۰ نفر
۲ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۰۹:۵۷

ایسنا نوشت: همزمان با ورود ساکنان شهرهای کفریا و الفوعه به حلب، ۲۶ قطری ربوده شده در عراق با میانجی‌گری گردان‌های حزب الله در این کشور آزاد شده و به کشورشان بازگشتند. امیر قطر برای استقبال از آنها در فرودگاه دوحه حاضر شد.

به گزارش شبکه خبری المیادین،‌ همزمان با ورود ساکنان شهرهای کفریا و الفوعه به شهر حلب، اتباع قطری ربوده شده که شامل اعضای خانواده حاکم قطر و دو سعودی بودند، آزاد شدند.

به گفته خبرنگار شبکه المیادین، قطری‌های آزاد شده با یک هواپیمای قطری از فرودگاه بغداد به کشورشان بازگشتند.

یک منبع امنیتی عالی رتبه در گفت‌وگو با المیادین اظهار داشت: دستگاه امنیتی عراق پیگیر این پرونده بود و به درخواست دولت قطر این دستگاه اقدامات خود را در راستای حفظ جان افراد ربوده شده، متوقف کرد.

تعداد قطری‌های ربوده شده ۲۶ تن از جمله برخی اعضای خاندان حاکم بود که تحویل یک هیئت قطری رسمی شدند.

یک منبع آگاه در گفت‌وگو با المیادین تاکید کرد که بغداد در مساله آزادی این افراد ربوده شده دخالت نکرد و گردان‌های حزب الله عراق به عنوان میانجی میان طرف رباینده و مذاکره کنندگان قطری وارد عمل شدند.

وی افزود: اخباری مبنی بر پرداخت فدیه و یا ضمانت برای آزادی قطری‌های ربوده شده صحت و اعتباری نداشته و انگیزه این آدم ربایی که حدود یک سال قبل انجام شد، مالی نبوده است.

این منبع ادامه داد: هیچ طرف سومی در روند مذاکرات وجود ندارد و این توافق تنها میان طرق میانجی و دوحه جهت آزادی قطری‌ها انجام شد.

گفته می‌شود از این قطری‌ها هنگام بازداشت دستگاه‌های ارتباطی پشرفته و وجوه نقدی زیادی کشف و ضبط شد و به همین دلیل تحت بازجویی قرار گرفتند.

به گفته منبع یاد شده، طرف رباینده آزادی قطری‌ها را به خروج ساکنان کفریا و الفوعه به سمت حومه ادلب در سوریه ربط داده بود.

پیشتر مذاکرات با طرف رباینده در عراق به مراحل پیشرفته و خوبی رسیده بود اما انفجار در محله الراشدین در حلب مذاکرات را به حالت تعلیق درآورد.

قطر انفجار الراشدین را عامل اخلال در روند توافق جا به جایی ساکنان چهار شهر سوریه دانست. روند خروج این ساکنان بین احرار الشام و جبهه النصره با حزب الله لبنان با وساطت قطر انجام شد.

منبع یاد شده به نقل از هیئت قطری تاکید کرد که دوحه برای آزادی اسرای خود مبالغ بسیاری پیشنهاد کرد اما پذیرفته نشد.

عبدالله بن ناصر بن خلیفه آل ثانی، نخست وزیر قطر در تماس تلفنی با حیدر العبادی، همتای عراقی‌اش از تلاش‌های دولت عراق در آزادی این قطری‌ها تشکر کرد.

تمیم بن حمد آل ثانی، امیر قطر برای استقبال از قطری‌های آزاد شده در فرودگاه دوحه حاضر شد.

در ریاض نیز یک مقام وزارت خارجه عربستان از دولت عراق و شخص حیدر العبادی به خاطر تلاش‌هایش برای آزادی این شکارچیان ربوده شده تشکر کرد.

العبادی دو روز قبل در کنفرانسی مطبوعاتی اظهار داشت: این قطری‌ها با ویزای رسمی صادر شده از سوی وزارت کشور وارد عراق شده بودند و بغداد تمام تلاش خود را برای آزادی آنها انجام می‌دهد.

49310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 657422

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 11 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام ۱۰:۳۱ - ۱۳۹۶/۰۲/۰۲
    3 1
    دست قطر و عربستان به خون بي گناهان در سوريه و عربستان الوده است و فقط بايد عرب باشي تا با اينهمه ظلمهاي اينها در حق ما باز دست دوستي به سوي اينها دراز كني
  • بی نام IR ۱۴:۵۹ - ۱۳۹۶/۰۲/۰۲
    2 0
    سندی روشن بر حمایت قطر و سعودی از این تروریست ها که مردم بی گناه را محاصره کرده و اجازه خروج بهشون نمیدادن