۰ نفر
۶ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۰۶:۱۹
٨۶ شهرک صنعتی غیردولتی مجوز گرفتند

معاون وزیر صنعت،معدن و تجارت اعلام کرد:٨۶ شهرک صنعتی غیردولتی مجوز دریافت کردند.

به گزارش خبرگزاری‌خبرآنلاین، علی یزدانی، مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی در نشست خبری اظهار داشت: گزارش ها نشان می دهد تعداد واحدهای به بهره برداری رسیده در سال ۹۵ حدود دو هزار و ۲۲۷ واحد با اشتغال ۳۲ هزار و ۲۱ نفر و در سال ۹۵ حدود دو هزار ۴۱۱ واحد با اشتغال ۳٨ هزار و ۳۹۲ نفر بوده است.

وی افزود: عملکرد ۴۲ ماهه دولت در شهرک ها و نواحی صنعتی، بهره برداری ٨ هزار و ۹۲ واحد بوده است که عمدتا نیز صنایع کوچک هستند.

یزدانی تصریح کرد: در سال ۹۵ بالغ بر ۴ هزار و ۳۱ قرارداد جدید صورت گرفت که ۱۹ درصد نسبت به سال ۹۴ افزایش یافته است.معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت عنوان کرد: عملکرد ۴۲ ماهه دولت نیز این گونه بوده ۱۴ هزار و ۷۹۵ قرارداد در داخل شهرک ها برای سرمایه گذاری جدید منعقد شده است.

 یزدانی متذکر شد: در سال ۹۵ بالغ بر یک هزار و ٨۱ واحد تعطیل شده در دولت های قبل به چرخه تولید بازگشت و عملکرد ۴۲ ماهه دولت بازگشت ۳ هزار و ۴۶٨ بنگاه تعطیل شده به چرخه تولید است.

وی با اشاره به مجموعه اقدامات مجموعه سازمان و شهرک های صنعتی یادآور شد: در حال حاضر ۹۶۰ شهرک و ناحیه صنعتی مصوب در کشور وجود داد که ۷۹۳ شهرک و نواحی صنعتی در دست بهره برداری (واگذاری زمین) است.

یزدانی گفت: عملکرد ۴۲ ماهه دولت ایجاد ۳٨ شهرک و نواحی صنعتی بوده است و عملکرد سال ۹۵، ۱۱ شهرک و نواحی صنعتی است.

وی با بیان این که صدور مجوز شهرک های صنعتی غیردولتی یکی از اقدامات بوده است، افزود: مجوز ۴۱ شهرک دارای پروانه تاسیس و ۴۵ شهرک دارای پروانه بهره برداری داده شده که در کل تاکنون به ٨۶ شهرک صنعتی غیردولتی مجوز داده ایم.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت تصریح کرد: تعداد واحدهای به بهره برداری رسیده در شهرک های غیردولتی ۶ هزار و ۷۲ واحد صنعتی با اشتغال بالغ بر ۱۲۰ هزار و ۱۶۴ نفر بوده است.

یزدانی عنوان کرد: در کل کشور بالغ بر ۱۳۹ هزار و ۴۵۷ هکتار اراضی در اختیار ما قرار دارد که ۱۵ هزار و ٨۹۰ هکتار عملکرد این دولت بوده و بقیه به از سال ۶۴ تا دولت یازدهم مربوط می شود.

وی یادآور شد: مجموع زمین صنعتی ۵۶ هزار و ۲۳۲ هکتار است که عملکرد ۴۲ ماهه دولت ۶ هزار و ۴۲۲ هکتار است.یزدانی با اشاره به این که در دولت های مختلف واحدهای متعددی تعطیل شده اند که آمارهای مختلفی دارد، افزود: در مجموع سهم دولت قبل در تعطیلی واحدهای تولیدی ۴٨ درصد بوده است. البته سایر دولت ها نیز متفاوت است. 

وی متذکر شد: واحدهایی می توانند ادامه حیات دهند که به مرور خود را به روز و با فناوری های جدید تطبیق دهند.معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: در طول این مدت باید در نظر بگیریم که تعدادی واحد جدید اضافه و تعدادی تعطیل شده اند.

یزدانی ادامه داد: یک واحد لبنیاتی به دلیل اختلاف شرکا تعطیل شده است. این دیگر به دولت ربطی ندارد.وی گفت: در ابتدای دولت بیش از ۱۲ هزار واحد تعطیل و متوقف بود و الان این تعداد به حدود ۷ هزار واحد کاهش یافته است. در سال ۹۵ نیز یک هزار و ٨۱ واحد به چرخه تولید بازگشتند.

تلاش برای احیای واحدهای تولیدی تعطیل شده

یزدانی با بیان این که باید منصفانه قضاوت کنیم، تصریح کرد: میانگین تعداد واحدهای به بهره برداری رسیده و به چرخه تولید بازگشته نسبت به تعداد واحدهایی که تعطیل شده اند، بیش از دو برابر بوده است.

وی تاکید کرد: در کل مجموع روند اقدامات دولت رو به رشد بوده و به راه اندازی واحدهای تولیدی و احیای واحدهای تعطیل شده کمک کنیم. 

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت عنوان کرد: ما حداکثر تلاش برای این که واحدها تعطیل نشوند را انجام م دهیم، اما این که بخواهیم تعطیلی واحدها را پررنگ کنیم، به نفع نظام نیست.

یزدانی عنوان کرد: تعطیلی واحدها یا به دلیل منابع مالی، یا بازار، یا اختلاف شرکا و یا فرسوده بودن تکنولوژی بوده است.

وی تاکید کرد: ما وقتی آموزش رایگان برای واحدهای تولیدی می گذاریم و خود بنگاه ها استقبال نمی کنند، دولت چه باید کند؟

یزدانی تصریح کرد: این که بگوییم واحد تولید تعطیل شده نداری، دروغ گفته ایم، اما این تعطیلی مربوط به تمام دولت هاست و باید منصفانه صحبت کنیم. 

فرشاد مقیمی، معاون برنامه ریزی سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی نیز در پاسخ به سوالی که آمار جدید میزان تسهیلات دریافتی واحدهای تولیدی مستقر در شهرک های صنعتی در قالب طرح رونق چه میزان است؟ اظهار داشت: دو هزار و ۳۷۰ واحد تولیدی مستقر در شهرک نای صنعتی توانسته اند تسهیلات دریافت کنند.

وی افزود: در خصوص میزان ثبت نامی ها نیز حدود ۱۰ هزار واحد تولیدی ثبت نام کرده اند که هم اکنون ۲ هزار و ۳۷۰ توانسته اند تسهیلات دریافت کنند.

مقیمی عنوان کرد: البته نظارت هایی را برای چگونگی هزینه این تسهیلات توسط واحدهای تولیدی انجام داده ایم تا مشکلات قبلی تکرار نشود و منابع انحراف نرود.

وی تصریح کرد: جلسه ای در روزهای آینده وزیر صنعت با رییس کل بان مرکزی برای تمدید تسهیلات و افزایش پرداخت تسهیلات در قالب طرح رونق خواهند داشت. 

3535

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 658761

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 6 =