بلخاری: من به جای دکتر محقق نیامده‌ام/ صالحی: انجمن باید دوره جدیدی از فعالیت‌های خود را آغازکند

دکتر مهدی محقق مدیر عامل سابق انجمن آثار و مفاخر فرهنگی و دکتر حسن بلخاری به عنوان مدیرعامل جدید این انجمن طی مراسمی در محل انجمن تودیع و معارفه شدند.

به گزارش خبرآنلاین دکتر سيدرضا صالحي اميري در اين مراسم با اشاره به اصل قدر داني از رئيس قبلي و معرفي رئيس جديد گفت:‌ اتفاق امروز، اتفاق خاصي نيست و دکتر محقق همچنان مي‌مانند تا از وجودشان استفاده کنيم. اگرچه گردش مديريت اتفاقي طبيعي است.

وي افزود: تاکيد ما بر اين بود که سرعت و فعاليت بيشتري در اين حوزه شکل بگيرد و اين کار نيروهاي جوان‌تري مي‌طلبيد تا راه استاد محقق را ادامه دهند.

وزير فرهنگ با تاکيد بر اهميت هويتي سرمايه‌هاي فرهنگي اظهار داشت: ما در کشورمان سرمايه‌هاي اقتصادي، سياسي، اجتماعي و سرمايه‌هاي انساني زيادي داريم آنچنان که اگر اين سرزمين امروز سبز است و در عرصه فرهنگ، در جهان مي‌درخشد به مدد سرمايه‌هاي انساني آن است.مانايي اين سرزمين بدون نمادهاي فرهنگي آن ميسر نمي‌شود؛ سرمايه‌هاي نماديني مانند ابن‌سينا،‌ سعدي، حافظ و ... همچنين دکتر محقق از ريشه‌هاي درخت فرهنگ هستند و نسل‌هاي جديد مانند شاخه و برگ بوده و ميوه هستند وماندگاري‌شان به ماندگاري ريشه‌ها بستگي دارد.

صالحي اميري مفاخر را به مثابه خورشيدي دانست که تداوم جامعه را حفظ مي‌کنند. وي افزود: جامعه ما در حال حاضر بيشتر از هر دوره‌اي به سرمايه‌هاي انساني و نمادين خود نياز دارد. اگر جامعه ما دچار آسيب‌هاي متنوعي در سطوح مختلف شده است ، يکي از دلايل آن جدا شدن نسل جديد از ريشه‌هاي فرهنگ و سرمايه‌هاي ديروز است و يکي از وظايف انجمن آثار و مفاخر فرهنگي برقراري اين ارتباط است.

وي با اشاره به اقدامات صورت گرفته در 4 ساله اخير و در دولت دکتر حسن روحاني افزود:‌ ما به اين مساله پرداخته‌ايم و آن سه سالي که من در کتابخانه ملي بودم سعي کردم با برگزاري جلسات بزرگداشت از بزرگان و مفاخر کشورمان تجليل به عمل آيد و آقاي محقق خودشان يکي از سخنرانان اين مجالس بودند.در جلسات تقديري که براي کامران فاني،پوري سلطاني ، سيد محمود دعايي و نوش آفرين انصاري برگزار کرديم.

وزير فرهنگ خطاب به مسئولان جديد انجمن گفت:‌ از کساني که امروز مسئوليت انجمن را قبول مي‌کنند مي‌خواهم راهي را که دکتر محقق آغاز کردند به سرعت ادامه دهند چرا که روزي خواهد رسيد که ما حسرت سرمايه‌هاي از دست رفته‌مان را بخوريم و خوب است که در آن روز از زحمات آنان تجليل کرده باشيم.
صالحي اميري اعضاي هيات مديره جديد انجمن مفاخر که به پيشنهاد هيات امنا به تصويب رياست جمهوري رسيده اند را معرفي کرد که عبارتند از: جوادي آملي، مهدي حجت، علي‌اصغر دادبه، مهدي محقق و مديرعامل انجمن حسن بلخاري.
صالحي اميري ضمن قدر داني از هيات مديره سابق شامل مظاهري،احمدي،شاکري و شهرستاني ،گفت:‌ ما اين انجمن را يک نهاد ملي مي‌شناسيم که بايد فراتر از اين مرزها فعاليت کند.

وي با مخاطب قرار دادن دکتر حجت تصريح کرد:همچنين فراموش نکنيد که ما همزمان و در کنار مفاخر بايد به آثار هم توجه کنيم‌.
وي در ادامه از مسئولان جديد انجمن خواست تا در حوزه توليد فيلم‌هاي مستند درباره معرفي آثار و مفاخر تلاش کنند.
وزير فرهنگ همچنين بر ضرورت توليد، تاليف و ترجمه آثار در راستاي معرفي مفاخر و آثار ايران به جهانيان تاکيد کرد.
وزير فرهنگ اظهار داشت: انجمن بايد دوره جديدي از فعاليت‌هاي خود را با سرعت بيشتر و در جغرافيايي گسترده‌تر شروع کند. من به آينده اين انجمن اميدوارم و معتقدم مي‌تواند با حمايت‌هاي مالي دولت و انگيزه اعضاي آن موفق باشد.

مهدي محقق مديرعامل سابق و عضو هيات مديره جديد انجمن آثار و مفاخر فرهنگي نيز در اين نشست ضمن بيان اينکه سابقه آشنايي او با انجمن به 37 سال پيش برمي‌گردد، گفت: در آن دوره که توسط استاد جلال الدين همايي به رئيس وقت انجمن معرفي شدم، روساي انجمن در زمينه تصميمات مختلف با من مشورت مي‌کردند و از آن دوره به اين فکر بودم که چرا جسارت به اهل فکر در اين کشور بايد نهادينه شود تا جايي که ميرزا مهدي آشتياني مستاجر بود و زماني که ما به ديدن او رفتيم صاحب‌خانه در حال جسارت کردن به او براي افزايش اجاره بود و او را تهديد
مي‌کرد که آشغال هايش (کتاب هايش ) ‌را به سطل زباله مي‌ريزد.

وي ادامه داد: همچنين در همين انجمن بود که دکتر زرين‌کوب آمد و گفت«الدهر يومان يوم لك ويوم عليك» که يک روز از او تعريف مي‌کنند و يک روز ديگر عليه او در رسانه ها حرف مي‌زنند. به اين فکر مي‌کردم که نبايد در سرزميني که در هر روستايي از آن دانشمندي برخواسته وضعيت اين چنين باشد.
محقق گفت: با اين تفکر از قبل انقلاب به فکر برگزاري مجالس تجليل از بزرگان افتادم و اين رويه از سال 55 با برگزاري مراسم بزرگداشت جلال‌الدين همايي در سالن فردوسي دانشگاه تهران آغاز شد؛ کسي که وزير فرهنگ وقت نيز به او بي‌حرمتي کرده بود و خانه نشين شده بود،با ديدن آن احترام،به تعبير دوستان گويا ده سال جوان شده بود.زيرا پيش از مراسم مي گفت که من حکم سقط المتاع يااجناس کهنه پيدا کرده ام.از آن جلسه کتاب همايي‌نامه را نيز چاپ کرده ايم که در‌برگيرنده مقالاتي است.

اين پژوهشگر و نويسنده اظهار داشت: اين روند ادامه داشت تا اينکه آقاي مهاجراني وزير ارشاد شدند. حکم رياست انجمن را با خوشحالي پذيرفتم و از آن موقع تا کنون 162 مراسم تجليل و بزرگداشت در انجمن مفاخر برگزار شده و براي هر کدام از آنها بزرگداشت‌ نامه‌اي چاپ کرده‌ايم که در واقع تاريخ علمي ايران را تشکيل مي‌دهد که آخرين آن يادنامه استاد اشراقي بود.پس از وقفه اي ، در دوران آقاي جنتي براي دومين باربه انجمن برگشتم.ايشان را در کويت ديده بودم.در جريان اعطاي جايزه صدهزار دلاري امير کويت به بهترين کتاب پزشکي،من مشاور هيات داوران بودم.و در آنجا با آقاي جنتي آشنا شدم.وي با تکريم خانم دکتر
نوش‌آفرين انصاري که راه زنده ياد توران ميرهادي در شوراي کتاب کودک را ادامه مي دهد،خاطر نشان کرد: اين بزرگداشت نامه‌ها بايد در کشور پخش شوند تا دختران و پسران ما از بين کابوي هاي آمريکايي دنبال الگو نگردند و بزرگان و مفاخر ايراني را الگوي کار خود قرار دهند.اين کار شدني است. يادم مي آيد که زماني 400ميليون تومان از بقال و کالباس فروش جمع کردم و برخلاف انتظار آقاي سيدجوادي،رياست قبلي انجمن،کتاب دانشمندان و گمنامان شيعه از فلاسفه و عرفا را چاپ کرديم که اين کتاب را بايد در دنيا پخش کنند تا متوجه شوند بعد از ابن رشد،تاريخ فلسفه متوقف نشده است.وي در پايان گفت:آقاي وزير،فرد شايسته اي را انتخاب کرده اند ‌و من براي ايشان آرزوي توفيق در ادامه راه را خواهانم.

در بخش ديگري از اين مراسم دکتر علي‌اصغر دادبه عضو جديد هيأت مديره انجمن نيز در سخناني عنوان کرد: آقاي دکتر محقق به مدارا، دوستي و رفتار انساني در تمامي زمينه‌هاي فعاليتشان مشهور هستند، اما جداي از همه اينها، ايشان چه قبل و چه بعد از انقلاب در زمره معدود معلمان عاشقي بوده که جز معلمي، تن به کار ديگري نداده است. ايشان محققي است که شيوه علامه قزويني و مکتب دقت ايشان و شيوه استاد نفيسي و مکتب سرعت او را در کنار هم قرار داده و ميان آنها اشتراک حاصل کرده است.

دادبه خاطرنشان کرد: در حوزه مديريتي طبيعي است که هر کاري کنيم، عده‌اي با آن موافق و عده‌اي مخالف خواهند بود. در مورد آقاي محقق در مجموع بايد بگوييم که ايشان علاقه‌مندانه فعاليت کرده است و ژست بيخودي نگرفته است و شکر خدا فعاليت ايشان نيز با توفيق همراه بوده است.

دکتر حسن بلخاري مديرعامل جديد انجمن آثار و مفاخر فرهنگي نيز پس از دريافت حکم و در پايان اين مراسم ابراز اميدواري کرد که طليعه حضورش در انجمن با سعه صدر و باز شدن گره‌ها در مسير تجليل از مفاخر ايران همراه باشد و برکت آيات قرآن به او در ادامه دادن راه استاد محقق کمک کند.

وي گفت:‌ استاد محقق 4 سال قبل از تولد من در اين انجمن حضور داشته اند و وقتي من در سال 47 در شهري از استان اصفهان، الفبا را مي‌آموختم ايشان تدريس خود در دانشگاه مگ گيل را آغاز کردند. اينها را گفتم که بگويم فاصله بين ما چقدر است؛ آن هم نه فاصله سني بلکه فاصله علمي.

بلخاري تاکيد کرد:‌ العياذ بالله من به جاي ايشان نيامده‌ام. ما در فرهنگ و سنت خود،اصلي داريم که وقتي شاگردي قرار است در کنار استاد خود قرار بگيرد،از استاد خود اذن مي‌گيرد و سوگند مي‌خورم اگر ايشان اذن نداده بودند محال بود که اين مسئوليت را بپذيرم.اميدوارم دکتر مهدي محقق رياست هيات مديره را بپذيرند.وي ضمن بيان اينکه مهدي محقق همواره در کنار انجمن خواهد بود از بررسي مباحث و برنامه‌ها به شکل دقيق و پيگيري آنها در هيات مديره خبر داد و از حسن اعتماد رئيس جمهوري تشکر کرد.

/6262

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 655740

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 8 =