صف طویل نامزدها برای حضور در انتخابات شوراها حکایت از نابسامانی در طیف‌های مختلف سیاسی داشت. همه آمده بودند تا شاید بتوانند جزو 21 نفری باشند که جواز ورود به ساختمان بهشت را پیدا می‌کنند.

امید کرمانی‌ها: هر چه قدر که در حوزه انتخابات ریاست جمهوری تلاش می‌شود که اوضاع توسط بزرگان دو جناح تحت کنترل درآید گویا در حوزه انتخابات شوراها تاکنون هیچ توفیقی حاصل نشده است. نشانه هایی که یکی پس از دیگری ظاهر می شود شکی باقی نمی گذارد که تمام تلاش ها برای هدایت به سمت وحدت و یک لیست شدن بی فایده بوده؛ لااقل تا همین روزهای اخیر.

بهترین گواهی که می توان برای درستی این فرضیه داشت قطار نامزدها در ستاد انتخابات برای ثبت نام بود. یک سونامی کاندیداتوری در هر دو جناح. همه آمده‌اند از همه طیف ها. سیاسی ترها اینگونه تصویر می کنند که خبری نیست و وحدت در نهایت حاصل خواهد شد اما تحلیلگران از همین نشانه های موجود فهمیده اند که اوضاع پیچیده تر از این حرف هاست.

اصولگرایان؛ انتخابات شوراها ؛ دردسرهای ناتمام
این روزها جناح اصولگرا به اندازه کافی با مجادله های درونی بر سر انتخابات ریاست جمهوری مواجه است، آنقدر که وقتی بار انتخابات شوراها هم به آن اضافه شود دیگر تحمل جلسات سیاسی نکشد و این مساله را از جلسه ای به جلسه ای دیگر موکول کنند و موضع‌گیری صریحی درباره انتخابات شوراها گرفته نشود، اگر معدود اظهارنظری هم می شود براساس حدس و گمان ها است. آنچنان که  واعظ آشتیانی در این مورد گفته است:« نحوه انتخاب نامزدهای لیست اصلی مانند لیست تهران دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی خواهد بود که باعث شود اکثریت پایگاه اجتماعی اصولگرایان به آن لیست اعتقادی نداشته باشند بنابراین می توان گفت اصولگراها از تجربه سال 94 درس نگرفتند و همان مسیر را دارند می پیمایند.»

از قرار معلوم کار انتخابات شوراها در طیف نزدیک به رهپویان و ایثارگران به پرویز سروری سپرده شده است. او قرار است از میان افراد موجود لیست انتخاباتی اصولگرایان را ببندد. اما از همین حالا به شکل بسته شدن این لیست انتقاداتی وارد شده است.

طیف هایی از اصولگرایان معتقدند که محمد باقر قالیباف با نفوذ بیش از حد در تنظیم این لیست کسانی که در شورای شهر فعلی منتقد برخی اقدامات او بودند را حذف خواهد کرد. می گویند قالیباف تنها به افراد متمایل به خود اجازه حضور در لیست را خواهد داد. این طیف ها این روزها در حال تدوین لیست انتخاباتی خود هستند. پس تا اینجای کار با دو لیست حامیان محمد باقر قالیباف و منتقدانش در شورای شهر مواجه هستیم، منتقدانی که در همین شورای شهر فعلی هم حضور پررنگی دارند.

چندی پیش بود که عبدالله ناصری در یک گفت و گو خبر داد که چگونه اعضای اصولگرایی شورای شهر جدید قصد داشتند از قالیباف عبور کنند. او گفته بود:« برخی اصولگرایان پیروز شده در انتخابات شورای شهر تهران که از جبهه پایداری بودند به اصلاح‌طلبان پیغام دادند که ما به این جمع‌بندی رسیده‌ایم که قالیباف به خاطر عملکرد 8 سال گذشته‌اش دیگر شهردار تهران نباشد. اگر شما بتوانید درباره یک نامزد کارآمد برای شهرداری تهران به توافق برسید ما نیز به وی رای می‌دهیم تا شهر از این وضعیت ناهنجاری که گرفتارش شده نجات یابد. آنها حتی از آقای ترکان، حبیب‌الله بیطرف و... هم یاد کردند و گفتند روی هر کدام از اینها توافق کنید ما هم به وی رای خواهیم داد و او شهردار می‌شود. اما متاسفانه برخی دوستان رفتند و روی محسن هاشمی توافق کردند.» 

این اما تنها تقسیم بندی پیش رو نیست. کسان دیگری هم هستند که اساسا خود را جدا از این طیف تشکل ها دانسته و معتقدند که این تیم موجود مانند انتخابات سال 94 راه اشتباهی را می روند. آنها می خواهند لیست جداگانه ای بدهند . این افراد در طیف سنتی راست بیشتر دیده می‌شوند. در همین ارتباط البته نباید حساب احمدی نژاد را از اصولگرایان جدا دانست. او در انتخابات شوراها بسیار فعال شده است. جدا از نامزدی داماد او در انتخابات، حمید بقایی در تازه ترین تحول از کسانی که نامزد انتخابات شده اند در خواست کرده در صورت تمایل به لیست انتخاباتی احمدی نژادی ها بپیوندند. آنها تلاش می کنند از میان اصولگرایان یارگیری کنند. در این میان شنیده می شود بعد از نامزدی حسین الله کرم، گویا قرار شده یک لیست از سمت مداحان هم اعلام شود .

اصلاح طلبان و ائتلافی که شاید تکرار نشود
در حالی که اصلاح طلبان برای انتخابات ریاست جمهوری اعلام کرده اند که حسن روحانی را نامزد نهایی خود می دانند اما در انتخابات شورای شهر گویا دسته بندی هایی به وجود آمده که کار را مشکل کرده است.

یک نکته مهم در این میان این است که برخی اعضای شورای سیاستگذاری نامزد انتخابات شورای شهر شده اند. به یک معنا کسانی که خود قرار است در هیات انتخاب باشند شخصا وارد کارزار انتخابات شده اند. یکی از نمایندگان اصلاح طلب در نامه ای به محمدرضا عارف از این اختلافات رونمایی کرده است:« در روزهای اخیر که ثبت نام از کاندیداهای شورای شهر خصوصاً در شهر تهران آغاز گردیده؛ تعدادی از اعضای اصلی شورای عالی سیاستگذاری اصلاح طلبان اقدام به ثبت نام نموده اند و با عنایت به همکاری اینجانب در ماههای اخیر با این عزیزان بی شک توانایی و ظرفیت بالای هر یک از بزرگواران بر کسی پوشیده نیست، لیک با عنایت به اینکه شورای عالی سیاستگذاری پیش از هر اقدامی باید جایگاه رفیع خویش در اذهان ملت را حفظ نماید و همگان می دانند که مرجعیت این شورا در رییس جمهور سازی و نماینده سازی بسیار مهم تر از کاندیدا شدن خودشان در انتخابات پیش روی شوراهای شهر و روستاست و عنایت به این امر ضروری به نظر می آید که در یکی دو روز گذشته تماس های مکرری از شهروندان با اینجانب و به احتمال فراوان با برخی دیگر از اعضا شورای عالی گرفته شده است و گلایه ها و اعتراض هایی مطرح شده است ؛ این اقدام عزیزان در ثبت نام خویش ، خود اسباب ذهنیت های جهت داری از شورا را تشدید نموده و می نماید.»

اما این تنها اختلاف موجود در میان اصلاح طلبان نیست. نکته دیگر این است که در موعد ثبت نام ، تعداد زیادی از اعضای حزب ندا ایرانیان ثبت نام کرده اند. همزمان دبیر کل آنها در مطلبی نوشته است :« ژنرالها دست بردار نیستند!جوانان چهل سال پیش که وضعیت فعلی ما محصول فعالیت مستمر آنهاست اندکی مجال ظهور و فعالیت به جوانان برای نوسازی شهرها را بدهند.» برخی معتقدند ندا دوباره جنجالی میان اصلاح طلبان ایجاد خواهد کرد. می گویند باید منتظر ارائه لیست جدا گانه از سوی آنها بود.

در تحولی دیگر برخی اختلافات میان حامیان دولت یعنی اعتدال و توسعه و اصلاح طلبان بالا گرفته است . گفته می شود آنها هم ریاست شورا را می خواهند و هم شهرداری را . این مساله موجب شده رسیدن به ائتلاف در میان آنها سخت شود. مهر علیزاده فعلا تا اینجای کار ائتلاف با آنها را رد کرده است. او گفته :« آن‌چه که تاکنون پیش آمده این است که حزب اعتدال و توسعه همراه شورای‌عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان است و نمی‌توان نام این مساله را ائتلاف گذاشت. بلکه همراهی جریان‌های سیاسی است. »

شاید اختلاف طیف عارف، کارگزاران و اعتدال و توسعه اضافه شود به تلاش اهالی ندا برای ارائه لیست جداگانه . هر چه هست شرایط هم برای اصلاح طلبان و هم برای اصولگرایان سخت شده است . انتخابات شوراها بسیار پیجیده به نظر می رسد.

2929

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 649661

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 6 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • حسین A1 ۱۲:۴۱ - ۱۳۹۶/۰۱/۰۸
    15 38
    بس کنید از اصولگرایی یا اصلاح طلبی . هر آدمی یه آدم خوب رو انتخاب کنه رای بده مملکت انقدر خر تو خر نمیشه . والا 4 سالی هم میشه مملکت دست شما اصلاح طلبهاست که ما خیری ندیدیم . نه از اصولگراها نه اصلاح طلبها هیچ خیری ندیدیم . به نظرم یه آدم رو انتخاب کنید .
  • بی نام A1 ۱۳:۵۰ - ۱۳۹۶/۰۱/۰۸
    17 24
    یه آدم کار آمد که دست پاک باشه خیلی خوبه،اصلاح طلبی واصول گرایی چیز بی معنایی است
    • بی نام A1 ۰۹:۳۷ - ۱۳۹۶/۰۱/۰۹
      0 0
      شما حسین بینام خون خودتونو بیشتر از این آلوده نکنید همین فردا بقایی بیاد نامزد بشه بگه ۲۵۰ یارانه میده امثال شما صبح ساعت ۶ پای صندوق بهش رای میدین