رییس جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه "سفر بسیار خوبی به روسیه داشتیم و توانستیم زمینه‌های گسترش روابط را مرور کنیم" گفت: ظرفیت‌های زیاد و متنوعی برای توسعه روابط ایران و روسیه وجود دارد و دو دولت اراده لازم را برای گسترش این روابط و استفاده از ظرفیت‌های موجود دارند.

به گزارش خبرآنلاین به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری، حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی شامگاه سه‌شنبه (۸ فروردین) هنگام بازگشت از سفر رسمی دو روزه به روسیه، در فرودگاه "وونکووا" در گفتگو با خبرنگاران در ارزیابی این سفر گفت: روسیه یکی از اعضای ۱+۵ است که در اجرای برجام و همکاری‌های هسته‌ای و بهره‌گیری از فناوری‌های صلح‌آمیز هسته‌ای کمک زیادی به ایران کرده است.

رییس جمهوری با اشاره به اینکه گسترش روابط با روسیه از جنبه بین‌المللی و از لحاظ امنیت منطقه‌ای برای ما بسیار مهم است، افزود: امروز تروریسم خطر بزرگی برای منطقه است. ایران و روسیه در دو سال اخیر ارتباطات بسیار خوبی با هم داشته و در مبارزه با تروریسم، تلاش برای برقراری صلح و ثبات در منطقه و حل و فصل مسائل سوریه و عراق همکاری‌هایی سازنده‌ای داشته‌اند. امروز هم بخشی از مذاکرات با آقای پوتین، درباره سوریه، عراق و یمن و مسایل منطقه، افغانستان و حتی مسایل امنیتی آسیای مرکزی و قفقاز بود.

روحانی اظهار داشت: مسأله ترانزیت نیز برای ما بسیار مهم است. دو کشور تلاش دارند که از طریق ایران، یعنی از محور جنوب به شمال بتوانیم خلیج فارس و دریای عمان را به شرق و شمال اروپا متصل کنیم. برای ما اهمیت زیادی دارد که از محور بندرعباس - مسکو ترانزیت کالا انجام شود. این توانمندی بسیار خوبی است تا آنچه قرار است از شبه قاره هند به شمال اروپا و مسکو حمل شود، از این مسیر منتقل شود.

رییس جمهور تصریح کرد: ایران همچنین در موضوع حل و فصل مشکل سوریه و برقراری ثبات در منطقه با روسیه و ترکیه و در موضوع ترانزیت با روسیه و آذربایجان همکاری‌های سه‌جانبه دارد. مفاد بیانیه مهمی که امروز از سوی روسای جمهور ایران و روسیه منتشر شد، نشان می‌دهد که چقدر روابط تهران و مسکو ارتقا پیدا کرده است.

روحانی با اشاره به اینکه دو کشور زمینه‌ها و ظرفیت‌های بسیار خوبی برای گسترش روابط دوجانبه دارند، خاطرنشان کرد: ایران و روسیه وارد فاز نوینی در روابط خود شده‌اند. امروز پروژه‌های بزرگی در عرصه‌های نفت و گاز با زمان اجرای بلندمدت و حجم سرمایه‌گذاری قابل توجه بین دو کشور یا در حال اجراست یا در مرحله تفاهم و مذاکره برای آغاز اجراست.

رییس جمهور گفت: در زمینه راه‌آهن همکاری‌های جدیدی را برای برقی کردن خطوط آهن، خرید لوکوموتیوهای جدید و همچنین تامین واگن آغاز خواهیم کرد. برای خرید ۶ هزار واگن باری جدید توافق کرده‌ایم که از این میزان هزار و ۱۰۰ واگن خریداری شده و بقیه در ایران ساخته می‌شوند.

روحانی اضافه کرد: آقای پوتین در مذاکرات امروز برای فروش هواپیما و هلی‌کوپتر اعلام آمادگی کامل کرد و گفت که تمایل دارند در این صنعت با هم همکاری کنند و مشترکاً آنچه را مورد نیاز است، بسازیم. همچنین در زمینه همکاری‌های هسته‌ای، ساخت نیروگاه‌های هسته‌ای جدید، ساخت نیروگاه حرارتی در بندرعباس که در حال اجراست و تلاش برای آغاز تجارت ترجیحی با ۵ کشور اوراسیا نیز مذاکرات خوبی داشتیم. برقراری تجارت ترجیحی می تواند مقدمه ایجاد منطقه آزاد تجاری و تسهیل تجارت منطقه‌ای باشد.

رییس جمهور اظهار داشت: درباره رژیم حقوقی دریای خزر نیز مذاکرات خوبی داشتیم. نظرات ایران و روسیه در این موضوع به هم نزدیک است. البته باید ۵ کشور ساحلی درباره دریای خزر تصمیم بگیرند.

روحانی تصریح کرد: در مذاکرات مقامات دو کشور تصمیم گرفته شد، گردشگرانی که گروهی سفر می‌کنند، بتوانند بدون روادید سفر کنند و برای گردشگران فردی نیز قرار شد تسهیلاتی ایجاد شود تا راحت‌تر بتوانند رفت و آمد کنند. مسأله گردشگری برای دو کشور بسیار حائز اهمیت است.

رییس جمهور با اشاره به توافق و تاکید دو طرف بر گسترش همکاری‌ها و تعاملات فرهنگی، علمی و دانشگاهی خاطرنشان کرد: در مجموع می‌توانم بگویم روابط ایران و روسیه از لحاظ دوجانبه‌ای و منطقه‌ای کاملاً متحول شده و در مسیر جدیدی قرار گرفته و با استناد به آماری که آقای پوتین امروز از سطح و حجم روابط اعلام کردند، می‌توانیم شاهد پیشرفت‌های خوبی در این زمینه باشیم.

روحانی با بیان اینکه در مجموع سفر بسیار خوبی داشتیم و توانستیم زمینه‌های گسترش روابط را مرور کنیم، گفت: ظرفیت‌های زیادی برای توسعه روابط ایران و روسیه وجود دارد و دو دولت برای گسترش این روابط با توجه به ظرفیت‌های خوبی که دارند، اراده سیاسی لازم را نیز دارند. در مسایل دو و سه جانبه با روسیه و کشورهای ثالث همکاریهای خوبی داریم و این می‌تواند آینده بهتری را برای منطقه رقم بزند.

2929

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 649750

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 13 =