ایلنا نوشت:حسن روحانی و ولادیمیر پوتین در بیانیه مشترک بر تحقق کامل «نقشه‌راه اجرای پروژه‌های همکاری ایران و روسیه در زمینه تجاری و صنعتی برای سال‌های ۲۰۱۶ لغایت ۲۰۲۰ میلادی تاکید کردند.

متن کامل این بیانیه مشترک به این شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم

بیانیه مشترک روسای جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه

مسکو ۸ فروردین ماه ۱۳۹۶ برابر با ۲۸ مارس ۲۰۱۷

جناب آقای حسن روحانی، رئیس جمهوری اسلامی ایران به دعوت جناب آقای ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور فدراسیون روسیه در تاریخ ۷ و ۸ فروردین ماه ۱۳۹۶ شمسی برابر با ۲۷ و ۲۸ مارس ۲۰۱۷ میلادی از روسیه دیدار رسمی به عمل آورد.

روسای جمهور ایران و روسیه در فضایی آکنده از دوستی و اعتماد، وضعیت و چشم انداز روابط ایران و روسیه و برخی از مسایل مهم منطقه ای و بین المللی را بطور مبسوط مورد بررسی قرار دادند.

طرف‌ها از ارتقاء سطح مناسبات و توسعه فزاینده روابط بین دو دولت، مجالس، نهادها، استان‌ها و هماهنگی تنگاتنگ اقدامات در صحنه بین‌المللی ابراز رضایت کرده و اهمیت آن را مورد تاکید قرار دادند و زمینه های اولویت دار همکاری های بلند مدت را مشخص کردند. پایبندی تغییرناپذیر طرف‌ها به مفاد «معاهده اساس روابط متقابل و اصول همکاری جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه» مورخ ۲۲ اسفند ۱۳۷۹شمسی برابر با ۱۲ مارس سال ۲۰۰۱ میلادی که بیانگر سنت‌های دیرینه حسن همجواری، دوستی و همکاری متقابل دو ملت ایران و روسیه و سیاست خارجی صلح جویانه دو کشور است، خاطر نشان گردید.

طرف‌ها پایبندی خود را به برداشتن قدم‌های جدید برای ارتقای سطح روابط و گسترش عرصه‌های تعامل و مشارکت ایران و روسیه بمنظور تنظیم و تحکیم همکاری های جامع راهبردی را مورد تاکید قرار دادند. این امر به تامین سعادت ملت های دو کشور و ثبات و امنیت منطقه ای و بین المللی مساعدت خواهد کرد.

بخش اول: روابط دوجانبه

جناب آقای حسن روحانی و جناب آقای ولادیمیر پوتین از افزایش چشمگیر حجم مبادلات تجاری دو جانبه در سال ۲۰۱۶ میلادی ابراز رضایت کردند. طرف ها ضمن تاکید بر تلاش متقابل جهت پیشبرد روزافزون روابط اقتصادی سودمند، خواهان استفاده کامل از ظرفیت های همکاری در زمینه های واجد اولویت، همچون انرژی، حمل و نقل، صنعت و معدن، هوا و فضا و سایر عرصه های علمی و فناوری های نوین، بویژه از طریق اجرای پروژه های مشترک شدند.

نقش محوری و هماهنگ کننده کمیسیون مشترک همکاری های تجاری- اقتصادی ایران و روسیه در اجرای توافقات حاصله در سطح عالی بسیار ارزشمند تلقی گردید. روسای جمهور اهمیت تحقق کامل «نقشه راه اجرای پروژه های همکاری ایران و روسیه در زمینه تجاری و صنعتی برای سال های ۲۰۱۶ لغایت ۲۰۲۰ میلادی» را مورد تاکید قرار دادند.

طرف روسی پایان تشریفات داخلی لازم جهت لازم الاجرا شدن «موافقتنامه بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت فدراسیون روسیه در خصوص ارایه اعتبار دولتی صادرات به دولت جمهوری اسلامی ایران جهت تامین مالی ساخت نیروگاه حرارتی» و «موافقتنامه بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت فدراسیون روسیه در مورد ارایه اعتبار دولتی صادرات جهت تامین مالی برقی کردن خط ریلی گرمسار - اینچه برون» که در تاریخ ۲۳ آذرماه ۱۳۹۵ شمسی برابر با ۱۳ دسامبر سال ۲۰۱۶ در تهران امضاء شدند را به اطلاع رساند. طرف ها خاطر نشان کردند که اجرای پروژه های ذکر شده در این موافقتنامه ها، به فعال کردن هرچه بیشتر همکاری های سرمایه گذاری، تجاری و اقتصادی ایران و روسیه کمک خواهد نمود.

طرف‌ها از اتمام هر چه سریع‌تر مذاکرات درمورد انعقاد موافقت‌نامه موقت بین جمهوری اسلامی ایران و کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اورآسیا که باعث آمادگی برای ایجاد منطقه تجارت آزاد خواهد شد، استقبال کردند. این موافقتنامه شرایط مساعدی را برای توسعه روابط سودمند متقابل تجاری بر اساس اصل شفافیت و قابلیت پیش بینی، مطابق با بهترین رویه ها و عرف بین المللی فراهم خواهد نمود.

روسای‌جمهور، ماهیت حائز اولویت همکاری در زمینه انرژی اتمی و اهمیت اجرای متوالی پروژه ساخت واحدهای دوم و سوم نیروگاه بوشهر را مورد تاکید قرار دادند و همچنین ابراز تمایل کردند در اجرای این پروژه به صورت همه جانبه مساعدت نمایند.

طرف ها توجه خاصی به گسترش همکاری در زمینه نفت و گاز، بویژه اجرای پروژه های مشترک در زمینه اکتشاف، استخراج، انتقال تکنولوژی، حمل مواد خام هیدروکربور، سوآپ از جمله به کشورهای ثالث و همچنین ایجاد زیرساخت های جانبی در ایران معطوف داشتند.

طرف‌ها توافق کردند در چارچوب مجمع کشورهای صادر کننده گاز که در راستای شکل‌گیری موازنه منصفانه منافع تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان گاز و بکارگیری گسترده‌تر از این نوع سوخت فسیلی کارآمد از نظر اقتصادی، و پاک از نظر زیست محیطی، ازجمله با هدف کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای می باشد، تعامل سازنده را ادامه دهند.

جناب آقای حسن روحانی و جناب آقای ولادیمیر پوتین از توافقات کشورهای عضو اوپک و سایر کشورهای تولید کننده نفت که باعث ایجاد شرایط مساعد در موازنه عرضه و تقاضا در بازار نفت در محدوده قابل قبول قیمتی و همچنین حفظ جذابیت سرمایه گذاری در صنعت نفت می شود، حمایت کردند. ایران و روسیه قصد دارند همکاری در این مسیر با هدف پایداری و ثبات بازار جهانی انرژی و تامین رشد پایدار اقتصادی را ادامه دهند.

طرف‌ها ضرورت همکاری گسترده‌تر بین بانک‌ها از جمله بانک های مرکزی دو کشور و همچنین اهمیت استفاده از ارزهای ملی در مراودات تجاری دوجانبه را مورد تاکید قرار دادند.

طرف ها نقش مهم مسیرهای بین المللی ترانزیت در توسعه همکاری دوجانبه و چند جانبه تجاری و اقتصادی را خاطر نشان کردند و تمایل خود را برای ادامه برداشتن گام های عملی جهت اجرای پروژه «کریدور حمل و نقل شمال - جنوب» را مورد تاکید قرار دادند و همچنین به ضرورت تلاش برای اتصال هرچه سریعتر خطوط آهن از طریق خط آهن قزوین - رشت - آستارا اشاره نمودند.

روسای جمهور دوکشور توجه ویژه ای به انجام اقدامات لازم جهت افزایش گردش متقابل محصولات کشاورزی و غذایی، دسترسی تولیدات با منشاء حیوانی و گیاهی به بازارهای دو کشور به شرط تامین ایمنی آن معطوف داشتند.

طرف ها سطح بالای تعامل بین استان های جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه را خاطر نشان کردند و اعلام تمایل نمودند از این عرصه همکاری حمایت همه جانبه نمایند. جناب آقای حسن روحانی و جناب آقای ولادیمیر پوتین از برگزاری همایش همکاری استانی جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه تا پایان سال ۲۰۱۷ میلادی در شهر آستراخان یا شهر ساری با مشارکت مستقیم استانداران و نمایندگان محافل تجاری دو کشور حمایت کردند.

جناب آقای حسن روحانی و جناب آقای ولادیمیر پوتین از امضای موافقتنامه بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت فدراسیون روسیه در مورد سفر گروه های گردشگری بدون روادید اتباع دو کشور که اجرای مستمر آن به گسترش همکاری های سودمند متقابل ایران و روسیه در عرصه فرهنگی و انسان دوستانه و شکل گیری شرایط مساعد جهت توسعه روابط گردشگری کمک خواهد نمود، استقبال کردند. روسای جمهور به نهادهای ذیربط دوکشور دستور دادند اقدامات فزاینده مشترک در جهت کاهش موانع اداری سفرهای سایر اتباع را مورد بررسی قرار دهند.

طرف ها ضرورت فعال سازی روابط دوجانبه و تحکیم تعامل در زمینه انسان دوستانه، از جمله گسترش مبادلات فرهنگی، توسعه تماس ها از طریق جوانان، رسانه های خبری، سازمان های آرشیو، انجمن های دوستی و سایر سازمان های اجتماعی را مورد تائید قرار دادند.

پس از انجام مذاکرات درسطح عالی، اسناد شرح زیر به امضا رسید:

۱. موافقتنامه انتقال محکومین بین دولت جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه

۲. پروتکل اصلاح موافقتنامه معاضدت در پرونده‌های جزائی و مدنی بین دولت ایران و فدراسیون روسیه

۳. موافقتنامه لغو روادید گروهی گردشگری بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت فدراسیون روسیه

۴. یادداشت تفاهم همکاری وزارت نیروی ایران و وزارت نیروی روسیه در زمینه تجارت برق

۵. یادداشت تفاهم همکاری در زمینه تربیت‌بدنی و ورزش میان وزارت ورزش ایران و روسیه

۶. یادداشت تفاهم در زمینه ساخت و ساز مسکن و خدمات عمومی بین وزارت راه و شهرسازی ایران و روسیه

۷. یادداشت تفاهم بین مرکز ملی تایید صلاحیت ایران و سرویس فدرال تایید صلاحیت روسیه

۸. یادداشت تفاهم همکاری در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات بین وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات جمهوری اسلامی ایران و وزارت مخابرات و رسانه های جمعی فدراسیون روسیه

۹. یادداشت تفاهم همکاری های راهبردی بین راه آهن جمهوری اسلامی ایران و راه آهن روسیه

۱۰. یادداشت تفاهم بین سازمان انرژی اتمی ایران و شرکت دولتی انرژی اتمی روسیه(روس اتم) در زمینه حمل و نقل مواد هسته‌ای

۱۱. یادداشت تفاهم میان شرکت ملی نفت ایران و هلدینگ زمین شناسی روسیه (روس گیالوگیا)

۱۲. یادداشت تفاهم همکاری بین اتاق بازرگانی، صنایع و معادن ایران و بنیاد روس کانگرس

۱۳. یادداشت تفاهم همکاری بین شرکت ملی نفت ایران و شرکت گازپروم روسیه در زمینه گاز

۱۴. قرارداد پروژه برقی کردن خط ریلی گرمسار - اینچه برون و ارسال تجهیزات

بخش دوم: همکاری های منطقه‌ای و بین المللی

طرف ها ضرورت ادامه تلاش‌های مشترک با هدف استقرار نظام عادلانه جهانی بر اساس حقوق بین الملل بویژه منشور سازمان ملل متحد، مساعی جمعی در حل و فصل مشکلات بین المللی را خاطرنشان کردند. تعامل ایران و روسیه، در راستای تحکیم نقش محوری و هماهنگ کننده سازمان ملل متحد در تامین صلح، امنیت و توسعه پایدار و ارتقاء روزافزون کارایی فعالیت این سازمان جهانی مورد تاکید قرار گرفت. همچنین بر عدم مشروعیت تحریم های یکجانبه علیه کشورها برای پیشبرد اغراض سیاسی تاکید گردید.

طرف‌ها برای تقویت و گسترش همکاری در چارچوب سازمان‌ملل متحد و دیگر مجامع منطقه‌ای و بین‌المللی اعلام آمادگی کردند. ایران و روسیه اعتقاد دارند تروریسم در تمامی اشکال و مظاهر آن یکی از جدی‌ترین تهدیدهای فراروی صلح و امنیت بین‌المللی، ثبات منطقه‌ای و جهانی و توسعه پایدار است و تاکید کردند هرگونه اعمال تروریستی، مجرمانه بوده و جدای از انگیزه‌ها، هر زمان و توسط هر کس که انجام شوند، توجیه ناپذیر است.

طرف‌ها به ضرورت مشارکت جمعی بین المللی برای مبارزه با تروریسم براساس حقوق بین الملل، منشور سازمان‌ملل متحد، احترام به حاکمیت کشورهایی که مستقیماً از حملات تروریستی آسیب دیده‌اند و بدون "استانداردهای دوگانه"، توجه ویژه‌ای داشتند.

روسای جمهور دو کشور ضمن تاکید بر مقابله با تروریسم از جمله از طریق تمرکز تلاش های جهانی بر پیش گیری از افراط گرایی خشونت آمیز، از تصویب قطعنامه «جهان علیه خشونت و افراط گرایی (WAVE)» در مجمع عمومی سازمان ملل استقبال می کنند. هم چنین بر لزوم مقابله جهانی با اندیشه تکفیری به عنوان محرک اصلی گرایش جوانان به سمت گروه های تروریستی اصرار دارند.

طرف‌ها ضمن ابراز خرسندی نسبت به تصویب قطعنامه اجماعی شماره ۲۹۱/۷۰ مورخ ۱۱ تیرماه ۱۳۹۵ شمسی برابر با اول ژوئیه ۲۰۱۶ میلادی مجمع عمومی سازمان ملل متحد در خصوص نتایج بررسی اجرای راهبرد جهانی ضد تروریستی سازمان ملل متحد که در آن ضرورت تشریک مساعی کشورها در مبارزه با تروریسم و افراط گرایی خشونت آمیز به عنوان محیطی جدی و مساعد برای رشد تروریسم مطرح شده است، بر اساس حقوق بین الملل، منشور سازمان ملل متحد و با اجرای متوازن مفاد راهبرد مذکور و اجرای کامل قطعنامه های ذیربط که تاکنون به تصویب شورای امنیت سازمان ملل متحد رسیده است را خاطر نشان کردند.

نگرانی از رشد شمار حملات تروریستی در مناطق مختلف جهان توسط گروه هایی موسوم به داعش، "جبهه النصره" (به نام "جبهه فتح الشام" نیز مشهور است) و "القاعده" خاطر نشان گردید. طرف ها حمله سبعانه تروریستی ۲۸ آذر ۱۳۹۶ شمسی برابر با ۱۹ دسامبر سال ۲۰۱۶ میلادی در شهر آنکارا که در نتیجه آن آندری کارلوف سفیر فوق العاده و تام الاختیار فدراسیون روسیه در جمهوری ترکیه کشته شد و حملات تروریستی علیه سفارت جمهوری اسلامی ایران در بیروت و بغداد و سفارت روسیه در دمشق را بشدت محکوم کردند.

طرف‌ها غیرقابل نقض بودن اصول حاکمیت و تساوی حقوق کشورها و همچنین عدم استفاده از گروه‌های تروریستی و افراطی به عنوان ابزارهای تحقق اهداف سیاسی و ژئوپلیتیک را خاطرنشان کردند. همچنین تروریسم نسبتی با هیچ آیین و مذهب و نژادی ندارد و هرگونه تلاش برای انتساب تروریسم در این ارتباط مردود می باشد.

ایران و روسیه نگرانی از شمار روزافزون موارد استفاده از فناوری‌های اطلاعات و ارتباطات در اهداف جنایتکارانه، تروریستی و نظامی - سیاسی را ابراز کردند. طرف‌ها هرگونه تلاش برای بکارگیری فناوری‌های اطلاعات و ارتباطات در اهداف زیان بار، استفاده از زور یا تهدید به زور در فضای سایبری، نظیر حمله سایبری به تاسیسات هسته ای ایران با استفاده از بدافزار استاکس نت را محکوم کردند.

روسای جمهور به ضرورت تدوین قواعد رفتار مسئولانه کشورها در فضای اطلاعاتی و آمادگی ایران و روسیه برای توسعه همکاری در این زمینه در چارچوب سازمان ملل متحد اشاره کردند.

طرف‌ها با استقبال از برنامه جامع اقدام مشترک بین جمهوری اسلامی ایران و شش کشور میانجی‌گر بین‌المللی اعتقاد دارند اجرای پایدار برجام، به آژانس بین المللی انرژی اتمی کمک می‌کند تا ماهیت صرفاً مسالمت آمیز فعالیت هسته ای ایران را تائید نماید.

ایران و روسیه با اشاره به اهمیت کلیدی برجام به‌عنوان یک سند چند جانبه بین‌المللی فی‌مابین ایران و EU/E۳+۳ که به تایید شورای امنیت سازمان ملل متحد رسیده است، ضرورت رعایت کامل تعهدات از سوی تمام طرف های برجام را مورد تاکید قرار دادند.

طرف‌ها ب‌طور همزمان برخورداری کامل جمهوری اسلامی ایران از حقوق مشروع استفاده مسالمت‌آمیز از انرژی هسته‌ای طبق معاهده عدم اشاعه سلاح هسته‌ای(NPT) را خاطرنشان می‌کنند. روسیه از پایبندی ایران به تعهدات خود در برجام که توسط آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تائید می‌شود و همچنین عزم راسخ ایران برای پایبندی کامل به مفاد توافقات در مدت زمان مقرر در برجام استقبال کرد.

طرف‌ها از تعامل در چارچوب اجرای برجام و بویژه امضای قرارداد کارهای قبل از پروژه اصلاح دو آبشار سانتریفوژهای گازی در سایت فوردو برای تولید ایزوتوپ های پایدار ابراز رضایت نموده و بر اجرایی شدن هرچه سریعترآن تاکید کردند.

طرف ها اشتراک نظر دارند که NPT سنگ بنای رژیم عدم اشاعه سلاح هسته ای و مهمترین مبنای تلاش ها برای خلع سلاح هسته ای و استفاده از انرژی اتمی در اهداف مسالمت آمیز است. ایران و روسیه با حمایت جدی از ایده تبدیل خاورمیانه به منطقه عاری از سلاح هسته ای، خاطرنشان کردند قطعنامه خاورمیانه که در کنفرانس سال ۱۹۹۵ در مورد بررسی و تمدید اعتبار NPT به تصویب رسید، تا زمانی که اهداف و وظایف ذکر شده در آن حاصل نشود، به قوت خود باقی خواهد ماند.

روسای جمهور قصد دارند به تحقق نتایج نشست ویژه مجمع عمومی سازمان ملل متحد در مورد مشکل جهانی مواد مخدر سال ۲۰۱۶، با هدف حفظ و تحکیم نظام بین المللی کنترل مواد مخدر متکی بر سه کنوانسیون مبارزه با مواد مخدر سازمان ملل متحد سالهای ۱۹۶۱، ۱۹۷۱ و ۱۹۸۸ مساعدت نمایند.

طرف‌ها خواستار گسترش روزافزون همکاری همه‌جانبه در دریای خزر در عرصه های مختلف، از جمله تضمین صلح، ثبات و امنیت منطقه، دریانوردی، ترانزیت و حمل و نقل چند منظوره، توسعه پایدار، حفظ محیط زیست، حفظ و مدیریت ذخایر زنده آبی، مقابله با آلودگی ناشی از نفت، تجارت، گردشگری و تحقیقات علمی دریائی شدند.

جناب آقای حسن روحانی و جناب آقای ولادیمیر پوتین از ادامه وخامت اوضاع در جمهوری اسلامی افغانستان، رشد تهدیدهای تروریستی در این کشور از سوی نیروهای افراطی ابراز نگرانی کردند. ایران و روسیه آمادگی خود جهت ادامه مساعدت به تحکیم حاکمیت در افغانستان و شکل گیری آن بعنوان کشور با ثبات، مردم سالار، مستقل و شکوفا را تائید کردند.

طرف‌ها از آغاز گفت‌وگوی‌های مسکو در خصوص جستجوی راه‌های مساعدت به حل و فصل مسالمت آمیز مشکلات در افغانستان و فعال سازی فرآیند آشتی ملی در این کشور استقبال می کنند.

نگرانی متقابل از رشد تولید مواد مخدر در افغانستان که موجب تهدید صلح و ثبات و همچنین توسعه اجتماعی - اقتصادی و امنیت جمهوری اسلامی افغانستان و سایر کشورها است، ابراز گردید و ضرورت تمرکز بر تدابیر مشخص با هدف امحاء تولید جهانی مواد مخدر، از جمله نابودی کشت غیر قانونی گیاهان حاوی مواد مخدر و تولیدات بازفرآوری آنها مورد تاکید قرار گرفت.

در جریان بررسی اوضاع خاورمیانه و شمال آفریقا، روسای جمهور دو کشور حمایت خود را از تلاش های جاری برای پایان دادن به بحران ها و حل و فصل سیاسی آنها از طریق گفتگوهای فراگیر ملی و بر اساس اصول و موازین حقوق بین الملل اعلام کردند.

ایران و روسیه احترام به استقلال، وحدت، حاکمیت و تمامیت ارضی جمهوری عربی سوریه را مورد تاکید قرار داده و بر اساس مواضع اصولی خود، خواستار حل و فصل منحصرا سیاسی بحران سوریه در چارچوب اصول مندرج در قطعنامه ۲۲۵۴ شورای امنیت سازمان ملل متحد گردیدند. دو کشور همچنین حمایت قاطع خود را از اقدامات و تلاش های دولت، ارتش و نیروهای مردمی سوریه در ۶ سال مبارزه با گروه های تروریستی به ویژه "داعش" و "جبهه النصره" و سایر گروه های وابسته اعلام نمودند.

دو کشور بر اهمیت همکاری های سه جانبه ایران، روسیه و ترکیه در زمینه برگزاری گفت و گوی سوری - سوری در شهر آستانه و امکان برقراری آتش بسی موثر و پایدار را در سوریه فراهم نمود، تاکید کرده و آن را گامی مهم در موفقیت مذاکرات ژنو تحت نظارت سازمان ملل متحد ارزیابی کردند.

ایران و روسیه حمایت خود را از حاکمیت و تمامیت ارضی جمهوری عراق اعلام کردند و در همین راستا از تلاش‌های بعمل آمده از سوی دولت عراق در مبارزه با تروریسم بویژه داعش و سایر گروه های افراطی متخاصم و همچنین کنترل مجدد بر اراضی تصرف شده از سوی آنها حمایت کردند. همچنین طرف ها اعمال جنایتکارانه ای که از سوی تروریست ها علیه ملت عراق از جمله اقلیت ها و میراث فرهنگی آن کشور انجام می دهند را قاطعانه محکوم می کنند.

دو طرف با ابراز نگرانی از استمرار جنگ ویران کننده در یمن و گسترش فعالیت های تروریستی در مناطق مختلف آن کشور، خواستار توقف هر چه سریع تر درگیری و خون ریزی ها در یمن شده و بر لزوم حل و فصل بحران از طریق سیاسی و در چارچوب گفتگوهای یمنی- یمنی تأکید نمودند. ایران و روسیه ضمن هشدار نسبت به شرایط وخیم انسانی و اقتصادی مردم یمن بر اهتمام بیش تر دراین زمینه از جمله رفع محاصره اقتصادی و انسانی و ارسال کمک های بشر دوستانه به این کشور تأکید نمودند.

طرف ها ضمن ارزیابی مثبت از تحولات صورت گرفته در لبنان که منجر به همکاری گروه های سیاسی آن کشور در دستیابی به راه حلی برای انتخاب رئیس جمهور و تشکیل دولت گردید، استقبال نموده و توافقات حاصله را الگوی مناسبی برای سایر مسایل لبنان و همچنین حل و فصل اختلافات داخلی دیگر کشورهای منطقه می دانند.

روسای جمهور دو کشور ضمن ابراز امیدواری نسبت به حل و فصل عادلانه و پایدار مسئله فلسطین، بر ضرورت تحقق حقوق ملت فلسطین تاکید نمودند.

طرف ها اهمیت تحکیم تعامل و هماهنگی در چارچوب ساز و کارهای چند جانبه منطقه ای، نظیر سازمان همکاری شانگهای، کنفرانس تعامل و اعتماد سازی آسیا، اجلاس گفتگوی همکاری آسیا و سایر ساز و کارهایی که ایران و روسیه در آن مشارکت دارند، با هدف افزایش کارایی فعالیت این اتحادیه ها را مورد تاکید قرار دادند.

طرف ها به منظور تحکیم صلح و ثبات در آسیای مرکزی و قفقاز، آمادگی خود را برای گسترش همکاری ها در این مناطق در زمینه های سیاسی، اقتصادی و سایر عرصه ها و در فرمت های چندجانبه با مشارکت کشورهای منطقه، اعلام داشتند.

طرف روسی حمایت تغییر ناپذیر خود را از تمایل جمهوری اسلامی ایران برای عضویت تمام عیار در سازمان همکاری شانگهای مجددا اعلام نمود و خواستار بررسی هرچه سریعتر این موضوع به نحو مقرر در آن سازمان شد.

2929

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 649714

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 2 =