هنرمندان، خبرنگاران و اختلافی که تمامی ندارد

احمد میرعابدینی اختلافات پیش آمده میان هنرمندان و خبرنگاران را کلیشه‌ای سیاسی - تاریخی دانست و گفت: «باید با تفاهم و گفت و گو این مسایل را حل کرد.»

مهدی درستی: سابقه اختلاف و تنش میان هنرمندان و خبرنگاران به سال های گذشته برمی‌گردد و همیشه شاهد برخوردهای این دو قشر جامعه بوده‌ایم.

اتفاقات نشست خبری سریال «زیر پای مادر» بار دیگر تنور اختلاف میان هنرمندان و اهالی رسانه را داغ کرد و باعث ناراحتی و رنجش خبرنگاران شد. اما نکته اصلی اینجاست که توهین از سوی هر فرد یا گروهی مذموم و مورد انتقاد است و باید برای این مسئله که امروزه به وفور شاهد آن هستیم چاره‌ای اندیشید.

این اختلاف و تنش ها از سال های گذشته میان هنرمندان و خبرنگاران آغاز شده است و در مراسم مختلف شاهد نمونه‌هایی از این دست بوده‌ایم.

خبرنگاران پس از اتفاقات پیش آمده در نشست خبری سریال «زیر پای مادر» کمپین «توهین به اهالی رسانه ممنوع» راه اندازی کردند که قصد دارد در ادامه‌ راه بر لزوم رعایت شأن و احترام اهالی رسانه و رسانه‌ها تاکید کند و فرصتی برای پیگیری حقوق همه اهالی رسانه باشد و البته چه خوب است که اهالی رسانه هم با سعه صدر و پرهیز از حاشیه‌ها و هیجانات کاذب، تنها به دنبال دریافت پاسخ‌های خود در نهایت احترام باشند.

شروع دوباره حواشی از نشست «زیر پای مادر»

مدتی بود که روابط فیما بین هنرمندان و خبرنگاران در مسیر طبیعی قرار گرفته بود و هر دو سوی این مسئله به تعادل و آرامشی رسیده بودند، اما این آرامش تا نشست خبری سریال «زیر پای مادر» بیشتر دوام نیاورد.

اختلاف و تنش از جایی شروع شد که بهناز جعفری یکی از بازیگران این سریال با تاخیری یک ساعته به نشست خبری رسید و سپس در پاسخ به سوالی که مخاطب آن نبود با لحنی نه چندان مناسب شان یک هنرمند و محیط فرهنگی و هنری نشست، با خبرنگاران سخن گفت.

مسایل این مسئله منجر به شکل‌گیری کمپینی به نام توهین به اهالی رسانه ممنوع هم منجر شد.

اعلام حمایت رامبد جوان از بهناز جعفری با چاشنی توهین

مسایل رخ داده میان بهناز جعفری و خبرنگاران تنها به نشست خبری محدود نشد و پخش فیلم هایی از این نشست باعث بروز واکنش هایی از سوی مردم و اهای هنر و رسانه شد.

رامبد جوان یکی از هنرمندانی بود که در واکنش به این اتفاقات و نارضایتی هنرمندان در فایل صوتی از بهناز جعفری حمایت کرد و عامل بروز این تنش را رفتار نادرست برخی از خبرنگاران دانست.

اما سخنان رامبد جوان تنها در محدوده نشست «زیر پای مادر» خلاصه نشد، این بازیگر در بخشی از صحبت هایش یکی از بازیگران پیشکسوت حوزه سینما و تلویزیون را مورد اهانت قرار داد که باعث ناراحتی اهالی هنر شد.

شهاب حسینی و داستانی که انتها ندارد

چند روزی بیشتر از اتفاقات پیش آمده میان بهناز جعفری و خبرنگاران نگذشته بود که برخورد شهاب حسینی در نشست خبری تئاتر «اعتراف» هم بار دیگر به این مسایل دامن زد. داستان این دو نشست شباهت زیادی به هم دارد، ماجرای شهاب حسینی هم از آن جایی شروع شد که او با اعلام قبلی یک ساعت دیر تر به نشست رسید، در همین حین خبرنگاران از این تاخیر آزرده شد و در حال ترک نشست بودند در مواجه با شهاب حسینی اذعان کردند که او رفتار مناسبی نداشته است و برخوردش مودبانه نبوده است.

اختلافی ریشه دار و کلیشه‌ای سیاسی و تاریخی

اختلافات پیش آمده در روزهای اخیر عاملی شد تا به سراغ احمد میرعابدینی استاد دانشگاه علامه طباطبایی برویم و نظرش را درباره حواشی اخیر و رابطه میان اهالی هنر و رسانه جویا شدیم.

این استاد دانشگاه درباره حضور پر تعداد خبرنگاران در روابط عمومی سازمان ها، ارگان های مختلف و تاثیر آن بر انتقال درست و صحیح اخبار توضیح داد: «به طور کلی روزنامه نگاری و روابط عمومی تفاوت عمده‌ای با هم دارند و مخلوط شدن  و تلفیق این دو حوزه باهم مشکل ایجاد می‌کند. همینطور که تحریریه روزنامه با تحریریه موسسات تبلیغاتی و تجاری متفاوت است. در اخلاق حرفه‌ای روزنامه‌نگاران نیست که برای کسب خبر، مسیری جز راه درست و اصلی را طی کنند. این نوع برخورد از نظر حرفه ای ارزش کار خبرنگاران را پایین می آورد.»

 

او در همین راستا اضافه کرد: «روابط عمومی حوزه‌ای متفاوت است و در ایران شان خاص خود را دارد، هدیه گرفتن در نشست‌های خبری هم در اصل یک کار تبلیغاتی است و روی خبرنگار در نوشتن خبر اثر می‌گذارد. برای حفظ استقلال در خبر نویسی بهتر است که خبرنگار وابسته به این مسایل نباشد و تحت تاثیر آن قرار نگیرد.»

میرعابدینی در مورد مسئله ای که در این روزها در خصوص بی‌سوادی خبرنگاران بیان می شود، گفت: «این در اصل یک نظر است و مثال محدودی دارد، ممکن است خبرنگاری اطلاعاتش در حوزه‌ای کم باشد و دانش کافی را نداشته باشد، همینطور هنرمند هم می تواند در حوزه خاصی اطلاعات کافی نداشته باشد.»

او همچین افزود: «باید این دو گروه باهم گفت و گو کنند و در تعامل با هم اطلاعاتشان را بالا ببرند، گفت و گو باعث می شود تا سوتفاهم ها از بین برود. هم روزنامه نگار باید اطلاعات خود را بالا ببرد و هم هنرمند، این دو صنف به هم احتیاج دارند و نمی‌توانند بی‌نیاز از یکدیگر باشند. احتمالش وجود دارد که خبرنگاری با مسایلی آشنایی نداشته باشد، نکته اینجاست که همه در حال آموختن هستیم، هم خبرنگار و هم هنرمند، باید به هم نگاه منصفانه داشته باشیم و برآشفته عمل نکنیم و اگر یک خبرنگار اطلاعات کافی ندارد آن را به همه خبرنگاران تعمیم ندهیم.»

استاد دانشگاه علامه طباطبایی در پایان در خصوص راه اندازی کمپین توهین به خبرنگار ممنوع و تحریم اهالی هنر از سوی خبرنگاران توضیح داد: «توهین در همه جنبه هایش و به هر کسی امری ناپسند است، این کار اصلا به صلاح نیست، برای یک دستمال که نباید قیصریه را آتش زد، این سوتفاهم همیشه وجود داشته است و ریشه در تاریخ دارد. همیشه جمعی از خبرنگاران بوده اند که با اقشار مختلف اختلاف داشته باشند و این مسئله کلیشه ای سیاسی تاریخی است که در مورد خبرنگار مسئول و آگاه صحت ندارد.»

58243

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 678139

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 4 =