هستید که دوباره شکست 100 درصدی را تجربه خواهند کرد؟

روی نتیجه صحبت نمی کنم بلکه می گویم چیدمان نامزدهای تهران در فهرست اصلی برای انتخابات مجلس مورد اقبال قرار نگرفت و نگاه مثبتی را رأی دهندگان به آن لیست نداشتند.

نقدی که به لیست تهران اصولگرایان در انتخابات مجلس می شد این بود که چند صدایی داشت خوب الان اگر جمنا، پایداری و طیف آقای احمدی نژاد هر کدام فهرست خود را بدهند کسب نتیجه بهتر نمی شود؟

خیر، اگر لیستی بدهند که نماد شایستگی ها و سوابق موفق نامزدها باشد، پایگاه رأی اصولگرایان اقبال خوبی نشان می دهند. در واقع باید این طور گفت که اصولگرایان و اصلاح طلبان به تنهایی نمی توانند پیروز میدان انتخابات باشد همواره نیاز دارند که آرای قشر خاکستری را به سمت خود متمایل کنند. قشر خاکستری هم ارزیابی می کند هر لیستی که شایسته تر دانست به آن رأی می دهد.

یعنی چنین وضعیتی را که جاذب آرای خاکستری باشد برای اصولگرایان نمی بینید؟

قراین این را نشان می دهد مثل انتخابات مجلس شورای اسلامی سال 94 دارند جلو می روند.

شما الان وقتی به احمدی نژاد سال 95 نگاه می کنید پیش خود نمی گویید ای کاش سال 82 وقتی وارد شورای شهر تهران شدم نام احمدی نژاد را برای کسب جایگاه شهردار تهران مطرح نمی کردم؟

نه من این حرف را نمی زنم چون احمدی نژاد سال 82 پرکار و پاکدست بود.

برخی با اشاره به شناختی که از احمدی نژاد و روحیه او دارند می گویند احمدی نژاد توصیه پذیر نیست و حتما در انتخابات ریاست جمهوری نام نویسی خواهد کرد، نظر شما چیست؟

من فکر می کنم این کار خودکشی سیاسی است. به نظر احمدی نژاد باهوش تر از آن است که دست به چنین خودکشی سیاسی بزند. معتقدم احمدی نژاد می خواهد معادلات را به هم بزند.

یعنی احمدی نژاد می خواهد معادلات انتخاباتی اصولگراها را به هم بزند؟

بله، نامه مشایی به آقای خاتمی پیام دارد. چرا چنین نامه ای را به شخصیت های اصولگرا ننوشتند؟ این نامه را به آقای خاتمی نوشتند در حالیکه طیف آقای احمدی نژاد بیشترین لطمه ها را از اصلاح طلبان خوردند. این نشان می دهد که می خواهد بازی اصولگراها را به هم بزند.

به نظر شما موفق می شود بازی اصولگراها را به هم بزند؟

بالاخره احمدی نژاد یک درصد رأیی را نزد بخشی از جامعه و گروه های سیاسی اصولگرا دارد.

در واقع می خواهد با سنگین کردن کفه ترازوی انتخابات به نفع اصلاح طلبان، این اثرگذاری خودش را به اصولگراها نشان دهد؟

بله یکی این است، ثانیا با وجودی که دولت روحانی همه ناکارآمدی های خودش را به دولت نهم و دهم منتسب کرد اما احمدی نژاد راضی تر است که دوباره روحانی رئیس جمهور شود تا آنکه یک اصولگرا چنین جایگاهی را به دست آورد.

29214

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 649551

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 12 =